[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 16:11

Vreemd he, nou gelukkig is alles nu oke :j

Ben trouwens benieuwd hoe het geaan is met het onderzoek van de faculteit utrecht met dat middel tegen shaken.
Kan ze wel es mailen of er al onderzoeksresultate bekend zijn :j

Marloezz

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 17:54

Ja het zou heel mooi zijn als er een middel kwam dat dé oplossing zou zijn!
Nu zijn we natuurlijk allemaal bezig met lapmiddelen.
En wat bij de één werkt, werkt bij de ander weer niet

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:22

Smiley, gelukkig lijkt het goed! Toch een reactie op het masker dus waarschijnlijk...

Marloezz, goed zeg! Heerlijk lijkt me dat :=

Vandaag bij een ruitersportzaak in de buurt geweest voor een rijmasker, maar ze hadden alleen hele slappe/zachte met neusflapje. Leek me niet echt ideaal. En ook de oornetjes met vliegenfranjes eraan, stond nog in twijfel, maar lees dat het bij sommige van jullie in combinatie met een pollennetje wel werkt dus... vind het ook zo wat om maar van alles aan te schaffen om te proberen of het helpt :roll:
Heb nu wel het pollennetje op de wei ook aan het halster en nu heb ik nog niet gemerkt dat hij schudt bij het terug naar de paddock lopen... *voorzichtig blij* Nog niet weer gereden, ben benieuwd.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:07

ook hier zijn we er nog steeds niet achter waarom ons paard schut . Peter helthuis is laats geweest maar hij blijft proppen maken , gapen . We hebben er vandaag een brief uitgedaan naar Utrecht ( nadat we telefonische contact hebben gehad). De vrouw die het onderzoek doet in headshaking in Utrecht is morgen terug , hoop dat zei nog iets weet en misschien kan die nog mee doen aan het onderzoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:12

Ben ook wel benieuwd wat er uit dat onderzoek komt :j Was dat eigenlijk hooikoorts/pollen-gerelateerd? Of headshaking in het algemeen? Ik weet het niet meer .. en er zijn zoveel mogelijke oorzaken voor shaken...

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 19:43

Het ging voornamelijk om seizoensgebonden headshakers maar hoop dat het uiteindelijk voor alle headshakers kan helpen .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:59

Het is een test net een antihistaminicum voor paarden met pollen gerelateerde headshaking :j
Ik mocht met appie mee doen,maar hij schudde toen niet toen ze kwamen :')
Haha, stom he,maar toen mocht hij dus niet mee doen.

Nou ja toen bedacht ik dat ik zelf wel een antihistaminicum kon geven heb ik de cetirizine gehaald en appie schudde vanaf toen eigenlijk helemaal niet meer.zal wel allemaal toeval zijn geweest. denk ik.
Volgend voorjaar maar weer kijken hoe het dan met hem gaat :)

fiestasanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:17

Hallo heeft er hier iemand ervaringen met Cyproheptadine en zou dit met mij willen delen?

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 09:25

Hoi Lufwinny. Heb je Peter Helthuis niet gevraagd wat het kan zijn? Want gapen en proppen maken wijst echt op tandproblemen! Of heeft je paard diastases? Ik zou Peter bellen! Hij is erg goed dus zal het willen oplossen

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:10

Peter vond het ook raar, als het aan het gebit lag dan hadden de klachten na twee weken over moeten zijn . Hij dacht eventueel aan een maagzweer maar ook dat zou raar zijn want hij eet goed en ziet er perfect uit , eerder wat aan de dikke kant, ook heeft die altijd beschikking over ruwvoer . Peter vond het ook een lastig verhaal en wist het ook niet goed .

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:58

Wat raar zeg! Zijn de klachten met pijnstillers weg?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:48

Schudden jullie paarden nog steeds? Die van mij begon in mei en nu nog steeds. Ik zit met mijn handen in het haar. Kan niets qua training want vind het gewoon zielig om haar zo te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 12:57

Nee, niks.
Appie schud alleen als er van die kleine vliegjes bij zijn hoofd zitten.
Verder dus niet.

Ja wat sneu dat ze nog schud, pollenallergie zou je dan haast kunnen gan uitsluiten denk ik.
Want die zijn er niet meer , nou ja gras misschien,maar verder weet ik het niet.

Ik weet niet meer precies waar het bij die van jou aan ligt, sorry :o

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:00

Mijn e-pony schudt momenteel niet zoveel meer. Maar ik vermijd wel zoveel mogelijk de zonnige en regenachtige dagen i.c.m. een neusnetje, vliegenmasker en vliegenspray. En met name dat netje werkt zo goed. Zonder schuurt ze kilometers met d'r neus over het asfalt en schudt ze zo erg dat ze niet te rijden is en er vandoor stuift.
Wel heeft ze nog iets jeuk in d'r neus, maar dat is echt zoveel minder. Rijden doe ik momenteel niet, longeer 2 à 3 keer per week met chambon en merk dat ze meer ontspant in de bovenlijn. Wel regelmatig stilstaan om te schuren, dat laat ik maar toe daar ze anders ontploft.

Ik denk erover om Cetirizine te geven om te kijken hoe ze daar op reageert. Netjes gaan vrij snel stuk door schuren en blijven niet altijd netjes zitten (gebruik enkel een hoge neusriem waardoor ze omhoog waaien) waardoor ze gaat schudden. Is dat vrij verkrijgbaar bij de apotheek of gaat dat uitsluitend op recept?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:45

En hoeveel tabletjes moet ik dan dagelijks geven?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:20

Ik meld me!
Momenteel ben ik op vakantie op de veluwe, en als alles droog is heeft hij last van het stof en/of pollen.
Hij schudt niet gelukkig maar hoest en proest er vooral van.
Een neusnetje hielp niet afdoende helaas, maar daar heb ik nu een oplossing voor.
Het standaard netje is bij mijn pony erg groot, dus daar heb ik een vouw in vastgestikt aan beide kanten.
Hij valt nu super aangesloten rond zijn neus en bovenlip, en netjes tussen de scharen van zijn menbit in.
Daarna heb ik heel fijn gaas van een vliegenmasker in zijn netje gestikt. :)*

Ik heb zo'n masker gekocht in de grootste maat, kostte 15 euro en ik kan er 3 a 4 netjes mee aanpassen:
http://www.agradi.nl/harrys-horse-vlieg ... oren-s.htm

Het netje is nu zo, de eerste was volledig met fijn gaas maar ik heb gepast en dit is goed voor hem zo:
Afbeelding

En het verschil in het gaas:
Afbeelding

Hier maakt dit gaas een groooot verschil, van proesten naar niet een keer meer gehoord, zelfs niet in de grootste stofwolken. :-)
Ik dacht ik deel het maar, wie weet zijn er meer bij gebaat. :-)
Waarschuwing: het is een pokkewerk om het erin te naaien. ^)
Mijn advies: binnenstebuiten draaien en eerst de rechte bovenkant vaststikken.
Daarna beide zijkanten en als laatste het rondlopende deel, daar moeten vouwen in.
Om het gaas en het netje aan elkaar te laten zitten heb ik her en der nog een steekje gegeven verdeeld over het gaas.
Ff twee steekjes op dezelfde plek en dan een knoopje erin. :)
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 16-08-15 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 21:24

Qua vorm is het netje nu zo trouwens, het zit nu zo dat het heel mooi om zijn bovenlip valt, er kan haast geen stof of pollen meer tussendoor zo.
Ik heb het bewust in een bestaand netje gedaan, omdat het wel vrij fladderig gaas is, daar kan je niet heel simpel wat mee maken denk ik. :P

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:01

Pasterza schreef:
Mijn e-pony schudt momenteel niet zoveel meer. Maar ik vermijd wel zoveel mogelijk de zonnige en regenachtige dagen i.c.m. een neusnetje, vliegenmasker en vliegenspray. En met name dat netje werkt zo goed. Zonder schuurt ze kilometers met d'r neus over het asfalt en schudt ze zo erg dat ze niet te rijden is en er vandoor stuift.
Wel heeft ze nog iets jeuk in d'r neus, maar dat is echt zoveel minder. Rijden doe ik momenteel niet, longeer 2 à 3 keer per week met chambon en merk dat ze meer ontspant in de bovenlijn. Wel regelmatig stilstaan om te schuren, dat laat ik maar toe daar ze anders ontploft.

Ik denk erover om Cetirizine te geven om te kijken hoe ze daar op reageert. Netjes gaan vrij snel stuk door schuren en blijven niet altijd netjes zitten (gebruik enkel een hoge neusriem waardoor ze omhoog waaien) waardoor ze gaat schudden. Is dat vrij verkrijgbaar bij de apotheek of gaat dat uitsluitend op recept?

Cetirizine is een antihistaminicum
Dosering is 0,10mg per kilo lichaamsgewicht
1 tablet is 10mg,dus 400 kilo kilo pony moet wel een hoop hebben :j
Ik gaf appie er toen een paar,maar bij hem was het ineens over, echt heel apart haha.

Bijwerking kan zijn dat ze er wat sloom van worden, dat idee had ik wel bij appie toen.
Alhodwel, niet sloom,meer heel relaxed , hij stond er wel chill bij :P :D

Zou wel kijken of je via de veearts een middel kunt krijgen, :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:06

Moonfish.

Vraag er patent op aan en laat ze door een bedrijf naaien :D
Ziet er heel fijn uit

En fijne vakantie!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:26

Ik denk dat als je het goed wil doen je ze echt in meerdere maten moet maken, wel een heel kostbaar grapje denk ik. :P
Juist omdat het zo goed aansluit werkt het i.c.m. het fijne gaas zo fijn.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:46

@Gekvanfleur: Die van mij schudt ook nog steeds, en behoorlijk heftig. Onze training ligt al sinds april (als het niet langer is) stil.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:53

ellepel schreef:
Pasterza schreef:

Cetirizine is een antihistaminicum
Dosering is 0,10mg per kilo lichaamsgewicht
1 tablet is 10mg,dus 400 kilo kilo pony moet wel een hoop hebben :j
Ik gaf appie er toen een paar,maar bij hem was het ineens over, echt heel apart haha.

Bijwerking kan zijn dat ze er wat sloom van worden, dat idee had ik wel bij appie toen.
Alhodwel, niet sloom,meer heel relaxed , hij stond er wel chill bij :P :D

Zou wel kijken of je via de veearts een middel kunt krijgen, :j

Ben ik nou zo scheel?
Dat zijn toch maar 4 tabletten voor 400 kilo?
Dat valt denk ik best mee..?
Op ebay kan je voor rond de 20 euro 400 tabletten kopen, dat is dan voor 100 dagen genoeg..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:53

moonfish13 schreef:
Ik meld me!
Momenteel ben ik op vakantie op de veluwe, en als alles droog is heeft hij last van het stof en/of pollen.
Hij schudt niet gelukkig maar hoest en proest er vooral van.
Een neusnetje hielp niet afdoende helaas, maar daar heb ik nu een oplossing voor.
Het standaard netje is bij mijn pony erg groot, dus daar heb ik een vouw in vastgestikt aan beide kanten.
Hij valt nu super aangesloten rond zijn neus en bovenlip, en netjes tussen de scharen van zijn menbit in.
Daarna heb ik heel fijn gaas van een vliegenmasker in zijn netje gestikt. :)*

Ik heb zo'n masker gekocht in de grootste maat, kostte 15 euro en ik kan er 3 a 4 netjes mee aanpassen:
http://www.agradi.nl/harrys-horse-vlieg ... oren-s.htm

Het netje is nu zo, de eerste was volledig met fijn gaas maar ik heb gepast en dit is goed voor hem zo:
[ [url=m/rfm01g.jpg]Afbeelding[/url] ]

En het verschil in het gaas:
[ [url=m/3v8WTK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier maakt dit gaas een groooot verschil, van proesten naar niet een keer meer gehoord, zelfs niet in de grootste stofwolken. :-)
Ik dacht ik deel het maar, wie weet zijn er meer bij gebaat. :-)
Waarschuwing: het is een pokkewerk om het erin te naaien. ^)
Mijn advies: binnenstebuiten draaien en eerst de rechte bovenkant vaststikken.
Daarna beide zijkanten en als laatste het rondlopende deel, daar moeten vouwen in.
Om het gaas en het netje aan elkaar te laten zitten heb ik her en der nog een steekje gegeven verdeeld over het gaas.
Ff twee steekjes op dezelfde plek en dan een knoopje erin. :)

Kun je ze niet gaan maken? Ik ben je eerste klant!! :j ;)

Ik baal zo! Na veel ellende met vorige pony heb ij vorig jaar mijn droompony gekocht en nu kan ik weer niet rijden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 00:37

Ik ga er eens over nadenken, ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er zo twee uur mee bezig ben geweest.
Dus volledig met de hand is echt gekkenwerk of je moet de hoofdprijs gaan vragen.
Er zit al 13 euro aan materiaal in en ik vraag me af of mensen blij worden van netjes van bijvoorbeeld 30 euro. :')
Plus het is een hels karwei lol. :Y)
Wat met een klein ponyneusje als die van mij top is is dat je het echt goed af kan sluiten, je hebt ruimte over bij one size fits nietokleinepony. :+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 07:22

Sinds Janouk extra zout bijkrijgt en met Emmet techniek is behandeld, schudt Janouk niet meer. Klop klop klop. En staat ze weer volop in training