[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:07

raad het trouwens niet aan
probleem met vet is dat als je je paard daarna ermee in het zonnetje zet is dat ie hartstikke verbrand ...
afradertje dus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 20:15

No Cheer No Cheer
ap heeft zijn staart geschuurd en zijn nek is wel 3x zo dik

boehoeeeee Huilen Huilen snik,snik Verdrietig

dus vanaf nu gaat hij s'avonds de paddock in.
ik had het ergens ook wel verwacht hoor,hij kan gewoon niet zo vol in het gras staan.
dus nu eerst s'nachts in de paddock en als er straks een stuk land is wat helemaal afgegraasd is komt hij daar s'nachts in.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:00

Wat k#t zeg.... :/

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:31

wat jammer ellepel, het ging zo goed....Hopelijk helpt de paddock en is hij zo weer jeukvrij...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:39

zijn hele staart zat in de war dus hij heeft dan op zijn kont zitten schuren.
ja balen joh!!!

vorig jaar stond hij snachts gewoon op stal en dat scheelt natuurlijk wel he.
maar om hem in zijn uppie alleen binnen te zetten vind ik ook weer zo sneu.
staat nog een fjord bij ons in de paddock naast hem die gaat volgende week het gras denk ik wel in,daar heeft hij wel gezelschap aan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:36

Sonja_vR schreef:
raad het trouwens niet aan
probleem met vet is dat als je je paard daarna ermee in het zonnetje zet is dat ie hartstikke verbrand ...
afradertje dus

welnee, de zon komt niet eens door de vacht heen... je moet het natuurlijk niet op kale plekken gaan smeren zoals op de neus en om de ogen met roze huid...

ik gebruikte eerder babyolie tegen het schuren en dat heeft zijn werk altijd geweldig gedaan, door de huid vet te maken is deze niet meer zo droog en daarmee gelijk ook minder jeukerig.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:49

baby olie heb ik toch echt ernstige brandwonden van mee gemaakt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:54

hoe kan dat dan? ik deed het rond de staartwortel en in de staart, maar volgens is het vrij onmogelijk voor de zon om op die plaatsen de huid te bereiken, tenzij het echt kaalgeschuurd is natuurlijk... maar goed, daar is dan weer een deken een prima oplossing voor, tegen dergelijke verbranding.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:29

weet je wat met babyolie is?
vel mensen smeren er veel te veel op..en dan kan de zon zijn werk doen en krijg je brandplekken.

als je maar weinig gebruikt en goed op de huid insmeerd en eventueel overtollig weghaalt kun je het best proberen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:38

yup, zo doe ik het dus ook. beetje op je hand doen, heel goed tussen de haren wrijven en dan met een spons over de vacht heen om wat erop ligt zoveel mogelijk weg te werken. doe je dat niet, dan gaat de olie ook een beetje 'lopen' zeg maar, waardoor je paard ook nog eens enorm vies wordt... dus dat is niet echt fijn.

zijn er hier ook mensen bekend met Shapley's MTG trouwens?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:38

nee?
wat is dat dan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:41

dat is een spulletje uit amerika, Shapley's Mane-Tail-Groom heet het voluit. middel heeft diverse eigenschappen, kan gebruikt worden op oppervlakkige wondjes om de huid te herstellen (schuurplekken e.d.) en de haargroei te stimuleren, maar het wordt door diverse bokkers ook gebruikt om manen en staart te helpen groeien, en men is er heel enthousiast over. de fabrikant geeft ook aan dat het helpt tegen jeuk en schuren.

er is ook een topic over, ik zal de link even plaatsen.

[edit] de link:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=848960
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 10-06-08 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:43

manen en staart te helpen groeien???

dan koop ik het voor mezelf en spuit het op mijn eigen hoofd Go jij! Go jij!

haha sorry,maar om je haar te laten groeien dat komt dacht ik toch echt van binnenuit?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:44

ja het is dus een verzorgingsmiddel voor de huid zeg maar, en als je het goed inmasseert op de manenkam en staartwortel moet de boel dus beter gaan groeien. ik heb het er zelf nu twee keer opgedaan en heb wel het idee dat de manen beter groeien nu, maar om het zeker te weten zal ik ze nog eens opmeten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:50

geheim zit em vast in de massage van de huid Knipoog
met elk middel,of geen middel als je de huid licht masseerd bevorderd dat de doorbloeding en natuurlijk zal het haar dan mooier worden en beter gaan groeien.

ik zag in dat topic al de foto's staan van kjoetie geloof ik?
die liet paard met korte manen zien en na 3 maanden weer.

maar in 3 maanden tijd groeit een paardenhaar zowiezo wel zowat 10 cm...dus zonder middel was dat ook echt wel gebeurd.

ben nogal sceptisch met haargroeimiddelen,sorry Haha!

mijn vader was behoorlijk kaal...die kreeg meer haar toen hij biergist tabletten ging slikken Haha!
Laatst bijgewerkt door ellepel op 10-06-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:50

Ik was gisteren blij verrast. Ik kon een aantal dagen niet naar mijn paard en dan wordt ik altijd onrustig. Ik verwacht dan dat hij half open ligt als ik kom. Hij had wat kale plekken op zijn hoofd en die had ik 1x ingesmeerd met traumeel. Ik kom gisteren en doe een beetje bedenkelijk zijn deken af en echt helemaal niets....niet aan zijn manen, niet aan zijn staart de wondjes die hij op zijn benen had zijn helemaal dicht en mooi en op zijn hoofd was het merendeel van het haar weer terug. Alleen zijn koker was nog wat dik. Ik durf niet te vroeg te juichen maar is is dus eigenlijk nog helemaal heel op het moment (zoekt meteen een stuk ongelakt hout om het af te kloppen). Ik ben echt blij verrast omdat hij twee weken geleden zijn benen en hoofd dus behoorlijk toegetakeld had. maar ik denk dat ik voor het eerst kan zeggen dat mijn paard in juni nog geen stuk voorpluk mist Haha!.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:53

@ ellepel, klopt, maar dat is niet de enige natuurlijk... 3 maanden ertussen laten zitten lijkt me zowiezo niet echt een betrouwbaar resultaat geven om de reden die je al noemt. desondanks maakt dat niet dat het spul geen goed verzorgingsmiddel kan zijn voor manenkam en staartwortel. er zijn een heleboel goede berichten over bekend nl.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:53

ik heb traumeel in de handen gehad, heb jij dat in zo'n tube zitten?
is toch voor wondjes enzo he

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 10:55

Ja klopt het is speciaal voor wondjes. het kost wel een hoop maar het verbruik is wel laag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:01

merrieveulen schreef:
@ ellepel, klopt, maar dat is niet de enige natuurlijk... 3 maanden ertussen laten zitten lijkt me zowiezo niet echt een betrouwbaar resultaat geven om de reden die je al noemt. desondanks maakt dat niet dat het spul geen goed verzorgingsmiddel kan zijn voor manenkam en staartwortel. er zijn een heleboel goede berichten over bekend nl.

je hebt gelijk hoor,zo heb ik dan de sweet itch voor ap zijn eczeemplekken,daar zit cajaputi olie in,calendula olie,rozemarijn olie,en mineralen van de dode zee in.
ik vind dat dus weer echt een heel fijn product..
is de enige die ik tot nog toen gewoon steeds weer koop,er zijn een aantal producten waaronder die van jou die goede verzorgende bestanddelen hebben voor de huid, en dat is natuurlijk heel mooi

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:06

ach ja, het belangrijkste is natuurlijk zowiezo dat je iets hebt wat het doet voor je paard, wat het dan precies is maakt niet zoveel uit...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:09

ja klopt. en het blijft gewoon dat wat voor de een een wondermiddel is dat werkt bij een ander weer totaal niet.

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:09

Otello schuurt helaas wel iets, maar gelukkig niet open. Zijn koker en zijn hoofdje zijn altijd de pineut.

Moet zeggen dat, sinds ik Subli Zonder voer, Otello zijn manenkam een stuk zachter/soepeler is geworden en Otello gewoon zijn energiebehoefte binnen krijgt. Helemaal super.

Ik ben trouwens ook heel bang met zalfjes e.d., dat dit verbrand in de zon. Zelfs die olie van Leovet moet ik smiddags niet opsmeren, doe ik altijd 's avonds. Kan het goed intrekken. Als ik het smiddags opsmeer en ik kom even later weer, is de huid alleen maar droger.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:15

wat doen jullie tegen de kale plekjes op het hoofd?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:15

ellepel schreef:
ja klopt. en het blijft gewoon dat wat voor de een een wondermiddel is dat werkt bij een ander weer totaal niet.

precies dat is ook mijn ervaring... maar ik twijfel ook weleens aan de oorzaken, je ziet bij jeukerigheid vaak alleen symptoombestrijding, paard wordt ingesmeerd, krijgt deken op... een hoop mensen zien het paard lijden aan zomereczeem en gaan onmiddelijk uit van de vliegjes. recente onderzoeken hebben aangetoond dat voer een heel belangrijke factor kan zijn, zo heb ik al meerdere verhalen (ook uit eerste hand) gehoord van paarden die genazen toen zij suikerarm gevoerd werden (geen granen meer), of zelfs helemaal van krachtvoer afgehaald werden. dat zijn toch zaken die ook een grote rol spelen, het zou mooi zijn als de echte oorzaken (en dan ook per individueel geval) eens goed achterhaald konden worden.

overigens stond er onlangs een artikel in de krant over onderzoeken naar zomereczeem, er gaat zich in NL een onderzoeksteam van o.a. twee universiteiten over buigen, ik hoop dat daar nu eindelijk iets uitkomt.