[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 23:28

Ik heb anderhalve week geleden de halsdeken afgedaan en er is nog niet geschuurt. Ik ga er dus vanuitdat het voor dit jaar over is. Nilay krijgt zelfs alweer manen. Ik heb ze ongeveer anderhalve maand terug helemaal zo kort mogelijk afgeknipt en ze zijn nu al weer een halve hand hoog. Ook zijn staart groeit alweer aan. Ook die haren gaan alweer richting de hand lengte. Ik ben heel tevreden.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 01:11

Boehoeee ;( Mijn paard heeft weer geschuurd!
Aan de bovenkant van de manen zitten nu allemaal korte haartjes. Ik vermoedde al dat hij weer was gaan schuren, want elke morgen is zijn deur uit de bevestigingen (onderkantje van de schuifdeur wipt hij eruit)

De huid is niet rood, iets schilferig maar ook niet dik. Ik denk dat het vooral van het zweten komt. Ik rijd nu voornamelijk 's avonds en zet hem dan bezweet op stal. Hij heeft dan een half uur de zweetdeken op, maar onder de manen blijft het natuurlijk nog wel even broeien met al dat zweet. Op stal zijn dan ook al de deuren dicht, dus het is wat warmer en vochtiger dan buiten.
Ik denk dat het zweet gaat jeuken en hij daarom schuurt. Vandaag heb ik de manen na het rijden gewassen met teatree shampoo en ik ga proberen hem de hele week na het rijden even af te spoelen. Ik vind het alleen zo koud om dat te doen!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:17

ik ga straks eens kijken bij die van mij... ik heb vannacht voor het eerst haar deken af gedaan, maar ben hem nog niet gaan wassen... hij ligt letterlijk voor haar staldeur zodat hij gelijk weer op kan als dat nodig is!

edit: annetje: tegen het broeien onder de manen kun je die natuurlijk in vlechtjes doen he...

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:20

Zij: Tijdens het rijden natuurlijk wel, maar ik ben bang dat de paarden in de wei een hele vlecht afkauwen als ik het de hele tijd inhoud. Ze zijn de laatste tijd namelijk weer heel wild aan het spelen en bijten elkaar best flink.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:40

Wisse staat sinds maandag snachts op stal.
Zoals ik het zie en hoor staat hij niet te schuren, dus zijn eczeemperiode zit er ook officieel op :)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:12

Jammer dat sommige paardjes hier toch weer aan het schuren zijn.. Anderen juist goed nieuws..

Diaz had hier vanmorgen alles rustig, nog steeds niet geschuurd.. Huid begint de mooie kleur weer terug te krijgen (staart was soms wat bleek, slechte doorbloeding) dus dat gaat echt lekker..
Gaatje in haar hals weer mooi dicht en uitgedroogd, ben benieuwd of er nog meer terug komen :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 13:34

Ik heb de stalhoudster even gebeld en ook Flint had nog niet geschuurd, de deken ligt echter startklaar, ik hoop zo dat het over is.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 14:04

Senna heeft de eczeemhals nog gewoon om. Ik zie nog steeds beestjes rondvliegen, dus wacht nog even. Sen schuurt niet meer, haar manen zijn nu al bijna gelijk gegroeid alleen op één stuk nog een stuk dunner. Jeuk heeft ze nog wel, maar dat komt door de schilfers en de jeuk zit op heel haar hals, niet alleen op de manenkam.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 18:47

Ik heb ook iets te vroeg gejuigd, Lidar heeft toch nog heel licht staan schuren aan zijn hals. Straks nog maar even de gel erop smeren.

iluycks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 15:32

Het is gisteren ook boven de 10 graden geweest. De mugjes blijven actief als het +10 graden is. Dan maakt het niet uit of het november is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:01

Nou, hier is het nog steeds rustig :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:12

ik heb geen flauw idee,ben donderdag voor het laatst geweest en gaat nu niet eerder worden dan dinsdag.
hopelijk zitten er dan nog maantjes aan :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:17

Over die van mij durf ik te zeggen dat het over is (was dan ook maar heel ietsie dit jaar)
Helaas heeft de pony van mijn zusje nog steeds last..schuurt en krabt (met zijn achterhoeven) nog steeds wel aan de manenkam, maar echt meer haren gaan er niet af. Helaas groeit er ook (nog) niks aan. Alleen zijn staart begint weer bij te groeien. Hier zie je ze inderdaad ook nog wel vliegen..

pietjepatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:27

Hoi, ik ben nieuw hier. Wij werden vandezomer ook gek van de jeuk, Pat en ik.
Op horsevent heb ik olie gekocht en algenspul. Werkt super voor Pat.
Zij heeft ook problemen met de stoelgang. Soms net flatten, en stinken. Dus heb bij zelfde firma ook probiotika besteld. Kuur voor een maand of zo.
Heet Herbakult. Hebben ook website. Misschien iets voor jou? Wie weet.
grtjes
Pieta

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:38

Ik ben weer helemaal blij, na vreselijk mislukte vroege poging om de deken af te doen, en daarna een hele harde manenkam:S helaas:(
Is nu aantal weken later haar manenkam weer rustiger.
Enige zitten er nu nog veel korten in haar manen die zijn al los maar dat gaat er niet makkelijk uit..
Maar alleen al dat de manenkam weer rustig is ben ik blij:) pff maakte me zoveel zorgen, maar de halsdeken blijft gewoon nog op !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:36

pietjepatje schreef:
Heet Herbakult. Hebben ook website. Misschien iets voor jou? Wie weet.

http://www.herbakult.com/

die herbakult algencomplex is er een met kelp er in he?
zit je wel weer ,met een vrij hoge jodiumgift.
Ascophyllum nodosum =zeewier/kelp
nou ja ik geef al zeewier.

dat andere complex,geef je dat dan ook?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 13:16

Ik heb besloten Storm toch weer te koop te zetten, eigenlijk was ik er nog niet aan toe omdat het met Wisse nog niet wil vlotten. Maar we gaan zoals het nu lijkt verhuizen en dan wil ik geen twee paarden meer onderhouden.
Ik vind het erg lastig om na het eczeemseizoen een eczeempaard te verkopen. Zoals jullie wel weten ben ik erg kritisch daarover ;)
Maar hoe kom je er nu -na het eczeemseizoen- nog achter hoe goed het op de evt. nieuwe plek is qua eczeem?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 17:56

op=op: Denk dat het altijd moeilijk blijft, ook al is het hoog zomer, of hartje winter. Wel fijn dat je toch eerlijk blijft en hem opnieuw te koop zet.

Pony zag er vandaag weer beeldig uit :D
Heerlijk, zo zonder geschuur :D

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:00

Ook hier gaat het nog érg goed! Geen geschuur meer, lekker rustig en een mooie haardos op de staart en d'r manen worden weer érg mooi!

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:36

hier geen geschuur, maar wel gejeuk met haar tanden. zowel aan staart als buik.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:59

kijk trouwens... ik had vandaag eindleijk mijn paard met wapperende manen... zelfs op de foto... alleen helaas erg bewogen :P

Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:32

haha het gaat om het idee toch :D
Mooie foto (ondanks de beweging), mooie lange wapperende manen!

Trok de zijkanten bij shadow's staart vandaag eens opzij en die zijn echt mega-gegroeid hoor in een jaar tijd.
Denk dat ik ze maar eens moet opmeten ofzo, sta je nog versteld.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:28

Mischa staat ondertussen alweer anderhalve maand zonder deken :D

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:13

Wat een gewapper zij :9
En ondanks dat de foto bewogen is vind ik hem erg mooi. :)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:44

Mijn paard schuurt helaas toch weer ietsje aan de manen. Het is natuurlijk ook wel erg warm voor de tijd van het jaar. Was net zo blij dat ze eindelijk es met blote hals kon staan. Ga maar ff flink smeren elke dag misschien houd ik het daarmee under control.