Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:47

Snap dat je 1 ding tegelijk wil doen, dat is logisch anders weet je niet wat helpt.
Net boven je staat een leuk artikel, dat plaatste ik net voor dat je jouw post plaatste, misschien toch leuk ook even te lezen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:49

Leuk stuk .
En de eerste die reageert in dat stuk is mn voedings adviseur . In elk geval heb ik haar uitgelegd wat mn behoefte was .
En dat zijn zeker geen kg, s krachtvoer .
Maar omdat ik zelf niet kan hooien en het bij een handelaar koop ben ik helaas niet zeker van een hoogwaardige ruwvoer .
Voordeel dat ik dat dan nagenoeg onbeperkt kon voeren dacht ik . Ook fout .
Maar ben daardoor wel op mn huidige brokje gekomen ....
Maar ik weet dat in geval van Zinti de regel Less is more zeker op zal gaan .
Maar stap voor stap . Moet straks een duidelijk beeld hebben wat nu wel werkt en wat niet .

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:25

Hier op stal staat een paard van 1.72
4 keer in de week flink aan het werk. Ook rondgeribt en snel dik.
Die krijgt alleen maar vitamine brok. Hij heeft nog steeds energie voor tien. Glanst als een spiegel.
En zijn ribben kun je nog niet zien maar wel voelen.
Verder gezond, maar dat is wel de reden dat hij niet meer voer krijgt. Dat is anders ook en klantje IR.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 07:59

Bij de mijne exact hetzelfde. Eindelijk had ik hem mooi op gewicht! :j
Hoewel hij geen 1,72 was :D

Men houdt gewoon angstvallig vast aan het krachtvoer idee..jammer.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:32

Het nadeel van veel vit brokjes is dat er ijzer in zit.
En paarden krijgen met hooi al veel te veel ijzer binnen in nederland.
Ijzer zorgt ervoor dat koper en zink moeilijker opgenomen worden , dus moet je nog meer koper en zink bij gaan voeren , en men heeft zelfs uitgevonden dat de tevelen aan ijzer IR in de hand werkt.dat staat ook op die link van IMJ.
Ik ben hier voor mezelf weer erg aan het zoeken , het is zo moeilijk...
In ieder geval heb ik likstenen zonder ijzer , en F4F is een vit brok zonder ijzer/melasse/graan etc , maar het is zo verrekte duur.
Hier altijd geboren plofkippen gehad [friezen en merries] , en oww wat is het moeilijk om de ribben te kunnen voelen.
Mijn friese merrie heeft het afgelopen winter erg zwaar gehad[laagste in rang van kudde] , en staat nu weer thuis.
Ze heeft 2 maand F4F gehad , maar nog steeds bruine haren achter haar oren wat duid op koper gebrek.
Ze neemt happen uit de likstenen , eet zand , ik wordt er gek van!
Het gevoel van het nooit goed kunnen doen herken ik dus wel...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:02

Het is ook heel moeilijk.
Ik gaf Pavo vital compleet, magnesium, lijnzaadolie (ivm omega's), handje Pavo C4L. En voldoende ruwvoer..
Hier bleef hij mooi op gewicht bij.
'gewoon' voer bevatte gewoon teveel van wat hij absoluut niet nodig had.. Ik denk dat je het toch niet helemaal perfect krijgen kunt en vooral moet kijken naar je paard.
Hij glom als een spiegeltje, ondanks z'n rare cushing haar, dat was nog niet helemaal op orde helaas
Wat ik opvallend vond was dat hij eigenlijk altijd in het voor- en najaar mok had, sinds de vitale compleet heeft hij dat nooit meer gehad..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:19

Zwarte haren, zoals van een Fries, kunnen door diverse oorzaken verkleuren. Dat hoeft niet een mineraalgebrek te zijn, maar kan ook genetisch bepaald zijn ( het rood-gen) of zoiets simpels als verkleuring door UV. Overigens bevat F4F wel degelijk ijzer ( 250 mg) en dat is vergelijkbaar met de gemiddelde hoeveelheid ijzer in krachtvoer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:44

Tja , paarden voeren ! Het is niet makkelijk.
Ben iig blij dat ik melasse en graanvrij heb .
En met de aanbevolen dosering van 100 gram per 100 kg veilig zit .
Misschien kan ik wel iets minderen maar dan eerst berekening op los laten !
Voor nu gaan we het zo doen .
En ze is al minder plofferig geworden . Langzaamaan afvallen is ook beter zeggen ze voor een langdurig resultaat .
Het moet met arbeid aanbieden ook beter worden . Dat scheelt kg, s..
Zinti heeft altijd honger . Hoop dat dat ook beter wordt .
Streng zijn in aangeboden voeding valt me niet mee hoewel het nu goed gaat .
Knap van mezelf . Vindt ik

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:05

Honger zou ook bij cushing passen, die van mij had ook altijd honger..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:08

Een paard dat 'altijd honger heeft' is een typisch IR symptoom.. Overigens is de pure feed die jij gebruikt niet graan vrij: de brokjes zijn van 'oats' oftewel haver gemaakt. Welke gebruik je eigen, de fiber of de balance?
Volgens de site ligt het gemiddeld suikerpercentage van deze varianten op 10-12% - prima voor een gezond paard, dat ook voldoende beweegt. Maar voor een IR/PPID paard dat nauwelijks beweegt, te veel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:44

Dat zou kunnen dat het teveel is . Voor nu gaat het goed . Ze krijgt maar weinig grammen .
Het gaat al veel beter als op elk ander voer wat we probeerde ...
Door de bomen het bos niet meer zien .
En cushing paarden lusten ook altijd eten heb ik me laten vertellen ..

Wat zou jij aanraden JP ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:08

Ik vind 700 gram niet weinig. Naomi krijgt bijvoorbeeld (Epony, streefgewicht is 400-425 kg, schat haar nu op 450-75) 50 gram muesli (Marstall Freizeit) en 40 gram vitamine korrel (Marstall Force).

Die muesli krijgt ze omdat ze de vitamine korrel los niet opeet.

De Marstall Freizeit is geen dieetmuesli en zit vrij hoog in suiker/zetmeel, maar omdat ik maar 1 handje geef per dag zet het geen zoden aan de dijk om ook daar weer op te "bezuinigen". Dus dan maar gekozen voor iets wat ze wel graag wilt eten, dan dat ze weer met lange tanden Vito of Care4Life eet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:15

En ik nou mijn paard maar bijvoeren :? .
De mijn krijgt 1,5 schep seniorenmuesli van Cavalor, hooi met lage voedingwaarde maar wel zoveel dat hij nieteens alles op krijgt. Sinds deze week krijgt hij ook nog ongeveer een kilo luzerne verdeelt over 4 porties. En een kilo peen en een appel met zijn pilletje. En zijn ribben kun je hiermee nog zien. En het is een fjord die tot 2 jaar terug ook altijd te dik was.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:17

1 kilo peen?
Dat zijn echt heel veel suikers...
Jouwe is nooit bevangen geweest hoop ik?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:18

Ik heb het idee dat er twee soorten Cushing patienten zijn... (En er zal vast nog wel wat tussenin zitten natuurlijk :D )

Enerzijds zij die zoveel eten dat ze het niet eens meer op krijgen, en alsnog dun blijven. En anderzijds zij die op een honger dieet staan en nog dik blijven.

Naomi was van het tweede type. Sinds de medicatie wel enorme verbetering, namelijk én minder honger (staat nu ook uren te slapen, te niksen, te groomen etc. in de paddock en is niet constant aan het schrokken) en wat ze binnen krijgt lijkt minder snel opgeslagen te worden in vet.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:20

Mijne was absoluut ook het 2e type..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:25

De mijne is nooit bevangen geweest. Heeft zijn hele leven al een kilo peen per dag gehad. Behalve als hij op de wei staat dag en nacht. Vroeger werd hij ook vet van lucht alleen al. Maar sinds hij pergolide krijgt is dat niet meer. Hij eet ook niet meer constant, bv heeft hij net hooi gekregen maar dan begint hij pas een half uur later met eten, of neemt pauzes tussen door. Vroeger moest het gewoon allemaal op.
Hij is wel al 25 dus misschien speelt er ook wel mee dat zijn darmwerking minder is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:29

1 klontje suiker weegt 4,4 gr.
1 kilo wortelen bevat 50 gr suiker..
je geeft hem dus eigenlijk 11 suikerklonten per keer. Dan zit de suiker van je muesli en je appel er nog niet eens bij..
Dus vet van lucht alleen werd ie niet! Wel van de 11 klonten per dag! :)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:38

Jannepauli schreef:
Zwarte haren, zoals van een Fries, kunnen door diverse oorzaken verkleuren. Dat hoeft niet een mineraalgebrek te zijn, maar kan ook genetisch bepaald zijn ( het rood-gen) of zoiets simpels als verkleuring door UV. Overigens bevat F4F wel degelijk ijzer ( 250 mg) en dat is vergelijkbaar met de gemiddelde hoeveelheid ijzer in krachtvoer.

Ze heeft het nooit eerder gehad , en heeft het nu aan beide kanten achter haar oren , dus ook onder haar manenpluk.
Ze is inmiddels 7 jaar , dus haar veulenharen is ze nu wel kwijt. Kan zo even niet vinden waar ik de wijsheid van heb dat dat duidt op een koper gebrek , denk dat ik het in de friso gelezen heb.

En het ijzer in f4f is niet toegevoegd , misschien had ik dat even wat duidelijker op moeten schrijven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:40

Hij werd altijd vet op de wei en daar kreeg hij alleen gras. Op stal viel hij wel weer af, en na een maand of 3 was hij wel goed op gewicht zoals op de foto in mijn profiel waar hij los staat en onder het zand zit.
De 5e foto in mijn profiel is net nadat hij van de wei kwam. Zie het verschil.
Eigenlijk werd hij pas echt te dik vanaf zijn 9e, toen had hij ook op een te goede wei gestaan. Daarvoor is hij nooit dik geweest, zeker niet voor een fjord. Dus ik denk dat ze van wortels echt niet zo dik worden, het is meer het te rijke gras.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:43

Cynthiar, als jij je er goed bij voelt moet je het zeker voeren hoor! Tis absoluut geen aanval hoor. Maar het is wel een feit dat mensen op dieet beperkt wortels eten wordt aangeraden, puur door de aanwezige suikers! :)

Die van mij werd overigens moddervet van weidegang. Hij heeft dus nooit meer 24/7 op het land gestaan, was gewoon onmogelijk..

Ik vind hem op al je foto's best 'aan de maat' hoor, die van de weidegang zijn inderdaad obese en ongezond! Fijn dat je hem nu meer op gewicht hebt..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:51

Dat lekkers krijgt mijn dame allemaal niet meer .
Bij hoge uitzondering een stukje van mijn appel . Maar voor de rest enkel wat ik opschrijf .
Voor nu laat ik het ook zo .
Eens kijken wat de medicatie doet voor haar .
En meer arbeid bieden .
Het is gewoon heel moeilijk om goed te voeren aan paarden met gezondheid problemen .
Wanneer doe je het goed en wanneer voldoe je aan de dagelijkse behoefte vitaminen en mineralen .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:53

kan iemand mij zeggen hoeveel suikers er in selder zit toevallig

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:55

[quote="Nammie]
En het ijzer in f4f is niet toegevoegd , misschien had ik dat even wat duidelijker op moeten schrijven.[/quote]

?? niet toegevoegd? Het zit er in: 250 mg.
En dat is altijd sulfaat-monohydraat.
Hoog dus.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:55

Naomi wordt ook dik van weidegang.... Daarom een graasmasker... Ideaal... We hebben slowfeeders voor ons hooi en dus ook een slowfeeder voor het gras op deze manier :)

Zinzi_Jewel: Ik begrijp je twijfels hoor! Had ik ook. Vandaar de keuze voor een afgemeten vit/min supplement (gaat op lichaamsgewicht in combinatie met arbeid, en is hoog geconcentreerd, dus vandaar weinig nodig) en verder afgewogen hoeveelheden hooi in slowfeeders en graasmasker op het land. En dat werkt voor ons (mij en Naomi :D ) erg goed moet ik zeggen.