Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:16

@MalaQ hij is pssm1 negatief. Hoe en waar heb je pssm2 laten testen? Van wat ik begreep waren die testen een paar jaar terug wel populair maar niet betrouwbaar.

En wat voor aanpassingen heb je gedaan?
Ik geef hem vitamine e, magnesium al bij.

Dank je

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:21

Rietje92 schreef:
Hoi allemaal, ik meld me hier ook. Ik heb niet alles gelezen in dit topic maar wel al veel.

Fudge heeft al een jaar last van maagzweren. Op en af en de symptomen inconsequent in heftigheid. Ben dit afgelopen jaar al zo'n 6000 euro kwijt aan de behandelingen.

Ik ben eind november bij den hoek (Eric laarakker) geweest. Zij vermoeden een gluten allergie dus hij staat op glutenvrij voer. Het wordt op dit moment getest met bloed of het daadwerkelijk zo is.

Omdat hij niet meer op stro mocht staan en onverpakt hooi moest krijgen is hij van stal gewisseld, op zich eigenlijk voor hem een betere plek.
Hij mag ook geen medicatie meer want daar zit ook gluten in. Moest dit zo 4-6 weken aankijken met de spulletjes van Den Hoek.

Nu leek het heel even goed te gaan 1,5 week op de nieuwe stal waarin hij geen symptomen toonde maar sinds zaterdag begin het feest weer.

Ik mag zijn buik/boeg niet aanraken anders word ik gebeten en/of getrapt als ik niet oplet.
En dit is dus al een jaar lang zo, soms nog erger dat ik ook zijn rug niet mag aanraken.

Hij is qua gedrag helemaal niet mijn Fudge geweest het afgelopen jaar en ik voel me zo machteloos dat ik hem niet kan helpen.

De dierenarts zegt dat het vanwege zijn leeftijd (7,5) geen ppid kan zijn. Ook ziekte van Lyme is volgens de da niet waarschijnlijk.
Mijn gevoel is dat er iets heel veel pijn doet bij hem en dat dat de maagzweren veroorzaakt. Ik kan er alleen niet achterkomen wat precies en of en hoe ik het weg kan nemen.

Fudge is hypermobiel en heeft functionele patella fixatie. Dat was onder controle met ijzers om zijn beenstand te corrigeren en goed te trainen. Maar bij de nieuwe stal mogen de ijzers niet en er valt zo weinig te trainen. Hij kakt helemaal in en zijn bespiering is steeds minder. Toch ziet hij er voor buitenstaanders nog 'goed' uit.

Ik weet niet meer wat ik moet doen als het nog steeds niet over wil gaan. Ik gaf hem zelfs baking soda voor zijn maag omdat ik las dat het kon helpen, helaas deed dat niets. Gastrogard deed ook niets en volgens mij mag hij dat nu ook niet meer omdat er gluten in zit.

Oh ja hij heeft vorig jaar eind februari een scopie gehad (maagzweer bovenste gedeelte, niets bij dunne darm in de buurt) en tot september leek hij beter te worden met omeprazol elke keer als hij last had. Maar het kwam elke keer weer terug en steeds sneller. Nu sinds hij het in oktober weer kreeg, hielp de medicatie niets meer.

Ondertussen heb ik ook geen geld meer voor grote onderzoeken en alles wat ik nu nog voor hem moet doen moet ik met betalingsregelingen afstemmen.

Ik ben moedeloos.
Iemand nog een idee wat het kan veroorzaken?

Hij gaat frequent naar de hoefsmid. Wordt frequent ontwormt en krijgt om de 6 weken een osteo behandeling (als gevolg van zijn beenstand zit hij vaker vast in zijn onderrug).

In ieder geval alvast bedankt!

Je zegt het eigenlijk zelf al, namelijk dat je paard naar een nieuwe stal verhuisd is, geen ijzers onder mag ( die wel nuttig waren) en je de medicijnen niet meer geeft die het gewend was..ander Voer ( gluten vrij)

Dat zijn best hele veranderingen in korte tijd.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:22

Rietje92 schreef:
@MalaQ hij is pssm1 negatief. Hoe en waar heb je pssm2 laten testen? Van wat ik begreep waren die testen een paar jaar terug wel populair maar niet betrouwbaar.

En wat voor aanpassingen heb je gedaan?
Ik geef hem vitamine e, magnesium al bij.

Dank je

Pssm2 heb ik laten testen bij generatio. En de meningen over die test verschillen inderdaad, maar ik was ten einde raad en het bleek toch echt mijn ticket naar succes te zijn. Dat is voor mij waarheid genoeg ondanks dat het stukje peer review nog ontbreekt (verder is de test gewoon gevalideerd).

Mijn aanpassingen zitten voornamelijk in voeding: vitamine E, niks meer van luzerne, toevoegen van eiwitten, tri-aminos en zout.

Ik zeg niet dat dit het voor jouw paard is.. maar vooral dat het heel belangrijk is te vinden wat de oorzaak is van het recidiveren van zijn maagzweren.

Dark7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:55

Lees al even mee, helaas ervaringen met maagzweren bij onze vorige, behandeld en maagzweren weg( uiteraard op de scopie gecheckt)
Nu hebben we met de huidige wat veranderingen gehad de laatste maanden, en had getwijfeld om “preventief” omeprazole te geven omdat ik weet dat het een ontzettende stresskip is…
Klachten; sinds de verhuizing knettergek, bij singelen iets merkbaar geïrriteerd ( daarvoor nooit oren naar achter altijd gewoon chill) maar vooral het gedrag is zo extreem ( is altijd wel een gevoelige geweest maar nu breekt ze echt de tent af) vandaag gewoon recht door de omheining vd paddock willen duwen( staat stroom op en flinke hoge degelijke omheining van hout) , ik vermoedde al eventjes of het wellicht raak zou zijn qua maagzweren, maar helaas is het paard niet te vervoeren, ook niet met sedatie intraveneus daar breekt ze ook doorheen( en de da mag maar zoveel spuiten)… nu las ik dat mensen hier abler hadden genoemd, zijn er daadwerkelijk mensen die dit gegeven hebben en goed gewerkt heeft? Zo ja enkel via da beschikbaar ?

* voeding: onbeperkt geanalyseerd ruwvoer kan dus 24/7 eten, contact met soortgenoten 24/7 en vitaminebrok.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:00

Rietje92 schreef:
Ja vergeten te vermelden, hij heeft 24/7 hooi onbeperkt (had hij ook op de oude stal). Hij staat nu ook 24/7 buiten met grote schuilstal waar hij vrij in en uit kan lopen.

Hij wordt ook elke maand ontzand met psylliumzaad en op de rontgen was ook geen zand te zien.

Rietje, wat een lastige situatie met je paardje, om moedeloos van te worden.
Wat voor hooi heeft hij tot zijn beschikking? Altijd dezelfde kwaliteit en is dit grof of fijn, lang of kortstengelig etcetera?

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 23:21

@cupido1996 het is fijn onverpakt hooi, altijd dezelfde kwaliteit, is allemaal van 1 partij. Ze slaan het op de nieuwe stal altijd voor de hele winter in.

Op de oude stal kreeg hij verpakt hooi, de waardes waren wel goed zei de stalbaas, maar enkele paardjes gingen toen nog flink aan de diarree. Fusge heeft geen diarree, op de oude stal iets wateriger gehad bij een bepaalde partij maar verder mooie mest.

@MalaQ ja dat weet ik dat ik dat moet achterhalen. Helaas hebben de da's van de kliniek en van de reguliere dienst helemaal niet met me mee gedacht, ze waren alleen gefixeerd op symptoom bestrijding. Toen ik aangaf geen geld meer te hebben en naar den hoek te gaan als laatste poging, toen pas begonnen ze mee te kijken. En al snel kreeg ik te horen, tja wij weten het ook niet, doe nog maar een scopie. Als ik dan doorvroeg kwam er ook geen antwoord wat ze dan dachten te vinden als daadwerkelijke oorzaak wanneer ze opnieuw zouden zien dat het inderdaad een maagzweer is.
Heb weinig vertrouwen meer in de reguliere da's.

Bedankt voor noemen wat je aan voeding geeft en waar je hebt laten testen. Ik ga daar ook naar kijken. Weet je nog of dat duur was?

Rietje92

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:41

@popstra ja begrijp dat het veel veranderingen voor hem zijn, maar ik hoop ten goede van hem.

Zonder ijzers zetten vind ik op dit moment ondergeschikt aan het grootste probleem namelijk die maagzweren oplossen en voorkomen door de oorzaak te vinden. De ijzers is met de hoefsmid besproken en die gaf vorig jaar al aan dat we het best eens zonder ijzers konden proberen om te zien hoe hij het doet.
Ik moet toch iets. Had liever ook niet van stal gewisseld, maar ben echt ten einde raad en die maagzweren gingen daar in ieder geval niet over.

Hij krijgt nu ook van mij de tijd om aan alles te wennen. Iets anders kan ik nu niet voor hem doen. Maar het doet me pijn dat hij al zo lang met zoveel pijn staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 09:50

Zonder recente scopie kun je niet veel erover zeggen. Hier op bokt bij meerdere paarden gelezen dat achteraf bleek met de scopien dat eten in de maag bleef zitten en niet goed verwerkt werd.

Je scopie is een jaar geleden? Dan zou ik daar maar eens meebeginnen. Je zou niet het eerste paard hebben waarbij de maag niet goed meer werkt überhaupt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 11:09

Als het niet verbetert en je wilt zinvol iets doen , scopen …
Dan weet je meer om stappen te kunnen zetten

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 22:16

Op dit moment is er geen geld voor. Als ik het had had ik het al gedaan.
Bij veel van die klinieken moet je in 1 keer betalen of hoogstens in 2 delen. Dat lukt me nu gewoon niet.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:28

Rietje92 schreef:
Op dit moment is er geen geld voor. Als ik het had had ik het al gedaan.
Bij veel van die klinieken moet je in 1 keer betalen of hoogstens in 2 delen. Dat lukt me nu gewoon niet.

Dierenkliniek Utrecht? Wel regulier maar qua betalingen doorgaans heel netjes en mee denkend. Ik heb daar iig altijd prima betaalregelingen kunnen treffen. Mocht een bedrag van €1500 zelfs in 9 termijnen betalen. Dus zou toch kijken of je nog keer kan onderzoeken. Al snap ik dat je er heel moedeloos van wordt als het niet vooruit gaat. Maar denk wel dat de veranderingen mee kunnen spelen en het even kan duren voordat je daar positief effect van gaat zien.
Betreft de eerdere behandeling: Ik weet ook niet of je voorgaande keren de kuur ook steeds geleidelijk hebt afgebouwd?
Gluten allergie is wel lastig idd. Daar weet ik zo ook niet 1,2,3 wat op. Maar idd oorzaak proberen te vinden van de zweren is wel belangrijk.

Mijn maagpatient zijn we inmiddels achter dat hij op 6-7 plekken in zijn wervelkolom (hals tot staart) osteoarthritis heeft. Dit heeft bij hem ws gezorgd voor zijn maag problemen. Inmiddels hebben we alles goed onder controle, krijgt nog wel maagsupport poeder van horseflex, maar we zijn zelfs weer aan het rijden en heb mijn blije Poown weer terug.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 17:39

Ik breng mijn paard morgen weer naar de kliniek, zodat ze vrijdag een controle scopie kunnen maken… maak me er veel zorgen om, :(

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:41

Ik heb de mijne einde dag vandaag gebracht en moet nu hele nacht vasten... Super sneu maar alles voor het goede doel.
Morgen ochtend de scoop en evt echo van de darmen ben zo benieuwd.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 20:53

Succes beide

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:01

IVAANAA__ schreef:
Ik heb de mijne einde dag vandaag gebracht en moet nu hele nacht vasten... Super sneu maar alles voor het goede doel.
Morgen ochtend de scoop en evt echo van de darmen ben zo benieuwd.

Succes!! Hopelijk goed bericht morgen

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 22:17

Hoi!

Ik kom even binnen vallen. Als jullie maagzweren vermoeden, maar niet gelijk willen scopen wat is dan het slimste om te doen? Ik vind het onderzoek best heftig en ook het vasten van te voren. Zijn er nog meer opties?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:05

Nee zijn niet meer opties als je zeker wilt weten,

Je zou wat suplimenten kunnen proberen kijken of je paardje symptomen minder worden of verdwijnen alleen zijn vaak suplimenten meer ondersteund

Ik zelf heb zo scopie niet echt als heftig ervaren was zo gepiept, het vasten vond ik erger.

Controle scopie ga ik niet doen. Mocht ik vermoeden hebben ga ik liever nog even door met de medicatie

Tot nu toe zijn we rustig aan het afbouwen

Vandaag zadel op gelegd, ik merk dat het echt een mentaal iets is nu, want eerst schrapen en daarna na paar keer herhalen singel vast pakken (nog niet vast) werdt z’n reactie minder.

Dus ik weet het nog niet zo goed

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:23

Ik vind het hele vasten idd best heftig en dan 1,5 uur naar de kliniek en dan het onderzoek. Ze heeft ook geen kei harde symptomen vandaar dat ik het lastig vindt. Ik hou het nog even in de gaten.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:32

Mijne had ook weinig symptomen en toch een behoorlijk zweer.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 23:34

jusdepomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 00:02

jusdepomme schreef:
Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnenvallen voor ervaringen en meningen :)

Mijn merrie is nu ongeveer een maand aan het staken. Ik dacht eerst dat dit puur gedragsmatig was omdat het heel erg in verband staat met bepaalde hoeken niet in willen en het begon op een dag dat er ook echt iets spannends in die hoeken was, het is nogal een drama queen dus ik vond dat niet abnormaal voor haar. Het probleem is echter dat het steeds erger wordt, ondanks dat ik goede begeleiding heb en er zelf ook niet bang of onrustig van word. Wat ze doet is de hoeken niet in willen door of heel hard te gaan en de hoek af te snijden of te stoppen en omhoog te komen. Vandaag was ik al een halfuur aan het rijden, had ik het staken eruit en stapte ik even een rondje, met stappen aan de lange teugel ging ze ook rustig de hoeken in. Toen ik haar weer oppakte en aandraafde kwam ze al ter hoogte van de E-B lijn omhoog, drie keer achter elkaar en echt heel hoog. Zo'n heftige reactie had ik niet eerder gehad na een halfuur rijden dus ben afgestapt.

Bij het afzadelen ging ik verbanden leggen, ze gaapt veel na het rijden en is ook gevoelig op haar buik. Ik denk dus toch dat ze maagzweren heeft en heb dit met mijn instructeur overlegd, hij denkt van niet omdat het gedrag zo duidelijk aan de hoeken gekoppeld is. Ik kan bijv. 'moeilijke' dingen als eenvoudige wissels gewoon in het midden doen zonder protest, maar een hoek in rijden gaat niet. Ze zit verder juist ook heel goed in haar vel, heeft een mooie glanzende vacht etc. Mijn instructeur vindt echter wel dat ik een endoscopie moet laten doen om het uit te sluiten, want als je eenmaal twijfelt ga je toch niet met een gerust gevoel rijden.

Ik heb nu een afspraak gemaakt voor volgende week, maar twijfel hierover. Vindt het best heftig om haar 16 uur te laten vasten en vind nog een week wachten niet ideaal. Heb nu dus ook een afspraak gemaakt met de lokale arts die morgen op stal komt om even te overleggen en misschien alvast aan medicijnen te beginnen. Nadeel daarvan is dat je dus geen diagnose hebt, dus als ze het gedrag blijft doen weet je dan niet of ze (nog) pijn heeft of dat het echt gedragsmatig is. Aan de andere kant kan het gedrag nu ook een gewoonte geworden zijn dus kan ze het ook blijven doen als ze geen pijn meer heeft...

Ik ga dus in elk geval morgen met de dierenarts overleggen en voorlopig niet rijden, maar ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Even mezelf quoten, ik zat dus ook te twijfelen over een scopie. Vandaag laten doen en ontzettend blij dat ik het gedaan heb, er zijn inderdaad maagzweren gevonden ondanks dat het niet het meest typische beeld was! Volgens mij heeft ze het vasten ook allemaal wel overleefd, ze stond er rustig bij toen ik op de kliniek aankwam. Hopelijk herstelt ze snel en lost het de klachten ook (grotendeels) op.

Ik ben nu op zoek naar een goede slowfeeder voor in de nacht zodat ze echt nooit zonder ruwvoer staat, heeft iemand ervaring met een fijne of nog iets ter overname? https://www.cavalo.nl/kunststof-slowfee ... aster.html Zoiets leek me wel interessant.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:52

Nature93 schreef:
Zijn jullie bekend met scopen op locatie? Toevallig lees ik deze site. https://www.paardendokters.nl/mobiele-gastroscopie

Ik heb dit gedaan. Was tien keer beter dan naar dierenarts brengen de dag ervoor. De maagscopie zelf duurt letterlijk 10 minuten.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 08:58

Phonix schreef:
Nature93 schreef:
Zijn jullie bekend met scopen op locatie? Toevallig lees ik deze site. https://www.paardendokters.nl/mobiele-gastroscopie

Ik heb dit gedaan. Was tien keer beter dan naar dierenarts brengen de dag ervoor. De maagscopie zelf duurt letterlijk 10 minuten.

Bij welke kliniek heb je dit gedaan? Wij wonen in Drenthe dus als mensen aanbevelingen hebben.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:14

Nature93 schreef:
Ik vind het hele vasten idd best heftig en dan 1,5 uur naar de kliniek en dan het onderzoek. Ze heeft ook geen kei harde symptomen vandaar dat ik het lastig vindt. Ik hou het nog even in de gaten.

Het best kun je je paard de dag of avond voor het onderzoek al brengen zodat ze daar op de kliniek vast.
Zo heb ik het 2 x gedaan met verschillende paarden.
Ze komen dan in een stal met zaagsel. Dt is ook handig voor als e thuis of op pension op stro staan dan hoef je dat niet aan te passen voor 1 nacht. Ook kunnen ze smorgens gelijk met de scopie beginnen en staat je paard niet langer dan nodig zonder (ruw)voer
Het gaf mij een rustiger gevoel

Maar iedereen wil het zoals zij het fijn vinden. Dus thuis laten komen is ook een optie maar vergt wat aanpassing op stal voor het vasten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 10:29

Nature93 schreef:
Phonix schreef:

Bij welke kliniek heb je dit gedaan? Wij wonen in Drenthe dus als mensen aanbevelingen hebben.[/quote]

Bij paardendokters.

Mijne gaat weer voor scopie mandaag en dan wordt er ook nog een foto gemaakt om te kijken of er zand in haar maag zit. Als de prednisolon niet voldoende hebt gewerkt gaat ze over op cytotec.