Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Dat het geen effect heeft op de glucose en insuline niveaus wil natuurlijk niet zeggen dat het helemaal niet helpt bij andere symptomen! Wilde meer even de claims van PN recht zetten. Ik kan iig geen bewijs er voor vinden, behalve onderzoek wat het tegendeel aantoont.
Dus met andere woorden: als je het koopt om de gevoeligheid voor insuline te verhogen zou ik het niet doen
Focussed schreef:Magnesium verbetert niet de gevoeligheid voor insuline, helaas was het maar zo.
Effects of a supplement containing chromium and magnesium on morphometric measurements, resting glucose, insulin concentrations and insulin sensitivity in laminitic obese horses.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21496075/
Nammie schreef:Goed nieuws Zucchero!
Gisteravond hier een kwart tablet bijgegeven , en het eerste wat ik zie is een Fik die achter Tekla aan loopt te stieren met de oren in de nek , en probeert te bijten en te trappen...Het is toch niet te geloven zeg!!!!
Ik ga nu echt denken dat dat van de prascend is...
fargo schreef:Nammie schreef:Goed nieuws Zucchero!
Gisteravond hier een kwart tablet bijgegeven , en het eerste wat ik zie is een Fik die achter Tekla aan loopt te stieren met de oren in de nek , en probeert te bijten en te trappen...Het is toch niet te geloven zeg!!!!
Dat zou kunnen, maar hij kan zowiezo wat onzeker of anders zijn door het effect van de hormonen in zijn lichaam. Het zou kunnen dat hij zowiezo zich nog narrig voelt ..
Nammie schreef:Het hoofdbestanddeel van f4f is lucernemeel 25 tot 40 %
Lucerne bevat gemiddeld 615 mg ijzer per kilo.
f4f bevat 250 mg ijzer per kilo.
Ook zitten er soja concentraat en soja bonen in f4f , welke een goede bron van ijzer is voor vegetariërs.
Ik denk dat dit verklaard waarom er wel ijzer in f4f zit , maar het niet toegevoegd is.
IMJ schreef:Het is ook heel moeilijk.
Ik gaf Pavo vital compleet, magnesium, lijnzaadolie (ivm omega's), handje Pavo C4L. En voldoende ruwvoer..
Hier bleef hij mooi op gewicht bij.
'gewoon' voer bevatte gewoon teveel van wat hij absoluut niet nodig had.. Ik denk dat je het toch niet helemaal perfect krijgen kunt en vooral moet kijken naar je paard.
Hij glom als een spiegeltje, ondanks z'n rare cushing haar, dat was nog niet helemaal op orde helaas
Wat ik opvallend vond was dat hij eigenlijk altijd in het voor- en najaar mok had, sinds de vitale compleet heeft hij dat nooit meer gehad..
Nammie schreef:<<quote="fargo">>Nammie schreef:Goed nieuws Zucchero!
Dat zou kunnen, maar hij kan zowiezo wat onzeker of anders zijn door het effect van de hormonen in zijn lichaam. Het zou kunnen dat hij zowiezo zich nog narrig voelt ..<</quote>>
Ik ga nu een dagboekje aanleggen!
En ik hoog pas weer op als het gedrag weer enigzins normaal is....
Pandora2 schreef:Nog even over de F4F van Equilife...ik geef dit nu meer dan een jaar aan mijn 3 paarden, naast ( beperkt ) droog hooi en de 2 dames vanaf half juni strookbegrazing. De pre staat nu al een tijdje op strookbegrazing. Bevalt ons heel erg goed, goede hoeven, paarden ook gewoon goed in conditie ( cushing patientje en pre worden 4a5 x per week in dressuur gereden of lange buitenritten ).
Het supplement is inderdaad wel aan de prijzige kant, maar dit compenseert omdat ik geen krachtvoer meer koop en ook met de helft van het hooi toekom tegenover vroeger, dus ik kan het echt wel aanraden! En nee...ik heb geen aandelen bij Equilifewou dit maar even delen met jullie, misschien kan er iemand wat mee...
fargo schreef:Nammie schreef:<<quote="fargo">>
Dat zou kunnen, maar hij kan zowiezo wat onzeker of anders zijn door het effect van de hormonen in zijn lichaam. Het zou kunnen dat hij zowiezo zich nog narrig voelt ..<</quote>>
Ik ga nu een dagboekje aanleggen!
En ik hoog pas weer op als het gedrag weer enigzins normaal is....
Dat zou ik niet doen, want het kan zijn dat het gedrag komt omdat er juist meer aanpassing nog nodig is of omdat de aanpassing is ingezet! Als hij gewoon eet en plast en drinkt en niet duf is, dan zou ik toch gewoon de 3 a 5 dagen aanhouden om te verhogen. Die pil pakt in principe de problemen aan waardoor hij uit balans is, dus ik zou juist wel doorgaan met opbouwen als hij verder "gewoon is" qua eten en drinken en helder is.
Want dan zou je potentieel nu op een lage dosis blijven omdat zijn gedrag nog niet normaal is maar dat zou dan veroorzaakt kunnen worden doordat zijn dosis nog niet op het juiste niveau is en dan blijf je in een cirkel!!
Een dagboekje aanleggen is een supergoed idee!
Jannepauli schreef:Nammie schreef:Het hoofdbestanddeel van f4f is lucernemeel 25 tot 40 %
Lucerne bevat gemiddeld 615 mg ijzer per kilo.
f4f bevat 250 mg ijzer per kilo.
Ook zitten er soja concentraat en soja bonen in f4f , welke een goede bron van ijzer is voor vegetariërs.
Ik denk dat dit verklaard waarom er wel ijzer in f4f zit , maar het niet toegevoegd is.
Je hebt gelijk.
Ik heb vanmorgen even gebeld met de analist van Equilife en er wordt inderdaad geen ijzer toegevoegd - het ijzerpercentage in F4F is inderdaad afkomstig van de lucerne en de bonen die erin zitten.
Dat betekent dus dat F4F een goed vitamine & mineralen supplement kan zijn voor IR/Cushingpaarden, die niet meer dan gras en hooi krijgen en het is in dat geval dan ook een veel completer supplement dan bv Ultimate Balancer . Een gezond paard kan een hogere dosis ijzer per dag hebben.
Wel oppassen als je ander voer bijgeeft: geef je ook nog krachtvoer dan wordt het ijzergehalte dat het paard binnenkrijgt cumulatief en krijgen ze al gauw te veel binnen.
Jannepauli schreef:voor Gwendolyn!
De magnesiumkwestie: PN refereert vooral aan humaan onderzoek , daar is de rol van magnesium in relatie tot diabetes meer onderzocht. Wetenschappelijke onderbouwing dat bij paarden met IR magnesium kan helpen, is er (nog) niet. Er is vooral 'anecdotische' verslag van eigenaren die vonden dat er verbetering optrad. Dit wordt echter door wetenschappelijk onderzoek met controle groepen etc. niet onderschreven.
Van KER (het grootste paarden research centrum in de USA) kreeg ik vandaag een interessante link, die ook weer doorlinkt naar een ander onderzoek naar de rol van magnesium. Bij deze voor de geïnteresseerden:
1) http://ker.equinews.com/article/do-hors ... upplements
en 2) http://ker.equinews.com/article/importa ... orse-diets
Magnesium may play a role in insulin resistance and equine metabolic syndrome. The link of magnesium deficiency within the cells and diabetes in the human has been made but has yet to be scientifically confirmed in the horse. What scientists do know is that insulin may modulate movement of magnesium from intracellular to extracellular tissues and that blood magnesium levels rise following a meal high in starch or sugar, indicating that magnesium is involved with the action of insulin to clear the glucose from the blood. If magnesium is low in the cell, there will be impaired carbohydrate metabolism and reduced insulin response (insulin resistance). Although there have been anecdotal reports in horses of supplemental magnesium improving insulin resistance, reducing the amount of neck fat associated with the disease and reducing the risk of laminitis, a recent research study found no advantage to feeding a magnesium and chromium supplement to insulin-resistant horses.