[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:54

nahja conditie is bij die van mij wel stuk beter dan vorig jaar, maar zou dat er echt mee te maken hebben??? denk dan eerder dat licht...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:33

Misschien een combinatie van beide.
Want shadow heeft echt 0,0 conditie.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:32

Loechest schreef:
Klopt het dat knoflook ook wat kan helpen tegen jeuk door eczeem?

Knoflook kan in gezet worden als soort reinigingskuur in combinatie met appelazijn volgens mij, reinigt de bloedsbanen en kan sommige insecten goed op afstand houden.. Wanneer knoflook echter te lang gegeven wordt kan het bloedarmoede veroorzaken en geloof dat er nog meer nadelen aan zaten.. Is mij ooit verteld niet langer te kuren dan 6 weken.. Vroeger gaven wij het paarden wel eens langer in de zomer.. Verschil tussen paarden die het wel en niet kregen was enorm goed te zien..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:33

ellepel schreef:
roos;
ja vergeten te zeggen dat het prikt op open plekjes,maar de azijn is wel het proberen waard,heb er wel paarden van op zien knappen.

Op onze vorige stal ooit een paard zien 'genezen' door een simpele leemkuur en uitwendig veel gewassen met azijn.. Jaren erop nergens last van gehad terwijl het dier al jaren een eczemer was..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:55

superroos: die leem (je hebt het vast al eens gezegd, sorry), gebruik je die inwendig of uitwendig?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:59

Ik gebruik hem nu uitwendig omdat ze inwendig al 2 andere middelen krijgt..
Wanneer deze kuren zijn afgelopen heeft ze even een pauze en dan gaan we beginnen met groene, gele en rode leem als inwendige kuur..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:01

groene, gele en rode, bestaan er zoveel soorten :+ :+ :+

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:13

jup, meeste mensen kennen alleen de groene..
gele bevat erg veel zwavel, goed dus voor paarden met allerlei huidaandoeningen en de rode bevat weer veel ijzer..
zo heb je een veel uitgebreidere reiniging dan enkel met de groene leem..

witte leem is er dus ook nog maar ik heb altijd geleerd dat die veel werd gebruikt als huidmaskertje bij mensen en dat verder de werking erg mild is (echter is er hier iemand in het topic die het gebruikt dus ben erg benieuwd naar die vorderingen) en dan is er meen ik ook nog bruine leem..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:23

pff zo hey, dat is heel wat haha.
Maar boek je alleen maar goede resultaten ermee of ook wat mindere resultaten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:24

ik vind groene leem eng spul :o
sorry..
heb er eigenlijk geen goede ervaring mee.
heb het wel gebruikt,die van vertagil die je in de reformzaak kunt kopen?
gebruikte het bij dat paard inwenig en uitwendig,maar dier werd dus erg ziek daarna dus dan ga je toch daar aan twijfelen.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:51

CarolShadow schreef:
pff zo hey, dat is heel wat haha.
Maar boek je alleen maar goede resultaten ermee of ook wat mindere resultaten?

Alleen maar goede, wij hebben groene leem in het begin alleen gebruikt onder toezicht van geschoolde therapeut en je moet je paard gewoon goed in de gaten houden en de tijd goed bepalen...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 20:54

ellepel schreef:
ik vind groene leem eng spul :o
sorry..
heb er eigenlijk geen goede ervaring mee.
heb het wel gebruikt,die van vertagil die je in de reformzaak kunt kopen?
gebruikte het bij dat paard inwenig en uitwendig,maar dier werd dus erg ziek daarna dus dan ga je toch daar aan twijfelen.

Ik ben dan erg benieuwd onder welke omstandigheden dit allemaal was?
Geloof dat alle alternatieve therapeuten in NL achter groene leem staan..
Het is een super reinigingsmiddel. Mijn moeder heeft het zelfs getest voor het uberhaupt aan de paarden gegeven wordt en zij is o.a. nierstenen kwijt geraakt hiermee.

Wij gebruiken leem van agriletz maar vertagil is ook een goed merk..
Paarden die ernstig vervuild zijn kunnen een aanvulling nodig hebben daarom is het zo belangrijk een goede therapeut in de armen te nemen en niet zelf wat te proberen..
Tevens goed uitkijken met combinatie van andere middelen, ontworming of enting.. Bij ons oudste paard ontstonden zelfs kleine wondjes op zijn hoofd waar de pus uit kwam lopen. Leem werkt veel heftiger dan veel mensen weten en wanneer dergelijke reacties van een lichaam ontstaan is het belangrijk dat je goed weet wat je moet doen..
Leem werkt ook erg lang door dus het paard dat erna erg ziek is geworden dat kan nog wel komen van de leem en in sommige gevallen is het dan zonde wanneer niet wordt doorgezet om alle rotzooi eruit te krijgen.. Dit duurt soms veel langer dan we zelf denken

(geen aanval naar jou ellepel, weet hoe goed en verstandig je met alles bezig bent ;-) ben wel erg benieuwd..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:18

miijn paard is later overleden aan lymfeklierkanker.
ik heb toen echt heel lang me afgevraagd of de leem misschien iets door haar lichaam "getrokken" had

ga morgenvroeg wel even het hele verhaal neerzetten,dt shcept dan wat meer duidelijkheid denk ik

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 23:29

Heb begrepen dat Leem er voorzorgt dat voornamelijk de darmen worden gereinigd en niet zozeer het hele systeem zeg maar. Dus de werkzaamheid zou dan minder zijn..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:53

ellepel schreef:
miijn paard is later overleden aan lymfeklierkanker.
ik heb toen echt heel lang me afgevraagd of de leem misschien iets door haar lichaam "getrokken" had

ga morgenvroeg wel even het hele verhaal neerzetten,dt shcept dan wat meer duidelijkheid denk ik

Dat is heel sneu :(:) zeg.. Ben benieuwd naar je hele verhaal..
Niet om je tegen te spreken maar misschien heeft die 'kanker' er al langer gezeten.. Leem kan veel maar helaas kan het ook geen kanker genezen...
(wil dit berichtje 'aardig' plaatsen dus hopelijk komt het niet verkeerd over :(:))

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:55

Madeliefjes schreef:
Heb begrepen dat Leem er voorzorgt dat voornamelijk de darmen worden gereinigd en niet zozeer het hele systeem zeg maar. Dus de werkzaamheid zou dan minder zijn..

groene leem reinigt met name de darm, maar veel problemen beginnen in de darm dus veel problemen zijn daarmee al opgelost (die voorbeelden kennen we allemaal)
het is de reden dat wij bij Diaz niet begonnen zijn met een groene leem reiniging omdat we haar in het begin veel harder willen laten ontgiften..
de leem kan later wel mooi alle mineralen aanvullen, ook erg belangrijk..

als je als aanvulling echter rode en gele leem gebruikt gaat de werkzaamheid volgens mij veel dieper...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:07

jeetje wat een ingewikkeld gedoe allemaal superroos! weet jij een site met meer (onderbouwde) info over al die soorten leem en waar ze goed voor zijn enzo? vind het wel interresant...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 13:13

Nog niet gevonden..
Kennis komt van cursussen die mijn moeder heeft gevolgd bij de persoon die de leem heeft geïntroduceerd in Nederland..
Als ik wat heb zal ik het linken..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:23

Groene leem heben wij voor een hengst gebruikt die nieuw op stal kwam en dunne mest had en hier niet van af kwam. Na een weekje groene deem had hij goede mest.
Ik heb sinds een paar dagen mijn schurende fries onder de deken weg gehaald en hem knoflook doof zijn voer gemengd. Schuren weg! :D
Maar 6 weken voeren, dat wist ik dan niet. Zo leer je nog eens wat.
Nog evn een vraagje, ik heb bij de Welkoop de fls gehaald waar knoflook olie, peterselie en lijnzaad olie in zit. Mag dit dan ook maar voor 6 weken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 17:52

SuperRoos schreef:
Dat is heel sneu :(:) zeg.. Ben benieuwd naar je hele verhaal..
Niet om je tegen te spreken maar misschien heeft die 'kanker' er al langer gezeten.. Leem kan veel maar helaas kan het ook geen kanker genezen...
(wil dit berichtje 'aardig' plaatsen dus hopelijk komt het niet verkeerd over :(:))

ik snap je helemaal hoor, :D en kan inderdaad best dat het er al langer zat

ik doe het hele verhaal:( word wel een heel verhaal hoor!)

ik heb vroeger een van mijn verzorgpaarden gekocht en naar een pensionstal gebracht
daar kwam een paardentandarts (ted van houten) geweldige man!
ze had wolfstandjes die volgens hem eruit moesten.
nou prima het zal zo zijn,ik had er geen verstand van.
hij die getrokken.

ongeveer zo een jaar later kreeg ze ineens een bult op haar kaak.
veearts erbij laten komen en die dacht dat er een splinter van een kies in zat.
advies:
vertagil kopen,papje maken en dat er elke dag op smeren want dat zou de splinter eruit trekken..

prima..gedaan..een week..twee weken en de bult werd steeds groter maar dat was ook alles.
andere veearts gebeld ,want deze dat had ik wel gehad.

nou ja om een heel lang verhaal kort te maken is ze nog op een kliniek geweest om foto's te laten maken,maar was geen kies,wat het wel was wisten ze niet.
kreeg antibiotica mee en dan moest het wegtrekken.
na die antibiotica zat de bult er gewoon nog en kreeg ik het advies van een homeopaat( weet niet meer wie dat was) om haar van binnen te reinigen.
dus groene leem door het voer, dosering weet ik niet meer hoor is al zo lang geleden.
en echt vlak daarna kreeg ze nog een bult op haar bovenlip, en een onder haar oog, en een onder haar oor..

ik ben toen gestopt met die groene leem want ik had echt het idee dat er wat in die eerst bult zat wat die groene leem nu naar andere plekken bracht en dat er daar weer wat nieuws groeide...
achteraf dus lymfeklierkanker,maar in die tijd had ik nog geen internet( was dat er toen eigenlijk wel?)
en wist echt nergens van hoe en wat.
ik heb echt heel lang gedacht dat die groene leem de schuldige was want daar ben ik mee begonnen te smeren.

zal dus prima spul zijn hoor,maar mij zal je er niet over horen ;)

ohw maar wel goed nieuws!!!
ik ben bijna een week niet bij ap geweest en hij staat net sinds 2 dagen op stal snachts en ik was echt bang dat ie had geschuurd??

helemaal niks! *\o/* *\o/*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:23

Wat een verhaal ellepel, snap best dat je vermoedde dat het van de leem kwam.

Hier wordt ook niet meer geschuurd :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:24

Sieppus schreef:
Groene leem heben wij voor een hengst gebruikt die nieuw op stal kwam en dunne mest had en hier niet van af kwam. Na een weekje groene deem had hij goede mest.
Ik heb sinds een paar dagen mijn schurende fries onder de deken weg gehaald en hem knoflook doof zijn voer gemengd. Schuren weg! :D
Maar 6 weken voeren, dat wist ik dan niet. Zo leer je nog eens wat.
Nog evn een vraagje, ik heb bij de Welkoop de fls gehaald waar knoflook olie, peterselie en lijnzaad olie in zit. Mag dit dan ook maar voor 6 weken?

Ik denk dat je hiervoor het beste een goede therapeut kunt raadplegen.. Knoflook kan een erg heftig middel zijn en moet niet zomaar voor langere tijd gegeven worden.. Ook bepaalde voersoorten waaraan knoflook is toegevoegd moet goed over na gedacht worden..

Ik vraag me af wat de kwaliteit van de olie van de welkoop is, wat is het merk? en waar zou het goed voor zijn?
Wat staat er aan info op de fles hoe lang je het kunt geven? Knoflook kun je nooit als dagelijkse toevoeging geven namelijk terwijl dit met lijnzaad wel weer kan.. Vind die samenstelling dus een beetje vreemd..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:26

ellepel, fijn dat ap niet geschuurd heeft.. sneu verhaal van dat paardje.. jammer dat sommige dingen niet meer te achterhalen zijn...
ik bleek ook lang een homeopaat gehad te hebben die het bij fiek nooit bij het rechte eind had.. heb altijd net het verkeerde behandeld zeg maar en daarom werd hij nooit beter..
heb nu dus een nieuwe therapeute voor hem en heb eindelijk mijn oude paardje terug terwijl hij door dierenartsen al was op gegeven (uit IR topic, verhaal ken je nog wel denk ik..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:35

Flint heeft vandaag zijn deken af, ik ben benieuwd of hij gaat schuren.
Ik ga vanavond alles bijlezen, vooral over de voeding. Ik heb het idee dat de pavo summerfit koeken de ZE bij Flint getriggered hebben. Hij kreeg vorig jaar eind oktober pas last.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 18:39

Diaz doet het super hier.. De schilfers uit haar oren zijn bijna weg en ook de haren op haar buik komen mooi terug..
Ze heeft jeuk aan haar staart als ik die behandel maar schuurt niet uit zichzelf, ik denk dat de jeuk dus komt door het terug groeien van de haren, kriebelt dus..

Haar manenkam is wat actiever momenteel.. De afgelopen dagen was Diaz niet echt in haar hum, beetje hangerig en sloompjes maar gezien haar kuur op de helft zit kan dit goed.. Er rommelt dus van alles in haar lichaam en daar zijn we eigenlijk heel blij mee, laat alle rotzooi er maar uit komen.. Dan kan het ook niks meer aanrichten...

Er zit nu nog 1 gaatje in haar manenkam waar troep uit komt en deze is wat onrustiger en vuriger nou. Ze laat hem goed behandelen en schuurt er verder niet aan dus het rommelt rustig verder..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-PUWCF78Y.jpg
Had het hier al een klein beetje schoon gemaakt, vandaar de nattigheid

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JEJJMW4Q.jpg
Vies he.. :(:) Diazje..

Met een paar dagen zal het weer mooi dicht zitten, haar voorpluk begint nu ook mooi te groeien, ze zit lekker in haar wintervachtje en doet het verder super :-)
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 12-11-09 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt