Guus ook nog geen last gelukkig. Met masker is het de hele zomer nagenoeg goed gegaan, of in ieder geval goed onder controle. Laatst ivm de regenbuien ook zonder masker op de wei, en echt 0 last! Wel merk je dat hij toch wat gevoelig reageert op zonlicht, als dat plots in zijn ogen schijnt. Ben al een aantal dagen het bos niet in geweest, dus ben benieuwd hoe hij daar gaat reageren, en of hij dan ook last heeft van eikeltjes. Vorig jaar was het heeeel erg, maar toen hadden we hem net en weten we het aan het ontwikkelen van spieren (overgang van sulky naar onder het zadel). Afgelopen jaar veel bijgeleerd over hem en HSm dus we gaan het zien!
Heeft er iemand ervaring met de zenuw verdoven? Ik heb onze eigen arts gebeld en die gaf aan dat je de zenuw kunt verdoven maar het alleen maar is om het uit te sluiten, mocht het de zenuw zijn dan is er weinig aan te doen volgens hem? De zenuw uitschakelen was hij geen voorstander van omdat dat met vloeistof gaat wat andere complicaties kan geven. Stel dat het de zenuw is is er dan wat aan te doen?
ellepel
Geplaatst: 27-09-15 19:30
Geen idee? Hoe gaat het nu dan, appie heeft een dag of wat geschud,maar dat is nu ook weer over
janouk
Geplaatst: 27-09-15 19:31
Janouk is helas sinds drie dagen ook weer aan het schudden. Vorig jaar ook rond de tijd van vachtwissel. Balen.
Het leek heel goed te gaan totdat het van de week mooi weer werd, toen kreeg die het weer heel heftig, hij wou ook graag naar stal smiddags en dat was lang geleden.
ellepel
Geplaatst: 27-09-15 20:19
Ik heb appie nu op een dosis msm zwavel staan Las er toch wel wat goede resultaten over en het is ook goed voor de gewrichten. Gezien zijn leeftijd van 24 is dat voor de winter ook wel fijn denk ik
Volgemd voorjaar maar verder kijken,bij hem is het nu wel eerst gedaan denk ik.
Hoop dat dat bij jullie ook zo is. Denk wel dat als er echt een zenuw niet in orde is dat het schudden dan in de winter ook wel zal blijven?
Ben echt nog een leek op dit gebied, dus zou het echt niet weten.
Guus gaat echt nog super gelukkig. Van de week voor het eerst zonder kap gereden, wel met erg regenachtig weer, maar helemaal geen geschud! Je merkt wel dat hij bij plotseling felle zonnestralen wat last heeft en z'n hoofd draait, maar dat heb ik zelf ook als ik plots recht in de zon kijk.
Vrijdag hebben we hem alweer een jaar, wat is dat snel gegaan! Vanaf dan kan ik ook gaan vergelijken. Vorig jaar was echt een drama tot de vorst, ben zooo benieuwd hoe het dit jaar gaat. Laatste maanden mogen we in onze handen knijpen, we lijken het nu echt onder controle te hebben, dus hoop zo dat dit zo blijft!
Hij heeft vorig jaar wel de hele winter periode geschud, afgelopen tijd leek het beter te gaan tot afgelopen week, het is dan ook niet om aan te zien zo sneu.. Utrecht is bezig met headshakers met allergie maar ze wist bijna zeker dat het bij die van mij geen allergie is. Balen van die van jullie ook weer wat last hebben.
moonfish13
Geplaatst: 27-09-15 22:22
Mijn pony is er goed mee weggekomen. Eenmaal thuis de Pulmar afgebouwd en nu is hij al een paar weken zonder en ook al lang geen neusnetje meer. Niet horen hoesten of blazen, alleen enkele keer iets reactie op een rij bomen maar dat was niet erg verder. Hij werd verdacht van stofallergie dat heeft hij kennelijk dus niet, het is dus een overblijfsel van zijn verkoudheid geweest gelukkig. Hij ging op stro ook prima thuis, hij was ook van eigenaar gewisseld dus kennelijk toch ook een stukje verminderde weerstand door stress. Morgen een weekje weg dan gaat hij weer naar waar hij begon te reageren op stof en pollen, dus to be shure netje en kruiden mee maar denk dat het niet nodig is.
moonfish13
Geplaatst: 28-09-15 22:17
Vandaag op het vakantieadres gearriveerd. Hij heeft dus nog steeds last van bepaalde bomen of planten, het blijft bij briesaanvalletjes zonder hoesten of iets. Thuis woont hij in de polder en heeft hij nergens last van. Ik had zijn netje en kruiden mee zoals ik gister schreef, dus daar ben ik weer mee begonnen. Volgende keer als ik weet dat hij op vakantie gaat gaat hij een week van tevoren op de kruiden, dan kan hij vrijwel zeker zonder neusnetje op vakantie. Vorige keer kon hij na een week op de kruiden al zonder neusnetje, dus geen probleem wat mij betreft.
Maryke79
Geplaatst: 01-10-15 19:55
Bij Chess bleek het ook geen allergie te zijn. Na van alles te hebben geprobeerd, heb ik Chess in laten slapen. Ik heb haar afgestaanaan de universiteitvan Gent. Hier hebben ze monsters genomen van weefsel in haar hoofd. Nu blijkt dat de aangezichtszenuw aan het afsterven was. Vandaar dat ze ook nergens op reageerde. Ik ben erg opgelucht dat ik wel degelijk de juiste beslissing heb genomen, al was/ is het met pijn in mijn hart....
ellepel
Geplaatst: 01-10-15 20:21
Een afstervende zenuw? Goh...wat klinkt dat ook erg. Weet je ook hoe het kwam dat die zenuw aan het afsterven was?
Wel erg fijn dat je haar hebt afgestaan voor onderzoek, worden heel veel andere dieren mee geholpen
Er is nog weinig over bekend. Dr Vlaminck is bezig met onderzoek naar headshaking. Hij onderzoekt verschillende paarden die afgestaan zijn aan de wetenschap. Ze hopen bij de verschillende paarden een overeenkomst te vinden om daaruit conclusies te trekken. Ik heb er 5 jaar lang voor een oplossing gezocht, maar merkte dat het alleen maar slechter ging. Ook in de winterperiode. Je gevoel zegt ook een heleboel!
ellepel
Geplaatst: 01-10-15 20:41
Oh ja zeker! Daar moet je ook absoluut goed naar luisteren vind ik
Moeilijk zeg!! Wel goed dat je haar hebt afgestaan. Daar kan je anderen weer mee helpen. Geert loopt nog steeds met pollennetje en vliegenfranje. Dat gaat goed. Ik ga binnenkort beginnen met bijenpollen om zijn weerstand op te bouwen. Ben echt heel erg benieuwd of dat gaat helpen.
Ik ben er ondertussen wel van overtuigd dat de ellende bij Geert is begonnen met de diastase. Vorig jaar November begon alles tegelijkertijd. Ik denk dat door de diastase zijn aangezichtszenuw overprikkeld is geraakt en dat hij daarom overgevoelig is voor alles. Een pollennetje houdt de wind en stofjes enigzins tegen en daarom helpt dat. En in de wei heeft hij ook nergens last van. Ik denk omdat er dan geen wind in zijn neus komt.... Maar hem resistenter maken tegen pollen helpt hopelijk ook. Dat neemt dat stukje irritatie weer weg.
moonfish13
Geplaatst: 07-10-15 20:35
Ik wil ook bijenpollen gaan voeren, maar ik ga pas in het nieuwe jaar beginnen. Hij heeft thuis geen last, en met netje en kruiden ook niet. Maar het zou mooi zijn als ik hem er af kan krijgen.
Ben benieuwd hoe het bij jou helpt. Je schijnt minimaal 10 gram per dag te moeten geven
moonfish13
Geplaatst: 07-10-15 23:30
Ik ga het zien, zelf heb ik ook hooikoorts en enorm veel baat bij bijenpollen. Vorg jaar heb ik tijdens de hooikoorts elke dag een capsule geslikt, dit jaar maar 4 dagen ofzo en verder geen klachten gehad. Nu ben ik ook sterker en fitter als vorig jaar, maar ik had het zo erg dat ik met griepklachten in bed lag, ik kon amper nog wat. Door telfast 180 mg ging ik gewoon heen, zelfs met 20 mg loratadine erbij. Nog steeds niet te harden, met bijenpollen was ik met 2 dagen vrij van hooikoorts en geen medicijnen meer nodig gehad. Dus ik ben positief over, daarom krijgt ponylief volgend jaar een kuur om te kijken of ik hem van de hooikoorts af krijg.
ellepel
Geplaatst: 08-10-15 07:41
Groot gelijk Appie heeft wel honing gehad van een imker uit de buurt,maar dat hielp toen niet. Hij vond het wel erg lekker!!
Marloezz, en diastase is een ruimte tuseen de kiezen toch? Waarom zou een paard daardoor gaan schudden?
Ja Diastase is ruimte tussen de kiezen. Geert had 5 zogenaamde pockets waar dus de boel ontstoken was en het tandvlees weggezakt is. Ik denk dat daardoor met al die pijn de aangezichtszenuw overprikkeld is geraakt. Het is een theorie natuurlijk maar afgelopen winter begon alles gelijktijdig. Het begon nadat ik kuil begon te voeren in november waardoor hij last kreeg van de diastase.
ellepel
Geplaatst: 08-10-15 23:01
Oha ja zo, snap,dat je daar dan aan denkt ja.
Ik zoek niet meer naar oorzaken, het kan bij appie zoveel zijn.
Hij heeft een harde trap vol op zijn voorhoofd gehad Hij heeft eens met een domme trap actie de boel beschadigd Hij trapte met bij aan singelen naar voren met een achterbeen ,bleef in de teugel hangen en trok zijn ruine tand kapot en een deel van zijn tandvlees lag open., hij heeft een behoorlijke zonnesteek gehad Daarna is hij pas met schudden begonnen. Volgens de veearts is de zonnesteek nog het aannemelijkst,schijnt dat er dan toch best wat gebeurt in een paardenhoofd
Ik lees hierboven iets over het verdoven van de aangezichtszenuw. Dat is bij mijn paard ook gedaan idd om te kijken of het de zenuw was (paard moet wel schudden op dat moment anders heeft het geen zin). Bij mijn paard was het idd de aangezichtszenuw. Er is geen standaardbehandeling voor. Ik heb 2 verschillende medicijnen geprobeerd, prednison en cyproheptadine (weet niet of ik het goed schrijf). Prednison hielp enigszins. De cypro hielp wel maar gaf teveel andere bijwerking. Ik heb cranio sacraal therapie gedaan. En ze kunnen ook nog evenuteel operatief de zenuw doorsnijden richting de neus. Paard krijgt dan wel ongevoelige neus. Bij die van mij kon dat alleen ook niet omdat zij ook heel erg op licht, dus ogen reageerde. Een blind paard is natuurlijk ook niet fijn. Ook ik heb uiteindelijk besloten mijn paard te laten gaan. Moeilijkste beslissing ooit maar mijn paard had slechte dagen, hele slechte dagen. En ik vond dat ik dat haar niet aan kon doen….
Donnatella
Geplaatst: 09-10-15 08:00
Bij mijn paard hebben we ook allerlei middelen geprobeerd. De gabapentine was daarbij het meest effectief, maar gewoon niet te betalen op langere (levenslange) termijn. Omdat ze goed op deze medicatie reageerde (de irritatie was minder, maar niet weg), konden we wel besluiten dat ze echt last had van (aangezichts)zenuwpijnen (wordt bij mensen ook oa hiervoor gebruikt). Na nog -tig behandelingen (aerosol, acupunctuur enz.) bleef het onveranderd. De zenuwirritatie was zo ver doorgezet dat ook het functioneren van het zacht gehemelte erdoor werd beïnvloed. Je kon dus steeds een lichte fluittoon horen door haar neus en bij inspanning klapte dit zelfs volledig dicht en kreeg ze nog amper lucht (vastgesteld via een endoscopie onder het zadel). Omdat ze voor mij zo bijzonder was en ook uit een hele goede lijn kwam, besloten om haar te laten dekken. Daarbij is een eierstoktumor ontdekt en aangezien daarvoor een operatie noodzakelijk was, heb ik de moeilijke beslissing genomen om haar te laten gaan. Dit wou ik haar niet ook nog eens aandoen. Het was genoeg geweest...