[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:40

Ik ben ook listerine gaan halen en ga het deze middag testen, ben benieuwd!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:00

ellepel schreef:
Kreeg ook nog de tip om eucalytusolie met lavendel olie te mengen en dat te sprayen,schijnt dst vliegen daar ook niet van houden

Het schijnt dat vliegen lavendel lucht haten. Ik ken een siervogelkweker die al jaren met succes eucalyptus olie bij zijn vogels gebruikt tegen ongedierte.
Van het mengsel wat ik gisteren voor het eerst gebruikt heb tegen de vliegen ruik ik eerlijk gezegd de etherische olieën niet eens. De Dreft lucht is erg overheersend.

Misschien hebben de vliegen zelfs wel een hekel aan die Dreft lucht :D Ik ruik het zelf ook nog urenlang aan mijn handen.
Ik had de rood/oranje kleurige Dreft in mijn keukenkastje staan. Clean & Fresh staat er op. Gewoon toeval qua soort Dreft.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:04

best wel bizar dit…zouden we dan eindelijk een effectief middel hebben gevonden?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:13

Ik lees mee over de listerine, merken jullie echt veel verschil wat betreft de jeuk?

Het lijkt veel te makkelijk... Kan niet echt geloven dat ze hierdoor minder jeuk zouden hebben.
Ik hoor heel graag wat jullie ervaringen over de jeuk zijn!!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:17

tja…zie hierboven dus...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:18

Kayleigh327 schreef:
Ik lees mee over de listerine, merken jullie echt veel verschil wat betreft de jeuk?

Het lijkt veel te makkelijk... Kan niet echt geloven dat ze hierdoor minder jeuk zouden hebben.
Ik hoor heel graag wat jullie ervaringen over de jeuk zijn!!

Denk ik dus ook, heb een fles gekocht en ga het vanaf vandaag testen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:23

Gebruikt iedereen Listerine original? Ik ga ook maar eens een poging wagen haha. Merkte dat ze gister toch echt wel veel jeuk aan manen en staart had.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:28

Ik meende dat iemand hier ook de cool minth gebruikte maar weet niet meer wie het was.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:30

Sprayen jullie de listerine mix ook op de gevoeligere gebieden als oksels en liezen? Of alleen manen en staart?
Mijn paard begint daar namelijk echt vacht te verliezen, en ook rondom zijn ogen.
Smeer nu sweet itch sinds kort en dat helpt wel, maar kan maar 1x per dag smeren en t idee dat dat net te weinig is...

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:44

Ja dat meende ik mij ook te herinneren..

Jullie hebben het trouwens over sprayen, maar is er ook iemand die het gewoon over de manen heen giet zeg maar? Ik heb een fjord met lange en super dikke manen. Als ik het daar op spray dan komt het niet op de huid. Het makkelijk is dan om een scheiding te maken zodat het echt op de manenkam komt. Vind het alleen lastig inschatten hoeveel dit dan moet zijn per keer.

En hoe vaak doen jullie Listerine erop? En vanaf hoe veel behandelingen merkte je verschil? :)

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 11:48

Degene die Listerine grbruiken, staan jullie paarden met deken of zonder? En hoe houden jullie je paarden, 24/7 wei, gedeelte wei en paddock/stal of 24/7 paddock met stal/schuilstal?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:45

Ik gebruik listerine original, ik weet dat henny naar tevredenheid de cool mintg gebruikt.
Ik gebruik het dagelijks
Mijn paard draagt nog wel een deken.
Pas als de huid over een week oid nog steeds goed is ga ik het ook op andere plekken gebruiken, nu alleen nog manenkam en staartwortel.
Ik heb een paard met dikke manen en staart en giet het erover vanuit zo'n klein reisflesjes met een kleine opening. Ik heb de manen gevlochten en krijg het daardoor makkelijk op de manenkam.
Mijn paard staat 24/7 buiten in paddock met bestrating, schuilstal en bomen.
Ik merkte gelijk verschil. Ik smeer ook wel eens een dagje niet en dan is de jeuk (of schilfers) niet toegenomen. Dus om de dag kan misschien ook wel.

Dat waren geloof ik alle vragen wel?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 12:48

Aanvulling op je tekst, je doet de helft listerine en de helft water :D

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:00

Yes, thnx bruintje :D

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:03

Super fijn, bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 13:09

Luca03 schreef:
Ik meende dat iemand hier ook de cool minth gebruikte maar weet niet meer wie het was.

Yep, ik heb de laatste dagen de Cool mint gebruikt en dat gaat ook prima. Staart en manenkam meng ik half om half met baby olie en op het hoofd bij het ruintje half om half met water. Bij felle zon vind ik een olie achtig mengsel nooit zo'n succes op het hoofd.

Alleen over zijn hoofd ben ik nog niet zo tevreden. Overal kale plekjes van het halster maar ook van de vliegenkap die hij 's nachts op heeft, zoals rond zijn oren. Hij krijgt werkelijk overal kale plekjes van met z'n tere huidje pff... :(
Ik denk dat ik voor z'n hoofd even iets gel achtigs ga ophalen van Grand National of zo.

Verder staat hier overdag alles dekenloos en inmiddels dus ook vliegenmaskerloos.
Twee paarden gaan 's nachts naar binnen en 2 blijven er buiten. Eén van de buitenblijvers gaat tegen de avond onder een eczeemdeken en tevens vliegenmasker vanwege de mugjes. De volgende ochtend rond 8 uur gaan deken en masker er weer af en staat hij heerlijk bloot. Eerder wilde hij nog wel 's aan zijn eigen staart knabbelen maar dat is er sinds de Listerine af en er komt op de ietwat kalige plekken mooi alweer haar door.

Ik heb 3 grote plantenkuipen/ tonnen van een meter doorsnee waar slowfeedernetten in bevestigd worden met hooi. De randen van die kuipen zijn uiteraard ideaal om aan te schuren. Dat gebeurde voorgaande jaren dan ook veel. De ruin ging vorig jaar zelfs op z'n knieën liggen schurken tegen die tonnen met eczeemdeken en al. Nu doet ie het zelfs zonder eczeemdeken niet meer.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:25

Wow het lijkt bij jullie echt heel erg goed te werken!!
Ik geloof dat ik het binnenkort ook maar moet gaan proberen dan.
Heb gisteren Klambu gel gekocht, nu twee keer gesmeerd maar zag geen effect... Na het smeren gewoon gelijk weer schuren aan staart en manen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:26

dimma schreef:
Degene die Listerine grbruiken, staan jullie paarden met deken of zonder? En hoe houden jullie je paarden, 24/7 wei, gedeelte wei en paddock/stal of 24/7 paddock met stal/schuilstal?

Ik ben pas (dinsdag) begonnen met de listerine en ik wacht nog even af wat het op termijn gaat doen, dus juich niet te vroeg :+ .
ik wil het pas weer gaan gebruiken als ik schilfers zie.
Het weer werkt nu ook mee hé, bij wind en regen zijn er minder beestjes in de lucht!.
Die van mij is ook geen 'echt' eczeem paard, heeft als het nodig is een 'gewone ' vliegendeken op, doe ik bij rgen en veel wind af.
Ze staat nu zo'n 10 uur op de wei, oud gras en kaal, daarna paddock/rijbak bij de stal, krijgt 's nachts een little bit hooizak met gewoon hooi in de stal.

@henny, je kan ook sudocreme, nestocyl, of cetamacrogolcreme op de kale plekjes op z'n hoofd doen, ik gebruik zelf het laatste en dat werkt super goed, van 't kruitvat.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 14:36

assebassie schreef:
@henny, je kan ook sudocreme, nestocyl, of cetamacrogolcreme op de kale plekjes op z'n hoofd doen, ik gebruik zelf het laatste en dat werkt super goed, van 't kruitvat.

@assebassie, thanks voor de tip ;)

Ik heb vorig jaar zelf wat in elkaar gedraaid met zelfgemaakte calendulazalf, honing en bijenwas.
Dat werkte ook super maar is eigenlijk iets te hard geworden om lekker mee te kunnen smeren. Die bijenwas was nogal hard en daar heb ik er denk ik iets teveel van in gedaan. Vorige week met die enorme hitte was het goed te gebruiken maar nu het weer koeler is, is het qua smeerbaarheidsgehalte eigenlijk te hard.

Maandag maar 's even naar het Kruidvat toe :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 15:10

Zocht oerbalans op !
Maar ingrediënten komen heel erg overeen met NAF D-Tox
In NAF D-Tox zit nog sinaasappel schil meen ik uit t hoofd .

Ik kocht de NAF voor half geld ivm bijna vertstreken THT
En 0.0 jeuk

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 16:30

Zinzi_jewel schreef:
Zocht oerbalans op !
Maar ingrediënten komen heel erg overeen met NAF D-Tox
In NAF D-Tox zit nog sinaasappel schil meen ik uit t hoofd .

Ik kocht de NAF voor half geld ivm bijna vertstreken THT
En 0.0 jeuk

Zojuist even de bijsluiter van de Oerbalans vergeleken met de NAF D-tox maar ik kan eerlijk gezegd niet zo heel veel overeenkomsten vinden ?
Zelfs de dosering is heel verschillend.
NAF D-tox 27 gr. bij hoge dosering en onderhoudsdosering 9 gr. per dag.
Oerbalans voor een paard van 600 kg. tussen de 80 en maximaal 160 gr. per dag.

Waarbij ik niet wil zeggen dat de één beter is dan de andere, begrijp me niet verkeerd maar ik snap je vergelijking niet zo goed :)

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 19:39

Ik heb wel een eczemer. Zij staat nu (sinds anderhalve maand) 24/7 in de bak met pleintje, schuilstal en onbeperkt hooi in slowfeeder netten. Heeft even zonder deken gestaan maar kreeg toch wat jeuk op 1 plek in haar manen. Uit voorzorg deken weer opgedaan. Ben sinds deze week gestart met oerbalans, ben heel benieuwd of dit wat gaat doen. Wat betreft de listirine, blijven de knuten daardoor op afstand?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 12:14

@dimma, volgens reacties van de eerdere fora die ik over Listerine gebruik heb gelezen zouden de knutjes inderdaad een hekel aan de Listerine lucht hebben.

Wellicht ten overvloede :) maar je weet dat Oerbalans een volledig mineralen en vitamine mengsel is?
Het is een complete vervanger voor krachtvoer.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:48

Hallo, ik meld me hier even met een vraag. Ik heb er hier eentje staan met eczeem, en nu hoorde ik veel goede ervaringen met Derfen. Ik vroeg me af hoe vaak jullie dit smeren, gezien op de site van de EJ staat dat dagelijks gebruik niet aan te raden is.
Op dit moment heb ik nog geen deken, hier ben ik wel mee bezig, maar het is niet mijn eigen pony, en de eigenaren wilden eigenlijk geen deken opdoen omdat zij van een kennis gehoord hebben dat dit slecht is en niet helpt, dus vandaar dat dat nog eventjes wat overtuigingskracht nodig is :o .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 19:50

wat zou er precies slecht zijn aan een deken dan Lindeeee? Een deken is juist het beste wat je kunt doen.