[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:36

Nou ik ben de hele avond al bezig foto's terug te krijgen.
Paps had een domme fout gemaakt.
Was echt heel heel veel foto's kwijt.

Maar heb ze weer :D tranen sprongen in m'n ogen, foto's van m'n meissie heb ik weer terug :D

Over die vitamines, zoals ik van de week al aangaf, ik heb hier het voorbeeld lopen van een tekort aan bepaalde voedingsstoffen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:50

ik kom trouwens 4x per week langs een kinderboerderij vlak bij mijn werk..
daar llopt ook een ubergaaf shetje,een roodschimmeltje.
vreselijk dik en vreselijk eczeem ;(
heb vanmorgen even bij hem staan kijken,maar schouders helemaal kaal geschuurd,staart weg,manen weg,heeeeele dikke manenkam.
eigenlijk best sneu.
weet dat hij een tijd met een dekentje op liep,maar dat was zo laat in het jaar dat die vast gesneuveld is.
heb nog steeds de neiging om er heen te gaan en es uit te vissen wat ze er verder aan doen.

door crashes van de pc ben ik ook heel veel foto's kwijt.
dat is dan wel weer nadeel van digitale foto's he?
echt gaan toch langer mee

gelukkig heb je ze terug :(:)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-11-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:51

ellepel schreef:
kwam het net tegen toen ik op zoek was naar info over spelt.
naar aanleiding van een ander topic zit ik er toch wel weer aan te denken om dat te gaan geven.
staat ook in dat spelt veel selenium bevat,iets wat ap dus tekort had.
ben er al eerder mee bezig geweest,maar heb het toen niet gedaan omdat het wel een heel eenzijdig voer is.
maar samen met een supplement is het wel een heel schoon voer zonder extra onnodige troepjes

komen me trouwens steeds meer en meer berichten tegemoet dat heel veel paarden met zomereczeem tekort hebben aan selenium..
reden waarom supplementen bij deze paarden dus zo goed werken omdat die toch wel tekorten aanvullen

superroos:
je ziet het niet echt goed op de foto's he.
lijkt net alsof er veel witte huidschilfers zitten?
klopt dat?

klein tipje nog hoor,die groene leem he...smeer je die elke dag?
zou ook af en toe even een dag of meer overslaan om het lichaam de kans te geven zelf het een en ander te regelen.

Mijn holistisch therapeute voor Figor adviseerde ook spelt, schijnt idd enorm goed te zijn maar heb me er nog niet in verdiept..

Er zitten aardig wat witte huidschilfers, eerder waren ze veel viezer nu heb ik meer het idee dat de huid goed aan het vernieuwen is zeg maar omdat hier de kloven aan het genezen zijn.. Waar de kloven weg zijn trokken de schilfer ook veel meer weg...
Ik smeer de groene leem niet elke dag, sla paar dagen in de week over idd om goed te zien wat de huid zelf doet en dan droogt het allemaal even mooi aan de lucht. Kan ik goed zien of het van zichzelf nat of droog is.. 4 weken terug was alles dan nat, nu is het dan mooi droog :-)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:52

ellepel schreef:
ik kom trouwens 4x per week langs een kinderboerderij vlak bij mijn werk..
daar llopt ook een ubergaaf shetje,een roodschimmeltje.
vreselijk dik en vreselijk eczeem ;(
heb vanmorgen even bij hem staan kijken,maar schouders helemaal kaal geschuurd,staart weg,manen weg,heeeeele dikke manenkam.
eigenlijk best sneu.
weet dat hij een tijd met een dekentje op liep,maar dat was zo laat in het jaar dat die vast gesneuveld is.
heb nog steeds de neiging om er heen te gaan en es uit te vissen wat ze er verder aan doen.

door crashes van de pc ben ik ook heel veel foto's kwijt.
dat is dan wel weer nadeel van digitale foto's he?
echt gaan toch langer mee

gelukkig heb je ze terug :(:)

Gewoon doen, zeggen dat je zelf veel ervaring erin hebt en dat je graag die kennis zou willen delen wanneer die mensen dat niet hebben..
Als je dat op een nette manier brengt wordt het meestal erg gewaardeerd.. :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:57

Heb nu een heleboel terug, maar nog lang niet alles.
Ben nu bezig met poging nr. 2 haha

Inderdaad, informeren kan geen kwaad.
Maar ik weet wel dat er soms mensen zijn die niets aan willen nemen. Meerdere ervaringen mee, dus ik stap niet gauw meer ergens naartoe.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:58

zijn hele leuke mensen hoor,ben er al eens geweest toen ik een plekje zocht voor een aantal cavia's.
het is ook zo'n leuk dier he...
maar ja als hij dagelijks word volgepropt met brood door voorbijgangers
dan schiet het ook niet echt op.hij is echt veel te dik ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:02

ach ja bemoeizuchtige mensen hé, vreselijk.
Heb er ook mee te maken gehad, kon me wel opvreten!

Heb zelfs weleens gezegd tegen mensen dat ze een zeer besmettelijke ziekte had (ze zagen toch dat dat beest vreselijk jeuk had) en dat dat overgedragen kon worden op mensen, haha, toen kwamen ze er niet meer in de buurt.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:17

Ik heb ook een pony met manen ecxeem. Het is denk ik vorig jaar al begonnen. Maar toen is alles nog blijven zitten. Dit jaar zijn we verhuisd van groningen naar prov friesland en nu schuurde ze zich kaal. Ze had een dikke hals en heb toen direct een deken gekocht. Maar ja er missen toch wat plukken uit haar manenkam.
Ik heb haar nu nog onder deken staan wel een winterdeken met hals. Maar ze zit onder de schilfers op haar hals.
Wat kan je het beste doen?
En jullie hebben het over een kuur wat is dat?
En de groene leem waar dient die voor?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:23

maar ja,in dit geval is het een kinderboerderij dus kun je toch niet voorkomen dat hij brood krijgt. ;)
zal wel es een keer gaan vragen daar,.

sietske ,die schilfers gaan meestal wel weg moet poetsen.
ik vergelijk het altijd met roos, roos komt ook vaak in koudere periodes voor als de huid wat sneller vernieuwd.
je kunt een keer wassen( ja antiroos shampo kan best) of goed poetsen?
ik doe er zelf weinig aan,heb in het verledene wel van alles gemseerd en gewassen,maar het trekt na verloop van tijd vanzelf wel weg.

de drainage waar we over spreken is ook drainage compositum is heel goed te proberen voor je pony,zeker in deze tijd van het jaar.
het helpt het lichaam op te schonen .
hier staat wel info:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... um/102506/

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:46

Dan is dat misschien te proberen.
Het wassen heb ik vorig winter ook al gedaan want toen zat ze ook geheel onder de schilfers.
De hele zomer geen last van gehad en nu begonnen de schilfers weer.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:50

misschien valt het meer op omdat je haar onder een deken hebt staan met hals.
Normaal gesproken zouden ze dan direct op de grond vallen, dus dat merk je dan niet.

Ook kan het komen door de koudere temperaturen.
Gaat ze op stal? Door de wisselingen van temperatuur (op stal is toch altijd een heel ander klimaat dan buiten) kan de huid ook schilferig worden.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:52

Nee de pony staat 24/7 buiten. Vorig winter stond ze op stal zonder deken en toen zat ze ook zo onder de schilfers.
Ik ga eerdaags de deken ook weer afdoen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:55

hmmm, dan zou je gaan denken in de richting droge huid, net zoals bij mensen alleen dan door andere factoren.

Zomers heeft ze het niet? Begint dus eigenlijk pas in het najaar?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:57

Ja het is begonnen in het najaar.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:00

hmmm heel apart zeg! Ga er eens over nadenken, als ik iets meer weet hoor je het van me!

Wat apart trouwens, vanmiddag pakte ik shadow even bij de oren, en voelde allemaal bobbels, zo weard!

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:02

Over het laatste bericht met mijn vragen:

Het is een paardje dat ik ga inrijden als hij drie is, hij is nu 2,5. Hij is van de manege en heeft dus staart en manen eczeem. De paarden staan dag en nacht in de wei en de eigenaar kan gewoon geen deken kopen, hij valt niet om te praten. Deze zomer heeft hij er weinig last van gehad maar toen kende ik hem nog niet echt en was nog niet bekend wie hem zou gaan inrijden. Nu ik het weet heb ik meer intresse maar ik weet dus niet precies hoe erg het is. In deze periode heeft hij een beetje roos bij zijn manen en bij zijn staat niets. Ik ga echt proberen in het voorjaar te zeuren over een deken. Maar als hij goed ingereden is en alles kan word hij doorverkocht naar het strand want daar heeft hij er geen last van... Tja, dat is jammer voor mij maar beter voor hem.
Groetjes!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:03

CarolShadow schreef:
Heb nu een heleboel terug, maar nog lang niet alles.
Ben nu bezig met poging nr. 2 haha

Gelijk maar weer ff een back-up op mijn externe harde schijf gemaakt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:07

Sietske: Hoe heb je haar in de zomer behandeld voor d'r eczeem NAAST de deken? Smeersels? Wassen? etc. etc.

yvonne: haha ja dan moet paps ook maar weer doen haha. Hier leert ie wel weer van. Hij maakt altijd trouw om de zoveel tijd een backup, en nu ging die iets doen en vergat er 1 te maken (hij had niet verwacht dat dat spul de hele computer over zou nemen i.p.v. 1 schijf) nou ja, heb weer heel wat terug, maar kon wel janken!

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:18

ik heb haar eerst behandeld met ecxeem balsem en teerschampoo. Nadat dat op was heb ik Sweet itch gekocht van seloctin en dermo schampoo. Met de teerschampoo 4 x gewassen ongeveer en met de dermo schampoo niet meer dan 2 x en dat vanaf begin juli to eind september.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 09-11-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:24

OEI! Dat is nogal wat zeg!
En je schrijft dat je haar vorig winter ook gewassen hebt.
Heb je die zomer nog van alles gebruikt?

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:41

nee ik heb vorig jaar niks gebruikt 1 x teerschampoo in december voor de schilfers en toen was het weg. Maar sinds we verhuisd zijn naar het bosrijke omgeving is dit juist begonnen.
Ik heb haar niet elke dag ingesmeerd meer om 3 dagen en met de sweet itch vanaf midden september aangezien de balsem op was. De teerschampoo hadden we al en heb ik verder met haar gebruikt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:57

hmm, want anders zou ik zeggen dat het huidklimaat naar de knoppen was door de verschillende dingen. Maar als je de zomer ervoor niets gebruikte verklaart dat het niet.

Misschien heeft ze een bepaalde allergie op iets in de lucht?
Ik ben bang dat het gissen blijft hóór.
Je zou een DA dit kunnen voorleggen, misschien dat die iets weet,maar ben bang dat het er gewoon bij hoort.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:01

Ze heeft wel de kenmerken van zomerecxeem.
Dikke manenkam, jeuk en veel schuren. Ze blij als de op haar komt. En begin oktober de deken 1 dag afgehad en de hals was alweer dik en hard.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:51

Loechest schreef:
Over het laatste bericht met mijn vragen:

Het is een paardje dat ik ga inrijden als hij drie is, hij is nu 2,5. Hij is van de manege en heeft dus staart en manen eczeem. De paarden staan dag en nacht in de wei en de eigenaar kan gewoon geen deken kopen, hij valt niet om te praten. Deze zomer heeft hij er weinig last van gehad maar toen kende ik hem nog niet echt en was nog niet bekend wie hem zou gaan inrijden. Nu ik het weet heb ik meer intresse maar ik weet dus niet precies hoe erg het is. In deze periode heeft hij een beetje roos bij zijn manen en bij zijn staat niets. Ik ga echt proberen in het voorjaar te zeuren over een deken. Maar als hij goed ingereden is en alles kan word hij doorverkocht naar het strand want daar heeft hij er geen last van... Tja, dat is jammer voor mij maar beter voor hem.
Groetjes!

er zijn ontzettend veel smeerseltjes die je gebruiken kunt.
tegen de roos kun je zlef ook een goedkoop middeltje proberen:

haal een fles natuurazijn in de supermarkt,maakt niet uit of het wit of bruin is.
dats meer je goed in de manenkam en staart.
laten zitten en niet uitspoelen.
dit makt de huid en haar lekker zacht en zorgt dat de schilfertjes makkelijk loskomen.
een fles azijn kost nog geen euro.
1x per 2 dagen insmeren, een week lang en dan stoppen,als het dan niet beter is dan werkt het dus niet :+

( haha flauw,sorry.,maar dan moet je dus iets anders proberen,kijk bij de ruitersportzaak voor middeltjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:53

sietske83 schreef:
Ze heeft wel de kenmerken van zomerecxeem.
Dikke manenkam, jeuk en veel schuren. Ze blij als de op haar komt. En begin oktober de deken 1 dag afgehad en de hals was alweer dik en hard.

vast al gevraagd,maar ben ik vergeten:
wat voer je allemaal?
wanneer beginnen de schilfers precies?
welke maand,staat ze dan wel of niet op gras?