[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 00:17

Voeren 'op het oog' .. nee, da's iets van vroeger. Nu weten we wel beter.
Die kreupelheid van Mini, komt die uit de hoeven of misschien elders in het pootje? Dat kan ook pulsaties geven ( ontstoken spier, pees, gewricht, artrose)? Probeer toch 's even pols te vergelijken na rust en dan na een stevig stukje wandelen ( niet op hard, gewoon op zand of de wei) 5 minuutjes zou al verschil kunnen opleveren.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 03:49

OJJ:Ik denk dat voeren maatwerk is, we bedoelen wel hetzelfde hoor :). De hoeveelheid voer die je geeft is anders als je paard veel arbeid verricht dan wanneer hij stilstaat.
Daarbij werd de mijne destijds dik heel weinig. Toen hij cushing kreeg was hij op die zelfde hoeveelheid wel op goed gewicht. Dus je past het aan een geeft niet standaard die 2 kg.
Dat bedoel ik met op het oog.
Nu ga je het ook met mini doen. Je ziet dat het teveel is dus ga je minder geven. Mocht ie te mager worden ga je meer geven. Dat haal je niet uit een tabel maar dat doe je door wat je ziet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 11:17

Als jullie nog eens wat weten :')

In mijn ogen hebben de pulsaties niet echt wat te maken met de steeds weer terugkerende blessure aan het rechter achterbeen;
Afbeelding
Wat dus eigenlijk altijd weer mis gaat op juist zachte ondergrond, zoals de rijbak. Ze heeft daar nu dus wederom exact tussen de 2 cirkels op het rechterplaatje, een warme dikke plek zitten waarop ze kreupelt.

Waarom denk ik dat de pulsaties daar niet mee te maken hebben? Omdat als ze er zijn, of in beide achterbenen zitten, of in alle 4 haar kootjes.

Bovenstaande heeft mij dus doen besluiten om juist niet in de rijbak te gaan wandelen met haar , maar een soort van "powerwalk" voor de rijbak op het bestraatte gedeelte, vooral ook omdat Lona serieus uit haar plaat ging en ik dus mooi steeds weer in het zicht kon wandelen van haar, ik heb echt een stelletje mutsen, want 10 min. en ze waren allebei gelijk lekker opgewarmd van het druk maken...(Ik ook trouwens)

Direct erna gevoeld en 4 voetjes waren warmer en voelde met heel goed voelen een minimale trilling rechtsachter.
Na half uur voor de grap nogmaals alle 4 gevoeld en toen voelde ik het zelfde alleen die zelfde trilling in rechtervoorvoetje ook. Waren dus GEEN pulsaties, duidelijk, maar ik noem dat altijd een soort van voorbode, na jaren van voelen en jezelf compleet gestoord erover maken...

Dus zeg het maar JP, want nu wil ik ook graag weten, waar jij nou precies aan zat te denken?

En ik moet zeggen dat na nu een kleine week, het avondhooi, duidelijk te verminderen bij beide en het dus te weken bij MiniMe.
Ik nu al niet meer terug wil eigenlijk; beide stallen zijn stuk makkelijker uit te mesten, al het hooi is op! en MiniMe drinkt beduidend minder, lebberbekkie dat het is...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:27

Ik weet het nu even niet want je verhaal is me nu niet meer duidelijk..
Mijn eerste suggestie ( pols voelen) was gebaseerd op wat jij zelf aangaf. Dat kan te maken hebben met HB maar ik dacht meer aan verhoogde hartslag na activiteit die dan voelbaar wordt. Vandaar dus ook: rust-lopen-rust en dan vergelijken en ook bekijken hoe lang die pols duidelijk voelbaar blijft.
Maar nu heb je het over kreupelheid die veel hoger zit en naar mijn mening precies op gewrichtspunten: knie ( het hoogste punt) en koten. Dan is het wel een ander verhaal. Dat kan een gewrichtsvloeistof probleem zijn ( met name in de koot) en spierzwakte bij de knie. Tja.. Als het probleem meer prominent is op zand ( dus zwaarder om in te lopen) dan is lopen op het harde inderdaad voorlopig beter. Verder zou je kunnen denken aan het toevoegen van MSM|Vit E aan de voeding (zeker nu je hooi weekt).
Dus of MSM puur of Vit E excellent. Eventueel kun je ook denken aan MSM+Glucosamine. Kijk 's even op de site van Pharmahorse, die heeft kwalitatief de beste spullen.
https://www.pharmahorse.nl/vitamine-e-e ... paard.html

Tenslotte: zou je een filmpje kunnen maken van een stevig loopje ( rechtvooruit van de zijkant en achterkant gefilmd) en dat hier plaatsen?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:48

Nu Ohjajoh het over mesten heeft: hoeveel mesten jullie paarden(in hopen dan). Hier vaak een stuk of 28 per dag per 2 paarden.
Eigenlijk zou het handig zijn als daar een richtlijn voor is, hoeveel eruit moet komen, of ze dan genoeg vezels binnenkrijgen zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 14:07

Nou snap ik jou dus niet meer helemaal JP, dat van die knie dat snap ik, want daar zit het precies onder, of net daarop inderdaad (ik voel de verdikte warme plek exact tussen die 2 cirkels op dat plaatje, maar dat zou natuurlijk zomaar de knie kunnen zijn, is trouwens altijd hetzelfde rechter achterbeen) DA had het altijd over overbelasting van spieren, maar goed... Het komt steeds weer terug, zodra ik iets meer met haar wil gaan doen dan alleen wandelen, dus dat bemoeilijkt dus al jaren lang het aan het werk zetten.

Maar mijn idee is dat de pulsaties in alle 4 haar koten iets totaal anders zijn dan die knie en heb dat toch altijd als graadmeter voor verhoogd hb risico gehouden, maar jij zegt nu eigenlijk dat het ook iets in de koten met gewrichtsvloeistof kan zijn?
Of snap ik jou nou weer verkeerd?

En even heel erg naar mijn lege portemonnee gedacht hoor; maar doet dat nou echt wat voor die gewrichtsvloeistof? Vit E/Glucosamine?
Want ik heb vorig jaar met langdurig de balancer geven ook echt helemaal niets positiefs gezien, ja dat ik haar maar 1/4 van de dagdosering kon geven omdat ze met meer gelijk weer stond te pulseren in die koten, ik heb toch echt heel sterk het gevoel dat ze geen tekorten heeft, ook niet na nog geen week lang alleen sávonds haar hooi te weken, die snaait echt over de hele dag gezien genoeg aan gras en niet geweekt hooi naar binnen hoor, het is een shetlander...

Ik ga mijn best doen voor een filmpje, maar ben hier bijna altijd alleen met de paarden, maar Marga mijn huurbazin wilt morgen wel even met MiniMe lopen, terwijl ik film, dus dat is top!

Heb net mijn Unster binnen (super handig ding trouwens) en natuurlijk gelijk eens even een standaard plak hooi gewogen, die weegt dus gewoon 2,5 kg, komt het dus op neer dat ik die kleine al jaren lang dus rustig een dubbele dagdosering alleen al aan hooi voer, oeps....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:36

Chips, kan mijn laatste bericht niet meer wijzigen, maar ik heb het nog even nagevraagd daarstraks bij mijn vorige stalhoudster (goud wijffie is dat toch ook!), want zij was er vorig jaar ook bij met DA en heeft zelf toen ook een buigproefje gedaan bij MiniMe, maar het is overduidelijk een spier die daar tussen knie en sprong zit. Dat klopt ook wel, want ze heeft jaren geleden daar een flinke trap tegen gehad en sinds dien is dat dus nooit meer helemaal lekker geweest, het heeft toen toch iets van een haarscheurtje opgelopen en is altijd een zwakke plek gebleven, dat blijkt dus steeds weer. Ik moet dus niet steeds weer wat met haar willen gaan doen, buiten wandelen, want dan is het binnen no time dus weer terug.

(Ik gaat serieus een dagboek bijhouden voor beide paarden, want heb tegenwoordig echt het kort en lange termijn geheugen van een platvis).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:59

Wat kl*te dat het weer minder gaat met Minime... Snap precies wat je bedoelt, Paard gaat momenteel ook niet lekker.
En ik voel mezelf zo k*t he, dat ik er gewoon niks mee kan, dat ik niet weet hoe of wat...

2 weken terug laten testen, ben benieuwd of de waardes gezakt zijn. Morgen bellen voor de uitslag. Ze krijgt nu 1/4 per dag.

Heb haar nu een maand op ijzers omdat het zo goed ging voor de kar, maar haar hoeven sleten hard op de weg dus ijzers... Eerst liep ze er prima op maar de laatste weken loopt ze weer minder. Toenstraks wezen longeren en ze struikelde en ging gewoon languit, allemaal bloed in haar mond. Kan wel janken, sorry hoor, vind het zo kl*te. Wat moet ik er toch mee...

Dit zijn zeer recente foto's, een week geleden. Wat vinden jullie van haar?

*knip*
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 19-09-18 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam en foto's verwijderd

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 00:24

Ik kom even kort inbreken, wat vinden jullie van luzerne voor cushingers? Pony begint ietsie in te vallen en red het net niet met onbeperkt ruwvoer..

Dit is zijn maaltje samengesteld: 1/2 schep droge speedibeet, 1 schep luzerne, vitamine korrel van Marstall en scheutje kof-eze van naf...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 06:39

@amoj: wacht nog even de uitslag af, maar ik heb je andere topic er ook over gelezen en ik vermoed ook dat ze ouder is als dat ze jou hebben doen geloven. Mijn eerste paardje ging met haar 24e ook struikelen, eerst alleen in galop tot uiteindelijk ook in stap, toen is ze gewoon met een welverdiend pensioen gegaan. Die genoot van de aandacht van het poetsen en tutten en af en toe een wandeling aan de hand en haar tijd in de wei, soms is het niet anders en is de tijd gewoon daar ervoor. En geloof mij, ik deel je frustraties, met alle extra kosten en zorg en die altijd en eeuwige stress en ellende, maar die van jou is oud, leg je daar bij neer.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:24

@Batlow: ik voer de mijne als hij op stal staat ook Lucerne bij. Bevalt wel goed. De mjne krijgt 3x per dag 1/3 schep muesli in een emmertje en ik vul die emmertjes dan vol met lucerne. Dus hij krijgt wel meer dan 1 schep lucerne per dag, maar hij wordt er niet veel dikker van. De emmertjes zijn van die paardensnoep emmertjes.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:46

Het is voor mijn pony vooral om de smaak van de pulp een beetje te verdoezelen. Ik weet dat luzerne pas zin heeft wanneer je 2 kg gaat voeren... Maar dan is de verhouding ca:p flink uit balans en moet er weer iets anders bijgevoerd worden..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:16

Batlow: waarom geen zemelen bij de pulp? Dat trekt de boel weer recht en die van mij eten het dan wel, dan zou je 2 vliegen in 1 klap hebben.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:51

pluisbeer schreef:
Nu Ohjajoh het over mesten heeft: hoeveel mesten jullie paarden(in hopen dan). Hier vaak een stuk of 28 per dag per 2 paarden.
Eigenlijk zou het handig zijn als daar een richtlijn voor is, hoeveel eruit moet komen, of ze dan genoeg vezels binnenkrijgen zeg maar.

Mijn Vlek poept in 1 nacht op stal meestal 1 drol en soms 2. Wat ze overdag in de wei poept heb ik geen zicht op.
Maar Vlek eet geen hooi meer en dat scheelt denk ik enorm. Ze heeft supermooie keutels. Wat ze wel eet is:
3x daags 1 schep Agrobs Fetura, 1/2 schep zemelen, kwart schepje muesli (dit 2x daags).(gemengd met water allemaal)

Soms bietenpulp en als ze op de wei staat ook gras. In de paddock probeert ze wel hooi mee te eten met de rest, ze kauwt lekker, maar dan valt de prop eruit en pakt ze weer een nieuwe pluk hooi en herhaalt zich dit weer.

Of ze genoeg vezels binnen krijgt weet ik niet, maar ze ziet er super uit en ze heeft mooie keutels.

Ik heb haar paar weken geleden weer geschoren en daar is ze ook enorm van opgeknapt
Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:36

Dennis schreef:
Batlow: waarom geen zemelen bij de pulp? Dat trekt de boel weer recht en die van mij eten het dan wel, dan zou je 2 vliegen in 1 klap hebben.

Is dat al nodig bij 1 schelp luzerne per dag?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 14:45

Zowel pulp als luzerne trekken de verhouding scheef (de zelfde kant op). Zemelen trekt dat weer recht. Daarbij eten mijn pony's pulp wel samen met zemelen, dus dat is nog een extra pluspunt voor mij om bij pulp eerder zemelen te voeren dan luzerne.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:05

Vlek ziet er zeker goed uit!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 15:43

Caballos schreef:
Vlek ziet er zeker goed uit!

Die ziet er na het scheren echt goed uit.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:26

Ja voor het scheren een oude pony en na het scheren een sportpony. :D En ze is al 25 jaar!

Voor het scheren was ze ook heel down en sloom en na het scheren was ze heel vrolijk, vlot enzo.

Dus als iemand twijfelt om te scheren, gewoon doen. Pony knapt er zo van op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 16:30

Ben jaloers Setteli, ik wou dat die van mij zo mooi in model waren zeg! _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:04

Over scheren gesproken, de langste dag is alweer geweest dus ik heb Sed ook maar de rest van zn wintervacht ontdaan. Nu moet ik alleen zn onderbenen nog haha!

Afbeelding

Afbeelding

Het valt mij trouwens op dat Sed net een shar-pei is, hij hoeft zn hoofd maar iets te buigen en hij rimpelt over zn hele lijf. Is dat ook iets van de cushing? Ik heb het eigenlijk nooit bij andere paarden gezien..

Op deze foto zijn de rimpels te zien
Afbeelding

Ik vind hem ook nog steeds niet lekker lopen, hij staat nu in de bak en een onkruid-land wat ze niet lekker vinden, en nog steeds op 1/2e pil..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:47

Geen idee Shanna. Mijn Vlek en Naughty hebben dat niet.

Naughty loopt gelukkig niet gevoelig meer, dus ik ben de bute aan het afbouwen. Hij krijgt nu alleen in de avond als ie op stal komt en dat probeer ik steeds minder te doen. Ontstekingsremmer ga ik nog even mee door 2(x daags), maar dat ga ik na het weekend ook afbouwen. Verder staat ie op een halve pil.

Wat wel raar is, is dat ie weer helemaal in z'n wintervacht is geschoten. Hij was zo mooi aan het verharen na de winter. Maar die ga ik binnenkort dus ook scheren. Volgende week wordt het + 30 graden, dus dan kan ie het goed gebruiken!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:20

ik lees dat heel veel paarden niet echt lekker lopen, gelukkig is dat niet die van mij alleen...wat ik mijn paard geef tegen pijn zijn de Chinese kruiden van de huisdierenapotheker.
Het heet Anolgon en het is een hele goede pijnstiller. Mijn paard stond vorig jaar ook op de bute, ze was zo zwaar hoefbevangen dat ze niet eens meer kon lopen. Ze moest drie zakjes per dag en na een week had ze zware maagklachten van het spul. Al googlend ben ik op de site van de huisdierenapotheker gekomen en heb die mensen gecontacteerd. Op aanraden van hun ben ik toen de Anolgon gaan gebruiken. Na een week kwam mevrouw weer uit zichzelf naar de stal gestrompeld om haar hooi te halen, wat me met de bute dus niet gelukt was.
Ik geef haar ook de kruiden Cushing Total, maar daarbij ook nog een kwart pilletje, helemaal kan ik de klachten anders niet voorblijven, maar hier doet ze het goed op. Ze zou eigenlijk een hele pil moeten hebben volgens de dierenarts, dus ik vind dat het nog niet zo slecht gaat nu. Mijn paard is pas negen en hoe langer ik een grote dosis medicijn kan uitstellen, hoe beter.
Misschien dat het voor sommigen van jullie ook een optie is als je je paard niet voortdurend wilt volstoppen met chemisch spul?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:03

Setteli schreef:
Maar die ga ik binnenkort dus ook scheren. Volgende week wordt het + 30 graden, dus dan kan ie het goed gebruiken!

Ik stond gisteren al op stal met het apparaat, maar zo warm was het niet, maar ga na het weekend toch ook maar een gedeelte van zijn haar eraf halen. (hier ook geen sharpei rimpels)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 10:42

Vlek heeft vorige week ook 's nachts gewoon de winterdeken op gehad hoor. Dan koelde het teveel af en stond ze 's morgens te trillen van de kou. Nu al 2 nachten afgehad, maar als er koude nachten zijn gaat ie gewoon weer op.