Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:57

dookia schreef:
kan iemand mij zeggen hoeveel suikers er in selder zit toevallig

per 100 gram: blad 2.0/ steel 3.5/knol 5.0 (nb: dit zijn koolhydraten, 'gewone' suikers is 0.0)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 14:19

cynthiar schreef:
Hij werd altijd vet op de wei en daar kreeg hij alleen gras. Op stal viel hij wel weer af, en na een maand of 3 was hij wel goed op gewicht zoals op de foto in mijn profiel waar hij los staat en onder het zand zit.
De 5e foto in mijn profiel is net nadat hij van de wei kwam. Zie het verschil.
Eigenlijk werd hij pas echt te dik vanaf zijn 9e, toen had hij ook op een te goede wei gestaan. Daarvoor is hij nooit dik geweest, zeker niet voor een fjord. Dus ik denk dat ze van wortels echt niet zo dik worden, het is meer het te rijke gras.

Onze Willy heeft gewoon winterwortels gegeten elke dag gedurende de laatste jaren van zijn leven. Toen hij aan de pergolide was, waren zijn suikerziekteachtige verschijnselen heel snel op orde en hij heeft altijd in de zomer 8 uur per dag op het land gestaan zonder masker. En dus wortel en wat appel gegeten per dag. Gelukkig is Wil nooit bevangen geweest, anders waren wij er wellicht anders mee om gegaan. We hebben in het begin wel extra opgelet met zijn voer - toen hij net op de pergolide stond en nog zoveel dronk, zweette en plaste. Het was alleen geen kilo denk ik.

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:30

Ik hoop dat dat met Zinti ook het geval gaat zijn . Dat eea reguleert door de prascend .
Heel sneu maar de hele club doet mee met haar dieet .
Mijn bijna 3 jarige is daarom echt geen dikke .
Mooie slanke kruising Gelderse dame .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:52

Maar jouw willy had misschien ook geen overgewicht fargo? :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:27

Jannepauli schreef:
[

Het hoofdbestanddeel van f4f is lucernemeel 25 tot 40 %
Lucerne bevat gemiddeld 615 mg ijzer per kilo.
f4f bevat 250 mg ijzer per kilo.
Ook zitten er soja concentraat en soja bonen in f4f , welke een goede bron van ijzer is voor vegetariërs.

Ik denk dat dit verklaard waarom er wel ijzer in f4f zit , maar het niet toegevoegd is.

Hieronder nog een stukje info over f4f wat op paard natuurlijk staat.

Insulineresistentie
Voor paarden die lijden aan insulineresistentie is magnesiumchelaat (verkrijgbaar in deze webwinkel) het doeltreffendste voedingssupplement. Equi Life F4F is een goede aanvulling op magnesiumchelaat, het bevat onder andere Vanadium en Chromium. Deze elementen hebben een positieve invloed op de gevoeligheid van de cellen voor insuline, en verminderen daarmee de insulineresistentie.

Cushing
Paarden die lijden aan "Cushing" (ECD, ofwel Equine Cushing Disease) lijden doorgaans ook aan insulineresistentie en zijn extra vatbaar voor hoefbevangenheid. Behalve de preventieve werking van Equi Life F4F op het ontstaan van hoefbevangenheid en insulineresistentie heeft Equi Life F4F ook een gunstige uitwerking op paarden met ECD door de toevoegingen Tyrosine and Phenylalanine. Dit zijn de voorlopers van dopamine, een neurotransmitter waar paarden met Cushing meestal een tekort van hebben.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:44

Klinkt niet gek nammie..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:51

IMJ schreef:
Maar jouw willy had misschien ook geen overgewicht fargo? :)

Willy was wel een grote gelderse vent, aan het begin was hij wel wat plofferig maar dat ging ook weg door de medicatie en door de magnesium die hij kreeg - die rare vetverdelingen enzo.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 16:55

IMJ schreef:
Klinkt niet gek nammie..

Nee he , tot je de prijs weet...
Ik wou dat ik een geldboom had :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:03

Hoeveel geef je ervan en wat kost het dan?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:09

Magnesium verbetert niet de gevoeligheid voor insuline, helaas was het maar zo.

Effects of a supplement containing chromium and magnesium on morphometric measurements, resting glucose, insulin concentrations and insulin sensitivity in laminitic obese horses.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21496075/

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:10

Jannepauli schreef:
dookia schreef:
kan iemand mij zeggen hoeveel suikers er in selder zit toevallig

per 100 gram: blad 2.0/ steel 3.5/knol 5.0 (nb: dit zijn koolhydraten, 'gewone' suikers is 0.0)

Thx want ik geef het vaak als alternatief op wortels en hij vind dat ook super lekker. Ik weet dat het ook een goeie vochtafdrijver is. Maar kwa suikers had ik wel het gevoel dat deze lager was maar wist niet exact hoeveel lager

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:20

Het goedkoopst is de 20 kilo zak a 136 euro bij PN.
Je geeft 37,5 gram per 100 kilo paard.
Fik is 800 kilo , moet dus 300 gram per dag.
Ik doe 66,6 dagen met zoon zak , is 2,06 euro per dag.
das alleen voor Fik , want ik zou het ook erg graag aan Tekla geven , die is 700 kilo.
263 gram per dag.
Opgeteld komt dat voor hun samen op 3,80 per dag.
grofweg 1400 euro per jaar , en dan nog de prascend ,en andere noodzakelijke dingen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:21

Dan ook nog de medicatie idd...
Is er niets soortgelijks dan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:26

Was aan het zoeken wat het kostte . Maar wist idd nog dat het erg prijzig was en ik het daarom niet gedaan heb .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:30

Focussed schreef:
Magnesium verbetert niet de gevoeligheid voor insuline, helaas was het maar zo.

Effects of a supplement containing chromium and magnesium on morphometric measurements, resting glucose, insulin concentrations and insulin sensitivity in laminitic obese horses.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/21496075/

Mmm , ik heb het ook alleen van horen zeggen , je kan best gelijk hebben.
Ik lees wel dat ze oxide hebben gebruikt , en als je het stuk van pn leest , gebruiken ze chelaat wat veel beter opgenomen wordt dan oxide.
En ze hebben het hier over 8 gram oxide , terwijl pn adviseer om 30 gram per dag te verstrekken aan een groot paard.
Daarnaast lees ik in het onderzoek niks over het weglaten van calcium naast het oxide gebruik , omdat calcium magnesium verdringt.
Tuurlijk kan het verhaal op pn achterhaalt zijn , maar ik vind het onderzoek van je link niet sterk genoeg :P

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:35

IMJ schreef:
Dan ook nog de medicatie idd...
Is er niets soortgelijks dan?

Ik heb voorheen wel eens pavo multivit gegeven , dat zijn van die vit. brokjes , maar nogal wat toegevoegd , lees slecht opneembare, vit/min.
Plus ijzer wat toegevoegd was , en dat krijgen ze met alleen mijn hooi al 7 keer de minimale aanbevolen dagelijkse behoefte van[hooianalyse]

Dat spul wat Zinzi nu gebruikt , dat heb ik nog niet bekeken.
Ik loop wat jaren achter wat dat betreft , want heb het jaren geleden allemaal uitgevogeld voor mijn seme paard , en toendertijd zat er nog overal melasse dextrose of gewone suiker in , en das ook iets wat ik liever niet geef...

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:37

trouwens....dag 7 van de prascend , en meneer staat te groomen met mevr! *\o/*
Niets zo veranderlijk als een paard?

Ophogen dan maar dacht ik...nu een half tabletje.
Laatst bijgewerkt door Nammie op 21-05-13 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:38

Super Nammie

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:42

De hoeveelheid die PN adviseert is werkelijkwaar belachelijk, als je uitrekent hoeveel een paard al aan magnesium binnenkrijgt via ruwvoer.... Vaak al meer dan de dagelijkse behoefte. Ik zou zeggen: Mail PN anders eens en vraag uit welke bronnen zij concluderen dat magnesium en chromium insuline gevoeligheid verhogen bij paarden.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:54

Ik weet het , maar ik ken iemand met een paard die geregeld hoefbevangen is , oorzaak , meestal hooi van te rijk gras , of net niet goed ingeschat hoelang het paard op welk[lees hoe fructaan rijk het gras was] gras heeft gestaan.
Ze heeft inmiddels erg veel ervaring met het geven van de chelaat van pn ;(
De hoge start dosering geeft na 2 a 3 dagen al duidelijk verlichting.
In het begin was ze ook erg voorzichtig , maar langzaam opbouwen zorgde ervoor dat het paard langer nauwelijks kon lopen.
Ik weet wel dat ze nu een onderzoek in Utrecht gaan starten hiernaar.
Ben benieuwd naar die uitkomst.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:06

Dat het geen effect heeft op de glucose en insuline niveaus wil natuurlijk niet zeggen dat het helemaal niet helpt bij andere symptomen! Wilde meer even de claims van PN recht zetten. Ik kan iig geen bewijs er voor vinden, behalve onderzoek wat het tegendeel aantoont.

Dus met andere woorden: als je het koopt om de gevoeligheid voor insuline te verhogen zou ik het niet doen :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:18

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:28

Nog even over de F4F van Equilife...ik geef dit nu meer dan een jaar aan mijn 3 paarden, naast ( beperkt ) droog hooi en de 2 dames vanaf half juni strookbegrazing. De pre staat nu al een tijdje op strookbegrazing. Bevalt ons heel erg goed, goede hoeven, paarden ook gewoon goed in conditie ( cushing patientje en pre worden 4a5 x per week in dressuur gereden of lange buitenritten ).
Het supplement is inderdaad wel aan de prijzige kant, maar dit compenseert omdat ik geen krachtvoer meer koop en ook met de helft van het hooi toekom tegenover vroeger, dus ik kan het echt wel aanraden! En nee...ik heb geen aandelen bij Equilife :o wou dit maar even delen met jullie, misschien kan er iemand wat mee...

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:43

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:28

@dookia nee, nog nooit gebruikt...
@nammie idd interessant artikel ! thanks voor de link !