[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AicileF

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:47

Afgelopen zomer (nouja zomer? ;) ) heb ik voor het eerst druppels Puur Culico gegeven aan onze Tinker met zomereczeem.
Dit heeft echt super goed gewerkt, eerste jaar dat ze zelfs zonder deken en zonder jeuk buiten heeft kunnen staan.
Niks geen geschuur e.d. Het zal niet voor elk paard helpen, maar voor haar is het geweldig spul. Ze likt het zelfs 'puur' op in haar voerbak als het moet.

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 16:51

gisteren had wisse enorm jeuk, staart was echt een pleeborstel en manen ook duidelijk erg jeukig.
Heb savonds nog staan wassen en toen de eczeemdeken erop. Vandaag ging hij op vakantie het land op, heb de staart ingesmeerd en een halsdeken opgedaan. Als de rust in de kudde is wedergekeerd dit weekend gaat de pyjama aan.

Iemand ervaring met fenonolf?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 18:49

Tass schreef:
*Komt binnen vallen*

Ik heb een vraagje.
Een stalgenootje van mij voert spelt aan haar paarden. Dit omdat het weinig voorsteld qua voer maar je toch iets kan voeren. Ik vroeg me af of hier mensen ervaring mee hebben en of dit ook goed is voor mijn eczemer. Als ze op stal komt wilt ze toch iets hebben, ze krijgt nu een handje muesli. Maar als spelt beter zou zijn, kan ik dat misschien proberen :).

Stalgenootje zei dat je er wat meer van kan voeren omdat ze er niet echt van aankomen en er weinig tot niks inzit :).

Spelt bevat van de graansoorten het minste zetmeel (dat weinig tot niks verhaal denk ik), maar wel veel mineralen. Paarden worden er ook niet zo snel heet van, wat ze van haver wel kunnen worden. Daarnaast is er voor het verbouwen van spelt weinig aan pesticiden, etc. nodig omdat het extra vliesje goede bescherming bied en wordt het van kunstmest te slap om te kunnen oogsten. Het bevat dus meer mineralen en minder rommel omdat dat niet nodig/nutteloos is bij de teelt. Voor mij heeft het voeren van heel graan (nu haver, maar wil eigenlijk spelt) ook een goede invloed op het gebit. Ik voer nl verder voordroog en dat bijkt te zacht om de kiezen gelijkmatig te laten slijten. Sinds ik weer een handje haver bijvoer (ja tandarts was geweest) ben ik eindelijk van de proppen af.

Als je een top 3 maakt van granen qua "licht" verteerbaar voor paarden dan kom je zo uit:
1. spelt
2. haver
3. gerst
De rest zou ik zelf al eigenlijk niet eens willen voeren.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 19:00

Vandaag mn knollie zn eerste prik met vaccin gegeven. Vond ik best spannend om te doen zeg! :o DA stond ernaast, dus kon niet veel fout gaan, maar toen...Bedoel, je prikt wel met een naald in zn mooie lijf!
Ondanks dat hij zo groot is, is ie eigenlijk zooooo klein := Eerste prik gaf hij gelijk flinke reactie, dus ik van schrik naald er weer uit. Van DA truukje geleerd en tweede keer was keurig!
We hebben 3 flesjes vaccin gekregen, 3 kleuren. Nu eerst 3x (iedere week) groen, dan 3x rood (om de 2 weken) en dan 3x blauw (ook om de 3 weken). Dan zitten we onderhand in januari en moeten we om nieuwe lading.
DA vond het super dat we nu al gaan prikken, omdat Tychje dan optimaal het vaccin kan gebruiken volgend weideseizoen. Nu ist dus alleen nog afwachten of het idd helpt....

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 20:44

Ik heb vandaag een stukje manenkam ingesmeerd met Derfen. Ik ben benieuwd..
Had eerst maar een proefmonster besteld. Het ruikt overigens erg naar teer. Wat zou er nog meer inzitten?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:22

ik heb daar nog nooit van gehoord jaan, wat zijn dat voor vaccins? *info, info O:) *
Prik je gewoon in de hals/borst of moet je in de ader prikken?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 10:23

We hebben 6 weken geleden ongeveer bloed laten prikken en deze laten testen. Daar kwam dus eczeem uit en er is nu een vaccin voor/tegen gemaakt. (op maat dus als het ware)
Dat moet volgens een bepaald schema geprikt worden, in de halsspier.
Met het vaccin hopen we dat hij soortje "immuun" wordt en dus geen eczeemgevolgen meer toont zoals schuren e.d.
Je moet met dat vaccin wel min. een bepaald aantal maanden voor het seizoen beginnen, want het moet echt inwerken als het ware.
Ik zal eens kijken of er een naam oid opstaat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:52

ja of ingredienten?
Waar heb je dit laten maken en wat kost het je dan nu per maand zeg maar aan vaccins?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:55

Sjit, net vergeten te kijken.
Het is via mn DA gegaan, kan wel navragen van hoe en wat. Kosten weet ik niet (betaal ik niet ;) ) maar tis niet goedkoop, zei de DA ons van tevoren.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:56

die betaalt iemand anders? of gaat het via de verzekering?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:00

Jaan81 schreef:
Vandaag mn knollie zn eerste prik met vaccin gegeven. Vond ik best spannend om te doen zeg! :o DA stond ernaast, dus kon niet veel fout gaan, maar toen...Bedoel, je prikt wel met een naald in zn mooie lijf!
Ondanks dat hij zo groot is, is ie eigenlijk zooooo klein := Eerste prik gaf hij gelijk flinke reactie, dus ik van schrik naald er weer uit. Van DA truukje geleerd en tweede keer was keurig!
We hebben 3 flesjes vaccin gekregen, 3 kleuren. Nu eerst 3x (iedere week) groen, dan 3x rood (om de 2 weken) en dan 3x blauw (ook om de 3 weken). Dan zitten we onderhand in januari en moeten we om nieuwe lading.
DA vond het super dat we nu al gaan prikken, omdat Tychje dan optimaal het vaccin kan gebruiken volgend weideseizoen. Nu ist dus alleen nog afwachten of het idd helpt....

Dit heb ik enkele jaren geleden ook gedaan bij mijn paard maar mijn DA is er toen mee gestopt. Bij ons liep het toen via de immunopfarm in Belgie, daar werd het bloed onderzocht en de injecties gemaakt. Bij wie laat jij dit doen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:02

wat was jij kwijt per maand aan die vaccins dan?
en zag je ook verschil?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:05

opisop_shop schreef:
die betaalt iemand anders? of gaat het via de verzekering?

Het is officieel niet mijn paard, vandaar ;)
Moet eerlijk zeggen, dat als ik de keuze had mogen maken, ik eerst een zomer met burka zou proberen, denk ik...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 14:06

aisie schreef:
[Dit heb ik enkele jaren geleden ook gedaan bij mijn paard maar mijn DA is er toen mee gestopt. Bij ons liep het toen via de immunopfarm in Belgie, daar werd het bloed onderzocht en de injecties gemaakt. Bij wie laat jij dit doen?

Waarom stopte je DA er mee?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 18:55

Jaan81 schreef:
aisie schreef:
[Dit heb ik enkele jaren geleden ook gedaan bij mijn paard maar mijn DA is er toen mee gestopt. Bij ons liep het toen via de immunopfarm in Belgie, daar werd het bloed onderzocht en de injecties gemaakt. Bij wie laat jij dit doen?

Waarom stopte je DA er mee?

Ja dat weet ik eigenlijk niet meer, het is al heel wat jaren geleden. En die DA is ook met pensioen dus ik spreek hem ook nooit meer. Van de kosten weet ik ook niets meer, en aangezien alles nu veel duurder is zal het vast niet meer overeen komen. Maar ik vond het toen niet heel duur in iedergeval anders had ik er vast niet aan meegedaan haha.

Ik heb het 1 seizoen gedaan bij mijn paard en het heeft wel degelijk effect gehad. Mijn friese merrie heeft echt een heel extreme vorm van zomerexceem. Uit de bloedtest kwam 9,7 uit van de schaal 1 op 10 dus dat is wel heel erg. Ze had het toen ook echt overal, niet alleen in de manen en staart maar ook op haar buik, benen hoofd etc.
Na die kuur is het wel een stuk minder geworden. De meeste problemen heeft ze nu nog op haar gezicht maar verder eigenlijk nog heel weinig jeuk. Ze staat wel overdag op het weiland met exceemdeken en snachts op stal met niks. Voorheen was dat echt niet afdoende en schuurde ze zich helemaal kapot. Ik denk dat als ik er mee door was gegaan dat het op den duur wel helemaal weg was gegaan. Het is de bedoeling dat de paarden door die injecties immuum worden, dat duurt wel enige jaren volgens mij. Mijn merrie is nu 19 en is al proefkonijn voor heel erg veel zomerexceemmiddelen geweest en er is niets geweest wat echt helpt. Dit was eigenlijk het enige wat een beetje heeft geholpen.
Ik ben allang blij dat ik het nu zo goed onder controle kan houden en doe verder ook niet meer mee aan experimenten. Heb ook nog een ruin die heeft een lichte vorm van exceem maar ook die kunnen we ook jeuk vrij houden met een goede deken en op tijd opstallen.

Maar ik ben erg benieuwd naar de resultaten van de injectiekuur, ik hoop dat je ons op de hoogte wilt houden!

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:02

miek140 schreef:
Ze schuurt nu niet, maar in IJsland bestaat dat mugje niet. Daarom krijgen vrij veel importpaarden eczeem hier. Daarom dacht ik misschien helpen die druppeltjes een afweersysteem op bouwen tegen het mugje...

Hoi,
allereerst: wat leuk dat je een merrie in IJsland hebt gekocht! Waar?
Zelf heb ik twee jaar geleden een merrie op IJsland gekocht en zij is in december 2009 naar Nederland gekomen. Zowiezo is de winter een goede tijd voor import, met de minste kans op extreme verschillen in weer/temperatuur.
Intussen staat zij dus al dik anderhalf jaar in NL en geen eczeem. We hebben niets preventiefs gegeven aan haar, maar voor de zekerheid had ik een boett deken aangeschaft (die nu dus nog ongebruikt in de kast ligt te liggen). Ook deze zomer is zij doorgekomen zonder jeuk, dus ik heb goede hoop. Vaak wordt wel gezegd dat het derde jaar na import, het meest eczeemgevoelig is. Ik moet er wel bij zeggen dat ze in NH staat, niet ver van zee af en dus niet in een eczeemgevoelig gebied. Waar komt jouw merrie te staan?

Met preventief druppeltjes geven, zou ik voorzichtig zijn. De overgang van IJslands naar Nederlands gras en hooi is al best groot...zou er zelf niet te snel nóg meer lichaamsvreemde dingen geven.
Misschien kan je haar langzaam aan het gras laten wennen? en goed droog hooi geven, lekker grofstengelig. (dus absoluut geen voordroog of kuil) (bij ons ging ze overigens wel meteen het gras op, daar was in december niet veel van over)

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 08:03

Vergeeet helemaal te schrijven dat ik ook een fles Derfen heb gekocht, preventief. Nog niet hoeven smeren eigenlijk....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:26

@ opisop: hoe is het nu met Wisse? Wat tegen de jeuk kunnen doen? Had hij door zijn deken heen geschuurd?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 09:38

miek140 schreef:
Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb een ijslandse merrie van 8 jaar oud, en ze staat nu nog op IJsland. Als het goed is komt ze Oktober/November naar Nederland, en dan begint natuurlijk voorjaar 2012 de spannende periode :)
Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik haar iets preventiefs ga geven, zoals 'puur culico' of 'puur allergie'.
Of dat ik haar natuurlijke afweersysteem het werk ga laten doen.
Heeft iemand ervaring met deze druppeltjes of met importpaarden?

Beetje laten reactie misschien maar wij hebben hier diverse importpaarden staan in een behoorlijk exzeemgebied en bij ons gaan ze als het seizoen begint meteen preventief onder een deken. Je voorkomt hiermee dat ze gestoken worden en dus een allergie op bouwen. Sinds wij dit zo doen heeft geen van de importpaarden exzeem gekregen. Dus dat is ook nog de moeite waard om te bedenken.

Groetjes genja

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 10:06

miek140 schreef:
Ze schuurt nu niet, maar in IJsland bestaat dat mugje niet. Daarom krijgen vrij veel importpaarden eczeem hier. Daarom dacht ik misschien helpen die druppeltjes een afweersysteem op bouwen tegen het mugje...

Er gaat vrijwel altijd wat aan de allergie vooraf. Groot verschil tussen Ijsland en hier is het gras (flink vet) en minder mineralen in de grond (vulkanisch gesteente bevat veel mineralen). Let dus goed op wat je voert aan soort en hoeveelheid gras/ruwvoer en geef genoeg vit./min. bij ook als je geen krachtvoer nodig hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:22

Met Wisse gaat het gelukkig nog goed, hij staat sinds vrijdag op de wei en ik heb hem een halsdeken opgedaan. Eerst eentje zonder masker (kon de juiste deken niet vinden) en gisteren van een oude eczeemdeken snel een halsdeken gemaakt zodat hij ook het masker omkon, want het stuk achter zijn oren is vaak het meest gevoelig en dat lag anders bloot. Blijft gelukkig goed zitten en ze laten de deken heel (een hele deken had er al een hap uitgehad gezien de bijtplek op zijn flank :(:) maar als ze hem willen bijten rent ie vast weg dus de halsdeken blijft gewoon heel). Hij heeft zijn staart helaas dus wel bloot maar die spray ik 2x per dag in met antivlieg/daas en tot nu toe heeft hij er nog niet mee geschuurd. Scheelt ook een boel vliegen want de andere paarden stonden toen ik vanmorgen weer wegging allemaal met de staart te zwiepen en Wisse niet :)
Ze staan sinds gisteren op een groot weiland met veel gras, dus echt een vuurdoop dit!
Hij blijft er nog een paar dagen staan, woensdag haal ik hem weer op. Thuis krijgt hij dan de eczeemdeken weer op en die gaat dit seizoen gewoon niet meer af.

Stukje film van vandaag met daarop mijn nieuwe halsdeken-creatie te zien :P
Paard erachter is van mijn vriendin en krijgt altijd hele grote bulten op de wei dus die heeft de halsdeken om die Wisse tot gisteren omhad op de wei.

Volgend jaar gooi ik de deken op en wil ik met Cavalesse beginnen, eens kijken of we het van binnenuit wat kunnen verbeteren. Drainage merk ik bij hem weinig van en Derfen vind ik dit jaar ook niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:57

Vraagie: die van mij staat nu op een nieuwe stal (heb nu zelf z'n voer volledig onder controle en er zitten een stuk minder beesterijen) en daar zeiden dat ze de paarden hun deken afdoen (voor zover er zijn met deken op, moet zelfs even denken of er wel 1 is :') ) als het kouder is/regent. Blijkbaar vliegt er op zo'n dagen echt niks rond en kunnen ze fijn zonder deken ... Ik heb dit nog nooit gedaan bij die van mij dus ik heb geen idee ... Doen jullie dit ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:00

nee en vind ik ook niet aan te raden. Waarom het risico nemen terwijl er geen grote nadelen aan kleven om het om te laten? Mijn ervaring is dat die krengen tussen de buien door terug komen met extra honger }:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:03

Hmmja, het is zoiets wat ik ook zit te denken :+ Ik heb het dan ook nog nooit gedaan, vandaar de vraag :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:08

Zo doe ik het ook altijd, maar ik heb missch een lichte excemer? Ik heb overdag altijd de deken af en met buien/harde wind idd ook. Even luchten zonder deken is ook erg fijn voor ze als het kan. Maar ik weet niet of het verstandig is met zware excemers, want het is idd nooit geheel vliegvrij.
Maar geen paard is hetzelfde, je moet zelf balans vinden wat wel en niet kan.

De Marstall excem en suppl. bevalt nog steeds super! Zelfs mijn niet excemer doet het er goed op.
De HH Protection deken bevalt ook prima. Schoft blijft gevoelig plekje (bij alle dekens), misschien laat ik er nog een stuk innaaien wat heel erg zacht is.