[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:04

Gisteren kreeg ik info toegestuurd van Eurofins. Dit bedrijf doet ontzettend veel aan bodemonderzoek.
Er zat een schemaatje bij wat diverse mineraalwaardes zijn momenteel met het warme weer in graslanden voor vee.
Het verschil kan aanzienlijk zijn van weiland tot weiland. Hangt veel af van de bemesting en de vochtigheid van de bodem. Wellicht interessant om dat eens te lezen omdat sommige eczeem paarden zo goed reageren als ze van het gras afgehaald worden.

Ik hoop dat het schemaatje inderdaad onder 'afbeelding' staat :)

BIJMESTEN? Eerst grond checken
Opgewarmde grond activeert bodemleven danig

Medio – eind juni is het hét moment om bij te mesten. Grondonderzoek maakt duidelijk of er voldoende voedingstoffen (nutriënten) voor een gewas beschikbaar zijn. Dit seizoen heeft de warme grond invloed op de stikstofwaarden.

Ieder jaar signaleert Eurofins Agro weer veel verschillen tussen percelen en tussen regio’s. Dit jaar zijn de verschillen in plant beschikbare N (N-min) nog uitgesprokener. Dat is vooral een gevolg van de opgewarmde bodem. Door deze warmte is het bodemleven actief geworden. Een actief bodemleven kan onder gunstige omstandigheden heel veel stikstof en zwavel ‘vrijmaken’.

Dat werkt als volgt. In de bodem zit soms wel meer dan 10.000 kg N per hectare (in de ‘keuken’ en ‘kelder’ van de bodem). Deze stikstof zit in organische verbindingen; in de organische stof. Bodemleven vreet organische stof en bij dat vreten komt er N en S vrij in de bodem. Bodemleven kan zeker wel 2 procent van de hoeveelheid uit de kelder en keuken vrij maken. Ofwel, in dit voorbeeld komt er 200 kg N per hectare vrij.

Effect startgift
Naast dat de werkelijke hoeveelheid vrijgekomen N en S sterk afhankelijk is van het bodemleven en de totale bodemvoorraad, heeft ook het wel of niet geven van een startgift organische mest of kunstmest effect. Bodemleven wordt in het voorjaar vaak gestimuleerd (wakker gemaakt) door een startgift aan kunstmest of organische mest. Eenmaal wakker, vaart bodemleven wel bij een hogere temperatuur, maar ook zuurstof (goede bodemstructuur) en water (neerslag of beregening) zijn nodig.

De laatste 2 weken liggen de minerale stikstof cijfers tussen de 5 en meer dan 500 kg N per hectare (zie tabel).

Minerale stikstof tussen de 5 en meer dan 500 kg N per hectare
Klik op afbeelding over de andere mineralen waardes.

In het eerste geval gaat het om een armere droge grond (met droogte is het bodemleven niet actief). In het laatste geval gaat het om een rijke grond, goed bemest, goed doorlucht en mooi vochtig. Deze 500 kg N verdwijnt overigens ook weer. Een deel van deze stikstof wordt weer vastgelegd in de organische stof, omdat het gewas zoveel voeding niet nodig heeft.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 12:22

Het schemaatje is niet meegekomen zie ik.
Dan maar even wat waardes zo. De 1e is de minimale waardes die gemeten worden per kg/hectare. Het 2e getal de maximale waarde.

Stikstof: 5 - 831
Zwavel : 3 - 890
Magnesium:20 - 1378
Silicium : 1 - 198
IJzer: 5 - 39042
Zink: 1 - 8760
Mangaan: 36 - 22716

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 16:14

Voor al de mensen die een probleem hebben met helmosan
Ik maakte het topic om mijn ervaring te delen en als je kijkt is mijn account niet nieuw,maar blijkbaar zijn er hier een deel mensen die zich hier aan stoort ?
Je kan dit ook gewoon rechtstreeks tegen mij zeggen hoor want heb daar geen probleem mee
Wat wel beetje vreemd is dat wanneer andere producten ontelbare keren vernoemd worden er geen probleem mee is, net of er wordt goed gesponserd ?
Ik deed de moeite om fotos te nemen en te delen maar blijkbaar is dit niet de bedoeling dus ja dan zijn we klaar denk ik he
Voor diegene die het niet willen zien of volgen hier of op F B simpel hoor gewoon het kruisje gebruiken en je bent er vanaf
Ik kwam graag lezen op bokt maar deze reacties zijn gewoon zielig
Verder wens ik iedereen nog een prettige warme dag toe

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:30

oranad schreef:
Ik maakte het topic om mijn ervaring te delen en als je kijkt is mijn account niet nieuw,maar blijkbaar zijn er hier een deel mensen die zich hier aan stoort ?
Je kan dit ook gewoon rechtstreeks tegen mij zeggen hoor want heb daar geen probleem mee
Wat wel beetje vreemd is dat wanneer andere producten ontelbare keren vernoemd worden er geen probleem mee is, net of er wordt goed gesponserd ?
Ik deed de moeite om fotos te nemen en te delen maar blijkbaar is dit niet de bedoeling dus ja dan zijn we klaar denk ik he
Voor diegene die het niet willen zien of volgen hier of op F B simpel hoor gewoon het kruisje gebruiken en je bent er vanaf

Misschien moet je niet meteen de schoen aantrekken?

Het gaat om mensen die zich hier echt speciaal aan komen melden en maar enkele berichten hebben, allemaal over helmosan.
En dat is er niet 1 geweest, maar meerdere.

Maar als jij met in de 50 berichten graag op de kast gaat zitten met dat warme weer, hoop ik dat je de ijskast kiest :P :+

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:41

bruintje123 schreef:
oranad schreef:

Inderdaad graag de ijskast dan ja
Maar het is telkens wanneer ik dingen post dat de trein hier op gang komt
Mijn reactie is misschien beetje scherp maar zou het ni kunnen dat het product echt werkt ?
En dat wondermiddelen niet bestaan weten we allemaal ,maar dat we allemaal onze knollies van hun jeuk afwillen weten we toch ook allemaal dus laat ieder proberen en testen en hun bevindingen plaatsen
Wie de andere zijn geen idee maar denk dan maar iedereen moet ergens beginnen zeker ?
Geniet nog van het weertje he pffff ni te doen
Misschien moet je niet meteen de schoen aantrekken?

Het gaat om mensen die zich hier echt speciaal aan komen melden en maar enkele berichten hebben, allemaal over helmosan.
En dat is er niet 1 geweest, maar meerdere.

Maar als jij met in de 50 berichten graag op de kast gaat zitten met dat warme weer, hoop ik dat je de ijskast kiest :P :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:45

Je hebt de quote verkloot :+

Ik reageerde na ene Brenkeulen
Dus hoe je hier op komt: "Maar het is telkens wanneer ik dingen post dat de trein hier op gang komt"
begrijp ik niet.
Jij was 2 pagina's eerder online.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:56

En ik zie nu pas dat jij de ts bent van een uitgebreid foto topic.
Daar is ook geen negatief commentaar. Wat ik begrijp, zo;n topic is alleen maar fijn.
Nu begrijp ik nog minder dat jij je aangesproken voelt tegenover de gebruikers die zich hier speciaal voor aanmelden en 2 berichten neer flatsen en weer weg zijn.

oranad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:57

bruintje123 schreef:
Je hebt de quote verkloot :+

Ik reageerde na ene Brenkeulen
Dus hoe je hier op komt: "Maar het is telkens wanneer ik dingen post dat de trein hier op gang komt"
begrijp ik niet.
Jij was 2 pagina's eerder online.

Oeps sorry
Dat zag ik later ja, ik had net weer fotos geplaatst vandaar mijn reactie
Die brenkeulen zag ik ook ja, heeft ook fb profiel dacht ik maar ken hem niet maar hij reageert wel telkens, misschien ook een gebruiker ? Er moeten er toch meer zijn hihi ik ben toch niet de enige met resultaat denk ik dan
Sorry voor de quote :o

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 22:58

Is dit het topic over zomerexceem? Of zit ik fout hier?

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:05

Zidore schreef:
Is dit het topic over zomerexceem? Of zit ik fout hier?

Volgens de titel wel :j _O-

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 16:27

Weet iemand wat er aan de hand is met hippo ex cema?
Ik heb één verpakking besteld en die is nu bijna leeg, maar het is nergens meer te krijgen.
Dan moet ik maar weer op zoek naar iets anders.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 19:53

henny_w schreef:
Hoi, ik heb misschien een tip ???
Ik heb het vanochtend uit geprobeerd bij 1 van de paarden op de staartwortel. Hij vond het heerlijk :)

Ik kwam het op meerdere buitenlandse paardenfora tegen.
Er zijn meerdere gebruiks 'recepten' dus een ieder die het wil uitproberen er zijn meerdere mogelijkheden.

- Listerine half om half gemengd met water.
- Of Listerine gemengd half om half met ongeparfumenteerde baby olie.
- Of 1/3 Listerine + 1/3 Appelazijn + 1/3 water. Eventueel met een klein beetje baby olie erbij in.
Listerine zou niet gaan irriteren in zonlicht en ook bij rainrot zou het heel goede resultaten geven.

Sommige paardenmensen gebruiken al sinds de jaren '80 de listerine tegen staart en manenschuren.
De één gebruikt de originele, goudkleurige.
Een ander gebruikt juist de blauw/groene met menthollucht.
Sommige gebruiken het 1x daags.
Sommige gebruiken het 1 á 2x per week.
Mugjes schijnen een hekel aan de lucht te hebben.
Het schijnt ook goed te werken tegen huidschilfers en 1 iemand had er zelfs schurft op de paardenbenen mee weg gekregen.
Ik heb het zelf gisteravond gebruikt in een voetenbad en mijn huid voelde daarna superzacht aan.

Hier 1 van de vele fora die ik vanochtend gelezen heb.
https://www.chronofhorse.com/forum/foru ... ail-rubber

De Z-T teershampoo bevalt trouwens ook nog steeds prima. De huid van manenkam en staartwortel blijft heerlijk zacht aanvoelen ook na meerdere keren om de dag wassen.

Iemand een idee welke ingrediënten je precies nodig hebt? Heb hier namelijk nog een fles mondwater staan, maar niet van merk Listerine. Het is sensodyne, zonder alcohol

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:37

In de Listerine original zit het volgende: Aqua, Alcohol, Benzoicc acid, Poloxamer 407, Eucalyptol, Methyl Salicylate, Thymol, Menthol, Sodium Benzoate en Caramel.
Misschien kun je er wat mee qua vergelijking :)

Ik ben er ontzettend blij mee. Het sociale geknabbel in manenkam en staart bij elkaar is eigenlijk helemaal afgelopen. Dat ging gewoon veel te fanatiek. Ik heb sinds ik de Listerine gebruik geen 'knabbelwondjes' meer gezien.
Ook reageren ze nu helemaal niet meer alszijnde dat ze nog jeukerig in staart en manenkam zijn als ik het er op smeer.
Ik vind dat het nog beter helpt tegen de jeuk dan de teershampoo bij onze paarden :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 22:46

Een product om je mond te reinigen dat caramel bevat :D
Top!

Wat bijzonder dat het zo helpt bij de paarden!
Omdat alcohol er als tweede ingredient op staat, welke juist uitdroogt en daardoor jeuk kan veroorzaken. Interessant!

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:56

Bedankt Henny_w, veel gelijkenissen kan ik niet vinden. Er komen maar een paar overeen.

Ik ga de echte dan maar gewoon kopen. En als die werkt, zal ik die andere fles testen. Kijken of het verschil maakt .

Hoe vaak doe je het op? Ik lees verschillende dingen namelijk

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:23

Jotoma schreef:
Top!

Omdat alcohol er als tweede ingredient op staat, welke juist uitdroogt en daardoor jeuk kan veroorzaken. Interessant!

Yep, het helpt echt fantastisch. Ik ben eerlijk gezegd stomverbaasd. Daar zal ik het bij laten anders gaat het wellicht teveel de Tell sell kant op :D
Maar op div. buitenlandse fora stond ook dat je het half om half moet mengen omdat Listerine anders teveel uitdrogend werkt op de huid.

Wat me op valt bij de staarten is dat de huid niet meer echt uitdroogt. Ik gebruik nu nog steeds 1x per dag de Listerine half om half met ongeparfumeerde baby olie. De paarden staan er heel rustig bij als ik het aanbreng terwijl ze net voor het weekend nog alle kanten op draaiden met de staart opdat ik geen enkel jeukplekje zou overslaan.

De manenkammen doe ik nog steeds 1x per dag half om half met water en Listerine. Ook dat gaat super. Als het goed gaat schijn je het af te kunnen bouwen na 1 á 2x per week.
Het hoeft niet uitgespoeld te worden.

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:36

henny_w schreef:
Jotoma schreef:
Top!

Yep, het helpt echt fantastisch. Ik ben eerlijk gezegd stomverbaasd. Daar zal ik het bij laten anders gaat het wellicht teveel de Tell sell kant op :D
Maar op div. buitenlandse fora stond ook dat je het half om half moet mengen omdat Listerine anders teveel uitdrogend werkt op de huid.

Wat me op valt bij de staarten is dat de huid niet meer echt uitdroogt. Ik gebruik nu nog steeds 1x per dag de Listerine half om half met ongeparfumeerde baby olie. De paarden staan er heel rustig bij als ik het aanbreng terwijl ze net voor het weekend nog alle kanten op draaiden met de staart opdat ik geen enkel jeukplekje zou overslaan.

De manenkammen doe ik nog steeds 1x per dag half om half met water en Listerine. Ook dat gaat super. Als het goed gaat schijn je het af te kunnen bouwen na 1 á 2x per week.
Het hoeft niet uitgespoeld te worden.

Wat goed en fijn! Ik ben weg benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben :)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 08:57

oke ik ren vanmiddag naar de winkel mijn nieuwschierigheid is gewekt .............nou ja rennen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 09:28

Love_Mirra schreef:
Bedankt Henny_w, veel gelijkenissen kan ik niet vinden. Er komen maar een paar overeen.

Ik ga de echte dan maar gewoon kopen. En als die werkt, zal ik die andere fles testen. Kijken of het verschil maakt .

Hoe vaak doe je het op? Ik lees verschillende dingen namelijk

Klopt, ik lees ook veel verschillende toepassingen.
Momenteel doe ik het nog dagelijks maar ben net voor het afgelopen weekend pas begonnen.
Ik ga het strakkies wel proberen voorzichtig wat af te bouwen maar dat hangt er helemaal van af hoe de paarden het doen.

Ik ben op div. buitenlandse fora maar 1 reactie tegen gekomen van iemand waar het niet bij werkte.

Sowieso zitten onze paarden dit jaar beter in hun vel. Hun vacht is voor het eerst sinds 6 jaar ( dat is sinds de vergiftiging) weer normaal. Super glad, mooie korte vacht en eindelijk hun eigen valkkleur terug.
Dat is ongetwijfeld te danken aan de Vitalbix die ik sinds januari jl. voer.

De merrie die dit voorjaar testpaard is geweest voor Ecostyle darmbalans heeft sindsdien de mest weer helemaal goed. Ook verweiden naar een ander stuk weiland geeft geen problemen meer met dunne mest.

Dus eigenlijk zit hier een tamelijk gelukkige paardeneigenaar. Alleen jammer dat ze momenteel onder vliegendekens moeten vanwege de dazen anders stonden ze ook nog allemaal dekenloos.

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:02

weet iemand ook een shampoo die vlieg werend is?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:07

Ootie schreef:
Weet iemand wat er aan de hand is met hippo ex cema?
Ik heb één verpakking besteld en die is nu bijna leeg, maar het is nergens meer te krijgen.
Dan moet ik maar weer op zoek naar iets anders.

Ben bang dat het niet meer geproduceerd word, zag dat de hippo ex laminitis ook niet meer te krijgen is die ik altijd aan mijn paard geef en de website van de fabrikant is ook niet meer actief. Balen, was er erg te tevreden over. :o

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 11:49

henny_w schreef:
In de Listerine original zit het volgende: Aqua, Alcohol, Benzoicc acid, Poloxamer 407, Eucalyptol, Methyl Salicylate, Thymol, Menthol, Sodium Benzoate en Caramel.
Misschien kun je er wat mee qua vergelijking :)

Ik ben er ontzettend blij mee. Het sociale geknabbel in manenkam en staart bij elkaar is eigenlijk helemaal afgelopen. Dat ging gewoon veel te fanatiek. Ik heb sinds ik de Listerine gebruik geen 'knabbelwondjes' meer gezien.
Ook reageren ze nu helemaal niet meer alszijnde dat ze nog jeukerig in staart en manenkam zijn als ik het er op smeer.
Ik vind dat het nog beter helpt tegen de jeuk dan de teershampoo bij onze paarden :)

Hmm.. misschien toch maar eens proberen dan.
Ondanks dat ik erg tevreden ben over hoe hij het doet vind ik hem aan zn staart wel iets jeukeriger dan normaal... (met deken) Eerder ging het meteen over nadat ik er Derfen op deed, maar dit lijkt nu niet zo goed te helpen. Over naar iets anders misschien.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 12:56

Pfff hier lijkt de jeuk wel erger dan ooit :?
Dit jaar staat hij voor het eerst grotendeels op de paddock en ongeveer 8 uurtjes op de wei met strookbegrazing. Voorheen 24/7 op de wei met strookbegrazing.
Aan het begin van het seizoen ging het als een tierelier, maar nu is de lol ver te zoeken... Meneer heeft veeeel meer jeuk dan toen hij 24/7 op het land stond. Overal waar hij kan jeuken, gaat hij jeuken, op het neurotische af |(
Enige wat anders aan zijn rantsoen is een kwart schepje Faser Light na het werken..
Dus die ga ik er maar uit halen en hem alleen op zn vitalbix en bye bye itch houden. Zou het anders echt niet weten :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:02

Er zijn veel meer insecten dit jaar.... door de aanhoudende warmte en droogte zijn ze ook gewoon warm, bezweet en jeukerig, ook de paarden die geen eczeem hebben...

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 13:05

Ja klopt idd, hier zijn de niet-exczemers ook jeukerig, zelfs de vliegendeken-paarden. Het is gewoon echt te erg. Alsof de warmte nog niet erg genoeg is