[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:10

Anne77 schreef:
Heb vandaag biergisttabletten gekocht bij de Etos. Wie weet hoeveel een haflinger er per dag moet hebben? Een mens moet er al 9 op een dag dus neem aan dat een pony er een stuk meer moet?
En geven jullie dit vooral als een kuur en zo ja hoe lang geef je het dan?
Alvast bedankt!

ook al is een paard groot,dat betekend niet dat ze meer moeten hebben.
ik geef beide eczemers 10-11 per dag.

intel,ik snap je punt wel,en ik wilde zelf eigenlijk ook biergist voor paarden bestellen.
dat duurde me te lang dus heb zelf ook een pot in de winkel gekocht.
die ik heb zit wel vulmiddel in,maar dat zit in die voor paarden vaak ook.
ik heb ook die van de etos.

ik heb wel het idee dat het helpt,ik maak het potje leeg en stop dan weer

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 09:19

abbycootje schreef:
wie heeft ervaringen met een STERKE exceem deken? zo ja welke?
Mijn pony heeft afgelopen winter 3 dekens vakkundig gesloopt (repareren zou onbegonnen werk zijn)
en van de zomer zijn vliegendeken,
hij heeft erg last van zomer exceem (vooral mannen hoofd en staart)
Maar nu wil ik dus (desnoods pas voor volgens jaar ) een goede exceem deken aanschaffen, die hij niet binnen 10 minuten heeft gesloopt.

Ik denk dat de Rambo wel een sterke deken is. Iig sterker dan de goedkopere soorten eczeemdekens. Denk dat de Ivanhoe eczeemdeken ook wel vrij sterk is, is ook behoorlijk dikke stof.
En anders een korf opdoen in het land, zodat de dekens niet kapot getrokken kunnen worden met de tanden.
Heeft prettig bijkomend voordeel dat ze ook niet teveel vreten. Is ook niet goed voor eczemers.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 10:47

Ik heb destijds pure biergist gekocht zonder toevoeging (wel met gebroken lijnzaad er door heen). Ik weet alleen niet meer welk merk er op de zak stond, maar het het gekocht van een paardentandarts (Ted van Houten). Mijn paard kreeg er een prachtige vacht van en de huid genas sneller.
Ik ben er wel mee gestopt, omdat ik half jaar geen krachtvoer heb gegeven. Nu vind ik het niet meer nodig omdat ik marstall excem producten voer (daar zit alles in de juiste samenstelling in voor exceempaarden, volgens mij ook biergist)

Ik heb de Harry Horse Protection 2011 ook binnen! *\o/*

Mooie deken, lijkt qua vorm heel erg veel op de rambo SIH.
Ze vallen wel iets kleiner dan de Rambo (vooral rug is wat korter). Maar voor mijn paard met korte rug wel beter.
De borst moet niet te breed zijn, HH valt daar niet heel erg ruim. Mooi zeer fijnmazig en voelt al sterke stof. Ben benieuwd of hij hier ook schuurplekken van krijgt, bij de Rambo wel maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik een te grote maat bleek te hebben.
Mijn paard heeft een zeer gevoelig vachtje, verder alleen maar lof over de Rambo!

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:01

foto? :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 11:50

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 13:50

@ ellepel, bedankt voor je informatie, ga het ook maar als een kuur geven dan. Moet je het elke dag geven of mag het ook om de dag?

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 18:37

2 uur aan het naaien geweest. maar de deken is weer op.

manen zijn voor 3/4 eraf geschuurd.
dus dat is even wat minder

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 19:12

Anne77 schreef:
@ ellepel, bedankt voor je informatie, ga het ook maar als een kuur geven dan. Moet je het elke dag geven of mag het ook om de dag?

Ik zal even antwoorden :o beste is om het iedere dag te geven.
Om de dag is missch beter dan niets, maar dan zou ik aantal verhogen.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:09

Bedankt intel_1x.

Wie heeft er ook ervaring mee dat je paard nadat je derfen hebt gesmeerd meteen gaat schuren?
Voor het smeren doet ze het ook al een beetje en dan wil ik haar dus verlichting geven door derfen te smeren maar het lijkt haar juist jeukeriger te maken. Ze heeft nergens wondjes of iets dergelijks waar de derfen op komt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:38

nee is bij Wisse nog nooit gebeurd.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:14

Ik wel Anne77, maar dan is de huid al wat geirriteerd. Als het zo blijft kun je de creme gaan gebruiken, die is milder.

Elfenor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:16

Ik zit met een raadsel...
Pony is 3 jaar, ik heb haar sinds maart, en sinds juli beginnen schuren. Enkel aan de manen, staart blijft ongeschonden. Niets veranderd aan voer/omgeving, wel hebben we een paard dagen geleden allemaal kleine vliegjes gevonden in haar manen. Eerst dachten we dat het luizen waren, maar die hebben geen vleugels en zijn niet zwart. Zijn dat dan de knutjes?

Ik hoorde dat wel meerdere paarden in juli zijn beginnen schuren terwijl ze dat nooit hebben gedaan. Is dat de schuld van het weer hier, of toeval?
Is het normaal dat ze begint te schuren midden van het seizoen?
Ik hoop dat het éénmalig was en dat ze het volgend jaar niet meer heeft, maar ik betwijfel het.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 23:44

Elfenor schreef:
Ik hoorde dat wel meerdere paarden in juli zijn beginnen schuren terwijl ze dat nooit hebben gedaan. Is dat de schuld van het weer hier, of toeval?
Is het normaal dat ze begint te schuren midden van het seizoen?

Ja hoor dat is vrij normaal, een allergie bouwt zich op, ze kunnen 100 keer gestoken worden en de 101ste keer kan dan net teveel zijn.

Ik heb ook het idee dat veel eczemers dit jaar veel later zijn begonnen met schuren doordat we zo'n droog voorjaar gehad hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:11

Anne77 schreef:

ik geef het alleen als ik op stal kom ,mijn pony krijgt alleen brok als ik er ben, dus dat is niet elke dag.
elke dag is misschien beter,maar in mijn geval kan dat niet.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:42

Mijn paardje is begonnen met schuren vorig jaar september! Dus het kan laat beginnen idd. Maar welk paard schuurt momenteel niet?
Kan heel goed zijn dat je volgend jaar geen problemen hebt hoor. Niet ieder paard wat beetje schuurt heeft direct zomerexceem, paarden vinden schuren altijd lekker nl.
Ik zou hem nu beschermen en volgend jaar gewoon afwachten, duimen dat het dan niet zo'n vliegenplaag is als nu :-(

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:38

Nog geen uitslag van bloedonderzoek.

Zoals ik al gemeld had, heb ik haar een dag of 4,5 binnen gehouden. Inmiddels staat ze weer buiten van 9 tot 3/4 uur, tenzij extreme zon. Mee lopen is nog wel een ramp, plekken jeuken, vooral druk van het halster vindt ze vervelend.
Maar wil toch even het verschil laten zien.
Maar ze is nog maar 2.. Ze moet gewoon weer 24/7 buiten, maar daarvoor wachten we bloedonderzoek even af. Enigste wat ze op stal krijgt is kuil.

1,5 week geleden:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IRQQXNE7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ODEFJPDE-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MNSRSFTS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VJAVTS6T-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-LAB34CY8-D.jpg

Nu:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7EVROTRX-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3EJACV47-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FKR88Y8Y-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-NY4DRB7B-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YTLY7N8K-D.jpg

Ze krijgt om dit moment dus verder niks, wordt ook niet met een speciaal iets gewassen. Ondanks dat ik het echt niet wou, ben ik toch blij dat ik haar op stal heb gezet, zodat in elk geval de plekken enigsinds kunnen genezen. Hoop dat uitslag er snel is, en dan iets passends voor haar kunnen zoeken.
Voordat ze de deken op kreeg lag de hele manenkam + staart open, daar ben ik super tevreden over.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 13:43

groot verschil snel genezen. Is er in de buurt geen plek waar ze miss wel in systeem kan waar ze niet op het gras hoeft te staan, miss hitactief stal ofzo?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 14:14

Ik zou ook geen kuil meer voeren! armer hooi is veel beter. Want ze glanst ook helemaal niet he?
Vorig jaar zag mijn arme paard er ook zo uit (op die extreme wonden na). Ik ben gestopt met kuil en hij knapte heel snel op.
Ik snap dat je haar niets extra's durft tegen, maar een paard met exceem is juist heel erg gebaat bij extra vitamines en mineralen. Misschien kun je na de uitslag haar een supplement voeren, waar geen suiker en weinig zetmeel in zit? bv marstall weidekoeken zijn een goede keuze als je geen krachtvoer wilt geven.
Ik geef momenteel marstall excem muesli en supplement. De paarden glanzen prachtig en zitten veel beter in hun vel. ook zachte manen en nergens wondjes! Ben tot nu toe erg tevreden!

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:03

cyclo86, misschien wel, maar we gaan verder nog niks doen tot uitslag er is. Als ze er baad bij heeft om aan de kust te staan of alleen op het zand (Dit zullen we dan eerst een proefperiode geven), dan zal ze in de toekomst toch verkocht moeten worden.

We krijgen pas volgende week hooi geleverd, dus ze moet het er even mee doen. Andere excemer is vorige week Diastase bij ontdekt en die krijgt geen kuil weg, dus die staat op het laatste restje hooi. (Die deed het overigens geweldig op kuil), maar moet zeggen, dat wij zulke fijne pakken hebben dat het gewoon hooi is.
Persoonlijk vind ik ook nog niet dat ik dat nu mag verwachten van haar.
Na de uitslag gaan we uiteraard kijken hoe en wat. Marstall voeders staat al op het lijstje.

Even voor het idee
Andere excemer:
Hier was ze net maand, 1,5 maand bij ons. 2007.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QOM8UAI4-D.jpg

En vorig jaar:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AXVIBCVV-D.jpg

Die krijgt dus ook alleen kuil, en komt gewoon op het land (ook 24/7 mits dat haalbaar is qua vliegjes), die moet juist zo min mogelijk dingen bij gevoerd krijgen (ook geprobeerd), en dan gaat het goed.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:14

die is ff opgeknapt heel netjes _/-\o_
zoals ellepel tijdje terug terecht zei is de voedingswaarde van kuil en hooi afh. van bemesting en grassoort en niet van hoe lang het gedroogd is (bedankt voor me op te wijzen was het alweer bijna vergeten oopsie)
Nog even geduld tot de uitslag vervelend dat het zo lang moet duren... maar verwacht niet te veel van het paard van mijn vriendin is ok volledig onderzocht en kwam niks uit (die arabier waarvan ik je vertelde via pb)

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:27

Ja die doet het geweldig gelukkig, maar die heeft wat meer in haar boekje staan toen ze bij ons kwam behalve exceem (Erg jammer dat een mens een paard qua karakter zo kan misvormen). Wij vinden haar geweldig, karakter nu waar je mee moet leren omgaan, maar dat maakt haar voor mij ook weer leuk.

Ik voer ze het liefst zo oud mogelijk kuil/hooi, daar het om friezen gaat, dus die voer ik liever sober.
Ja mijn vrees is ook wel dat er niks uit komt, maar dan gaan we verder kijken, dan wel supplementen, of een proefperiode ergens anders. Tijd zal het ons vertellen.
Het is leuk dat het goed gaat nu ze meer op stal staat, maar dat wil ik juist ook liever niet. Wij kunnen ze een paardwaardig bestaan bieden: lees: Lekker in het land in een kudde. Als het in het land al afvalt..Is voor mij de lol er alweer af. We wachten af, en dan eens verder denken

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:36

Jeetje Joto, das wel heel erg zoals jouw Friesje eczeem heeft. Wist wel dat het zo erg kon zijn, maar had het eigenlijk nog nooit zo gezien als de jouwe.
Heeft ze geen deken op tegen het prikken van de knutten?

Pfffffffff, ben blij dat mijn Fries alleen maar wat aan zijn manen schuurt. Dat kan je dan vele malen beter hebben dan een paard wat zo'n vreselijke jeuk heeft, dat het zijn hele huid overal kapot schuurt.

Hoop dat je de jeuk onder controle kunt krijgen. Ze is iig al opgeknapt.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:47

Had toch belooft dat ze extreem is/was :o.
Nee zo erg helemaal bij zo'n jong paard heb ik het ook nog niet eerder gezien.

We hebben haar nu dik 2 maand geleden uit de opfok naar huis gehaald (eigen opfok overigens, maar nogal sloperts daar, dus om de deken heel te houden en makkelijk te behandelen naar huis gehaald)

Heb haar gelijk gewassen, nacht binnen gehad (toen niet geschuurd). Toen deken en hoofdkap om gedaan ( En zo zoetjes als dat ze is.. Kan alles alleen met haar doen qua deken en trutten)

Maar de plekken die niet bedekt waren, gaan dus open. (En bij de hoofdkap dus), heb nu haar 6de kap om, helemaal dicht, en dit lijkt op stal dus redelijk goed te gaan. Andere kappen schuurt ze binnen een uur kapot.

Voor ze deken op kreeg, lagen haar heupen, kont en rug open van de wonden..Dit alles had zich razendsnel ontwikkelt, anders hadden we haar eerder opgehaalt.
Binnen een week begon het haar daar te groeien, en nu zie je daar niks meer van.

Benen liggen/lagen ook open, vooral onder been zaten gewoon grote open wonden, daar zaten gewone vliegen aan te eten.

Daarom "durf" ik nu ook pas foto's te laten zien, nu het wat beter gaat.

Dus dan kunnen jullie hopelijk ook snappen, dat ik het niet meer paardwaardig vond

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:57

jeetje wat een verschil zeg +:)+

Wat voor kap heb je nu om?

paardengek_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:20

Ik weet niet of dit al gevraagd of besproken is, maar als ik alle pagina's moet beginnen lezen :).
Mijn verzorgpony haflinger heeft waarschijnlijk zomerexceem. Nu mijn vriendin haar paard had extreme zomerexceem en geeft haar paard cavalesse, gebruikt dit al voor 2e jaar, en nu staat hij zonder deken buiten, schuurt niet, en heeft weer volle mooie manen. Ook een aantal andere mensen die ik ken gebruiken cavalesse, en geen van de paarden schuurt meer hoe erg ze het ook hadden, en hebben allemaal weer mooie manen nu :). Nu ben ik van plan dit ook voor haar te gaan gebruiken. Zijn er mensen die er ook ervaring mee hebben????