[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:53

@ ellepel: je pony ziet er mooi uit. Superslank. Hij is niet meer zo jong toch?
Jammer van de manen he, duurt altijd zo lang voordat het weer is aangegroeid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:10

die manen dat is echt elk jaar zo,in de winter groeit het bij en toch gaan ze er in de zomer weer aan.
maar volgend jaar wil ik een goede deken kopen.
ap loopt nu onder een imperial riding vliegendeken, en die kan voor nu nog goed,maar volgend jaar wil ik denk ik toch zo'n rambo sweet itch hoodie hebben

appie is nu 19 :D

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 17:01

@ellepel, hier zijn het ook alleen de plekken op het hoofd die zo erg zijn, de rest is ie niet aan het schuren! Maar het hoofd des te erger. Hij had in totaal 14 plekken op zijn hoofd en daarnaast ook nog wonden onder zijn manentop. Ik smeer levertraanzalf, wonderspul. Hij schuurt er nu niet meer aan en het herstelt de wondjes enorm snel, bij sommige wondjes komen na 2-3 dagen de haren al weer door.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 18:24

Indi heeft ook steeds van die plekken op haar hoofd. En het erge is nog dat ze het inmiddels alleen rond haar ogen en op haar oren heeft. Precies waar de hoofdkap niet zit :s

Afbeelding
(oude foto, maar om te laten zien wat wel en niet bedekt is)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:03

Ik merk bij Tycho nu al dat hij happy is met zijn deken. Hij geeft er bijvoorbeeld geen drol om bij het aan- en uittrekken. En dat kan je letterlijk nemen! Moet iedere keer weer lachen als ik hem aandoe; ziet er niet uit, zo strak om zn koppie en zn oren daardoor helemaal plat op zn hoofd _O- Maar hij blijft rustig staan tot ik het verder gesjord heb ;)
Maar belangrijker nog: Zn dwang om te jeuken en te schuren zodra er ergens gelegenheid toe is, is al minder! Geen nieuwe, kale plekken op zn hals en ook het spastisch reageren op vliegen is al wat minder! *\o/*
Hopelijk gaan we zo door!
Hier een foto van mn Tychje in zn burka:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 19:52

Grappig is dat he, die van mij maakt het ook geen lor uit. Die blijft ook braaf staan.
Half juli heb ik de deken weer om gedaan, ik twijfelde of ik hem om zou doen en had het ding over mijn arm, stak meneer zijn neus er al in :D Ik dacht: Oh, hij wil de deken om. Hij liep laatst ook los achter op het erf, ik krabde even over zijn kont, loopt ie naar de poetsplaats en kijkt achterom, zo van hup die deken af en lekker poetsen, lekker krabben :D Ik was wel verbaasd!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 21:25

Hier gaat alles nog super met het smeren van Derfen. :) Veelal wel om de dag smeren, maar het blijft goed gaan. :D Ze heeft haar hele manenkam nog intact en ook haar staartwortel niet kaal gehad dit jaar! Zal morgen eens een foto maken van m'n blije pony. :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:38

hihi jaan wat een maf gezicht, nog nooit een trekpaard in burka gezien :P welke maat heb je? :D

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:31

Zijn er hier ook mensen met een ZE-paard die zijn overgestapt op zgn. 'natuurlijk' voer als Healthy Herbs of Equifyt, en wat waren jullie bevindingen?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:09

de deken is nu weer kapot. zucht.
al 3x een deken kapot. is zij nu zo onvoorzihig of de kudde paarden?
winterdekens lijven wel heel

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:15

maxi heeft haar hele hooft weer open.
baal er echt van.
dus de vliegen kap zit nu weer 24-7 op.
ze vidn het niet leuk maar beter dat als een heel kapot hooft.

als ze zonder deken staat reageert ze heel heftig op vliegjes.
dat is soms wle nadeel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:32

jaan81:
wat voor merk deken is dat?
lemathia heb je een eczeemdeken of een vliegendeken?

vliegendekens zijn wel veel sterker vind ik en als je ene goede hebt beschermd die ook tegen de vliegen :j

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 12:43

eerst een vliegendeken sectolin combo.
en nu een premiere eczeemdeken, die we nu provesories in elkaar geknoopt hebben zodat ze iets om heeft.
gisteren hebben we alle manen eraf geknipt

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 13:54

Goed..Deel van uitslag is binnen.. En ben niet zo gek als gedacht..Ze is in elk geval allergisch voor Weegbree en voor de horzel... Dus dat verklaart qua wonden heel veel, waarom haar benen e.d. ook open liggen..
Komt nog vervolg, dat komt later

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:40

@Joto: Dat verklaart inderdaad al heel wat. Ik vond de plekken op de benen ook al zo raar als ZE de oorzaak zou zijn. Is er nog iets aan de allergieën te doen? Ik kan me voorstellen dat Weegbree wel te vermijden is, maar horzels een stuk moeilijker. Horzels die leggen toch ook weleens van die gele eitjes op de benen?

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 14:54

Daarom, ben blij dat er voor haar duidelijkheid is..Nu ben ik dus alleen nog benieuwd..Zou ze daadwerkelijk ook exceem hebben? Of zou het hier aan gelegen hebben?

We hebben verder nog geen uitleg, of plan van aanpak gekregen, DA zelf was weg, maar dit was wat hij telefonisch door gaf aan assistente, hij belt ons hier nog over terug.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:44

Hier weer een berichtje van mij!!
Mijn fries heeft wel een paar wondjes rond de voorlok en onder haar buik, daar waar de buikflap niet komt. Inmiddels na 3 seizoenen is de deken ook aardig kapot, we gaan dus volgend seizoen ook een nieuwe kopen. Heeft iemand een suggestie voor een goede deken die ook de buik beschermd (we hebben nu een pagony met buikflap maar die werkt niet helemaal goed) ik zou willen dat daar vlak bij haar uiers e.d ook bescherming zit.

@ Jaan81, ben ook wel benieuwd welk merk en welke maat deken je paard opheeft. Als ik dat met mijn fries vergelijk lijkt het net of die van jou een beetje aan de kleine is (geen belediging oid, maar dat viel me op)

@ikenindi , kan je die gaten rond de ogen niet wat kleiner maken? Of is dat een rare gedachte?

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 11:46

ellepel schreef:
die manen dat is echt elk jaar zo,in de winter groeit het bij en toch gaan ze er in de zomer weer aan.
maar volgend jaar wil ik een goede deken kopen.
ap loopt nu onder een imperial riding vliegendeken, en die kan voor nu nog goed,maar volgend jaar wil ik denk ik toch zo'n rambo sweet itch hoodie hebben

appie is nu 19 :D

Dat was bij Meint ook zo... Nu met de Rambo kan ik er nog wat haar op houden ;)
Wil hem van de winter de hele winter ook onder halsdeken hebben. Hij heeft in januari een hele bos uit zijn manenkam geschuurd.
Nu hoorde ik hier in het topic dat ze met vorst ook wel schuren.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 12:30

Only_Gold schreef:
@ikenindi , kan je die gaten rond de ogen niet wat kleiner maken? Of is dat een rare gedachte?

Dan ziet ze niks meer :P Heb wel zitten denken van die slierten er voor te maken...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:02

Iana heeft haar nieuwe deken aan, de Pagony.
Ik heb 2 maten groter genomen en ze kan er juist in :j gelukkig moet ik het nergens inkorten :D
De riemen van de buikflap staan op maximale lengte...dat wil al iets zeggen hé :o

Wat ik opmerk (ofwel is het puur toeval???) is dat ze veel gemoedelijker is en niet meer zo fors uit haalt naar onze nieuwe pensiongast. Gisteren waren ze zelfs aan'tspelen met elkaar...ik kon mijn ogen niet geloven. Zou ze zich zo goed voelen dan met haar deken? Kan dat nu? Zelfs als het voedertijd is, is ze rustiger....dan is het wel een "wonderdeken" :D

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 13:03

*Komt binnen vallen*

Ik heb een vraagje.
Een stalgenootje van mij voert spelt aan haar paarden. Dit omdat het weinig voorsteld qua voer maar je toch iets kan voeren. Ik vroeg me af of hier mensen ervaring mee hebben en of dit ook goed is voor mijn eczemer. Als ze op stal komt wilt ze toch iets hebben, ze krijgt nu een handje muesli. Maar als spelt beter zou zijn, kan ik dat misschien proberen :).

Stalgenootje zei dat je er wat meer van kan voeren omdat ze er niet echt van aankomen en er weinig tot niks inzit :).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 14:27

Dat er in spelt niks zit is onzin. Het is een graansoort en heeft derhalve even veel waardevolle stoffen als andere granen zoals haver. Het verschil is echter dat de koolhydraten (zetmeel) in spelt in tegenstelling tot andere granen, laag-glycemisch zijn. Misschien iets te ingewikkeld om in dit korte postje uit te leggen maar waar het op neer komt is dat spelt in feite minder belastend is voor het metabolisme van het paard en langzamer afgebroken wordt en niet ogenblikkelijk een 'suikerpiek' veroorzaakt. Andere granen doen dat nl. wel en aangezien een paard helemaal niet erop ingericht is om veel granen die hoog-glycemisch zijn te vertren - paarden zijn tenslotte geen kippen!! - kun je beter spelt geven dan bv mais wat ontzettend hoog in suiker is.
M.i. kun je beter spelt voeren dan muesli.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:10

Only_Gold schreef:
@ Jaan81, ben ook wel benieuwd welk merk en welke maat deken je paard opheeft. Als ik dat met mijn fries vergelijk lijkt het net of die van jou een beetje aan de kleine is (geen belediging oid, maar dat viel me op)

Tychje zn burka is van Ooteman, dus van Vantaggio. Kostte 40 euro, in de uitverkoop ;) Ga er nog eentje bestellen, als reserve ;) Ow, is maat 225 wat ie nu opheeft trouwens, is wat aan de lange kant, maar denk dat anders zn hals er niet goed in had gepast en hij aan de zijkanten wat kort zou zijn.
Mijn knollie is overigens 1.75m hoog.

Vanmiddag ga ik leren prikken. De DA komt het uitleggen, zodat we zelf zijn maandelijkse vaccin tegen de eczeem kunnen prikken.
Volgende zomer starten we dus zonder deken, anders weten we ook niet of het vaccin helpt.
Zodra hij weer zo extreem begint te jeuken als deze zomer, is het voor mij iig duidelijk dat het dan niet goed genoeg heeft geholpen en dan ga ik van het vaccin af en gaat ie zonder pardon weer in zn burka!

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:23

FamkeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 15:28

...iets te snel op verzenden gedrukt...

Mijn 2,5 jarige friesje haaft sinds een paar weken echt acuut veel jeuk! Hofd, manen, kruis, hals, heupbotten, benen, buiknaad en de staartwortel zijn dik, bobbelig, kaal en kapot. Ze heeft een anti-jeuk-spuit van de DA gehad. ik heb haar een week lang elke dag met betadinescrub gesopt en ze heeft nu een pagony-eczeemdeken om. Ondanks de spuit is ze nog steeds extreem gevoelig op vliegen. De deken is haar nu al erg dierbaar. Alles wat ik heb kunnen bedekken ziet er nu al een stuk rustiger uit en de wonden genezen al wat.

Haar haafd blijft ze open schuren, vandaar dat ik nu zoek naar een goed passende en goed werkende kap. Ik ben erg gecharmeerd van de bovengenoemde 'Sunuggy Hoods hoofdkap', maar ik heb geen idee hoe ik zoiets moet bestellen als het vanuit het buitenland komt.

Wie o wie kan mij (en vooral mij friesje) helpen!!!
_/-\o_