[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:23

Hoe jong is jullie jongste exceem paardje?

Mijn jaarling NF heeft het sinds twee maanden ongeveer.
Ik behandel haar met Derfen.
Het helpt redelijk. Ik moet haar wel om de 5 dagen behandelen, anders schuurt ze weer.

Ik vind het zo zielig, zo jong en dan al exceem.
Hoe gaat het in de toekomst??

Ze staat nu 24/7 buiten. Paddock en weiland.

Wat is jullie ervaring??
Moet ze straks een dekentje aan? Ik persoonlijk vind het zo sneu om nu al de rest van haar leventje
een deken te moeten dragen. Geen weiland meer, alleen paddock??
Moet ik een ander adresje voor haar zoeken? Wie wil een exceem pony?
In laten slapen?? |(

Ze is zo ontzettend lieve knuffel. Ze ziet er lekker gezond uit.
Wat is eerlijk....help???

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:24

weet je zeker dat het zomereczeem is en geen mijt,schimmel,luis of wat anders?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:12

paardengek_8 schreef:
Ik weet niet of dit al gevraagd of besproken is, maar als ik alle pagina's moet beginnen lezen :).
Mijn verzorgpony haflinger heeft waarschijnlijk zomerexceem. Nu mijn vriendin haar paard had extreme zomerexceem en geeft haar paard cavalesse, gebruikt dit al voor 2e jaar, en nu staat hij zonder deken buiten, schuurt niet, en heeft weer volle mooie manen. Ook een aantal andere mensen die ik ken gebruiken cavalesse, en geen van de paarden schuurt meer hoe erg ze het ook hadden, en hebben allemaal weer mooie manen nu :). Nu ben ik van plan dit ook voor haar te gaan gebruiken. Zijn er mensen die er ook ervaring mee hebben????

Je hoeft niet het hele topic te lezen, als je linksonderin dit topic de zoekfunctie gebruikt en cavalesse intikt kom je genoeg ervaringen met cavalesse tegen.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:16

opisop, ik heb nu deze om http://www.google.nl/imgres?q=pagony+ho ... x=27&ty=63 maar heb hem wel In de deken i.p.v. erover heen. Maar dat is meer met het oog op vast hangen enz.

kainda de jongste hier is dus 2, maar die begon vorig jaar al.

Even offtopic :o
Bikkel bezorgde ons net bijna hartaanval. Had ze net een pluk kuil gegeven buiten, nog draadje in de bak gespannen zodat indira morgen de bak kan kaal eten. En ik kijk weer.. Ligt Bikkel voor dood in het land.. Helemaal plat nergens op reageren. Buren kwamen al naar buiten gestormd, Dus ik roep hem, en voila reactie.
Vond hem wel wat slomig ineens, dus maar even in de gaten houden.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:51

ellepel schreef:
weet je zeker dat het zomereczeem is en geen mijt,schimmel,luis of wat anders?

Ja helaas is het echt ZE.
Ik ben begonnen met behandelen met Sebacil.
Dit hielp niet. Van het grote eiwitrijke land gehaald.

Ze staat nu op kort gras en in de paddock en wordt bijgevoerd met voordroog van 2010.

Met Derfen is het redelijk onder controle te houden. Dwz ze schuurt wel af en toe, maar niet tot
bloedens toe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:07

geef je behalve ruwvoer ook wel vitamines?

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:12

Kainda, hoe oud is jouw paardje nu dan?
Ik ken helaas zelfs een jaarling die het extreem heeft. Die van mij kreeg het op 2 jarige leeftijd.
Een deken voorkomt wel dat het erger wordt ieder jaar. Dus door je pony nu te beschermen heb jij of toekomstige baasje daar wel baad bij. De meesten wennen snel aan een deken en lijken er niet mee te zitten. Hoe erg heeft jouw pony het dan?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:19

Waarom kuil vaak rijker is, is omdat het ook eerder gemaaid kan worden. Het kan sneller verpakt worden, het hoeft niet dagen te drogen. De eerste snede is vaak nog als de nachttemperaturen laag zijn en overdag het lentezonnetje schijnt. Vorig jaar was de winter lang en was kuil erg rijk en zeer hoog aan fructaan. Dit jaar ook weer rijker vanwege de droogte in de lente (droogte zorg ook voor omhoogschieten van fructaan). Het kan zelfs week verschil maken. Maar zoals er terecht gezegd wordt, kan hooi rijker zijn. Maar over het algemeen is dat niet zo. Kuil is wel zuurder en dat brengt bij veel paarden darmflora uit balans. Een goede darmflora is stuk weerstand. Alles moet in balans zijn. Hooi daarintegen is vaak weer snel stoffig en ook dat wordt door lichaam gezien als afvalstoffen. Heel goed is daarom om 2 keer per jaar een reinigingskuurtje te doen. Dat is oa Die Marstall Excem plus. Ook mijn niet excemer (die redelijk stevig is) krijgt dit!

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:51

@ Ellepel - Ze krijgt alleen gras en ruwvoer.
Denk je dat ze krachtvoer bij moet krijgen? De anderen krijgen ook geen krachtvoer bij.

Onze andere Exceem pony krijgt Kentucky Light van Havens.
Maar zij staat op stal en niet op het gras. Wel in de paddock natuurlijk.
Zij heeft een RSIH deken en ook haar behandel ik met Derfen. Zo hoeft ze haar deken steeds minder te dragen.

@ Intel_1x - Ze is in maart 1 jaar geworden. Ze heeft het (nog) niet heel erg.

Ons voordroog/kuil is de tweede snede van 2010.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:01

Kainda, ik snap dat de moed wel eens in je schoenen zakt hoor. Ik snap heel goed dat mensen een excemer willen verhuizen, maar dan moet je zeker weten dat je pony er daar geen last van heeft. En waar in NL zijn de paarden nog exceemvrij? Zo'n plaatsje is een unicum waar die mugjes niet zitten. Havens doen de meeste excemers het ook erg goed op. Vooral de Cool-mix omdat daar minder zetmeel en suiker in zit. Ik denk wel dat juist excemers baad hebben bij extra vitamines en mineralen. Een supplement erbij is niet overbodig. Als je paard tegen zeewier kan, is dat ook erg goed. En olie door rantsoen (omega 3/6/9 is echt een aanrader!) Maar misschien zijn weidekoeken van marstall in jouw geval wel handiger. Jonge paarden moeten niet teveel.
Het is zo'n uitgevogel waar je paard op reageert.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 28-08-11 19:06, in het totaal 2 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:01

ik heb die van pagony ook, en heb ook de kap onder de deken. Vind andersom ook juist gek?

foto's van vorig jaar (deken daarna ingekort)

Afbeelding

Afbeelding

zo trof ik die van mij weleens aan :P

Afbeelding

Afbeelding

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:08

intel_1x schreef:
Kainda, ik snap dat de moed wel eens in je schoenen zakt hoor. Ik snap heel goed dat mensen een excemer willen verhuizen, maar dan moet je zeker weten dat je pony er daar geen last van heeft. En waar in NL zijn de paarden exceemvrij? Zo'n plaatsje is een unicum. Havens doen de meeste excemers het ook erg goed op. Vooral de Cool-mix omdat daar minder zetmeel en suiker in zit. Ik denk wel dat juist excemers baad hebben bij extra vitamines en mineralen. Maar misschien zijn weidekoeken van marstall in jouw geval wel handiger. Jonge paarden moeten niet teveel.

Is Cool-mix die nieuwe van Havens?
Die voer ik twee van mn merries namelijk.
De een is een A welshje die wat te dik is. Zij staat nu alleen in de paddock en geen gras meer.
Mn andere (oude) merrie staat wel op het gras en die rijdt ik sinds kort weer, krijgt ook dat voer.

Ik kan dus de kleine zo wat van dat mix bijvoeren als jullie denken dat dat zou helpen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:09

Heerlijk om te zien dat je paard met exceemdeken zo lekker rustig erbij ligt!

De Coolmix bestaat al vrij lang, er is ook nieuw variant maar ik heb mij laten vertellen dat het elkaar niet veel ontloopt.
De nieuwste is melasse vrij, maar ook behoorlijk duurder.
Coolmix is zonder haver. Je kunt er gerust half schepje dagelijk van meevoeren, en bv zeerwier en olie erdoor heen doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:15

ik voer die van mij Subli Zonder, in de winter -buiten de ZE-periode om- meng ik het met sportbrok en in de zomer dus alleen de subli zonder.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:33

Ik meld me (weer) heel even. Het is geen vraag over zomereczeem, maar wel over jeuk.
Ik heb een nieuwe pony, maar die heeft jeuk tussen de voorbenen. Staat zich niet in manen of staart te krabben, het zit puur tussen de voorbenen.
Al onderzocht; kan geen beestjes als luizen vinden.
Kan het zijn dat hij op deze plek toch gestoken wordt door 'de' kleine mugjes (stikt het hier van)?
Bij mijn andere pony steken die vnl. in de buiknaad, maar daar heeft deze nieuwe juist weer geen last van.
Het zit aan de binnenkant van zijn voorbenen, waar weerborstels zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 05:54

kainda schreef:
@ Ellepel - Ze krijgt alleen gras en ruwvoer.
Denk je dat ze krachtvoer bij moet krijgen? De anderen krijgen ook geen krachtvoer bij.

tuurlijk moet ze vitamines krijgen want in gras zit nou eenmaal niet alles,zeker magnesium,selenum en zink/koper zit er vaak te weinig in en tekorten daarvan kunnen ook eczeemklachten geven.

bij ons krijgen de jonge paarden ook gewoon een 3-4x per week en halve tot hele schep brokken,terwijl ze de hele dag in het gras staan en hangt er een liksteen in de weide.
ik zou gewoon een simpele brok halen waar voldoenen vitamines in zitten en dit gaan bijvoeren.

isapaaardje:
het kan ook mijt zijn en die zie je met het blote oog niet,zou wel contact opnemen met een veearts om te laten bekijken wat het precies kan zijn

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 08:40

Ik voer mijn paarden in de opfok nooit krachtvoer bij?
's zomers hebben ze ruim voldoende aan het gras.
Lijkt mij niet dat alle paarden die in de opfok staan, bijgevoerd worden?

En normale bix is ook al niet zo goed voor een exceem paard.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:17

Klopt hoor een gewoon gezond paard kan prima zonder brok! Weidegang en liksteen is genoeg. (in hooi zit vaak te weinig vitamine E)
Ook jonge paarden moeten juist niet te rijk gevoerd worden. Een paard is van nature een sober dier en ze weten prima ieder belangrijk stofje uit voer op te nemen. Ze gaan dus heel spaarzaam om met vitamines en mineralen.
Exceempaarden hebben wat extra nodig, omdat ze vaak wondjes hebben en de huid moet genezen.
Normale bix is zeker niet gezond voor een exceempaard. Vooral melasse en teveel zetmeel zijn ongeschikt voor een excemer.
Zie voor vergelijkingen www.voervergelijk.nl

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 11:31

Je kunt gewoon een grasmix voeren zoals Pre Alpin Aspero van Agrobs (1 of 2 handjes pd), met daar overheen een schep multivitaminen van De Groene Os of van Phytonics...
Dan geef je geen troep, suiker, rommel waardoor ze meer jeuk krijgen... maar geef je ze toch iets meer ondersteuning. Bovendien doe je er erg lang mee.... dus om de centjes hoef je het al helemaal niet te laten.
Zeker jeukers zijn gebaat bij niet teveel weidegang (gras), en dan zul je wel iets moeten compenseren om te zorgen dat ze niks tekort komen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:42

intel_1x schreef:
Klopt hoor een gewoon gezond paard kan prima zonder brok! Weidegang en liksteen is genoeg. (in hooi zit vaak te weinig vitamine E)
Ook jonge paarden moeten juist niet te rijk gevoerd worden. Een paard is van nature een sober dier en ze weten prima ieder belangrijk stofje uit voer op te nemen. Ze gaan dus heel spaarzaam om met vitamines en mineralen.
Exceempaarden hebben wat extra nodig, omdat ze vaak wondjes hebben en de huid moet genezen.
Normale bix is zeker niet gezond voor een exceempaard. Vooral melasse en teveel zetmeel zijn ongeschikt voor een excemer.
Zie voor vergelijkingen http://www.voervergelijk.nl

Paard in de groei heeft op dat punt wel meer nodig, het sobere gaat over het aantal calorieën en de hoeveelheid aan suikers en eiwitten. Juist gras + liksteen kan te vet zijn, maar wel mineralen tekort geven. Beperken van gras en aanvullen met mineralen supplement is dan noodzakelijk.
En al kan een sober paard wat er binnenkomt optimaal gebruiken, er zit nog steeds een minimum aan wat nodig is. De meest gebruikte grassoorten en manier van bemesten zorgt voor tekorten in de aangeboden voeding waarvoor ook een paard met een optimale stofwisseling niet kan compenseren.
Wat je daardoor krijgt is een te dik paard dat tegelijk ondervoed is door het tekort aan vit./min.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 12:57

Kathleen09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:17

Iemand nog belang bij 2 exceemdekens

Zie advertentielink http://dieren.marktplaats.nl/paarden-en ... plete_ad=2

1 nieuwe deken en 1 deken zo goed als nieuw, samen voor 50 euro. Geloof maat 175, even nakijken voor de zekerheid nog.
Ze liggen hier nu 4 maanden, worden niet gebruikt. Stuur maar een pb.

Immelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:36

Ik heb een halsdeken besteld van Snuggy Hoods, ben erg benieuwd hoe deze gaat bevallen. Heb eerst veel info opgezocht omdat ze vooral in Engeland veel gebruikt worden. Er zijn veel mensen enthousiast over dus hoop dat deze (hals) deken de moeite waard is (en het geld :O)
Zodra ik hem heb horen jullie meer!
Dit is hij overigens Afbeelding

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:47

Hallo!
Mag ik mij hier ook melden?

Ik heb een ijslandse merrie van 8 jaar oud, en ze staat nu nog op IJsland. Als het goed is komt ze Oktober/November naar Nederland, en dan begint natuurlijk voorjaar 2012 de spannende periode :)
Nu zit ik heel erg te twijfelen of ik haar iets preventiefs ga geven, zoals 'puur culico' of 'puur allergie'.
Of dat ik haar natuurlijke afweersysteem het werk ga laten doen.
Heeft iemand ervaring met deze druppeltjes of met importpaarden?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 16:35

Zoals beloofd de foto van hairextension (voorpluk), via clip-in
Kan er dus zo uit en er weer in!

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Wb de hoody zoals hierboven, is dat alleen voor manenexceem? Zie er wel goed uit, maar het is maar een halve deken :')