[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:59

Afbeelding
Gelukkig heeft Lidar nog steeds een mooie voorpluk, hij heeft voornamelijk met zijn hals lopen schuren en zijn staart.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:20

ellepel schreef:
haal een fles natuurazijn in de supermarkt,maakt niet uit of het wit of bruin is.
dats meer je goed in de manenkam en staart.
laten zitten en niet uitspoelen.
dit makt de huid en haar lekker zacht en zorgt dat de schilfertjes makkelijk loskomen.
een fles azijn kost nog geen euro.
1x per 2 dagen insmeren, een week lang en dan stoppen,als het dan niet beter is dan werkt het dus niet :+

Ik neem toch altijd de witte omdat daar geen kleurstoffen bij zijn toegevoegd..
Verder gebruik ik het verdund, pure azijn kan enorm prikken als ze ergens toch net een klein wondje hebben en dan is de keer erna behandelen een stuk lastiger als het om een paardje gaat dat toch al veel pijn bij de jeuk heeft gehad.. (Diaz moest hier eerst echt niets van behandelen moeten weten, vertrouwen heeft moeten groeien dat de smeerseltjes geen extra pijn deden..)

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:20

Mooie voorpluk, ben je vast trots op :-)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:40

wauw, op die voorpluk ben ik jaloers! hoop dat die van mij ook ooit weer een dikkere pluk krijgt...

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:05

Ja die zal Indy wel nooit krijgen, die heeft van zich zelf 5 sprieten en dat is het, er groeit gewoon niet meer :P
Terwijl haar manen harstikke dik zijn.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:39

Klopt het dat knoflook ook wat kan helpen tegen jeuk door eczeem?

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:05

volgens mij houdt de knoflook de beesten weg die de eczeem veroorzaken.... en de baas ook :') heb ik gehoord O:)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 17:53

die voorpluk! hahaha geweldig.
Shadow heeft ook niet bizar veel, maar ook daar doe ik aan gezichtsbedrog (jeetje, ik doe zowat alles op gezichtsbedrog haha). Ik knip altijd een stukje haar weg voor het halster, nu heb ik laatst dat stukje een heel stuk 'verlegd' als ware. En dat groeit dan weer naar voren haha.

Het schuren is nu echt over, hals is bijna niets meer van over.

Zit ontzettend te twijfelen over haar regendeken.
Ben helemaal geen dekenmens, en heb shadow het liefst in de winter zonder deken.
Maar ze heeft net een bacteriele longinfectie achter de rug, en zit nog niet helemaal lekker in d'r vacht.
*Zucht*

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:06

ellepel schreef:
vast al gevraagd,maar ben ik vergeten:
wat voer je allemaal?
wanneer beginnen de schilfers precies?
welke maand,staat ze dan wel of niet op gras?

We voeren de paarden in het land graszaadhooi en we hebben ze laatst een week een beetje paardenkuil gegeven.
Voor de rest krijgen ze niks.
De schilfers beginnen echt in het najaar. Maar waren er ook toen ze de hals stuk had van schuren maar dat was laatst over.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:12

Dank je wel voor de complimenten over de voorpluk van Lidar, zijn staart is een heel ander verhaal. Daar heeft hij zelf een heel stuk uitgetrokken van de jeuk. Ten opzichte van zijn voorpluk is die een beetje zielig, maar begint nu weer bij te trekken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:39

roos;
ja vergeten te zeggen dat het prikt op open plekjes,maar de azijn is wel het proberen waard,heb er wel paarden van op zien knappen.

appie staat vanaf vandaag snachts binnen,ben heel benieuwd morgen of hij dan dus ook nog manen over heeft :P
ook es kijken hoe het staat met zijn benen en of hij ze ook alweer dik heeft(stalbenen)

suzanne:
gewoon wat je gevoel je in geeft,als je shadow een dekentje op wil doen dan moet je dat gewoon lekker doen.
helemaal als ze wat ouder worden kunnen ze wel een extraatje gebruiken in deze dagen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:40

Hier staat de fries vandaag voor het eerst zonder de deken buiten :D
Ze blijft gewoon buiten in de winter, dus het dek is nu lekker af, ben benieuwd.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:44

Wat ik nog wel eens met azijn doe is dat ik het in een kleine plantenspuit doe en dan 1x per dag de manenkam en staartwortel in spray. Werkt goed op zich niet heel verkeerd maar je moet niet teveel wondjes hebben. Nou heeft die van mij geen echte wondjes gehad. Mevrouw trekt gewoon de manen met het hoefijzer uit de manenkam. Zo kom je er ook vanaf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:46

Madeliefjes schreef:
Wat ik nog wel eens met azijn doe is dat ik het in een kleine plantenspuit doe en dan 1x per dag de manenkam en staartwortel in spray. Werkt goed op zich niet heel verkeerd maar je moet niet teveel wondjes hebben. Nou heeft die van mij geen echte wondjes gehad. Mevrouw trekt gewoon de manen met het hoefijzer uit de manenkam. Zo kom je er ook vanaf.

Als je de manen invlecht en opbind? of komt ze echt bij dr manenkam met dr ijzer?
de fries is hier geknipt toen dr manen in de knup zaten.. sinds toen vlocht ik alles (nogsteed) en dr manen groeien weer als een speer!
heb ze nu wel altijd ingevlochten aangezien ze ze anders uittrapt met opstaan bijvoorbeeld.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:49

Nee het maakt niet uit of het ingevlochten is of niet. Ze is zo lenig dat ze met haar hoef echt bovenop de manenkam komt en zo 60 cm manen eruit trekt. Sommige plukken haar lijken ook wel afgesneden door het hoefijzer. Erg jammer maar niks meer aan te doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:53

Ellepel: Ze staat nu vanaf dat de eczeemdeken eraf ging al onder een regendeken.
Maar haar vachtontwikkeling is ook anders dit jaar.
Heb vanmiddag nog samen met een stalgenootje helemaal pony rond gelopen. En ik kwam toch echt tot de conclusie dat shadow lang niet zoveel haar heeft als normaal. Stalgenootje zei ook om beter de deken op te laten, omdat ze nog behoorlijk vatbaar is.

Zou haar hele lichaam dan last gehad hebben van al die troep?
Normaal heeft shadow rond deze tijd al mega berevacht ( het is nota bene al 10 november). Nu heeft ze ook wel wintervacht, maar minder dik en een stuk korter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:04

Madeliefjes schreef:
Nee het maakt niet uit of het ingevlochten is of niet. Ze is zo lenig dat ze met haar hoef echt bovenop de manenkam komt en zo 60 cm manen eruit trekt. Sommige plukken haar lijken ook wel afgesneden door het hoefijzer. Erg jammer maar niks meer aan te doen.

Ze staat niet onder een deken? Dit zou dat kunnen voorkomen :)

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:08

Ze staat bijna nooit onder de deken. Ik heb het bij haar zo goed onder controle eigenlijk. Doe er echt alles aan, voeding, graslandbeheer, supplementen etc etc. het ging goed tot begin oktober en toen bedacht ze dat ze best jeuk kon hebben een paar dagen (eigen schuld heb haar op een andere wei gezet met veel meer suikerrijk gras). En toen heb ik haar nog snel onder de deken gedaan met vlechten in de manen.

Het ging perfect hoor. Ze is dit jaar niet voor niks dagkampioen geweest!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 08:56

suzanne;
appie zit ook anders in de vacht dan andere jaren...het is veel korter dan anders.
maar de tinkermerrie die ik verzorg en die gewoon buiten blijft deze winter die heeft het haar ook korter dan andere jaren.
ik heb eigenlijk geen idee of het te maken heeft met het weer,of dat de haren misschien nog langer gaan worden?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:17

he, daar kijk ik van op. weet je waar dat door komt bij appie ellepel?
die van mij is ook nog steeds geen teddybeertje :'( maar dacht dat dat misschien kwam doordat ze dit jaar iedere nacht op stal moest staan en nu ook op stal staat. vorig jaar heeft ze ook swinters op stal gestaan maar stond ze daarvoor wel dag en nacht buiten. dacht dat het misschien daar aan lag, of dat er op stal tot laat mensen zijn en er dus licht brand... dat schijnt ook uit te maken. maarja dat was vorig jaar ook al zo... maar wat ik al zei: de aanlooptijd was anders...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:03

dan is ze dus niet de enige hoor ik al zo.
Zat net het weer eens te bekijken en zoals het ernaar uitziet wordt het dit weekend nog redelijk goed weer, ook de nachten niet koud.
Zou ik proberen de deken dan af te halen?

Of beter toch op houden (i.v.m. longinfectie)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:09

stomme is dat paarden verharen onder invloed van licht.
nou is het wel zo dat we heel lang mooi weer hebben gehad.
misschien dat dat net invloed heeft??

het regent eigenlijk pas sinds een week,daarvoor was het best mooi en droog weer en lang licht buiten.
en misschien conditie?
paarden in goede conditie hebben ook vaak korter haar he
alhoewel..dat zou bij kelly niet kloppen want die heeft de hele zomer echt niks anders gedaan dan veulen opvoeden

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:02

hahah nou die conditie betwijfel ik, shadow's conditie is echt -15 door de rompslomp de laatste tijd.
En licht, ja op stal brand er in de avond wel licht, weet niet hoe laat die uit gaan, maar zij heeft de stal aan de meest buitenzijde zeg maar en vangt ook het minste licht dus.
Hangt geen lamp boven haar stal, bij de rest wel.
Heb de andere paarden even bekeken en ze hebben allemaal nog niet echt superveel vacht.

Misschien moet ik maar even overleggen met pony in kwestie
*Zou ze m'n vraag beantwoorden?*

Denk dat ik het van het weekend gewoon ga proberen anders.
Gewoon goed in de gaten houden, en evt. op tijd ingrijpen.

Vandaag overigens de drainage weer gestopt :D
Jeuken en schuren is helemaal over nu dus.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:24

Als dat waar is met die condtie dat snap ik dat wel dat sophie nu van die korte haren heeft..:|
ik rij de laatste tijd erg veel met haar en ook lange afstanden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:29

bij appie denk ik eigenlijk dat het komt omdat hij dit jaar vrij vroeg onder een dikkere deken stond.
bij kelly heb ik geen flauw idee,die heeft geen deken,staat altijd buiten, is drachtig en heeft ook nog een veulen aan de voet.

maar ze krijgen wel allebei lijnzaadolie :D