[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:46

Jotoma schreef:
Ik had het artikel gedeeld en ga mee met papagroom.
In het artikel worden de omstandigheden gedeeld die ideaal zijn voor muggen, maar die komen overeen met die van de knut, daardoor ging er vanuit dat dat dit ook op gaat voor de knut komende week :j

Hier kun je de actuele stand van zaken in de gaten houden.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/obs ... uito-radar

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:04

Hier gaat het gelukkig goed met het hoofd van mijn fjord. Precies een maand nadat ze die helemaal open geschuurd had ziet het er vrij goed uit vind ik :) ze heeft er helaas alleen nog wel jeuk aan..

Voor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Farah_

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 13:04

Zo, dat ziet er een stuk beter uit Jets! Wat heb je eraan gedaan?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:18

Wat een verbetering Jets. Heb je behalve er wat opsmeren ook nog wat veranderd aan de voeding en gras?

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:33

Ik lees hier en daar in het topic over OerBalans. Werkt dat echt zo goed bij zomereczeem? Zit eraan te denken een proefzakje aan te vragen, kijken of mijn paard het lekker vindt. :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:47

Ja ik ben er ook heel blij mee! Ze stond er zo sneu bij.. Het open schuren is in een week gebeurd dat ik met haar bij mijn vriendin logeerde die in de bossen woont, dus vandaar dat ze er toen zo'n last van gekregen heeft. De vliegen etc zijn op haar eigen plekje een stuk minder.

Ik heb Nestosyl op de wonden gedaan zodat ze snel dicht gingen en daarna heb ik het voornamelijk ingesmeerd met Grand National itch free gel. Ze staat nu constant met vliegenkap op. Verder de voerbak uit de paddock gehaald en het hek afgezet waardoor ze niet meer kan schuren.

Qua voeding is er niets veranderd, ze staat hier 24/7 op de paddock en krijgt 4 keer per dag hooi. In de tussentijd zijn we twee weken terug nog wel naar Epe geweest voor de paardenvierdaagse. Daar heeft ze een week 24/7 op kort gras gestaan ipv in een paddock. Ik heb hier geen negatieve effecten van gemerkt gelukkig :) Ohja en we hebben een heel klein stukje weiland met bomen aan de paddock gedaan toen het zo warm was ivm de schaduw, dat hebben ze toen direct kaal gegeten. Maar ik heb dus niet echt iets gedaan qua voeding tegen de plekken ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:25

_Penny schreef:
Ik lees hier en daar in het topic over OerBalans. Werkt dat echt zo goed bij zomereczeem? Zit eraan te denken een proefzakje aan te vragen, kijken of mijn paard het lekker vindt. :)

Bij het testpaard wat hier op de Oerbalans staat sinds maart jl. is er tot nu toe een verbetering van zo'n 50%.

Hij staat gewoon overdag zonder eczeemdeken. Zelfs de laatste 2 dagen terwijl het toch vochtig en broeierig weer is.
Alleen zijn hoofd vertoond nog steeds overal kale plekjes. Deels door schuld van het halster. Hij heeft al een halster wat bontgevoerd is maar dan nog. Ik doe het halster zoveel mogelijk af maar 's nachts moet ie wel op omdat bij zijn eczeemdeken die hij 's avonds en 's nachts draagt zo'n kopstukje zit met gaten voor de oren. Zonder halster zakt het soms over zijn ogen.

Ik zit er over te denken om hem i.p.v. een halster een halsriem om te gaan doen. Heb vroeger ook zo'n riem gebruikt bij een ruin van ons die geen zomereczemer was maar ook zo'n gevoelig huidje had dat hij van alleen een halster overal kale plekken kreeg.

Zijn er in dit topic meer mensen die een halsriem gebruiken voor hun eczemer i.p.v. een halster?

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:30

Ik gebruik geen halsriem voor mijn eczemer maar wel voor mijn lastig te vangen mini :+
Het is gemaakt van een oud halster en blijft goed zitten zonder schuurplekken oid, ideaal!

MXLISSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:39

Jets schreef:
Ja ik ben er ook heel blij mee! Ze stond er zo sneu bij.. Het open schuren is in een week gebeurd dat ik met haar bij mijn vriendin logeerde die in de bossen woont, dus vandaar dat ze er toen zo'n last van gekregen heeft. De vliegen etc zijn op haar eigen plekje een stuk minder.

Ik heb Nestosyl op de wonden gedaan zodat ze snel dicht gingen en daarna heb ik het voornamelijk ingesmeerd met Grand National itch free gel. Ze staat nu constant met vliegenkap op. Verder de voerbak uit de paddock gehaald en het hek afgezet waardoor ze niet meer kan schuren.

Qua voeding is er niets veranderd, ze staat hier 24/7 op de paddock en krijgt 4 keer per dag hooi. In de tussentijd zijn we twee weken terug nog wel naar Epe geweest voor de paardenvierdaagse. Daar heeft ze een week 24/7 op kort gras gestaan ipv in een paddock. Ik heb hier geen negatieve effecten van gemerkt gelukkig :) Ohja en we hebben een heel klein stukje weiland met bomen aan de paddock gedaan toen het zo warm was ivm de schaduw, dat hebben ze toen direct kaal gegeten. Maar ik heb dus niet echt iets gedaan qua voeding tegen de plekken ;)

Ik zie dezelfde problemen bij mijn haflinger met de plekken op het hoofd! Hoe vaak heb je nestosyl aangebracht? Ga ik dat ook even proberen :+

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:47

Dat geneest mooi Jets!

Ik heb een proefzakje Oerbalans besteld om te kijken of mijn paard het eet. Ze kreeg eerst Vitalbix, maar dat weigerde ze na een paar weken te eten.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:02

Totdat de wond genezen was en dicht, ik smeerde er dan even later bijv na het rijden ook nog de anti itch op. En daarna op de kale plekken alleen nog andere smeersels.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 12:41

Ik lees dat veel van jullie derfen gebruiken. Nu mijn fles jeukgel van Sectolin op is, wil ik het ook graag proberen. Maar hoe gebruiken jullie het precies?
Preventief tegen de jeuk of als er jeuk is. En hoe smeren jullie dan? Is dat zoals de gel van Sectolin, gewoon een paar pompjes en de plek insmeren of een hele streep over het hele paard of?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 13:28

Ik smeer zowel bij jeuk als preventief. Gisteren bv haar buiknaad gedaan omdat ze daar snel jeuk heeft en haar oortoppen idem. Oren reageerde ze niet op, buik en uier insmeren was wel erg fijn en dus nodig.

Doe wat op een handschoen (nitril handschoenen) en smeer dat op de plek. Als het iets nat is is het hier voldoende, hoeft niet te veel op.
Is geen gel vorm maar zo dun als water bijna.

Gebruik handschoenen omdat het echt mega stinkt. En de clear ivm vlekken en een licht gekleurd paard.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:07

Stinkt de clear versie van Derfen net zo als de original? Het is echt niet te doen die geur, alles stinkt, zelfs mn auto en de hal thuis! Haha

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:09

Rachel_x schreef:
Stinkt de clear versie van Derfen net zo als de original? Het is echt niet te doen die geur, alles stinkt, zelfs mn auto en de hal thuis! Haha

Jup helaas wel :P

Daarom ook de handschoenen. Ik smeer mijn paard in, zet haar daarna direct op stal. Met een beetje omslachtig doen voorkom ik meestal dat het dan aan mijn kleding of mijzelf komt te zitten zodat niet alles er naar stinkt. Niet te harden die lucht :+

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:28

Ik probeer die geur ook altijd niet op mezelf te krijgen, ik faal altijd :o

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 15:36

Als ik da zo lees moet da spul echt verschrikkelijk stinken hihi en dan ben ik echt blij met het mijne
Heeft een aangename zachte geur en als je het just gebruikt heb je ook geen smurie

_Penny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:10

Positieve ervaringen met OerBalans dus, ik heb inmiddels een proefzakje besteld. :D
Ben benieuwd!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:54

Even een update van deze kant. Het Listerine mengsel werkt nog steeds prima. Ik smeer het nu om de dag op de staart en manenkam.
Vanwege de vele vliegen die heel irritant en massaal bij de paarden ogen zitten hadden de paarden van die vliegenmaskers op. Gisteren met de vele regen werden die maskers doornat en vies van het natte zand als ze gingen rollen. Dus gisteravond maar 's doorgezocht op Pinterest voor anti-vliegenspul.
http://www.littlehouseliving.com/home-m ... _p=2410169

Ik kwam het bovenstaande tegen en heb het ongeveer nagemaakt omdat ik geen eucalyptus olie in huis had.
Een klein kopje appelazijn, 10 druppels pepermunt olie, 20 druppels tea tree, 5 druppels lavendel olie, 2 eetlepels Dreft afwasmiddel en vervolgens een sprayfles aangevuld met water tot ik een halve liter mengsel had. Voorzichtig wat heen en weer gewiebeld zodat het zou mengen zonder te gaan schuimen.
Dat heb ik vanochtend op de hoofden gesprayed en uiteraard even de hand voor de paarden ogen gehouden.

Ik had verwacht dat ik het halverwege de dag wel zou moeten herhalen maar nee dus. Net om 16:00 u. nog steeds geen vlieg op de paardenhoofden te bekennen.

Later kwam ik ook nog het volgende anti-vliegenrecept tegen via Pinterest. Het lijkt er wel wat op:
http://www.homesteadingwife.com/2014/07 ... ref=pi&m=1

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:16

Afwasmiddel dat is gek haha, zou het niet jeuken daardoor? En houdt het ook dazen weg?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:17

@Love_Mirra, ik heb geen idee of het wat tegen dazen doet. Heb er alleen vanochtend eentje dood gemept daarna geen daas meer gezien. Kan ook aan het weer liggen :)

Zojuist om 6 uur beide dames op stal gezet en die stonden me echt aan te kijken van, moeten we nu al? Ik moest ze ophalen.
Normaal gesproken met dit weer, zwaar bewolkt, broeierig warm en vochtig stonden ze tegen half 4 al bij het hek te drammen dat ze naar binnen wilden.

Ik gebruik nu voornamelijk de Listerine Cool mint half om half met baby olie en kennelijk houden muggen niet van dat luchtje want heel de dag stonden de paarden super relaxed zonder deken en zonder last te hebben van die rotmugjes.

Wat de vliegen betreft, om 6 uur had 1 van de paarden 1 vlieg bij het hoofd, de andere 3 niet eentje terwijl de vliegen wel op hun kont en benen zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:23

oranad schreef:
Als ik da zo lees moet da spul echt verschrikkelijk stinken hihi en dan ben ik echt blij met het mijne
Heeft een aangename zachte geur en als je het just gebruikt heb je ook geen smurie

Ik vind het wel meevallen,het ruikt naar hertshoorn olie.
Gewoon een apart geurtje,maar niet heel vies.

Hier wel goed met de eczeem, appie staat wel in gras.
en heeft ook wel wat jeuk aan zijn staart,maar verder gaat het prima :j

Kreeg ook nog de tip om eucalytusolie met lavendel olie te mengen en dat te sprayen,schijnt dst vliegen daar ook niet van houden

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:51

Hier ook erg content met de listerine. Van de derfen krijgt mijn paard erg veel schilfers, zowel bij hem als bij mij zijn alle schilfers verdwenen.
Ik gebruik dus de original voor de manenkam en staartwortel.
Vandaag voor t eerst bij de voorpluk gedaan.
Ik durf hoofd, benen en buik nog niet zo goed te doen. Daar heeft hij dan ook nog wel last van vliegen.

Vwb eigen gebruik. Mijn hoofd droogt niet uit, is nog steeds niet vettig (normaliter na 5 dagen wel, zit inmiddels op dag 6), schilfers zijn nog weg en geen jeuk.
Ik smeer het ook in mn hals en gezicht tegen bultjes (hormoniaal) en ook die verdwijnen al sneeuw voor de zon. Heb een enorm gevoelige huid die voor veel dingen allergisch is, maar dit gaat helemaal goed.

Edit: ik geef het ook verdund 50/50
Laatst bijgewerkt door Marvel op 30-06-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 19:15

Fijn dat het bij jou helpt jotoma!

Ik heb dinsdag ook listerine gehaald, de original, en eerst de staart wortel ingesmeerd, schilfers weg en geen jeuk, gisteren de manen en voorpluk gedaan, zelfde verhaal, ben benieuwd of dit zo blijft!
Ik verdun het half met water, en heb het in een sprayfles gedaan, dus ik spuit het erop en masseer het tussen de haren.
Ik wil even aanzien hoe vaak het erop moet, maar lijkt dus goed middel tegen schilfers!! en dus tegen de jeuk!
Rest van het lijf wacht ik even mee, eerst dit maar eens een poosje proberen.
Bedankt voor de tip jullie!, was ik echt nooit op gekomen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:27

Ik had 3 paarden op de Listerine staan en eentje nog op de teershampoo. Puur om te kunnen vergelijken.

De teershampoo werkte ook best wel aardig maar het ruintje zocht naar mijn mening de anderen nog iets te fanatiek op om in de manenkam gekroeld te worden. Ik heb bij hem voor in de week voor het eerst ook het Listerine mengsel ingezet i.p.v. de teershampoo en bij hem zijn de laatste kriebels en het te fanatieke geknabbel bij de anderen ook verdwenen.