[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:09

Ik heb inmiddels ook met de dierenarts afgesproken om mijn merrie te laten gaan. Ze heeft de laatste tijd veel meer last van de spat en loopt alleen met pijnstillers nog zuiver. Nu nog het juiste moment kiezen...

Afbeelding
En eigenlijk ziet ze er de laatste tijd super uit (alleen beetje dik)

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:20

Sterkte Esther, ziet er inderdaad geweldig uit zeg, maar ja, wetende dat ze constant pijn hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 21:54

ohjajoh6 schreef:
SR is van augustus - oktober.

Ik zou ook niet alles tegelijk doen Shanna; dus en weer gaan verlagen en op het gras gaan zetten , en als Sed nog altijd zo uitgedroogd is, want dat was hij wel zoals we allemaal konden zien op je filmpje, dan snap ik eigenlijk niet , waarom jij de DA nog niet hebt ingeschakeld? Het word weer knap warm weer de komende dagen, dat kan niet goed zijn gewoon...

Ik ga hem sowieso niet weer op het gras zetten, verlagen zit ik eerder aan te denken. De huidplooi is inmiddels wel vlotter weg als op het filmpje maar nog steeds niet vlot genoeg. De waterige slobber gaat er wel goed in overigens!
Hij is verder wel gewoon baldadig en oogt vrolijk, plast en poept nog goed, dus ik denk dat de dierenarts er weinig mee kan (plus dat Sedje mn bankrekening al leeg heeft getrokken met de dierenarts-bezoekjes afgelopen maand dat ik nu echt wel even moet besparen daarop).

Misschien is het ook omdat Sed nog zo'n dikke vacht heeft dat hij meer zweet?

@Superroos, hoe was de uitslag van de foto's?

@ Esther_, ze ziet er echt goed uit! Het juiste moment kiezen is lastig en voor ieder paard en eigenaar anders.. Wij hebben een merrie rondlopen die loopt ook met pijnstilling slecht (botwoekering) maar toch lijdt ze niet (oordeel van de dierenarts) dus bij haar bekijken we het per periode. We neigen er nu naar om haar na de zomer in te laten slapen omdat de winters altijd heel zwaar voor haar zijn, maar het blijft een moeilijk besluit..

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:22

Ik dacht ook dat ze de winter niet zo doorkomen, maar ze liep toen beter dan nu. Ze kan inmiddels ook niet meer bij andere paarden, omdat ze niet op tijd kan weglopen. De komende dagen staat ze bij de shetjes, kan ze daar nog even de baas over spelen. Even nog doen wat ze graag doet, gras eten en pony's opjagen :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:12

Sterkte Esther!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 00:07

En toch zou ik het maar goed in de gaten houden, want slecht drinken kan ook nog duiden op natrium te kort en dat is met dit warme weer zo belangrijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 09:54

Sterkte Esther

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:53

Jeetje Esther_, sterkte met de dappere beslissing!
Er zijn zat mensen die zo'n paard op een landje apart laten verstoffen. Veel kracht toegewenst de komende tijd.

Megan is de laatste week enorm opgeknapt.
Haar vriend staat nu 24/7 bij haar en ze is hoteldebotel verliefd, ze is zelfs knijterhengstig geworden dus met dié hormonen zit het wel goed :D.

Het eten gaat heel goed, ze krijgt nu twee handen muesli en 20 minuten gras naast het graszaadhooi. Lopen gaat ook goed, de pit komt weer terug en ik moet haar tegenhouden.
Ze heeft weer 'kleur' op haar gezicht, echt zo fijn om te zien.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:27

Fijn om te lezen Meganyr!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:41

Dat is goed nieuws, Meganyr. Fijn dat ze weer blij is en kan lopen.
Nare beslissing, Esther, sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 15:30

Nou ik kan ook heel voorzichtig juichen! Het was dus echt duidelijk de slobber, die de pulsaties veroorzaakten, ze komt goden zij dank al de hele week, zonder pulsaties van het weiland af. Dus ik moet echt even op zoek naar iets anders om die husk ermee in te krijgen volgende maand, word er lichtelijk niet goed van, want ben al zo vreselijk failliet van pown lief en het is maar weer afvragen wat ze wel gaat eten...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 18:47

Esther, heel veel sterkte..

Hier ook foute boel met cris.. gekantelde hoefbenen, en goed kreupel al.
Ook een kwestie van het juiste moment kiezen dus...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 19:18

Sterkte nogmaals Esther en SR!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:10

Jeetje wat een drama's weer Esther en Superroos. Hoop dat mij dit nog lang bespaard word. Sterkte met het kiezen van het juiste moment.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 21:00

@ superoos en,Esther heel veel sterkte met deze moeilijke beslissing

Mijn merrie begint er eindelijk een,beetje beter uit te zien. Ze staat op een halve.

Foto half mei
Afbeelding
[/img]

Foto van vandaag
[/[img]
Afbeelding

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:13

Sterkte dames! Moedige maar moeilijke keuzes.

Mooi opgeknapt Ilora!

Gwendolyn doet het gelukkig nog steeds goed. Van de week zelfs nog een inieminie bosritje gemaakt. Wilde echt niet te ver dus draaide op een gegeven moment om, waarop de 27 jarige madam zijwaarts galopperend de struiken in verdween. :') Ze blijft een hete bliksem. <3

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 14:50

Oké, ik haak even in, heb niet alle 400 pagina's gelezen, maar wel genoeg om te zien dat PPID ook bij jonge paarden voorkomt (die van mij is 8), waardoor ik me afvraag of het ook iets in de genen kan zijn, mijn paard was een jaar toen ik haar kocht en achteraf gezien was zij altijd al moeilijker met ruien en zweette ze sneller dan mijn andere, maar wie denkt daar nu aan bij zo'n leeftijd.?
Vorige zomer kreeg ze allerlei vage klachten en werd er dus in omt PPID vastgesteld. Ze staat op een kwart pilletje want ze kan er heel slecht tegen en de bijwerkingen die ze er van krijgt zijn echt niet leuk..
Nu oogt ze licht hoefbevangen, stijve gang, super gevoelig op harde ondergrond.
Maar het rare is wel dat het vooral een begin stijfheid is, als ze langer loopt gaat het beter. Dus ik twijfel of het misschien iets anders is met de spieren als gevolg van de PPID?
En wat ik ook wilde weten, wanneer is het genoeg voor jullie?
Ik heb het idee dat de ziekte vrij snel gaat bij mijn paard. Opdat moment rijd ik natuurlijk niet omdat ze zo moeilijk loopt, maar ze oogt op zich wel vrolijk.
Maar hoe lang ga je door? Hoeveel klachten moet ze krijgen voordat het genoeg is?
Kan een relatief erg jong paard wel oud worden met PPID? De DA doet net of 1 pilletje de komende 20 jaar alles oplost, maar ik zie nu al dat dat niet gaat gebeuren.
Sorry van het lange verhaal, maar ik word er een beetje moedeloos van, ook omdat ik van mij DA zo weinig goede info krijg heb ik het idee...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:09

Spretje hoe ziet het peerdje er verder uit ? Wat eet ze zoal op een dag ?

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 15:47

Rond en gezond. Ze staan snachts op het gras, ze krijgen iedere nacht een reepje en hebben een Graasmasker op, omdat ik als de dood ben voor hoefbevangenheid. Dus grazen mag alleen beperkt op het veiligste deel van de dag. Verder krijgt ze droog stengelig hooi en een handje fiberforce van Cavalor om haar pilletje en glucobalance in te verbergen.
Op dit moment Ziet ze er eigenlijk goed uit, ze mag wat dunner, heeft wel een dikke harde manenkam maar verder geen vetophopingen, spierverlies of hangbuik. Ze glanst, is vriendelijk en ik heb tot aan het begin van deze maand gewoon kunnen rijden zonder rare dingen.
Toen ik begon met de prascend kreeg ze van een kwart pilletje al diarree (dat heeft ze nu dus weer), toen ik moest verhogen naar een half begon ze heel slecht te eten, werd lusteloos en was steeds verkouden. Ik heb ze nog een tijdje een heel pilletje gegeven omdat de da vond dat ik vol moest houden en dat de bijwerkingen wel zouden verminderen, maar in plaats daarvan at ze nog slechter, waterdunne diarree, depressief, zuur, steeds verkouden, hoesten, snotneus en minimaal twee keer per week koliek. Na een half jaar gekloot te hebben ben ik uit mezelf terug gegaan naar een kwart pilletje omdat ze nog maar een glimp was van het paar dat ze was geweest, haar vacht was ook dof aan het worden. Op een kwart deed ze het, behalve de diarree eigenlijk goed, tot nu toe dan...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 17:57

Rond en gezond is niet zo helemaal ok voor een cushie...gras ook niet als ze gevoelig loopt op harde grond en stijf is. Ik zou beginnen met een strikt dieet...afgewogen hoeveelheid hooi, water en geen gras meer voor de aankomende tijd. Vrees dat anders de ellende alleen maar groter gaat worden... :\

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:06

Wat vervelend! Ik kan je helaas weinig advies geven. Ik ga wel mee met bovenstaande. Heel veel sterkte iig.
Qua wanneer is het genoeg:dat is echt heel persoonlijk. Er zijn weken in het jaar dat ik de andere kant op kijk als Gwendolyn over het harde loopt en ik snel een fles metacam haal. Ik hoop dat die keuze bij ons ook nog even duurt. Maar ja, mijne is 27 en ik heb er al moeite mee,die van jou is nog zo jong!

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:34

Tja, vervelend is dat ik dus drie paarden heb en ik heel mogelijk twee kan laten grazen en nr drie niet, want dan breekt ze alles af om bij de rest te komen, ze is ook heel handig in het open doen van hekjes, draadjes enz. Dus het is bijna onbegonnen werk. Toen ze zich "normaal" voelde, zag ze er ook goed uit, niet te dik en zo, sinds deze maand is dat dus anders...maar we gaan ons best doen.
Wat me ook opvalt is dat veel van jullie klagen over het gevoelig lopen, hebben al de paarden dan hb of is er toch een andere reden dat ze zo stijf en gevoelig worden. Ik vind het zo moeilijk, ze loopt alsof ze hb is, maar ze flapt niet met haar hoeven omhoog zoals zo typisch is, de hoeven zijn niet warm en ze heeft ook geen versterkte polsslag in de kootholte, dus daarom twijfel ik een beetje wat ik er van zal vinden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:51

Is het de achterhand waar mee ze gevoelig loopt? Kort , stijf? Want dan kan het ook Spierbevangenheid zijn? Spretje?

Ik heb er ook 2 en mijn grote kan juist prima op het gras (afkloppen, want daar heb ik jaren geleden ook zat ellende mee meegemaakt, sb van het gras etc.) maar toch gaan ze samen de bak in als mijn cushing ukkie, dat typische wijdbeens loopje krijgt en pulsatie in de voetjes. Toen het andersom was, toen ze dus als gezelschap kwam voor mijn grote die stond te revalideren, moest zij zich aanpassen aan grote, dus nu, kan grote dat mooi terug doen, hahaha.
Maar goed ze staan nu dus sóchtends in de bak (helemaal geweldig dat ik hier dus die keuze heb!) en middags gaan ze samen op stukje wei, kleine met graasmasker. Dat gaat voor nu dus goed, maar moet er ook echt niets meer aan voedingstoffen instoppen, want dan loopt het dus gelijk uit de hand...

Mijn shet is dus ook IR en net 10 jaar oud...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:59

Wees blij dat ze nog niet flapt ;) Het gevoelig en stijf lopen op zich is een eerste alarmbelletje...
Als ze al '' to the edge '' gevoederd zijn, loopt het metabolisch vaatje heel snel over...zelfs met een paar grassprieten bij manier van spreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:06

Wat bedoelen jullie met flappen? Is dat Belgisch voor iets?