[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 14:44

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:04

Wat een verschil tussen 2000 en 2009
Nu ziet hij er imo fantastisch uit.
Heeft hij een bobbel op zijn kont of komt het door de hoek van de foto?

Marcella

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:18

Ja hij heeft van die rare bobbels op zijn kont, maar mag er gewoon aankomen. Daarom mis ik zijn mooie ronde kont wel eens.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:02

Heel veel sterkte Janouk!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:58

Ach Janouk wat een moeilijke beslissing. sterkte.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 09:50

Sterkte Janouk!

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:08

Marcella, wat een verschil qua lichaam van hem op de foto's!!!
Jullie hebben een een heel "obese" traject gehad.
Hoe oud is hij?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:11

Marcella schreef:
Ja hij heeft van die rare bobbels op zijn kont, maar mag er gewoon aankomen. Daarom mis ik zijn mooie ronde kont wel eens.

Zijn dat vet bobbels of wat is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:16

Haha nou ik zou blij zijn dat je die ronde kont niet meer onder je hebt! Hij was wel erg rond zeg :=
Nu ziet hij er goed uit!

Heel veel sterkte Janouk, het verdriet zal slijten maar altijd blijven.. :(:)

Ik heb 19 oktober 2005 mijn eerste paardje moeten laten gaan (hij was 21, ik heb hem 1,5 jaar gehad), doordat op deze datum mijn nieuwe paardje ook kwam weet ik nu nog exact hoelang zij bij ons is al voelt het helemaal niet zo lang. Nu nog betekent de eerste het meeste voor me, hij was en is niet te evenaren..

Sed loopt weer wat te kwakkelen, hij loopt op zn voorvoeten niet lekker.. Zou dat door de slobber kunnen komen? Hij krijgt nu natuurlijk wel 2x per dag waterige slobber, maar toch is dat wel 1/4e voerschep slobber per keer dus 1/2e voerschep per dag..
Verder staat hij nog steeds in een kale wei op 1/2 pilletje per dag. Ik durf hem nog niet weer bij de rest te zetten en zn pilletje afbouwen ook nog niet omdat hij nu weer raar loopt..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:50

Heel veel sterkte Janouk!

Hier 1 die super gaat (zeker na het scheren) en 1 die helaas bevangen is.

Vlek was met haar dikke vacht helemaal ingekakt. Ik heb haar 1,5 week geleden geschoren en ze is superfit! Hinneken als ze naar buiten wil, moet haar echt tegenhouden bij het buitenzetten, anders gaat ze me te snel.

Met Naughty gaat het helaas een stuk minder. Hij ging zo goed, mijn dochter reed redelijk fanatiek met de sulky met hem. Nu doet ie al een paar weken niets en is dus ook behoorlijk aangekomen. Twee weken geleden de DA erbij gehad en eerst advies om hem 2 x daags op bute te zetten, samen met Aspirinezuur (echte naam kan ik niet uitspreken :P ). Zelf doe ik er dan een klein beetje magnesium bij.
Prascend had ik verhoogd van een halve naar 2x daags een halve.

Op pijnstillers redelijk, maar hij knapte niet echt op. Afgelopen maandag ben ik met hem naar de kliniek gereden om foto's te laten maken. Ik wilde graag weten hoe hij er van binnen voor stond. Dat was gelukkig allemaal goed, er was geen kanteling te zien. En uiteraard liep ie toen redelijk goed, hahaha.

Nog even doorgaan met de bute en e.d. en op aanraden van de DA naar 3/4 pil ineens.
Best veel voor een shet, maar gelukkig heeft hij nooit bijwerkingen gehad.

En ik laat hem voor op een ijzertje zetten, zodat hij beter kan bewegen en dus ook wat makkelijker kan afvallen.

Hij krijgt nu alleen hooi en een klein handje Cushcare voor de pil in te nemen (die ik ook wel eens samen met de bute in de spuit geef).

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:57

Shanna, je zegt " op een kale wei". Juist dat kan wel eens foute boel zijn, fructaan zit ook in gestresst gras en gras wat niet kan groeien omdat er de hele dag aan geknabbeld wordt is dat. Bovendien zou je paard wel eens meer gras binnen kunnen krijgen dan je denkt, want hoe denk je dat het komt dat die wei zo kaal blijft? Juist....

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:07

AaronYve schreef:
Marcella schreef:

Zijn dat vet bobbels of wat is het?

Wat het is weet ik niet precies, maar zou ook met zijn verleden van spierbevangen te maken hebben. Dat er ook gewoon gaten gevallen zijn. :?

Caballos hij is al 18 jaar. Van alles uitgeprobeerd om af te laten vallen, maar beste oplossing tot nu toe is niet meer op kleigrond op de wei (of heel beperkt). Op zandgrond zeer weinig tot geen problemen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:25

Sterkte Janouk.

Ik heb vandaag de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt met de dierenarts. Eind van de maand gaan mijn mooie merrie ook naar de paardenhemel.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 17:49

Sterkte Esther.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:33

Sterkte, zal moeilijk zijn deze dagen.

Deze droevige berichten brengt bij mij wel een vraagje naar boven. Het is niet bedoeld om te profiteren en als ik iemand ermee voor het hoofd stoot, bij deze vast mijn excuses, maar gebruiken jullie ook prascend voor jullie paarden en wat doen jullie met de overgebleven pillen?
Mijn voorraad is aardig aan het slinken en als iemand zijn of haar overschotje zou willen verkopen na overlijden paard zou ik dat graag overnemen.
Ik weet maar al te goed dat ze belachelijk duur zijn en omdat ik ze toch nog nodig heb kan ik misschien iemand anders zo wat geld terug geven?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:42

Pppffff esther, heel veel sterkte. Dikke knuffel

ik heb geen Prascend over, de veearts heeft de volle strips teruggenomen en gecrediteerd!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:46

Wauw, wat aardig van je dierenarts, de onze verkoopt alleen een volle doos...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:55

Ik heb nu net maar een unster besteld, zo een hangweegschaal. Ik ga haar hooi wegen en weken, want ze staat weer met pulsaties in alle 4 haar hoefjes. En ik dacht het lek boven te hebben... |(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:05

Oef lastig. Het is met image jaren goed gegaan en de laatste weken werd het ineens moeizaam om het evenwicht te houden. Grote droogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:22

Ze staat 3 uurtjes per dag met graasmasker, samen met grote op een stukje wei van formaat halve rijbak!!
En toch staat ze weer moddervet te worden, ik zie het gewoon gebeuren. Dus nou hoop en gok ik dat ik haar toch te veel hooi geef in de nacht (ik kan het mij bijna niet voorstellen, maar wat moet het anders zijn). Dus heb nou zitten te bedenken, dat ik dus haar hooi ga wegen en daarna weken.
Nou weegt ze ruim 200 kg (zal nu rustig naar de 250 gaan gok ik zo) en zou 1,5% daarvan dus 3 kg zijn.

Maar ze staat natuurlijk wel met grote de ochtenden in de bak, met hooi en dan dus de middag met graasmasker op dat stukje wei. Dus dan heb ik toch geen zicht op hoeveel ze binnen krijgt. En ga ze het allebei niet aandoen om ze helemaal uit elkaar te halen, dus nou heb ik zo gedacht dat ik dan 2 kg hooi ga afwegen voor de nachten op stal.
Vinden jullie dat stom gedacht van mij?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:21

Ik weet alleen dat doe van mij destijds geen 10 min op t land kon. Echt waar! Hij liep dan de dag erna kort en op eieren. .

Wat vervelend OJJ!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:44

Ik ben er ook bang voor IMJ, maar dan is het wel afgelopen, want ik vind dat dus serieus niet paardwaardig meer, om vanaf 10 jaar, als gezelschapspony, want aan het werk en ze loopt binnen no time weer kreupel, nooit meer op het gras te mogen...

En daar tob ik zo mee en probeer ik nog van alles, want deze egoïst, kan dat zo slecht verkroppen, zo jong...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:16

Eens.. Ik heb me dat destijds heel veel zorgen over gemaakt. Hoe moest dat nou als het weideseizoen weer begon een ik wil dat mijn paard een paardwaardig leven leidt?
Voor die tijd kreeg hij die heftige koliek aanval en was het einde oefening.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik het minder naar vind als ze met een hele club -niet op gras- staan.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:18

Die van mij is negen..vorig jaar okt PPID bij vastgesteld, na een zomer vage klachten, toen werd ze ook hoefbevangen, gelukkig niet ernstig, na een weekje liep ze al weer beter. Dit jaar een maand lang slecht gelopen, het gaat nu net weer goed.
Ik weet wat je voelt, ik zie het je ook al achteruit gaan en dat doet verdomde zeer bij zo'n jong paard. Weet het ook nog niet hoor, als ze zo blijft gaat het goed, maar ben bang dat volgend jaar zomer alles weer opnieuw begint, en het jaar er op weer en dat het ieder jaar een beetje erger gaat worden, dus ja, hoe lang ga ik door? Het is hier een beetje hart en hoofd die met elkaar overhoop liggen. Verstand zegt " het wordt niet beter, alleen maar slechter en het gaat hopen geld kosten, ben slim en stop er nu mee en koop,iets anders nu je daar nog geld voor hebt." Maar mijn hart kan haar echt nog niet missen en nu ze weer goed loopt en zo enthousiast het bos door crost denk ik, kijk toch naar haar, ze voelt zich goed, het is helemaal nog niet zo erg....

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:21

Ohjajoh, als ze in totaal 3kg mag, zou ik daar 1kg afhalen omdat ze op het land staat. En dan zowel 's ochtends als 's avonds 1kg geweekt hooi.