[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:24

Nou... Dit klinkt waarschijnlijk heel hard wat ik nu ga zeggen, maar wat nu als ik besluit dat ik dit niet paardwaardig meer vind? Krijg nu echt geen DA zo ver dat die haar gaat inslapen hoor. Moet ik haar dan eerst helemaal naar de klote laten gaan, door zichzelf letterlijk dood te laten vreten?

Thanks Meert! Ik zit daar idd erg over te tobben, dank je wel hier kan ik wat mee.

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:30

Dat verkrijg je toch ook niet over je hart?

Maar hopen dat het goed blijft gaan. Klote ziekte!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:34

Lastig hoor. Wat kan wel nog en wat niet. Ik heb volgens mij redelijk in mijn hoofd hoe ver ik wil gaan. En tot nu toe zijn mijn dierenartsen het altijd met mij eens geweest. En anders heb ik nog een andere dierenarts waar ik altijd mee kan overleggen.

Mijn cushies gaan gelukkig wel heel goed. Staan een paar uurtjes op t land, de rest op t zand. Zo hou ik al mijn pony's, dus niets zieligs aan dat ze op t zand staan.

Dennis gaat echt helemaal super. Hij is nog nooit zo voorwaarts geweest onder het zadel! Als jonge hengst was t een luie trapzak :+, hij is pas op zn 13e gecastreerd en daarna alleen maar vlotter geworden, tot hij cushing kreeg en de test vond van niet. Toen ruim een jaar lopen rommelen, weer getest, toen wel positief getest, aan de pillen en sinds die tijd loopt hij harder dan ooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:40

Nee natuurlijk niet! Dat gaat ook niet gebeuren natuurlijk, ik ga nu al zo stuk bij de gedachte haar te moeten laten gaan, dan toch zeker wel zo respectvol mogelijk, maar het is natuurlijk geen rare gedachte van mij, want ga er maar aanstaan...

Deze is afgelopen woensdag gemaakt, mijn meissie...

Afbeelding

Ik heb er maar 2 (goddank trouwens, want vind het al een gegoochel om die dus gezond te houden). Maar het zijn op moment ook de enige 2 op het terrein en ik ga ze echt niet uit elkaar halen na al die jaren elkaars trouwe gezelschap zijn geweest, dus grote moet zich nu, net als dat kleine dat in de begin jaren deed, aanpassen aan kleine, maar om ze dan helemaal niet meer op het gras te kunnen zetten vind ik echt geen doen gewoon, ik vind trouwens dat ze nu allebei al te veel zand binnen krijgen met de ochtenden in de bak, ondanks het hooi dat ik daar geef, want elk boomblaadje word uit het zand gesnaaid. En ook al doe ik nu wel ruim voldoende aan spyllium husk geven, is het voor mijn gevoel altijd dweilen met de kraan open...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:53

ohjajoh6 schreef:
Nou... Dit klinkt waarschijnlijk heel hard wat ik nu ga zeggen, maar wat nu als ik besluit dat ik dit niet paardwaardig meer vind? Krijg nu echt geen DA zo ver dat die haar gaat inslapen hoor. Moet ik haar dan eerst helemaal naar de klote laten gaan, door zichzelf letterlijk dood te laten vreten?

Thanks Meert! Ik zit daar idd erg over te tobben, dank je wel hier kan ik wat mee.

Ik denk dat als jij met een goede motivatie komt, er vast een dierenarts is die meedenkt. Ik ken in ieder een jong paard wat nog makkelijk als grasmaaier en voor licht recreatieve ritjes gebruikt kon worden, maar toch naar de paardenhemel is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:08

Nou dat is dus de ellende. Mijne had ook al 2x zandkoliek gehad.
Toen dacht ik ook echt: Waar houdt dit op? Of op een verharde ondergrond? Met graasmasker om op de zandplaat? Niet in staat om elkaar te kriebelen of gewoon wat bekvechten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:09

Heel veel sterkte Esther, wat zul jij je verdrietig voelen elke keer als je je paardje ziet deze week. Ik ken het gevoel maar al te goed en dat is niet fijn..

Hoe staan jullie trouwens tegenover een graasmasker? Ik zit erover te denken om er 1 voor Sed te kopen zodat hij bij de kudde op het gras kan, maar ik ben bang dat hij dan belemmerd gaat worden in zijn paarden-gedrag zoals het spelen en happen (ook uit zelfbescherming) en krabbelen met de anderen.. Nu laat ik de kudde wel eens bij hem lopen op het kale stuk, en dan vlooien ze elkaar helemaal uit (Sed is natuurlijk een kleine shet, en de rest zijn grote friezen, dus die vinden het heerlijk dat Sed ze op de benen en buik krabbelt als zij aan zijn kont staan te frunniken haha) maar ik zie er een beetje tegen op om hem dat met het graasmasker te ontnemen.. Al is de hele tijd maar alleen staan naast de kudde natuurlijk niet veel beter, dan kunnen ze helemaal niet frunniken..

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 07:57

Ligt aan net paard denk ik, die van mij staan snachts op de wei en eentje heeft altijd een Graasmasker op anders ontploft ze. Ik denk dat IR is eigenlijk, en ook bij haar wil ik erger voorkomen.
Het is een echt aarde paard, denkt alleen maar aan eten en zolang ze dat heeft maakt het haar allemaal niets uit. Mijn Cushing daarentegen zou wel een Graasmasker kunnen gebruiken, maar wordt er helemaal gek van. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar dan durf ik de wei niet meer uit omdat ik bang ben dat ze zich met dat ding verongelukt.
Ze krijgen trouwens genoeg naar binnen met masker hoor, als ze eenmaal weten hoe het werkt eten ze net zo vlot als zonder

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 10:49

Sterkte Esther, wat een moeilijke en moedige beslissing.....

Ohjajoh, wegen is zeker een goed idee, ik weeg hier al enkele jaren al het hooi.
Misschien kan je haar voor de nacht 1,5 kilo hooi geven in slowfeeder? Was stro erbij voor haar wel of geen succes?

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:12

Ohjajoh, ik volg je. Ik denk dat je wel iemand moet kunnen vinden die het wil doen.
Je doet alles en het is misschien niet genoeg. Er zijn er zat die een pony dan laten verpieteren, jij niet. Dat is heel sterk en ik denk dat daar wel een medestander-da voor te vinden is.

Megan staat nu 2,5 week op de ijzers en na opbouwen sinds gisteren (na opbouwen) een uur per dag met graasmasker op het land. Ze loopt nog steeds niet helemaal top, wil wel stappen maar niet draven. Eén hoef is een beetje warm, de andere niet.

Ik durf er niet aan te denken dat het toch door het gras komt, ik hoooooooop dat het een reactie op de ijzers is. Ik heb de hoefsmid gemaild met de vraag of het kan en hoop op een positief antwoord.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:25

heb het ff gegoogled ;)
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 23-06-15 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:27

Thanks Meganyr. Want soms is het gewoon fijn om dat toch even te horen van een ander, voel mijzelf wel zo een grote klootzak de laatste tijd...

Ik zit met smart op de unster te wachten en dan gaan ze allebei op dieet. Week het hooi nu al voor MiniMe, maar dit word weer eens haar zoveelste laatste kans geloof ik...
Gaat het wel op mijn eigen manier doen, dus hoop dat het werken gaat, maar ze staan de ochtenden in de bak met hooi in netten en dan van 2 tot 5 op wei, puk met graasmasker. Nou heb ik berekend dat ze 3 kg hooi zou mogen (1,5% regel ) maar ik reken gewoon 1 kg voor de ochtend in de bak en 1 kg voor de middag op het gras , dus weeg ik voor de nacht 1 kg af en week dat. Ben serieus benieuwd hoeveel dat dan ongeveer zal zijn, is dat nu echt maar een handje, maak ik er 1,5 kg voor de nachten op stal van, want durf haar ook niet te lang laten vasten en ze dauwt het natuurlijk gelijk in haar holle kies... (verdeel dit over 2 porties trouwens).
Wat vinden jullie daar van?

Sterkte Meganyr! Hopen maar op het beste voor alle paardjes!

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:38

Ik denk dat er richtlijnen zijn om vanaf te wijken...

Een richtlijn is meer van 'kilo's in plaats van grammen', zodat je als leek een beetje een idee kunt krijgen van hoeveel iets eet.

Ohjajoh, als ik haar zo zie op die foto zou ik zeggen dat ze, op het oog, minder mag eten. Dat drukte de hoefsmid me op het hart: voer met je ogen. Niet met tabellen.
Misschien is het heel banketstaaf maar kun je niet het masker helemaal afplakken zodat ze wel op het land kan maar niet kan eten? Gewoon om te kijken hoe het zonder gras gaat?

Dan heeft ze drie uur per dag niets te eten, dat valt nog wel mee. Als ze gaan staan slapen eten ze ook drie uur lang niks.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:48

Dan zou ik ze liever helemaal niet op de wei zetten, Graasmasker afplakken en dan wel gras ruimen en zien maar niet kunnen eten, begint het al zachtjes op geestelijke mishandeling te lijken :D . Bovendien zou ze dan ook niet kunnen drinken? En het wordt volgende week bijna 30 graden geloof ik...

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:48

Gras ruiken natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:58

Nou he, wat een verschil al weer met de net geschoren foto's van een dikke 2 maanden geleden?

Ik moet zeggen dat ik het met spret eens ben, dat ga ik niet doen gewoon. Ik gaat eerst kijken of dit mij lukken gaat, ze is nog niet hb, gaat goed met de pulsaties nu weer, ze weet niet hoe hard ze naar de hooi netten rennen moet in de bak in de ochtend en net zo hard weer naar mij, in de middag, ze voelt zich redelijk goed naar mijn idee op moment, maar ik wil er nu gewoon serieus eens wat van afkrijgen.

Ik moet ook zeggen dat ik mij vorig jaar, bij mijn tijd bij de Arabieren op stal, hogelijk heb verbaasd over de hoeveelheden hooi er bij die pony's inging! Daar kreeg de dikste net zo veel hooi als mijn grote en sommigen zelfs 2 x zo veel en dan allemaal prachtig op gewicht zijn hoor. En niet werken. En dan staan die 2 van mij toch echt dik te worden van de lucht voor mijn gevoel. Dus moet het gewoon echt gaan wegen, ben er van overtuigd dat ik veel te royaal voer...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:38

Ohjajoh: Als je unster te lang duurt: bij de action verkopen ze van die kofferweegdingetjes(voor bijna niks). Daar hang ik het hooinet aan en weeg het dan: super handig.

Toen Joris vorig jaar bevangen was heb ik hem op 2 1/2 plak hooi gezet en geweekt en ik ging overal wilgentakken snoeien(langs de maas enzo), zodat hij toch wat te doen had met de bast eraf pulken. En wat stro erbij in de slowfeeder netten(maas 3x3). Stro woog ik ook mee . Ik vond het super moeilijk,maar hij is echt heel goed afgevallen toen, maar het moest echt. En nu zo proberen te houden. Momenteel met strookbegrazing.
Ik ben benieuwd of je schrikt van wat je voert als je het weegt of helemaal niet. Ene paard heeft meer nodig dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:45

Haha Thanks voor de tip pluisbeer, maar verwacht hem morgen of overmorgen binnen te hebben. Had ik dat eerder geweten zeg, nou was ik 30 euro kwijt...

En ik dus ook, laat het jullie weten zodra ik het gewogen heb...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:33

Nou ja, ga er dan maar van uit dat je een dure, maar een goede hebt!
Suggesties:
- je wilt de paarden in de middag op de wei doen - ik zou ze in de ochtend op de wei doen. Bij normale temperaturen worden 's nachts de suikers in gras verwerkt, zodat er in de ochtend minder suikers in het gras dat ze eten, zitten. Na het middaguur heeft het gras - zeker met heldere zonneschijn, al weer heel wat nieuwe voorraad fructaan opgeslagen.
- als ik het goed begrijp is je bezorgdheid voornamelijk (?) gebaseerd op puls in de hoeven. Als de pony een tijdje op rust heeft gestaan, hoe is de pus dan? En ga dan 's even een flink stukje aan de wandel en
hoe vergelijkt de puls dan?
- als je hooi gaat weken denk er dan om dat je niet alleen suikers uitspoelt maar ook mineralen. Doe jet langdurig dankunnen er tekorten ontstaan. Te oordelen naar de foto van Mini is dat nog geen eerste zorg, ze ziet er weldoorvoed uit.
- tenslotte: de beste methode om een overvloed van glucose weg te werken ( en dus het risico op HB) is: BEWEGEN. AAn de wandel met haar, stevig doorstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:17

I know JP, maar ze is nog steeds kreupel!

Van de ochtenden op de wei, dat is een goeie.

En wat het hooi weken betreft; dat is dan ook alleen wat ze in de nacht op stal krijgt uiteindelijk, er komt overdag toch nog wel genoeg aan gras in ook met graasmasker, want met maar 3 uurtjes komen die koppen natuurlijk niet meer van de grond af en als ze in de bak staat te snoepen van het hooi is dat ook niet geweekt.

En voor nu voel ik 3x per dag;

met ontbijt ( eerst een mini plukje hooi en dan half handje subli dieetmix met pergolide).
dan zijn ze eigenlijk altijd koel en voel ik geen pulsatie.

om 5 uur als ze weer binnen komen van de wei dus, dan zijn ze idd warm maar voel ik nu soms wel en soms niet een lichte trilling.
(dan krijgt ze weer een handje dieetmix met magnesium en haar geweekte hooi)

en om 9 uur als ze hun laatste zak hooi krijgen voor de nacht, zijn ze nog net zo warm en voel ik meestal hetzelfde als om 5 uur....

Om dan de volgende ochtend weer koel en niks te voelen...

Ik moet even de HS afwachten donderdag, grote staat met 2 scheuren en kreupelt licht (vermoed zweer), maar als ik ok krijg, wil ik idd gaan proberen te wandelen met ze.
Ik kan grote niet achterlaten alleen, die sloopt serieus complete stal en zichzelf, leuk hoor 2 paarden...

Want waar denk je aan JP? Dat het bewegings pulsaties zijn? Is dat dan niet erg of juist wel? Want doe ik haar dan pijn of niet? Ik word er serieus niet goed van...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:35

Ik denk ook vooral aan wat Megan zegt! Voeren met je ogen!

En rent ie zelf nog wel door het land? Dan kun je toch ook wandelen? Ik zou dan wel voor een zachte ondergrond kiezen voor mini. Kan je grote niet een half uurtje op stal? Kan je evt fietsen met die kleine (of lukt flink doorstappen jou wel met jouw .hartproblemen?).

Wat een gedoe hè?

Hoe liep Megan voordat ze het land op ging? Toch juist goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:49

Daarom wil ik ook weer beginnen met wandelen, toen ik haar gister en vandaag zo vrolijk zag doen.
En nee tegen die grote is geen normale box tegen bestand, geloof mij, kan de gok ook niet wagen, want dan heb ik niet eens een stal meer over voor haar, die staat serieus binnen no time achter ons ergens, jullie hebben toch gezien wat voor een kanon dat is? Ik overdrijf echt niet, helaas.

Dat sluit dus het fietsen hier ook uit omdat er hier geen andere paarden zijn (wat op vorige stal wel was en dan hield grote zich wel rustig). En het zal voor mij ook geen kwaad kunnen hoor, gaan wandelen, hahaha, kan niet meer dan mijn best doen toch?

En dan heb ik toch te veel gevoerd? Dat is toch wel duidelijk op de laatste foto? Ik zie haar elke dag en dus zie ik het altijd als laatste maar ik vind haar nu al zo groot geworden weer, ik wil gewoon niet wachten tot het weer helemaal mis is...

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:50

Hier ook een hb paard (geen cushi trouwens) dat s ochtends beter loopt dan smiddags, het lijkt wel alsof het stijgen van de temperatuur er iets mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:54

Ik ben het dus eigenlijk helemaal niet eens met het op het oog voeren idee.

In mijn beleving ben je dan juist altijd te laat en loop je achter de feiten aan, juist omdat je elke dag naar je paard kijkt en dat soort dingen dan juist niet goed meer kan inschatten...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:48

Deze week de laatste keer mijn pillendoosje gevuld, ik heb nog 32 pillen over. Als iemand ze wil overnemen, laat het dan even per pb weten.