[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 12:59

Ja iedere dag kom ik eigenlijk niet aan toe... komt gewoon omdat ik het vaak vergeet :=

Maar deze zomer is gewoon een stuk heftiger dan voorgaande jaren geloof ik... Anders haal ik alles eraf, kzie wel !

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:03

Mijn pony staat ook nog steeds zonder deken. Ik voer hem sinds een paar maanden Metazoa maar of het daar aan ligt ? Geen idee. Moet ook wel zeggen dat ie vorig jaar rond juni/juli ook pas de deken om had.

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:08

Paardje staat nog lekker zonder deken :)
waarschijnlijk heeft zij zich kapot gestuurd door stress. dat kan ook.
zal volgende maand beginnen met de SkinCalmin :) (ben benieuwddd! :D )

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:08

M_hartje_M schreef:
Ja iedere dag kom ik eigenlijk niet aan toe... komt gewoon omdat ik het vaak vergeet :=

Maar deze zomer is gewoon een stuk heftiger dan voorgaande jaren geloof ik... Anders haal ik alles eraf, kzie wel !

Oh dat is wel heel vreemd dan inderdaad !

Hoe ziet de huid eruit?
Schuurt door de deken heen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:17

Huid is roze, met zwarte plekjes van oude littekens.

Verder zitten er nu (nog) geen schilfertjes. Heb haar tot nu toe ook nog niet kunnen betrappen op schuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:21

Zit je deken heel strak? Dan vallen manen ook uit dan verstikken ze gewoon.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:25

Ik doe hem al zo los mogelijk, losser gaan niet. Ik kan de deken gewoon over de hals bewegen maar als ze recht staat (en haar onderhals op spanning staat) dan zit de deken erg strak...

Andere oplossing miss? Heb een RSIH

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:28

Dan zal dat gok ik het probleem zijn... Een grotere of andere deken kan dit oplossen ik had die ook met mijn haflinger met haar RSIH. Na overgang op andere deken was er geen probleem meer.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:07

Mijn paard heeft al lichte huidschilfers in haar manen zitten. En schuurt ook ondanks dat ik al heel vroeg de deken erop heb gedaan.
Kun je ook bijvoorbeeld bij Drunens Ruiterhuis Derfen halen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:14

_Evelien schreef:
Ik heb de eczeemdeken van de week ook maar op gedaan! Nog geen jeuk, maar kan er maar beter te vroeg bij zijn.. :) Ik vlecht haar manen ook gewoon in, anders komt het zo in de klit onder die deken. Ik heb de eczeemdeken van Epplejeck en dat halsstuk is echt 3 x ***. Elke keer als ze graast gaat die hals wat naar achter en daardoor komt er een stuk manen vrij.. meer mensen die dit hebben?

heb je een bruine pyjama?
Daarvan glijdt de hals vaak terug inderdaad, dat is voor mij de reden dat ik er een masker bij omdoe, puur om het stuk manen achter de oren ook beschermd te hebben.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:23

Met de Boett heb ik dat probleem gelukkig niet, de hals is net lang genoeg :)

Maar inderdaad, ik ga alsnog sparen voor een hoofdkap erbij (die krengen van Boett zijn duur :') )

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:47

Ik heb nog een Boett hals liggen die voor Jones net te klein is. Ik zal eens kijken wat de maat is, misschien is er hier een liefhebber voor (of iemand die wil ruilen tegen een grotere)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:10

opisop_shop schreef:
_Evelien schreef:
Ik heb de eczeemdeken van de week ook maar op gedaan! Nog geen jeuk, maar kan er maar beter te vroeg bij zijn.. :) Ik vlecht haar manen ook gewoon in, anders komt het zo in de klit onder die deken. Ik heb de eczeemdeken van Epplejeck en dat halsstuk is echt 3 x ***. Elke keer als ze graast gaat die hals wat naar achter en daardoor komt er een stuk manen vrij.. meer mensen die dit hebben?

heb je een bruine pyjama?
Daarvan glijdt de hals vaak terug inderdaad, dat is voor mij de reden dat ik er een masker bij omdoe, puur om het stuk manen achter de oren ook beschermd te hebben.

Ja de bruine! Wat voor soort masker is dat dan? :) Kun je dat eraan bevestigen?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:25

Hier nog steeds een blote blije pony zonder jeuk. Ik denk dat het stal beleid ook wel is gaan helpen, op de stal bemesten ze altijd met kunstmest, maar sinds vorig jaar niet meer. Alleen nog drijfmest en ze hebben nu voor het eerst met compost bemest. Geen chemische troep dus. Ook staat ze nog niet op het gras.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:43

:wave:

Wij gaan gedurende deze zomer onderzoek doen naar de effecten van een nieuw product op paarden met zomereczeem. De resultaten tot nu toe lijken erg goed, maar we willen graag onze testgroep uitbreiden voor meer informatie.

Zijn er hier mensen die (met hun paard), aan zoiets mee willen werken?
Ik verstrek graag meer informatie via pb.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:06

Hoi esmeeblom. Info over hoe of wat mag je altijd via pb sturen.

Hier vandaag de deken even af, staat zo'n koude wind! Kan deken even gewassen worden.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:09

Iemand hier een tip om die oorgaatjes van de RSIH om te houden? Hij heeft al een halster om maar het blijft nog niet zitten en hij krijgt op zijn hele hoofd schuurplekken van zijn halsters... Van een vliegenkap wordt hij helemaal gek.
Iemand een andere optie?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:23

Zitten die misschien te krap? Had mijn paardje ook last van ( haflinger) heel iets in geknipt wel daarna met naald en draad even om naaien. kan denk ik anders gaan rafelen, blijft nu zitten wel even :)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:26

M_hartje_M schreef:
Ik doe hem al zo los mogelijk, losser gaan niet. Ik kan de deken gewoon over de hals bewegen maar als ze recht staat (en haar onderhals op spanning staat) dan zit de deken erg strak...

Andere oplossing miss? Heb een RSIH

Is de deken wel schoon? Hoe lang ligt hij al op?

Zolang er geen jeuk is, niet met middelen smeren.
Spul gaat ook op de deken zitten en ook huidvet kan de deken dichtslibben.

Anders een andere hals eraan maken? Van bijv. een 2e hands boett achtige deken?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:27

Goh denk het niet eigenlijk, kan er morgen wel eens een foto van maken. Heb niet het idee dat ze te strak zitten, het is een welsh met hele kleine oortjes, denk dat ze daarom zo makkelijk er af floepen..

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:30

MelissaV schreef:
Goh denk het niet eigenlijk, kan er morgen wel eens een foto van maken. Heb niet het idee dat ze te strak zitten, het is een welsh met hele kleine oortjes, denk dat ze daarom zo makkelijk er af floepen..

Heeft die van mij ook, denk dat het op te lossen is om bij het kaakgedeelte het strakker te maken. Zodat hij niet zo makkelijk omhoog komt en af kan glijden bij het rollen.
Maar helaas nog niet gedaan dus geen ervaring mee.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:33

MelissaV schreef:
Iemand hier een tip om die oorgaatjes van de RSIH om te houden? Hij heeft al een halster om maar het blijft nog niet zitten en hij krijgt op zijn hele hoofd schuurplekken van zijn halsters... Van een vliegenkap wordt hij helemaal gek.
Iemand een andere optie?

Ik heb de oortjes dubbel gevouwen naar achter naar de hals toe. Hij heeft ze dus niet meer om. De deken blijft ook zonder de oortjes goed zitten :j

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:34

Misschien iets kleiner maken dan? Of met klittenband door de oorgaten aan het halster vast maken. Maar als ze met de hoofd naar beneden staat ( eten bv ) zit het dan ook strak? Verder zo ik het ook niet weten

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:38

Bij hem schuift de hals dan naar achter, is er eentje die veel rolt en staat een jaarling bij waar mee hij geregeld stoeit.. De oortjes moeten dus eigenlijk wel om, ook ter bescherming van zijn voorpluk die hij anders kapot schuurt aan de waterbak..
Auraenguus goh of het dan echt strak zit weet ik niet. we hebben geprobeerd het voorste klittebandje met de elastiek om zijn halster heen te doen (om die band tussen neusriem en keelriem zegmaar) maar zodra hij dan zijn hoofd naar beneden doet springt dat klittebandje los..

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 14:47

Ik bedoel het zo, eerst deken op oortjes erdoor dan halster, door de gaten bv stukje touw vast maken dan klittenband aan dat touwtje vast maken en deze weer vast maken aan het halster kan ook met touw om het eerst te proberen. hoop dat ik het zo duidelijk heb uit gelegd en anders kan ik je evt wel een foto toesturen.