[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:52

@henny: dus normaliter dragen jouw paarden eczeemdekens, nu met listerine is zelfs een vliegendekentje voldoende? Alleen dat al klinkt me fantastisch in de oren!
Ik ken niet de hele geschiedenis van jouw paarden, maar het betreft eczemers of zijn ze zo vd leg door die vergiftiging (wat ook niet meer dan normaal is).

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:47

Ik gebruik sinds een week of twee derfen.
Echt ideaal!
Pony loopt voor het eerst in 3jaar zonder deken en hoeven zn manen niet eraf geschoren te worden ivm kale plekken.
Ik smeer het waar nodig is twee a drie keer per week op.
Ik was hm ook 1-2keer per week met teershampoo.
Goede combinatie dus, en pony is ook zo goed als vliegvrij!
De andere paarden zitten vol met vliegen, en onze pony heeft bijna nergens last meer van!

Het schuren en jeuken is ongeveer 85% minder geworden!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:20

Blijf benieuwd naar de ervaringen, maar de listerine alvast gehaald.
Derfen is hier een goede symptoombestrijder, maar ook een dure.
Als listerine nog beter werkt is dat mooi meegenomen.
.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 17:56

Hallo!

Ik kom even binnendringen, ik ben van plan het bruine deken van divoza te bestellen welke nu 50 euro is. In de recenties staat dat je een maat groter moet bestellen omdat ze klein vallen.

Zijn er meer bokkers met ervaring ? En hebben jullie dit deken ook? (Zoja bevalt die?)

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:04

Ik heb ook een bruine deken van divoza.
Met dit weer zweet mijn paard er amper onder, dus dat vind ik een pluspunt.
Hij gaat wel snel stuk.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 18:19

Ootie schreef:
Hij gaat wel snel stuk.

En heb je toevallig een maat groter besteld of de normale ?

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:33

Ze vallen inderdaad wel ongeveer een maatje kleiner.

Voor de mensen die de pyjama dekens gebruiken, de mijne zijn te koop ivm overlijden paard. Ik heb nog 2 gloednieuwe in maat 195 van ej en een aantal gebruikte in 185 en 195 van pagony(divoza). Ook nog een gebruikte boett maat 6 (195). En hoofdkappen.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 19:36

Pb'tje met prijs? 1 op reserve is altijd handig.
Moet nog ook nog opzoek naar een 105 als reserve, maar die kun je bijna nergens vinden met korting.

Oh, en zeker een maat groter! Helemaal als er een flinke borst op je paard zit. Anders laat het echt niet.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:23

hielkebro schreef:
Ootie schreef:
Hij gaat wel snel stuk.

En heb je toevallig een maat groter besteld of de normale ?

Dan zou ik eens moeten kijken hoe de regendeken van m'n andere fjord zit. Ik heb voor haar nml nog nooit een andere deken gekocht.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 21:54

hielkebro schreef:
Hallo!

Ik kom even binnendringen, ik ben van plan het bruine deken van divoza te bestellen welke nu 50 euro is. In de recenties staat dat je een maat groter moet bestellen omdat ze klein vallen.

Zijn er meer bokkers met ervaring ? En hebben jullie dit deken ook? (Zoja bevalt die?)

Ik heb er twee van en inderdaad maat groter genomen en nu zit hem goed mocht zeker niet kleiner zijn
Paardjes zijn er tevreden mee en ze zijn licht dus weinig zweten

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 10:55

Jotoma schreef:
@henny: dus normaliter dragen jouw paarden eczeemdekens, nu met listerine is zelfs een vliegendekentje voldoende? Alleen dat al klinkt me fantastisch in de oren!
Ik ken niet de hele geschiedenis van jouw paarden, maar het betreft eczemers of zijn ze zo vd leg door die vergiftiging (wat ook niet meer dan normaal is).

@Jotoma, Inderdaad vanwege de vergiftiging want daarvoor waren ze kerngezond. De afgelopen 5 jaar hebben de vergiftigde paarden onder eczeemdekens gestaan. Naast schuren aan manenkam en staart beten ze zichzelf en elkaar tot bloedens toe open van de jeuk :(
Bovendien hebben ze zo'n 3 jaar lang een soort van bulten gehad over de hele huid. Die bulten groeiden uit tot halve eieren zo groot en knapten dan tot bloedens toe open. Die open plekken trok ook ongedierte aan.

Dit jaar, inmiddels 6 jaar nadat de ellende begon staat alleen het ruintje vanaf eind van de middag tot de volgende ochtend nog onder een eczeemdeken vanwege de mugjes 's avonds. De andere paarden staan sinds dit jaar voor het eerst zonder eczeemdeken. Alleen de afgelopen dagen moest er een vliegendeken op vanwege de vele dazen.

Ondanks dat ze eigenlijk niet meer schuurden waren ze nog wel steeds té fanatiek bij elkaar aan het knabbelen in staart en manenkam. Met zelfs kleine wondjes tot gevolg. Nu met de Listerine is ook dat geknabbel bij elkaar nagenoeg over. Althans dat té fanatieke geknabbel.

Vandaag is het gelukkig een stuk frisser en maar een enkele daas die ik doodgemept heb. Ze staan vandaag allemaal heerlijk bloot met alleen een vliegenkap op tegen de gewone vliegen want die blijven dit jaar erg hardnekkig in grote getale komen. Massaal die ooghoeken in, vandaar die vliegenmaskers.

Tot twee jaar terug heb ik de paarden nog gedeeltelijk geschoren in juni omdat ze niet goed meer door de vachtwissel kwamen. Ik heb toen zelfs overwogen of ik ze moest laten checken op Cushing.
Twijfelde of het nog een nawerking van het gif was of inderdaad Cushing.

De oudste twee zijn nu 19 en 20 jaar en zijn dit jaar voor het eerst weer zo glad als een aal. Echt geen Cushing :)
Het enige minpuntje is nog dat de 2 oudsten nog behoorlijk slechte hoeven hebben. Ik hoop dat de Vitalbix daar ook op gaat werken maar ja dat zie je eigenlijk pas na een kleine 3/4 jaar en zo lang voer ik het nog niet.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:03

heb net ook een fles Listerine gehaald, ze hadden meerdere soorten, maar van de original stond er nog maar 1…..toeval? ;)

Heb even naar de ingrediënten gekeken, er zit menthol in, denk dat dat het ingrediënt is wat werkt tegen de jeuk

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:13

Zo heb ik wel mentholpoeder staan, zou je ook kunnen gebruiken,de geur houd ook nog vliegen weg
Ik gebruik het bij mij merrie wel als het eg warm is en ze zweet,smeer dan de zweetplekken er mee in :j

Maar hier staat precies uitgelegd wat listerine is en doet.
http://www.mondwaterspoeling.nl/listerine/

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 16:35

Chips, ik heb dus de mentholvariant gehaald (blauw) ipv original. Verkeerd gelezen in dit topic.
Zou ik het moeten ruilen of zal deze variant het ook doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:01

geen idee.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 17:34

Ik mocht m in de winkel nog omruilen, ook zonder bon :o zitten we safe. Morgen eens proberen.
Nu is de laatste jeuk al drastisch vermindert nu hij geen lucerne meer krijgt.
Eens kijken wat dit gaat doen. Zijn er mensen die het bij eigen eczeem gebruiken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:01

Je kunt ook kijken naar de ingredienten van de fles die je nu hebt en kijken wat de verschillen zijn met de original in stoffen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 19:09

LISTERINE® Original, een mondwater op basis van de essentiële oliën
thymol, eucalyptol, menthol en methylsalicylaat

LISTERINE® Coolmint, een mondwater dat je slechte adem doet verdwijnen op basis van de essentiële oliën thymol, eucalyptol, menthol en methylsalicyla

Internet maakt je niet wijzer :D

http://www.listerine.nl/products

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:13

Nou,volgens mij zit er wel meer in dan alleen dat :D

Tenminste, volgens de engelse gegevens wel
Active ingredienten

Eucalyptol 0.092% }
Menthol 0.042% }
Methyl salicylate 0.060% }
Thymol 0.064% }

Inactive ingredienten

water, alcohol (26.9%), benzoic acid, poloxamer 407, sodium benzoate, caramel

En hier nog twee van coolmint en herbal
https://eatingrules.com/listerine-natur ... t-natural/

Maar ja, misschien zit in de nederlandse listerine wel weer iets anders,geen idee hoe dat zit met de productie

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:21

bruintje123 schreef:
LISTERINE® Original, een mondwater op basis van de essentiële oliën
thymol, eucalyptol, menthol en methylsalicylaat

LISTERINE® Coolmint, een mondwater dat je slechte adem doet verdwijnen op basis van de essentiële oliën thymol, eucalyptol, menthol en methylsalicyla

Internet maakt je niet wijzer :Dhttp://www.listerine.nl/products

Wel dus...
Methylsalicylaat kun je beter niet op beschadigde huid gebruiken, in het bijzonder niet op grote oppervlaktes...overigens hebben zowel eucalyptus als menthol een verkoelend karakter,en kunnen dus verlichting geven bij jeuk...Methylsalicylaat is op de lange duur schadelijk voor de huid.

Bron:gezondheidsnet.

Niet gebruiken bij (= contra-indicaties) o.a.
Beschadigde huid, open wonden
Grote huidoppervlakken
Kinderen jonger dan 6 jaar
Ogen, neus, lippen, slijmvliesaandoeningen
Overgevoeligheid of allergie voor dit medicijn, voor een van de bestanddelen (o.a. wolvet) of voor salicylaten
Zuigelingen

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:35

Ik heb nu twee proefzakjes Oerbalans in huis. Ik heb en een 10 jarige eczemer en een twenter met lage weerstand staan. Vandaag hebben ze de eerste portie gehad. De 10 jarige eczemer heeft nu alleen lichte staartjeuk, dus die zwiept wat meer met zijn staart. Hij is dit jaar voor het eerst weer grotendeels dekenloos en dit gaat goed zolang ik de gras inname beperkt. Het gras is wel al volledig uitgebloeid, maar kennelijk zit er alsnog teveel in(halve wei is Engels raai, andere helft is een paardenmengsel met veel Timothee). Verder krijgen ze metazoa superfit broxx, esparcette, lijnzaadolie en algae vitalis.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 20:43

Papagroom. De vraag was wat is het verschil tussen de original en de andere.
Daarop mijn antwoord dat je daar niet wijzer van word op de site.

Methylsalicylaat word gebruikt voor spierpijnen het verwijd de bloedvaten zodat er een betere doorbloeding is.

Dat je zoiets niet in wonden moet smeren geloof ik wel.
Maar dat durf ik zo ook niet alle eczeem middeltjes die op internet staan.
Tegen een beetje jeuk dus wel. Maar dus niet bij de fanatieke schuurders.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:05

Jotoma schreef:
Chips, ik heb dus de mentholvariant gehaald (blauw) ipv original. Verkeerd gelezen in dit topic.

De mentholvariant is ook prima te gebruiken. Op de div. fora die ik gelezen heb waren er mensen die liever de cool mint gebruikten en anderen juist de original.
Kwestie van uitproberen denk ik :)

Als ik de ingredienten vergelijk lijken ze erg op elkaar. Misschien zit er in de cool mint gewoon wat meer menthol dan in de original.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:08

henny_w schreef:
Jotoma schreef:

De mentholvariant is ook prima te gebruiken. Op de div. fora die ik gelezen heb waren er mensen die liever de cool mint gebruikten en anderen juist de original.
Kwestie van uitproberen denk ik :)

Als ik de ingredienten vergelijk lijken ze erg op elkaar. Misschien zit er in de cool mint gewoon wat meer menthol dan in de original.

Mag toch hopen dat het niet gebruikt worden op een huid die beschadigd /kapot is. Arm paard dan brand behoorlijk

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-17 21:48

Tjonge, wat stinkt dat spul zeg. Kan me niet voorstellen dat je daar je mond mee kunt spoelen :r