[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 10:31

moniekk schreef:
ik heb de zelfde deken en ben er erg tevreden over!
de buikflap zit onder de deken aan de binnenkant vast en de deken hangt er dus overheen Lachen

Hoe is de deken in de regen? droogt hij snel?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:41

smillie_ schreef:
Ik heb een vraagje in verband met het soort eczeemdeken dat jullie gebruiken.
Zijn andere merken eczeemdekens even effeciënt als een deken van het boett-merk?
Wij hebben een merrie met veulen die een eczeemdeken op zou moeten krijgen.
Zo'n boettdeken kost wel een hele hoop in vergelijking met eczeemdekens van andere merken...
Een boettdeken spant aan rond haar hele lichaam, maar dekens van andere merken zijn iets 'losser'
Gaat het veulen dan nog kunnen drinken?

veulen kan gewoon drinken als de merrie de boett deken om heeft
als hij rond het lichaam spant is het trouwens wel de verkeerde maat, te klein
de deken hoort wat ademruimte te hebben als hij goed past

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:47

Go jij! Go jij! Mijne krijgt alweer nieuwe haartjes op haar kale plek in de manenkam!!! Verder heeft ze niet meer geschuurd ook niet op de onbedekte delen waar de deken niet zit.

De combinatie van dingen die ik nu doe/geef werkt bij mijne dus blijkbaar!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:00

Over het zomereczeem-onderzoek:

Ik denk ook dat er meerdere factoren er aan bijdragen of een paard zomereczeem ontwikkelt en in welke mate.

Onder andere denk ik dat stress op jonge leeftijd een grote rol speelt, bijvoorbeeld vroeg bij de moeder weg etc etc.
Het gras wat vandaag de dag in de weilanden staat is helemaal geen paardengras Koe Ik denk dat het belangrijk is, dat er een ander soort grasmix wordt gemaakt met meer stengelige grassoorten, niet van dat knalgroene verse gras.
Verder niet onnodig antibiotica dit, chemisch smeerseltje dat.....
Weg met al die brok en muesli's met allerlei toegevoegde stoffen, zetmeel, eiwitten, melasse, suikers etc... Paarden op zoveel mogelijk onbeperkt hooi.
Niet elke dag appels en wortels, paardesnoepjes.
Weerstand zit voor 80% in de darmen, paard is echt een 'darmen-dier' planteneters moeten gewoon de hele dag dooreten dat is het beste voor hun spijsvertering en hun hele functioneren, als de darmen maar 2x op een dag bezig zijn met werken (vaak krijgen paarden 2x per dag hooi & brok) denk ik dat de weerstand in de darmen ook omlaag gaat, waardoor het dier dus ook vatbaarder is voor allerlei ziekten omdat het immuunsysteem ook een klap krijgt en daardoor misschien verkeerde dingen gaat doen. Zoals reageren op die mugjes.
Verder begint de opbouw van de weerstand al op jonge leeftijd, als daar al iets niet goed gaat bijv. o.a. het krijgen van voldoende biest de eerste dagen, met voeding in het algemeen, veel antibiotica etc..... Immuunsysteem is onderdeel van de weerstand....
Ook voldoende beweging helpt bij opbouw en onderhoud van de weerstand.

Nouja zo kan je nog wel even doorgaan, dan heb je misschien de erfelijkheid en andere factoren nog niet gehad, maar ik begin het wel logisch te vinden dat paarden bepaalde ziekten krijgen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 15:53

Hoi,

Is er iemand die een fjord heeft met geknipte manen in een boog die een exceemdeken heeft? Waardoor de manen niet worden geplet!? En ik ga ze ook niet lang laten groeien..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:23

Mijn fjord bijt in zn sokken en bijt dus zn benen kapot. Aan 1 van zn achterbenen zit nu een kale plek en je kan duidelijk tandafdrukken zien. Probleem is dat ik niet zie waar het van komt. Maar nu een week later heeft hij op alle 4 zn benen deze wondjes, weliswaar kleiner maar toch. Heb nu weer zn benen afgespoten en goed gekeken waar het vandaan komt aangezien hij dit al langer doet, maar toen ging er niks stuk. Zou dit roos kunnen zijn. Voorderest heeft hij nergens last van.

Ben ook verhuisd, maar voor de verhuizing beet hij al alleen bleef het toen allemaal heel.

Edit; ik zie nu dus schilfertjes in zn sokken, voor zn sokken, zeg maar rondom. Het is alleen net boven de hoef t/m kootholte. Het is geen mok.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:33

is het geen mijt of rasp?
de benen wassen met sebacil, of een ander middel tegen mijt.
kun je wel krijgen bij de dierenarts.

de tinkers bij ons op stal bijten soms ook wel in hun sokken,maar dat is ook vaak omdat er veel zand in blijft hangen wat gaat kriebelen.
wij hebben er een staan met rasp,dat zijn inderdaad een soort schilfertjes,zit ook in de sokken,dan dus behandelen met sebacil.
vraag je dierenarts om een middel daarvoor

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:34

Dat doet mijn pony ook, in de benen bijten, echt heel erg vaak, zitten ook allemaal wondjes op!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:35

dat zou nog kunnen. Ik ga eens aan de slag. Dank je

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:43

Sodeletuut schreef:
Dat doet mijn pony ook, in de benen bijten, echt heel erg vaak, zitten ook allemaal wondjes op!

jij had er toen toch ook een topic over geopend?
toen zei ik ook al dat je de benen beter eens kon wassen met sebacil of soortgelijk middel
volgens mij hoort het namelijk niet echt bij zomereczeem dat in de sokken bijten en stampen met de benen

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:45

nou mijn paard heeft geen sokken Tong uitsteken maar ze bijt in haar benen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:50

duhh...slimmerd Tong uitsteken
maar ze bijt wel op de plek waar de sokken normaal zitten?
zou toch es gaan uitzoeken dan, je zal niet de eerste zijn waarbij blijkt dat het paard helemaal geen eczeem heeft maar last van mijt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:52

Ik heb ook al even in het centrale topic mok/rasp/mijt in het tinkerforum gekeken. Staan ook interessante tips in.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:53

Is er niemand die me kan helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:57

denk dat je misschien de verkopers van de diverse eczeemdekens moet bellen of emailen en vragen of hun deken daar egschikt voor is?
en misschien bij de fjorden afdeling hier op bokt es vragen of er mensen zijn die een eczeemdeken hebben en zo ja welke?

verder kan ik me nog bedenken dat je anders een stuk erbij in moet laten naaien zodat de deken dan breder is op de hals?

ik heb in elk geval zelf een boett voor mijn pony en die hals is daarbij heele rg ruim..maar hij heeft dan ook een maat groter dan hij eigenlijk hebben moet dus dat helpt natuurlijk ook.

zo goed geholpen? Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 16:57

Lynne kijkk eens op het fjordenforum, er is daar iemand geweest met dezelfde vraag.
Mijn antwoord; laat de manen lekker groeien Haha!

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 17:06

Mijn paard heeft heel erg last van jeuk bij haar uiers, ik smeer er nu uierzalf met tee trea olie erop. Hoe doen jullie dit? Zou vliegenspray er wel over heen kunnen?
Verder heeft mijn paard gelukkig geen last meer van jeuk bij haar manen of staart dankzij de deken:D

Ik zag laatst ook hier een deken voorbij komen met 3 gespen bij de buikflap, die zit heel dichtbij de uier dan. Ellepel jij had daarop gereageerd met dat het dan moeilijk werd voor jou paard omdat het een ruin is. Welke deken is dat ookal weer?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:20

Bedankt allemaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:09

aam_mic schreef:
Mijn paard heeft heel erg last van jeuk bij haar uiers, ik smeer er nu uierzalf met tee trea olie erop. Hoe doen jullie dit? Zou vliegenspray er wel over heen kunnen?
Verder heeft mijn paard gelukkig geen last meer van jeuk bij haar manen of staart dankzij de deken:D

Ik zag laatst ook hier een deken voorbij komen met 3 gespen bij de buikflap, die zit heel dichtbij de uier dan. Ellepel jij had daarop gereageerd met dat het dan moeilijk werd voor jou paard omdat het een ruin is. Welke deken is dat ookal weer?

weet ik niet meer,moet je even terugzoeken hier,hij staat wel ergens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:26

ellepel schreef:
denk dat je misschien de verkopers van de diverse eczeemdekens moet bellen of emailen en vragen of hun deken daar egschikt voor is?
en misschien bij de fjorden afdeling hier op bokt es vragen of er mensen zijn die een eczeemdeken hebben en zo ja welke?

verder kan ik me nog bedenken dat je anders een stuk erbij in moet laten naaien zodat de deken dan breder is op de hals?

ik heb in elk geval zelf een boett voor mijn pony en die hals is daarbij heele rg ruim..maar hij heeft dan ook een maat groter dan hij eigenlijk hebben moet dus dat helpt natuurlijk ook.

zo goed geholpen? Haha!

bij de rambo sweet itch is de hals ook veeels te ruim bij mijn knollie, maar de deken is ook wel groot, net een pyjama, dus idd een maat groter helpt wel goed, maar dan moet het denk ik wel een goede deken zijn want anders gaat hij schuiven Nagelbijten / Gniffelen en dat is ook niet de bedoeling

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 12:50

De mijne bijt ook zijn benen stuk hoor, het is wel degelijk iets dat bij de eczeem hoort. Hij laat zijn staart en manen met rust alleen de stukken die niet bedekt zijn door deken zijn de pisang op het moment.

Voor wat betreft de platte manen onder de deken. De mijne heeft helaas ook zijn manen platgedrukt door de deken en ik heb besloten me er gewoon maar niet meer aan te ergeren. Ik baal wel eens als ik ander fjorden met een mooie kam onder deken vandaan zie komen maar uiteindelijk draait het daar niet om natuurlijk. Liever platgedrukte manen en heel dan een kapotgeschuurd paard Haha!.
De deken is niet te krap overigens. Hij draagt een 195 die ruim genoeg is.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:07

Hahaha ik kreeg zostraks de vraag: Heeft ie schurft ofzo dat ie die deken op heeft? *LOL*

ROFL

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:31

jeetje Bojangles, wist je dat nog niet????? 't is geen zomereczeem maar zomerschurft!! Knipoog Lachen
(die term heb ik echt al een aantal keren gehoord, en dan maar uitleggen dat schurft heeeel iets anders is)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:28

Ik heb gisteren een goedwerkende (blijkbaar) tip gekregen ... gebruikte plantaardige frituurolie ...

Het zou blijkbaar helpen, een paar mensen smeerden dit op hun paarden en eentje die erg schuurde en altijd een deken op had moest nu zelfs dit deken niet meer op ..

Misschien iemand hier ervaring mee? Clown

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 17:31

tsja als je dat er op smeert... dan komt er een laag vet op... dus kan er geen vlieg meer door heen steken.