Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:57

Pandora , er zijn heel veel mensen die tegen me beginnen over haar gewicht .
Ik ben me ervan bewust . En wordt er soms vreselijk moe van .
Sinds een week of 6 wordt alles wat ze eet gewogen .
Mag ze soms uurtje op gras . Wordt het hooi wat geminderd .
Zinti is 173 cm hoog en zal zo, n 750 kg wegen nu .
Ze is nu wel wat te zwaar maar geen 100 kg . Denk een krappe 50 ..
Het ontbreekt ook aan bespiering . Ze krijgt een wekere rug . En daarbij een lage buik .
Ze krijgt 700 gram brokjes hoog in vitamines . Dat is voor 700 kg paard .
Ik zal eens proberen straks een goede stand foto te maken . Zodat er een beter beeld is van hoe ze er werkelijk uitziet .
Die bulten op de schouder lijken mij echt geen vet ophopingen aangezien ze in minder als 12 uur kwamen en evensnel weer verminderen .
Ze is wel wat gezwollen voor de uier . Maar ze staat ook weer hengstig .
Betrapt omdat ze witte haren op de deken had . Onze ruin is nogal verliefd als de trutten hengstig staan

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:03

Ik ben een beetje boos...
Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Als iemand een topic start met een vraag over het trainen van een paard , en er wordt continu ongevraagd elke keer het advies gegeven om het paard in te laten slapen .
Ze wil dat niet , en dierenartsen hebben gezegd dat het paard geen pijn heeft.
Er grijpt geen mod in. >;) Ik dacht dat hier een mod wel eens wat van zou mogen zeggen...
Ik vind dit niet kunnen , behalve als ts er om vraagt , maar ze vraagt er niet om.

Zinzi_jewel

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:15

Kan maar een ding zeggen " Typisch Bokt "
Laatst zelf nog aanvaring ergens over . Bemiddeling geeft mij grotendeels gelijk tege partij geeft niet toe . Het gaat naar bezwarencommissie dus soort hoger beroep . Krijgt tegenpartij gelijk .
Bokt is net NL en de toestanden in het klein ...
Sommige topics zijn leuk en leerzaam en zijn de mensen lief voor elkaar zoals hier maar soms ....
Schaam ik me diep voor wat medemensen durven te beweren .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:17

Heb trouwens fijn gewerkt heden avond met mijn meisje .
Lange teugelend het bos in .
Heb nog nieuwe foto's gemaakt .
Zal eens kijken of ik ze van FB hier geplant krijg .
Heb ze wel al heel brutaal naar Dookia gemaild .
De bulten zijn nagenoeg weg . Gisteren hadden ze zo duidelijk een grens rand dat het best een soort oedeem kan zijn .

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:53

zal ze voor jou posten

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:57

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door dookia op 20-05-13 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:03

Illo heeft ook jaren terug van die grote rare bulten gehad, ook bij de schouders, die verdwenen ook ineens weer. Ik dacht toen dat het door de deken kwam.

Even off topic: wat doe jij allemaal met lange teugelen? Draaf je dan ook zo in het bos?
Ik doe het heel af en toe ook, vandaar.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:25

Dank Dookia , de laatste is van gisteren . Kun je die nog wisselen met de foto van vandaag . Ik stuurde er 3 . Dank je wel .
De middelste nu is van na het lange teugelen .
Cyntiar , ja draaf ook stukjes maar ze wordt in het bos erg enthousiast en moet dus soms flink mee rennen .
Dat is in een beperkte ruimte makkelijker omdat ik hele hoeken kan afsnijden .
Maar Zinti kan ook erg verzameld draven , stukjes en dat is wel weer heel gaaf .
Ik vraag ook serieuze oefeningen zoals een paar pasjes zijgang , wat wijken dus . En schouder voor . Stelling verkeerd om en zo ....
Heb van de tri baan in het bos de balken mee gepakt als zijnde hoge cavalletti balk . Beentjes van de vloer :-)
Even half uur lekker bezig geweest .
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 20-05-13 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:26

Edit zien jullie op middelste foto zijn die schouder bulten stuk minder als gisteren ... Prik mij maar lek hoor
En het verschil in buik .
En is echt de onderste van gisteren en bovenste vandaag .
Zo gaat dat bij Zinti . Is net een omkeerbare plofkip zo
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 20-05-13 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:27

Mooie merrie!Ik vind wel dat ze er 'opgeblazen' uitziet.Was ze IR?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:28

Zinzi_jewel schreef:
Dank Dookia , de laatste is van gisteren . Kun je die nog wisselen met de foto van vandaag . Ik stuurde er 3 . Dank je wel .

aangepast

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:29

Zinzi_jewel schreef:
Kan maar een ding zeggen " Typisch Bokt "
Laatst zelf nog aanvaring ergens over . Bemiddeling geeft mij grotendeels gelijk tege partij geeft niet toe . Het gaat naar bezwarencommissie dus soort hoger beroep . Krijgt tegenpartij gelijk .
Bokt is net NL en de toestanden in het klein ...
Sommige topics zijn leuk en leerzaam en zijn de mensen lief voor elkaar zoals hier maar soms ....
Schaam ik me diep voor wat medemensen durven te beweren .

Schaamte , ja ...
triest triest triest...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:33

Nu pas je filmpje bekeken Dookia , mooi hoor .
Die hond is ook erg cool .
Heb er ook zo een , maar een rooie :-)
Shamrock ziet we goed uit

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:33

Ik zie ook nog dezelfde bulten maar een andere waardoor het minder lijkt.. Of zie ik andere bulten dan je bedoelt..
Je schreef dat ze echt krachtvoer moet, kan je nog is uitleggen waarom?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:34

Zinzi_jewel schreef:
Edit zien jullie op bovenste foto zijn die schouder bulten stuk minder als gisteren ... Prik mij maar lek hoor
En het verschil in buik .
En is echt de onderste van gisteren en bovenste vandaag .
Zo gaat dat bij Zinti . Is net een omkeerbare plofkip zo

Vreemd , ook de ''bult'' bij haar achterbeen is duidelijk minder geworden.
Lijkt me inderdaad oedeem dan , en waardoor?!!!!
Ik zou het toch eens navragen bij je dierenarts , ik heb het niet zo op oedeem....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:36

Ze is wel een spiegeltje hoor! :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:38

geerke schreef:
Mooie merrie!Ik vind wel dat ze er 'opgeblazen' uitziet.Was ze IR?

Yep , zo IR als een paard maar zijn kan .
Ze wisselt van pafferig zijn .
Ene moment valt het wel mee , andere moment is ze ka boem Mega bol .
Met name die buik . Je ziet verschil van gisteren en vandaag .
En heb haar hetzelfde gevoerd .
Uier staat wel weer bomvol . Meer als gisteren .

IMJ , gisteren had ze duidelijk afgebakende plekken op de schouders , met een scherpe rand eromheen , de plekken zitten er nog maar minder scherp .
Nammie , doc ga ik morgen idd eens bellen .
Ook die plotselinge manen uitval is vreemd .
Zal m dan ook moeten vertellen dat ik langzaam start met de prascend ipv bots meteen een hele pil ...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:40

dookia schreef:
Zinzi_jewel schreef:

aangepast

Hmmm , nu zijn ze geruild van plek . Ik zal de verkeerde wel gemaild hebben .
Dank je wel

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:45

Oedeem is wel een bijwerking van Pergolide, dit staat in iedergeval wel in de mensen bijsluiter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:48

Kon waarom krachtvoer .
Omdat ze het zonder niet doet , geen energie , en dan komt ze des aan vit/min tekort die ik dan moet aanvullen met iets .
Veel produkten zijn poeder dus moet toch ergens in . En veel produkten zitten vulmiddelen in die niet oké zijn voor een paard
Als de mijne daarom heb ik na lang puzzelen nu gekozen voor een vit/min brokje .
En hoop voor het juiste . Haar vacht ziet er super uit . Ze is nu de laatste 2 weken ineens uit haar winterjas gekomen :-)
Terwijl de witte pony die je op een foto ziet staan echt nog winterhaar bij zich heeft . Hij is samen met een van de mini,s het oude voer aan het opeten .
En denk dat ik die straks of op de cavalor fibre force zet , of op de Metazoa , of ook op Pure feed .
Eens kijken hoe Zinti & Mini Annelie het gaan en blijven doen op Pure Feed .

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 22:55

En alleen een vitamine brokje? Durf je dat te proberen? Krijgt ze wel alles wat ze nodig heeft maar geen extra's. Je geeft ze dan maar een heel klein beetje (nog geen 100Gr). Zal voor een paard dat zo moeilijk op gezond gewicht te krijgen is best goed zijn denk ik..
Mogelijk krijgt ze door de prascend meer energie. De moe/luiheid kan bedt door de cushing komen. :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:02

Misschien wel ooit . Maar voor nu wil ik liever niks veranderen even .
Omdat ik wil weten wat de prascens doet voor haar .
Heb het vit/min brokje wat ik nu geef sinds een week of 6 .
En heb ook een aantal zakken tegelijk gekocht omdat ik vertrouwen heb in dat voer .
Zou ook niet weten wat ik voor ander compleet brokje zou moeten geven dat 100 gram echt genoeg is .
Ze krijgt nu 700 gram per dag . En hooi . Ze mag 2 uurtjes grazen per dag . En dat is het ....
Heb zelfs een bordje bij de wei gehangen verboden te voeren , paard wordt er ziek van .

Denk dat je de spijker op de kop slaat , Moe is ze . Lui totaal niet want ze is makkelijk aan te slingeren en zou zich dood lopen voor me . Maar het is dan echt zo pfoe pfoe moe hoor . En dat is niet fijn werken als ze niet d ejuiste energie kan oproepen .
Moet zeggen aan de lange teugel het bos in was goed voor veel briesen en oortjes erop . En toch goed werken .
Ze wilde eerst niet mee , want wee ojee kabouters in het bos met slagtanden hoor ....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:26

Dat moe zijn is zo herkenbaar, had die van mij ook, buiten niet, wel in de bak, totaal geen werklust.. Arme lieverd..

Ik gaf Pavo vital compleet maar ik geloof dat marstall ook iets compleets heeft.
In principe eet een paard geen krachtvoer alleen ruwvoer (hooi en gras) nu is het zo dat het gras mogelijk niet voldoende vitaminen een mineralen bevat maar dit hoef je natuurlijk niet met kilo's per dag aan te vullen, zeker niet als je paard geen enorm werk hoeft te leveren, dan doet het zelfs meet kwaad dan goed en kan je het zien als te veel snoepen..

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:43

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 23:44

Precies . Maar omdat Zinti door de IR bijna geen gras mocht . Komt ze sowieso vit E tekort .
Magnesium en koper en zink zijn ook van die dingen die paarden vaak tekort komen .
En daarom koos ik voor eerst een compleet supplement . Maar moest daar toch zowat een halve voerschep mix bijdoen en olie om het haar te laten eten . Vandaar nu een compleet vit/min brokje .
Metazoa heeft ook zo, n brokje zou ze met 50 gram per 100 kg genoeg aan hebben . Maar advies was eerste weken/maanden 100 gram per 100 kg . Daarom geef ik de pure feed nu een kans .
En glimmen doet ze wel . Manen kam wordt ook beduidend zachter . Van de week een avond vreselijke jeuk gehad . Maar ook dat is minder .
En ik begrijp je idee over minder voer in de bak . Zo denk ik er ook over . Maar heb inmiddels wel geleerd . One in a time .
Dus niet van alles ineens veranderen .
Nu eerst eens kijken wat de Prascend gaat doen . En er hier thuis op staan dat ik Zinti 5 x per week arbeid aan moet bieden .
Al is het maar lange teugelen in het bos en tegelijk de honden mee uit nemen ;-)