[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aam_mic

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:39

waar kopen jullie die endure vliegenspray?

Mieke_Sling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 22:56

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:15

Hallo, ik meld me ook hier.

Mijn 3 jarige is ook al geruime tijd aan het schuren (staart en manen). Ik heb al van alles geprobeerd maar niets hielp eigenlijk.
We twijfelen of het echt een allergie voor de mugjes is.

MAAR, opeens is hij gestopt met het schuren van zijn manen! Verward
Hij heeft nog wel wat jeuk aan zijn staart maar wel wat meer aan het eind van zijn staartwortel dus niet bovenaan.
Ik gebruik nu alleen nog maar Endure vlaggenspray waar ik trouwens heel tevreden over ben. Super spul!
En ik heb nu een aantal keren Sioskin gebruikt.

Hij is voorheen al behandeld voor mijtjes, luis en alle andere beestjes om dat in ieder geval uit te sluiten.

Een eczeemdeken heb ik ook geprobeerd maar dat hielp niets. Dus als iemand nog een z.g.n. Boett deken wil overnemen! Haha! (maat 5)

Ik ben in ieder geval blij dat we de goede kant op gaan!

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:19

Hey,,

Ik lees hier veel over homeopatische middeltjes. Ik heb daar zelf ook altijd het meeste vertrouwen in, want ik gebruik zelf meestal ook homeopatisch en dat is ook het minst schadelijk. Ik woon in oostenrijk en heb een pony die het dus ook heeft. Veel schuren met de staart en manen. Ze staat dag en nacht buiten, want dat is ze gewend, maar omdat het nu regenachtig weer is en het hele weiland een sopbende is hebben we haar binnen in de stal staan. Maar als ze binnen staat schuurt ze aan een stuk door. Haar manen en staart breken helemaal af, terwijl ze zulke mooie staart en manen had. Of ze het eerder heeft gehad weet ik niet want ik heb haar net 2 maand. Ik ga denk ik die vrouw nog wel even bellen om te vragen of ze het eerder heeft gehad. Ze krijgt alleen hooi en staat in een weiland met weinig gras (aangezien ze al dik is en niet veel mag van de DA) en elke dag krijgt ze een worteltje of appeltje. Dus erg veel eiwitten krijgt ze niet binnen. Mijn vraag is dan alleen bij wat voor winkeltjes ik die homeopatische middeltjes kan krijgen en welke ik dan precies moet hebben. Dan wil ik dat graag proberen. Ik doe haar het liefst geen deken op als ze naar buiten moet, want als hier de zon schijnt, schijnt die ook goed. Dan is het gelijk snikheet.
Laat het me weten en dan probeer ik het hier te vinden.

Groetjes Myrthe

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:21

bij depaardendrogist.nl hebben ze ook homeopatische spullen dacht ik?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:25

Sioskin is ook natuurlijk. Het schijnt een beschermlaagje te leggen op de huid. Ook helpt het voor mijt etc.
Ik heb het besteld bij Atorka. Moet wel zeggen, het vrij duur om het zomaar eens uit te proberen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 10:31

Die van mij redt het tot nu toe nog zonder deken. Hij gaat 's morgens om 7 uur naar buiten. En als ik thuiskom rond 5 uur gaat hij naar binnen. Ik probeer de deken zo lang mogelijk uit te stellen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 13:37

knakkertje, heb je het al gebruikt en hoe bevalt het ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:01

Knakkertje schreef:
. Dus als iemand nog een z.g.n. Boett deken wil overnemen! Haha! (maat 5)

Ik ben in ieder geval blij dat we de goede kant op gaan!

wat vraag je voor die deken?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:14

oowie Ik voer mijn eczemers ook pavo vital vitaminebrokjes. (Ze krijgen geen krachtvoer) Die van mij hebben nergens last van. Ik geef maar een klein handje per dag. Geef je er nog ander krachtvoer bij misschien?

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:18

Sonja_vR: Ik heb het nu 4 keer gebruikt en het schuren van de manen is over. Maar of het nu daardoor komt? Je zou het bijna denken!
Zijn staart is nog wel gevoelig maar het hevige schuren (zich tegen de stal aan werpen) is ook over.

Mijn probleem is: heeft hij nu last van ZE of een mijtje? Op zijn hoofd had hij echt kale plekken van een mijtje (dierenarts heeft ernaar gekeken). Dit kan natuurlijk ook in zijn staart zitten.

Sioskin is voor zowel ZE en mijten.

Hmm....ik denk dat ik de behandeling nog maar even volhoud!

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:48

shera schreef:
oowie Ik voer mijn eczemers ook pavo vital vitaminebrokjes. (Ze krijgen geen krachtvoer) Die van mij hebben nergens last van. Ik geef maar een klein handje per dag. Geef je er nog ander krachtvoer bij misschien?

nee ik geef er alleen 1 worteltje en een handje mueli (voor mensen bedoeld maar er zit verder niks in dan haver- en gerst- en tarwevlokken) doorheen omdat ze het anders echt niet eet.

misschien komt het daar ook wel niet door hoor,en misschien is het ook wel gewoon een schimmel wat ze heeft.
volgende week komt de dierenarts langs bij ons op stal voor een ander paard,dan zal ik is vragen of ie even bij haar wil kijken.
zou ik alvast kunnen proberen om met imaverol te gaan wassen en misschien ook een anti jeuk middel te gebruiken?even kijken hoe ze daarop reageert.
ze staat sinds gister op een nieuw stuk wei waar ze wel de mogelijkheid heeft om te schuren,maar volgens mij heeft ze hier nog geen gebruik van gemaakt tot nu toe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:10

oowie schreef:
shera schreef:

nee ik geef er alleen 1 worteltje en een handje mueli (voor mensen bedoeld maar er zit verder niks in dan haver- en gerst- en tarwevlokken) doorheen omdat ze het anders echt niet eet.

misschien komt het daar ook wel niet door hoor,en misschien is het ook wel gewoon een schimmel wat ze heeft.
volgende week komt de dierenarts langs bij ons op stal voor een ander paard,dan zal ik is vragen of ie even bij haar wil kijken.
zou ik alvast kunnen proberen om met imaverol te gaan wassen en misschien ook een anti jeuk middel te gebruiken?even kijken hoe ze daarop reageert.
ze staat sinds gister op een nieuw stuk wei waar ze wel de mogelijkheid heeft om te schuren,maar volgens mij heeft ze hier nog geen gebruik van gemaakt tot nu toe.

Voertechnisch zijn er 2 dingen waar je op moet letten:
suikers/fructaan. In bv appels, wortels, paardenbrok/muesli, maar ook in gras, zeker gras dat voor melkkoeien gekweekt is.
Goenoeg mineralen en in mindere mate vitaminen. Laat bloed prikken en kijk zeker naar de waardes voor Selenium, magnesium, zink. Vooral magnesium tekort komt veel voor. Zit magnesium aan de ondergrens of lager kan je uitgaan van een (fors) tekort.

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:26

ik weet niet of het hier al ergens tussen staat (ga geen 405 pag. doorlezen Clown )
maar ik doe nu bij mijn eczeempaardje een groene leem reinigingskuur van 2 weken
ze krijgt dagelijks een bepaalde hoeveelheid groene leem door haar voer.
(dit los ik eerst op in water, zodat het een soort van klei wordt)
daarnaast voer ik haar gedroogde brandnetels door de muesli en smeer ik haar in met Fenonolf spray en draagt ze een eczeemdeken.

ik ben nu 1,5 week bezig en het schuren is zo goed als gestopt.
vorig jaar was ze begin mei al kaal van het schuren, en had ze een behoorlijk aantal wondjes.

hopelijk hebben jullie hier iets aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:33

maar...je weet nu niet zeker dat het van de groene leem komt.
omdat je ook brandnetel geeft, een eczeemdeken op hebt en met fenonolf sprayt.

als je een van de dingen( behalve de deken) achterweg laat..hoe gaat het dan?

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:56

ik heb het vermoeden dat het voornamelijk door de groene leem komt...ook omdat ik al eerder brandnetels bijvoerde, maar dit weinig resultaat had...tot nu toe.
het is voor mij momenteel de goede oplossing.
door de spray komen de schilfers (die zo nogal veel heeft) los, dus ik denk dat dit ook zeker een goede werking geeft.
de spray is behoorlijk vet, en merk meteen dat de huid veel soepeler wordt en minder 'stug' en dik.

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:07

Bij A'tje kwamen er vorige week ook heel veel schilfers los. Dit is nu een stuk minder.
Is dat een goed teken?

esther1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:28

volgens mij wel ja...merk wel dat de jeuk nu bijna weg is nu de schilfers ook weg zijn

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 17:38

Sinds ik mijn 3 jarige 2 maal per week was met tea tree shampoo gaat het een stuk beter. Hij schuurt niet meer en alle haar groeit nu weer terug. Daarnaast blijf ik hem insprayen natuurlijk. op dit moment gebruik ik vliegvrij van sectolin. dat gaat goed nu.
Deken wacht ik nog mee aangezien ik hem dus over een maand gaat verhuizen van Drenthe naar Zuid Holland.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:06

tamary schreef:
Voertechnisch zijn er 2 dingen waar je op moet letten:
suikers/fructaan. In bv appels, wortels, paardenbrok/muesli, maar ook in gras, zeker gras dat voor melkkoeien gekweekt is.
Goenoeg mineralen en in mindere mate vitaminen. Laat bloed prikken en kijk zeker naar de waardes voor Selenium, magnesium, zink. Vooral magnesium tekort komt veel voor. Zit magnesium aan de ondergrens of lager kan je uitgaan van een (fors) tekort.

ja ik ben daar bekend mee,maar goed alleen de pavo vital zonder wortel en muesli eet ze dus echt niet!
is er iets wat ik erdoorheen kan mengen zodat ze het wel graag eet (maar wat dan geen kwaad kan)?

anders dacht ik om misschien subli fokkerij mineralen te halen voor haar,maar dat is ene poeder dus ook dat moet ik ergens doorheen doen.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:33

Wat misschien ook heltp ( bij onze pony wel )
De zwitsal vernix creme, een grote gele pot,
voor het op de weide gaan op de staartwortel + manen smeren en met het naa rbinnen halen, hielp echt goe dbij ons!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:43

oowie schreef:
ja ik ben daar bekend mee,maar goed alleen de pavo vital zonder wortel en muesli eet ze dus echt niet!
is er iets wat ik erdoorheen kan mengen zodat ze het wel graag eet (maar wat dan geen kwaad kan)?

anders dacht ik om misschien subli fokkerij mineralen te halen voor haar,maar dat is ene poeder dus ook dat moet ik ergens doorheen doen.

die heb ik en appie vind dat vies!!
ik meng het door een halve voerschep muesli, en dan niet elke dag,maar om de dag.
een halve schep muesli is 300 gram bij mij en dat is echt maar heel weinig.
ap hoeft niet vaker want die staat sinds eergister in gras zo hoog dat hij er bijna in verdwijnt Haha!
( is uitebloeid lang paardengras,zit dus niet zoveel voeding meer in)

om het te laten plakken heb ik nu lijnzaad olie gehaald,maar je kunt ook wat olijfolie of zonnebloem olie ofzo er doorheen doen, 2-3 eetlepels is genoeg.
en als ik wat olie erbij meng eet hij het zo op

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:45

ik heb ook een vraagje mijn fjord van 2 heeft sinds april korstjes onder haar voorpluk en tussen haar kaken zitten wat kan dit zijn ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:52

er staat bij eenmaal andermaal net een boett hoofdkap zie ik,maat full,wie zocht er nog maar een?
[EA-TK-AP] TK, Regen-, hengsten- zweet deken, teugels, Boett hoofdkap

superizzo:
het kan een schimmel zijn,daarvoor moet je je paard dan behandelen met imaverol, en dat kun je kopen bij de dierenarts of ruitersportzaak.
om de 3 dagen dan die plekken met een verdunde oplossing ( staat wel op de verpakking hoe dat moet)goed insponzen en dan zou het weg moeten trekken.

doet het dat niet dan kan het wat eczeem zijn en kun je het beste gaan smeren met een zalf tegen de jeuk..dat kan gewoon uierzalf zijn,maar ook een speciaal eczeemproduct

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 18:57

het jeukt niet het zijn echt gewoon korstjes ik zat zelf ook te denken aan een schimmelinfectie.