[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 14:29

Lekker is dat he als je dan eindelijk weer rijden kunt *\o/*

Appie heeft dan momenteel wel veel huidproblemen,maar schudden doet hij niet.

Uhm emmet techniek ,dat is iets met massage toch?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 15:36

Sterker nog Janouk start zaterdag op de Hippiade mennen in het ZZ dressuur. Ze loopt zo fijn op dit moment.

Ik kan je niet precies zeggen wat Emmet techniek is. Ik kijk ernaar en begrijp het niet echt, maar het werkt voor Janouk. En dat is wat er telt voor mij.
Alle pillen, puffers, netten, maskers, brillen, etc. etc. deden niets voor haar.

Story

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:46

Bij mijn haflinger is het nu redelijk rustig.
Heb het idee dat het bij hem echt aan de pollen ligt en in combinatie met zonnig weer. Op een zonnige dag net na een regenbui heeft hij totaal geen last. Maar zodra alles gaat vliegen (pollen en insecten) dan heeft hij echt zijn neusnetje nodig. Maar dan is het ook rustig.
Tot nu toe nog prima op te lossen gelukkig.

Ik ga aankijken hoe het aankomend zomer seizoen gaat.

Ik merk wel dat hij het hoofdschudden ook gaat gebruiken om zijn zin door te drijven of als hij jolig is onder het zadel. haha. Maar hopelijk neemt dat nog wat af.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:24

Guus is na een flinke periode van rust helaas weer aan het schudden geslagen.... |(
Bij hem lijkt het vooral op warme dagen na een vochtige periode te ontstaan, dus misschien toch wel veel vliegjes dan. Al heb ik zelf de afgelopen dagen ook weer toenemend last van mijn hooikoorts, dus wie weet lopen we gelijk op :=

Het is niet heel erg gelukkig, al merk je wel dat hij onrustig is met z'n hoofd, veel op het bit loopt te knagen (en over z'n neus likt??) en van links naar rechts schudt. Het op-en-neer schudden (van zijn knieën naar mijn hoofd) i.c.m. het slaan met zijn voorbenen is er gelukkig niet.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:44

Graffi, hunk is ook weer begonnen , een aantal dagen geleden begon hij weer.. Zal dus inderdaad wel in het weer zitten, ik denk ook de overgang van 18 graden regen naar 25 graden zon.. Hunk mag binnenkort weer voor zijn acupunctuur, dan gaat het weer beter :-) Hij heeft nu ruim 4 maanden niet geschud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:47

He bah vervelemd!
:(:)

Bij appie was het altijd zo dat als de eikels aan de bomen begonnen te groeien dat hij weer begon :j
Maar dat was normaal veel later in het jaar.
Toevallig dat die van jullie weer beginnen he.
Altijd in het najaar nog zo'n periode...al is het nog niet echt najaar :+

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 22:09

@Ellepel Nou ja, van de week leek het wel najaar... _O-

@Blondie20 Gek is dat he, na een koele periode begint Guus weer, maar als het een periode warm en droog is heeft hij geen last.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:48

Heeft iemand nog een neusnetje nodig?
Ik had er drie besteld, van harry's horse van ca 8 euro per stuk en er kan er best eentje weg.
Je betaald bij epplejeck gewoon de volle mep aan verzendkosten, dus mocht ik er iemand blij mee maken: 9 inclusief verzenden in een bubbelflop.

Ik heb trouwens goed nieuws, ik heb gister en vandaag zonder netje geprobeerd en hij lijkt niet meer te reageren! *\o/*
Ik ben de 16e begonnen met de kruidenmix, en nu gaat het dus super!
Hij was wel verkouden geweest net, dus het kan best dat de gevoeligheid bij hem daar een nasleep van was.
Maar het netje i.c.m. de kruiden heeft er wel mooi voor gezorgd dat nu alles weer rustig is! *\o/*
Nu hopen dat hij thuis niet reageert op het stro en zonder de kruiden kan, blijkt dat niet te kunnen helaas pindakaas dan ga ik daar lekker mee door.
Hij krijgt het maar 1x daags nu, een paard 2x2 eetlepels een pony 2x1. Ik gok dat hij nu 1 eetlepel krijgt. :)
Hij krijgt Pulmar, merk weet ik ff niet.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:50

Hoi, ik meld mij hier ook aan. Nooit gedacht en gehoopt dit te hoeven doen maar helaas...Mijn Friese merrie van 6 jaar is sinds eind april begonnen met het veelvuldig schudden van haar hoofd. Ze is al helemaal door de molen geweest zoals foto's, kreupelheidsonderzoek, diverse scopie-onderzoeken, tandarts en osteopathie. Ze heeft nu medicatie voor haar slijmvliezen en draagt op het land haar UV-en pollenmasker maar verder is er niks uitgekomen. Op sommige momenten denk ik de logica te vinden maar dan ineens reageert ze weer op factoren die ik dan toch niet kan plaatsen. Ik hoop dat er nog bruikbare tips zijn... :)

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 10:56

gekvanfleur schreef:
Schudden jullie paarden nog steeds? Die van mij begon in mei en nu nog steeds. Ik zit met mijn handen in het haar. Kan niets qua training want vind het gewoon zielig om haar zo te zien.

Die van mij schud ook nog steeds. Op sommige dagen wat minder dan andere dagen maar het houdt wel consequent aan. Probeert die van jou ook steeds haar neus af te vegen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:56

Wat voor medicatie voor de slijmvliezen krijgt je paard dan?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 14:57

Zij krijgt Ventipulmin en Sputolysin en dit slaat wel aan want ik zie haar slijmvorming minder worden. Het schudden is er helaas niet minder op geworden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:05

Serada schreef:
Zij krijgt Ventipulmin en Sputolysin en dit slaat wel aan want ik zie haar slijmvorming minder worden. Het schudden is er helaas niet minder op geworden.

Ventipulmin is rotzooi! Zou ik niet willen geven als het te maken heeft met head sheaking.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 12:34

Appie heeft vroeger ook ventipulmin gehad,nadeel is wel dat nadat je er mee stopt het hoesten vaak weer terug komt.

Maar serada, hoestte je paard dan ook?

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 16:38

Ja ze hoestte er ook bij maar dat doet ze gelukkig al een tijdje niet meer. Ik ken het medicijn want mijn vorige paard heeft het jaren geleden ook gehad.

@Ellepel, schud die van jou ook nog steeds?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 17:14

Nee, alleen tegen de vliegen.
Maar op een of andere manier gaat het dit jaar ineens hartstikke goed.
Moet dat afkloppen,want het jaar is nog niet om, in het najaar begon appie ook vaak nog dus er kan nog van alles gebeuren :j

Wat ik een aanrader vind bij luchtwegproblemen is wel zwarte kummelolie.
Op google kun je wel info vinden en ik bestelde het bij bij makana,want die zijn het goedkoopst daar mee

http://www.makana.de/pferd/produkte-a-z ... ierflasche

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 11:58

Hier gaat het momenteel erg goed *\o/*
Vorige week een rit zonder bos gedaan, eigenlijk alleen maar langs open vlaktes, vrijwel niet geschud! En net een ritje weer door het bos en er zelfs gegaloppeerd! Dat is in heftige periodes echt niet mogelijk. Hij draagt nu dag en nacht een neusnet en ik geef puur pollen, maar dat is nog niet zo lang. Dus sowieso bos vermijden. Maar wel lastig, want hij reageert in de bak waar ik les heb ook heftig (staan bomen langs)... Over twee week weer les na zomervakantie, dus kijken hoe het dan gaat.

Die kruiden, Pulmar, ga ik ook even onthouden :j

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:25

Ik meld me hier ook!
Vorig jaar is mijn inmiddels 19-jarige bijrijdpaard begonnen met headshaken. Hij zat toen meteen onder de bulten dus wij dachten meteen aan een allergie. Het was niet om aan te zien, continu schudden, zelfs op stal.
DA erbij gehaald, spuit voor de allergie. Hielp niet. Tussentijds heeft hij er zelfs enkele verwondingen door opgelopen. Lip helemaal kapot van tegen de voerbak slaan, plek tussen de oren e.d. Zielig gewoon. DA weer terug, weer gespoten. Dit sloeg wel aan. Hij werd rustiger. Contact opgenomen met de vorigr bijrijdster. Het headshaken had hij nooit gedaan, de bulten waren wel al eerder voorgekomen. Zij had toen propolis gegeven.
Als een gek propolis besteld en de dag erna begonnen met voeren. Ook 'n netje voor de neus. Het werd minder. Bulten waren weg, schudden deed hij niet meer. Na 2 weken netje eraf gehaald, wel doorgegaan met de propolis. Geen enkele keer meer geschud.
In de winter gewoon gestopt met propolis.

Begin dit jaar weer begonnen. Meteen propolis erin en het was weer oké. Zelfs geen netje meer gebruikt! Positieve ervaringen met propolis dus.. :)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:32

Guus is gelukkig weer gestopt met schudden. :))
We rijden wel nog met masker en neusnetje, en hebben daarmee altijd veel bekijks in het bos ("ahhh, dat paard ziet niets!" _O- )

Ben benieuwd hoe het in het najaar zal gaan, we hebben hem in oktober een jaar, en vorig jaar was het heel erg, maar dat weten we toen nog aan rij-spierpijn. Hoop dat het onder controle blijft met het masker en netje, aangezien we afgelopen week hebben besloten om in maart onze eerste endurancewedstrijd te gaan rijden! :D *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:49

Oh gaaf,dat wilde ik vroeger ook altijd he, ik trainde met ap ook !
Heb het nooit doorgezet,vanwege de kosten enzo,maar wel heel leuk om te doen.
Mooie is dat hij nu met zijn 24 nog steeds een fijne basisconditie heeft, op buitenrit loopt hij nog makkelijk als de rest al heel moe is :D

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:46

We starten rustig Impulsklasse, dus daar hoef je nog geen startpas en alles voor te hebben, scheelt toch een hoop geld ;-)
Plan is komend jaar ervaring opdoen qua drukte en hoe het nou eigenlijk allemaal moet, en dan daarna kijken hoe verder. Leuke is, mn vader (die 1x 2 weken rijdt of zo), gaat ook starten met ons andere paard. Wordt voor hem nog flink wat km maken! :=

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 20:53

xSanneE_98 schreef:
Ik meld me hier ook!
Vorig jaar is mijn inmiddels 19-jarige bijrijdpaard begonnen met headshaken. Hij zat toen meteen onder de bulten dus wij dachten meteen aan een allergie. Het was niet om aan te zien, continu schudden, zelfs op stal.
DA erbij gehaald, spuit voor de allergie. Hielp niet. Tussentijds heeft hij er zelfs enkele verwondingen door opgelopen. Lip helemaal kapot van tegen de voerbak slaan, plek tussen de oren e.d. Zielig gewoon. DA weer terug, weer gespoten. Dit sloeg wel aan. Hij werd rustiger. Contact opgenomen met de vorigr bijrijdster. Het headshaken had hij nooit gedaan, de bulten waren wel al eerder voorgekomen. Zij had toen propolis gegeven.
Als een gek propolis besteld en de dag erna begonnen met voeren. Ook 'n netje voor de neus. Het werd minder. Bulten waren weg, schudden deed hij niet meer. Na 2 weken netje eraf gehaald, wel doorgegaan met de propolis. Geen enkele keer meer geschud.
In de winter gewoon gestopt met propolis.

Begin dit jaar weer begonnen. Meteen propolis erin en het was weer oké. Zelfs geen netje meer gebruikt! Positieve ervaringen met propolis dus.. :)

Wat is propolis, hoe dien je het toe en waar kun je het krijgen?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:26

Google geeft je dat antwoord uitstekend.
Het is o.a. Een natuurlijk antibioticum. :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 17:45

moonfish13 schreef:
Google geeft je dat antwoord uitstekend.
Het is o.a. Een natuurlijk antibioticum. :)

Haha, zat snel op de telefoon. Daar werkt googlen helaas niet zo goed, maar ben ondertussen al aan het zoeken geweest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 09:40

Ik ben benieuwd hoe het met de paarden is?

Appie is sinds een aantal dagen toch weer aan het schudden.
Hij heeft dit vaker in het najaar en altijd in de periode dat de eikels van de bomen vallen.
Enige wat bloeit bij zijn weide is wat brandnetel, en nog wat grasmisschien dat hij daar op reageerd?

Wilde gister een filmoje maken maar hij liep steeds van me weg zodat ik alleen zijn kont er op had haha :P