[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 10:54

Denk dat ze door meer groenvoer in de zomer teveel kalium binnen krijgen en daarmee de balans verstoren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 11:06

Dat zou ook kunnen.. maar die van mij krijgt praktisch niks natuurlijk.. (wel hooi uiteraard).

Hier toevallig iemand ervaring met de A. Vogel producten?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 12:33

Hier geen ervaring met A.Vogel, wel met Schüsslerzouten. Ik geef m nu, via een tip hier op het forum, nu een bepaalde hoeveelheid verschillende tabletten. Ze eten ze zo op, je hoeft ze dus niet ergens in te verstoppen.
http://www.reformhuissmulders.nl/Homeop ... oorts.html

Sjaak staat op zijn nieuwe stal en hij lijkt wel ander paard!! Hij stond zo ook op de stal waar ik voor de stal stond waar ik nu vandaan kom. Wie weet hangt er daar toch iets in de lucht of zo? Vraag me af of dat kan. Jullie hebben de filmpjes gezien (neem ik even aan), ik verzin het niet (zou het zelf bijna denken)! Gisteren pal in de zon laten grazen en niet 1 keer geschud. In de overdekte roundpen gelongeerd en echt maar een paar keer snuiven en schudden en that's it... *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Ik hoop dat het zo blijft!!! Van de week een zadel erop hahaha (ik wacht even de hittegolf af).

Sjaak wordt ook gevoeliger en vinniger als hij zouttekort heeft. Ik heb voor hem altijd een zoutblok en hij sabbelt er ook echt aan. Doe er ongeveer 2 maanden mee.

Hier Sjaak in zijn nieuwe appartement :P
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 13:15

Wauw, wat goed! Hopelijk blijft het zo, een andere omgeving kan echt verschil maken :j

Misschien toch maar weer eens een liksteen halen, wie weet doet hij er nu wel wat mee ;)

Reden voor de vraag van A. Vogel is omdat ik gisteren toevallig zag dat ze ook een neusspray hebben. Omdat Nostrilvet niet meer te verkrijgen is en hij echt vooral last heeft van een jeukneus (en voorhoofdsholtes denk ik :+ ) lijkt zo'n spray om te verlichten misschien wel wat .. Maarja, is natuurlijk weer voor mensen gemaakt, dus geen idee hoe dat bij paarden werkt. Is wel homeopatisch/natuurlijk, dus vandaar dat ik dat eens aan het bekijken ben..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:42

Bedoel je pollinosan of een andere neusspray.
pollinosan tabletten heeft appie vroeger gehad, werkte redelijk.
de neusspray heb ik zelf gebruikt maar voelde totaal geen verschil :+

Sinds appie in het gras staat schud hij een beetje,maar verder gaat het nog prima.

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* wat gaaf dat het met sjaak zo goed gaat.
toppie!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:56

Pollinosan :j Dacht als de spray misschien iets nostrilvetachtig was (en dus jeukstillend van binnenuit zeg maar) dat dit eventueel verlichting kon geven. Maar weet ook niet of de spray handig zou werken bij een paard, geen idee hoe het uitziet.

Maar de tabletten heb je dus wel ervaring mee? Die gebruikte je dan ook om de symptomen te verlichten?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 05:13

Top dat Sjaak zo goed gaat!!

Nostrilvet of Pollinosan deed niets voor Janouk haar kriebelneus

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 07:43

Ik heb appie de tabletten gegeven en had het idee dat hij toen minder schudde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 13:06

Ok, uiteraard weer wisselende ervaringen, haha. Ik ga volgend jaar de Puur Pollen nog een kans geven en nu heeft hij een zoutblok. Moest hij volgend jaar nog erg last hebben kan ik dan nog wat extras proberen, heb nu het idee dat de piek ongeveer door is.. of de Puur Pollen werkt al, kan ook natuurlijk ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:34

Bailey gaat ook goed!

Na een aantal keren osteopathie behandelingen en cranio sacraal behandelingen schudt hij bijna niet meer. Hij bleef wel nog briesen en soms bij inspanning hoesten. Dus ik ben hem spirulina gaan bijvoeren met msm en magnesium.
Omdat hij opeens wel erg veel begon te hoesten bij inspanning afgelopen zaterdag sputolysin gaan voeren. Bleek toch dat er wat slijm op de longen vast was gaan zitten. Na 2 dagen geen hoesten meer en ook het briesen bij inspanning is flink afgenomen. Alleen nog af en toe neus afvegen.
Hopelijk blijft het ook goed gaan als ik stop met de sputolysin. De pollenallergie had er toch voor gezorgd dat zich steeds meerslijm vastzette in zijn longen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:30

Appie hoestte vandaag ook na het rollen.
meende ook dat hij wat zwaarder ademde,maar het was natuurlijk ook wel warm en hij reageerde er dan toch wel wat op.
en hij schud nu wel een beetje meer,maar ik had het ook verwacht omdat hij nu in het gras staat

Sputolysin is inderdaad wel goed spul he.
hopelijk blijft het goed gaan :j

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 09:41

Bah, vandaag toch weer hoesten bij het aandraven. Daarna wel niet meer. Door de hitte heb ik wel 6 dagen niet kunnen rijden. Weet iemand of de sputolysin minder werkt als je er niet bij rijdt?

WiPaLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 14:35

Mijn paard heeft ook last van headshaking. Dit is een hele periode bijna over geweest maar sinds eergisteren heeft ze er weer last van. Zo erg heeft ze het nog nooit gehad.. Ze schud hele tijd en loopt soms zelf rondjes. Nu zit ze al de hele tijd met haar hoofd boven de waterbak.. Haar ogen zijn ook een beetje opgezwollen, ze heeft nu een masker voor de vliegen aan maar dit lijkt niet te helpen. Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen om het een beetje dragelijker te maken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 16:43

Appie heeft wel erg hinder van de vliegen, die schud ook erg nu hoor :j
die heeft ene halster met vliegenfrontriem op en dat helpt wel

Hoe lang heb je dat masker al op
. En als de ogen gezwollen zijn kun je misschien kijken voor oogzalf van de veearts?
Misschien nog iets van een vliegwerend middel op het hoofd aanbrengen?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 18:40

Hier ook sinds een paar weekies weer meer hoesten. Sputolysin dat is voor 'natte' hoest he. Zo klonk het iig wel, ik heb dat spul nog nooit geprobeerd maar is misschien het proberen waard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 19:58

Sorry, ken het niet dus kan je niet verder helpen..

Hier gaat het prima momenteel! Ergste klachten lijken voorbij, het schudden wat hij nu doet is meer uit irritatie naar de dazen toe dan echt headshaken zoals eerst. Ben benieuwd hoe het gaat evolueren, vooral naar volgend seizoen toe dan ;)

Pas is de DA nog geweest omdat ik dacht dat hij misschien niet zo goed meer zag (onverklaarbaar schrikkerig gedrag) maar dat bleek geen probleem (het masker waar ik mee reed daarentegen blijkbaar wel, nu 2x zonder gereden en totaal geen problemen meer gehad :+ ). Hij heeft ook de zenuwen op het hoofd getest om te zien of die misschien wat minder zouden reageren, maar ook dat was allemaal ok.

Vraag me nu af .. paarden met headshaking, die hebben toch overgevoelige hoofd/neuszenuwen hé? Als je daar dan bij wijze van test op gaat duwen (met "scherp" voorwerp, dus echt om reactie uit te lokken), moet je dan niet juist een heftige reactie krijgen? Of werkt dat niet op die manier?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:05

Geen flauw ide
denk het niet,want ik kan appie bij zij hoofd pakken,maar een vlieg irriteerd hem mateloos
Denk dat het anders werkt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:15

Janouk is heel gevoelig op haar hoofd. Ze is redelijk kopschuw, in zoverre dat ze bang is om aangeraakt te worden op haar neus. De rest van haar lichaam mag je alles mee, maar van haar hoofd moet je afblijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 20:19

Toen het hoogtepunt van de pollen er was had [***] dat ook :j Zo gevoelig op/rond zijn neus, met beleid mocht je hem wel aanraken (heel rustig) maar als je perongeluk met je hand ofzo tegen zijn neus kwam ging hij zowat de lucht in := Maar dat had hij nu bij de DA totaal niet (besefte ik achteraf), terwijl die hem toch op die zenuwen en rond de neus enzo zat te "prikken". Kan dan wel te rijmen zijn met de pollen die nu grotendeels weg zijn (en nu in zijn nieuwe paddock heeft hij echt geen last wegens geen gras vlakbij). Vond het wel iets om eens even bij stil te staan :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:28

Je zou toch denken van wel [***], goed opgemerkt. Ik heb zelf een nekhernia en als je op de desbetreffende plek drukt (op die zenuwbaan), dan vlieg ik tegen het plafond.

Bij mijn paardje heb ik dat echter nooit gemerkt, al wordt tie wel op handen gedragen en benader ik hem qua hoofd extreem voorzichtig/rustig. Zoals ellepel ook zegt, een vlieg is een ander verhaal!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:44

Ornel is een knuffelkont, maar houdt er inderdaad niet van als ik aan haar neus raak...

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 22:08

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 23:26

:wave: Ik kom me ook gezellig (?) melden met een headshaker :( Ik herken wel een heleboel van wat jullie hier melden. Als ik de laatste filmpjes zie en jullie reacties, ben ik bang dat die van mij ook valt in de categorie 'extreem'...
Ik zal ons verhaal doen: ik heb een tinker (Sirocco) van ondertussen alweer 12, ik heb hem sinds zijn 3e. Eerste jaar niet gereden, maar alleen grondwerk en elkaar leren kennen (allebei best groen :o ) Daarna begonnen met rijden voornamelijk recreatief. En als ik terug kijk heeft hij het schudden altijd wel al iets gedaan. Maar niet zo erg, tot een paar jaar geleden toen het oik echt hinderlijk werd bij het rijden. Eerste idee was zomereczeem en dus een deken aangeschaft. Dit leek wel wat te helpen, hoewel het schuren nooit helemaal over ging en het ook weer niet zo extreem was dat hij manen en staart open schuurde. Ik twijfelde of het wel zomereczeem was. Masseuse erbij gehad, leek wel wat te helpen, maar schudden kwam wel weer terug (uiteraard). Nieuw zadel, geen verandering. Ik dacht aan gevoeligheid voor vliegen, maar ook als er geen/nauwelijks vliegen waren schudde hij. Ook gebrek aan conditie was een gedachte. Vorig jaar begonnen met lessen en na een paar maanden werd het beter :) ... Tijdelijk dus. En toen ben ik gaan zoeken of het was iets lichamelijks of last van pollen. Aangezien hij ook veel briest en loopneuzen heeft leek dat laatste me wel aannemelijk. Lichamelijk niks aan de hand en toen viel ook het kwartje dat het na een paar maanden lessen beter ging, toen was het pollen seizoen voorbij! Maar zodra de eerste pollen zich aandienen heeft Siroc er last van :( Alleen een netje met rijden werkt niet, dus zal een masker moeten proberen en ben inderdaad ook pas begonnen met Puur Pollen, er wordt gezegd dat het ook tijd nodig heeft, dus zullen we volgend seizoen kijken of het effect heeft. En ik zag nu een zoutblok. Ik heb een himalaya blok hangen, die vindt hij wel lekker. Is dat een goed blok?
Sorry voor het lange verhaal :o
O, Siroc heeft op de wei ook nauwelijks last. Vooral met rijden en hoe harder de pas, hoe erger het schudden ;(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 06:31

Op de wei geen last?
dan denk ik toch niet zozeer aan pollenallergie,dat zou juist op de wei nog erger zijn vanwege de gras
pollen :j
Als het vooral met rijden is zou ik toch gaan kijken of zijn benen wel oke,zijn,en de rug.Laat alles nakijken.
Eventueel zonlichtovergevoeligheid kan nog :j
Zoutblok is altijd goed denk niet dat het veel uitmaakt welke je hebt
Wat voer jij precies?

Appie schud met rijden veder niet.
wel als ik hem terug zet op de wei en hij kan niet meteen naar zijn groepje toe.
Dan gaat hjj stevig staan schudden.
Ik maak daar wel even een filmpje van

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 22:59

Hoi Ellepel. Mijn paard heeft wel degelijk een pollenallergie maar schudt in de wei nooit. Het kan namelijk ook een combi van beweging en pollen zijn waardoor door de luchtstroom de neusgaten extra geprikkeld worden
Ik ben vandaag met hem voor de tweede keer naar Steffi van der Laarse geweest en hij is lichamelijk enorm vooruit gegaan.
Maar nu iets nieuws voor mij: zij raadt me aan om in oktober na het pollenseizoen te beginnen met bijenpollen. Dit om zijn weerstand gedurende de winter op te bouwen tegen de allergie. Iemand ervaring hiermee?