[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:22

@ opisop: dan heeft Wisse vast ook niet een hele erge vorm van eczeem. Anders had hij wel meer jeuk met de deken die jij hebt.
Zie zijn vlekken door de deken heen ;) Dus niet erg dicht geweven stof.
Waar heeft Wisse het meeste jeuk?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:25

ligt eraan of ze een voering hebben denk ik, als ze alleen gaas zijn dan niet natuurlijk. Maar denk dat ze het op de benen niet zo snel te warm hebben hoor, dus zolang het niet dikker is dan een vliegendeken zelf, zal het vast wel meevallen. Maar kun je de benen niet gewoon dagelijks insprayen?

Zonder eczeemervaring zou ik geen eczemer kopen, tenzij het een paard is die je kent, of eentje die het al een paar jaar heeft en het aantoonbaar onder controle is.

Nadita, dit was mijn warm-weer deken, heb hem vorig jaar een paar dagen opgehad, dit jaar nog niet.
Zijn manenkam is erg gevoelig, ook striemen en in de manen wat korsten en rodige huid. Dit jaar de staart ook kaalgeschuurd, dat doet hem ook echt pijn dus ik zit er nu niet aan en hoop dat het nu met de deken wat rustiger wordt en anders begin ik weer met Derfen.

Zo begonnen we trouwens, dus jeuk heeft ie zeker wel hoor;

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:25

Inderdaad, ik wist het ook niet van op voorhand.
Bij vorige eigenaar (kweker) stond ze meer op stal dan in de wei.
Hier is het begonnen omdat ze de ganse dag buiten staat en het wordt elk jaar erger. Eerst alleen de manen, nu gaat haar staart er ook aan |(
Tot vorig jaar kon ik haar helpen met een halsdeken, dat is gewoon niet meer herstelbaar nu...heeft al ***den keren onder mijn naaimachine gelegen |(
Gelukkig is er hier en daar wat vermindering op de dekens, heb een Pagony besteld (2 maten groter dan normaal) goede tip gekregen van e_horse.
Nu dat ik ondertussen handig geworden ben in eczeemdekens herstellen, kan ik deze ook wel aanpassen mocht hij hier en daar wat groot uitvallen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:28

zeker de bruine dekens kun je goed vermaken.
Heb die van Wisse toen ook kleiner gemaakt en vorige week de huidige deken ook op dezelfde manier ingenomen. Dit keer met bruin draad hoor, dus je ziet er weinig van ;)
Ik heb ook speciaal voor de eczeemdekens een naaimachine gekocht en heb er al veel gebruik van gemaakt, is echt een aanrader voor iedereen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:31

Hoi,

Ik wil mij ook even melden.
Ik heb mijn pony vorig jaar in september aangekocht. hij was toen veel te dik, kreeg te veel krachtvoer en te weinig beweging. daarnaast had hij ook een stuk van zn manen en staart afgeschuurd. Volgens de eigenaar was dit de eerste keer dat hij dit deed, en uiteraard geloofde ik hem.

Sinds juni-juli is hij opnieuw gaan schuren, manen en staart. Ik ging er van uit dat het kwam door te eiwitrijk gras in combinatie met muggenbeten. Maar hij gaat steeds meer en meer schuren. ondertussen heb ik hem al een week op de paddock met hooi, wat natuurlijk voor hem niet leuk is. Qua gewicht helpt dit goed, dus ik wil hem wel stilaan af en toe wat gras geven, eventueel met graasmasker.

Maar het schuren, dat mindert dus niet, integendeel. Hij heeft toch zeker tientallen wondjes waar hij tot bloedens toe mee schuurt ;(
Volgens de dierenarts kan ik volgens jaar met poedertjes beginnen. Exzeemdekens ben ik eerlijk gezegd niet zo voor, omdat de pony heel 'natural' behandeld wordt. Beestje heeft nog nooit een bit, ijzers, stal of deken gehad.

Mijn vraag is nu wat ik op korte termijn aan het schuren kan doen? Ik geef hem spelt, wat goed is om te ontgiften en ook lijnzaadolie. Omdat hij jaren te veel krachtvoer heeft gehad, denk ik dat hij te veel afvalstoffen heeft die nog in zn lijf zitten.

Heeft iemand ervaring met propoliszalf tegen de jeuk?

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:33

ook als natural heb je neem ik aan het beste voor met je paard.
Daarnaast beinvloedt een eczeemdeken het paard niet qua aanmaak van wintervacht enzo, dus ik zou toch kiezen voor een deken voor nu, volgend jaar zou je kunnen kijken of je icm de deken met uitwendige/inwendige middelen kunt bestrijden. Helaas gaat dit vaak aan het begin sowieso niet zonder deken en dat is dan ook de kortste en beste klap.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:04

@opisop: tjee, Wisse was echt kaal toen je hem kreeg. Idd de hele manenkam geschuurd.
Zo kan je maar zien dat met goede zorg een eczemer toch gewoon behoorlijk jeukvrij gehouden kan worden, als je er de juiste zorg aan besteedt.

De echte eczeemdekens zijn inderdaad erg warm, als het heet weer is.
Dan staat die van mij er ook onder te zweten. Doe hem dan wel eens een losse hals (van een oude eczeemdeken) met een vliegendeken op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:17

Fleur1984 schreef:
Hoi,

Ik wil mij ook even melden.
Ik heb mijn pony vorig jaar in september aangekocht. hij was toen veel te dik, kreeg te veel krachtvoer en te weinig beweging. daarnaast had hij ook een stuk van zn manen en staart afgeschuurd. Volgens de eigenaar was dit de eerste keer dat hij dit deed, en uiteraard geloofde ik hem.

Sinds juni-juli is hij opnieuw gaan schuren, manen en staart. Ik ging er van uit dat het kwam door te eiwitrijk gras in combinatie met muggenbeten. Maar hij gaat steeds meer en meer schuren. ondertussen heb ik hem al een week op de paddock met hooi, wat natuurlijk voor hem niet leuk is. Qua gewicht helpt dit goed, dus ik wil hem wel stilaan af en toe wat gras geven, eventueel met graasmasker.

Maar het schuren, dat mindert dus niet, integendeel. Hij heeft toch zeker tientallen wondjes waar hij tot bloedens toe mee schuurt ;(
Volgens de dierenarts kan ik volgens jaar met poedertjes beginnen. Exzeemdekens ben ik eerlijk gezegd niet zo voor, omdat de pony heel 'natural' behandeld wordt. Beestje heeft nog nooit een bit, ijzers, stal of deken gehad.

Mijn vraag is nu wat ik op korte termijn aan het schuren kan doen? Ik geef hem spelt, wat goed is om te ontgiften en ook lijnzaadolie. Omdat hij jaren te veel krachtvoer heeft gehad, denk ik dat hij te veel afvalstoffen heeft die nog in zn lijf zitten.

Als je alleen maar smeert tegen de jeuk, dan los je het probleem niet op. Dan wordt het paard nog steeds gestoken door de muggen waar hij allergisch voor is. Dit kun je alleen voorkomen door een deken op te leggen. Alleen smeren tegen de jeuk is mosterd na de maaltijd, je kunt er beter voor zorgen dat hij gewoon geen jeuk krijgt.
Of je nu natural bent of niet, dat mag geen reden zijn om je paard met deze ellende te laten lopen, jeuk is erger dan pijn zegt men. Je paard zal blij zijn met de deken.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:38

@opisop_shop :j die naaimachine is er speciaal gekomen om stretchstof te kunnen stikken. Een investering die de moeite waard is :D
Dat heb jij ook héél netjes gedaan met je deken! Knap!
@Fleur1984....ik was ook tegen een deken en dacht het wonder gevonden te hebben met streng dieet en smeersels :+
Het dieet is heel belangrijk en blijf ik ook doorgeven, maar met dat alleen kom je der niet...ik ben er al 3 jaar mee bezig en het deken blijft de beste oplossing. Het lijkt zielig maar zonder wordt het nog veel zieliger ;(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 12:43

Fleur1984 schreef:
Maar het schuren, dat mindert dus niet, integendeel. Hij heeft toch zeker tientallen wondjes waar hij tot bloedens toe mee schuurt

Waarom leg je in hemelsnaam niet een eczeemdeken op je pony? Omdat dit niet 'natural' is? Denk je dat poedertjes geven wel 'natural' is? Ik kan me hier toch zo onwijs boos over maken. De jeuk die jouw pony ervaart (hij schuurt zich tot bloedens toe open!) is zo verschrikkelijk erg en je wilt hem geen deken op doen, omdat dit niet 'natural' is. Onbegrijpelijk gewoon.

Mijn advies. Het allerbelangrijkste is een eczeemdeken. Zeker in deze fase waar je pony hele erg jeuk heeft, is het belangrijk om te voorkomen dat je pony nog meer gestoken wordt. Daarnaast kan je de jeukplekken insmeren met iets jeukstillends. In dit topic zijn al heel veel producten voorbij gekomen. Volgens mij hebben veel goede ervaringen met Derfen. Ik smeer levertraanzalf op de wondjes en eczema balsem op de jeukplekken. Qua voer ben je goed op weg, even geen gras en hooi geven. Ik zou er alleen wel extra vitaminen en mineralen bijvoeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:03

fleur:sinds wanneer is een eczeemdeken niet natural? :P

ik ben zelf ook heel erg van de "natural" dingen,maar er is tot nog toe maar 1 remedie tegen zomereczeem en dat is een deken op.
mijn pony loopt altijd buiten, ook winters,en hij geniet van de zomers lekker met zijn deken op. :D

als je iets wilt geven om te ontgiften zou ik gaan voor een drainage kuur, eventueel drainage compositum.
(verkrijgbaar bij de paardendrogist)

propoliszalf ken ik en werkt niet tegen de jeuk.
een echte eczemer is allergisch voor de prik van vliegen en het enige wat je voor ze kunt doen is er voor zorgen dat ze niet geprikt worden.
een deken is dan altijd nog het gezondste :j

opisop:
jij hebt die deken dus, wel jammer dat ze vaak zo strak zitten,meeste dekens zitten om de boeg heen strak.

ik heb voor ap nu dus deze op:
Afbeelding

en die zit hem heel goed al heb ik dan de gesp voor op het langste gaatje omdat die anders te strak zit.

wat ik mij trouwens afvraag...

deze deken van appie en meer vliegendekens hebben de buikflap aan de deken vastzitten en die doe je dus aan 1 kant dan vast.
ook de hals is los en zet je vast door gespen.

waarom doen ze dat niet bij eczeemdekens?
zou de stof daar te dun voor zijn ofzo?
zo'n deken als dit is veel makkelijker op te leggen :j

misschien dat ik zelf nog es ga knutselen om zoiets in elkaar te zetten, ben ondertussen een wonder in eczeemdekens naaien geworden _/-\o_ :')

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 13:59

Fleur1984 schreef:

Zeker een eczeemdeken opdoen. En wassen met een anti-jeuk middel.
Sorry hoor, maar wat een flauwekul, natural.... Iemand die ziek is gaat toch ook naar de dokter en neemt medicijnen, ondanks dat dit niet 'natural' is. Dan zeg je toch ook niet dat je lichaam zichzelf moet genezen.

Help die pony van zijn jeuk af en doe er wat aan!!!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:02

ellepel schreef:
deze deken van appie en meer vliegendekens hebben de buikflap aan de deken vastzitten en die doe je dus aan 1 kant dan vast.
ook de hals is los en zet je vast door gespen.

waarom doen ze dat niet bij eczeemdekens?
zou de stof daar te dun voor zijn ofzo?
zo'n deken als dit is veel makkelijker op te leggen :j

misschien dat ik zelf nog es ga knutselen om zoiets in elkaar te zetten, ben ondertussen een wonder in eczeemdekens naaien geworden _/-\o_ :')

Ik heb van mijn oude Everline een losse hals gemaakt. En onderin een rits gezet. Ideaal. Hoeft het ook niet meer over het hoofd.
Zo'n rits kost 12 euro en mijn schoonmoeder heeft hem er supernetjes ingezet. Ben er heel blij mee.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 14:51

Lemantiha: Bespaar je elke maand die 80 euro en gooi er eens 1x 200 euro tegenaan en je hebt er sowieso 2 jaar plezier van en een jeukvrij paard.
Die goedkopere eczeemdekens werken echt niet.
Heb hetzelfde gedaan met mijn zware eczemer toen de tijd, en achteraf ongelooflijk spijt dat ik niet meteen een goeie deken heb gekocht.
Had ik eerder een blij paard en had me veel minder centen gekost.

Over dat natural zijn en een eczeemdeken.
Een eczeemdeken is gewoon puur eerlijkheid tegenover je dier.
Doe je dit niet ben je ontzettend egoïstisch vind ik.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:13

wie heeft ervaringen met een STERKE exceem deken? zo ja welke?
Mijn pony heeft afgelopen winter 3 dekens vakkundig gesloopt (repareren zou onbegonnen werk zijn)
en van de zomer zijn vliegendeken,
hij heeft erg last van zomer exceem (vooral mannen hoofd en staart)
Maar nu wil ik dus (desnoods pas voor volgens jaar ) een goede exceem deken aanschaffen, die hij niet binnen 10 minuten heeft gesloopt.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:15

is het nu dus wel exczeem.

rambo sweet itch hoody is een goede deken.

september schijnt de ergste maand te zijn voor exzemers dus zou zo snel mogenlijk een deken op gooien.

---------------------------------------------
morgen ga ik op stal proberen dr exzeemdeken te maken dan krijgt ze hem na de les weer op.
en ik ga weer beginnen met hydrocortiderm zalf.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:18

Ja maar terwijl ze erg jeuk hebben (is mij verteld) heeft een exceem deken geen zin. het moet eerst minder zijn, en dan verkomt exceem deken dat het erger wordt
of heb ik dat verkeerd?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:20

Zodra je ene deken oplegt is het aan het paard zijn stofwisseling hoe lang het nodig heeft voordat de jeuk weg is, bij de 1 is dat binnen een paar dagen bij de ander duurt dat 2 weken.

Beste is om het volgend seizoen de jeuk al voor te zijn dus deken eind februari/begin maart al op te leggen.

Ligt een beetje aan de jeuk van het paard nu om er een deken op te leggen of niet (nu nog dan).

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:22

ik heb het idee dat hij het ergste nu heeft gehad, en dat ik beter pas volgend jaar kan beginnen.

We doen nu dagelijks wassen met teershampp verzacht tijdelijk, hij schuurt dan stukken minder, nog wel afentoe maar het is voor hem wel fijner, :)

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:41

lemanthia schreef:
---------------------------------------------
morgen ga ik op stal proberen dr exzeemdeken te maken dan krijgt ze hem na de les weer op.
en ik ga weer beginnen met hydrocortiderm zalf.

Ik zou wel oppassen met hydrocortiderm. Dat kan je maar een korte tijd gebruiken. De huid kan er erg dun van worden.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 16:43

gebruik het steeds 2 weken, en dan een week 3/4 niet.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 21:49

Heb vandaag biergisttabletten gekocht bij de Etos. Wie weet hoeveel een haflinger er per dag moet hebben? Een mens moet er al 9 op een dag dus neem aan dat een pony er een stuk meer moet?
En geven jullie dit vooral als een kuur en zo ja hoe lang geef je het dan?
Alvast bedankt!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:25

abbycootje schreef:
ik heb het idee dat hij het ergste nu heeft gehad, en dat ik beter pas volgend jaar kan beginnen.

We doen nu dagelijks wassen met teershampp verzacht tijdelijk, hij schuurt dan stukken minder, nog wel afentoe maar het is voor hem wel fijner, :)

De ergste maand komt nog, en met beetje pech zit je paard dan tot november door te jeuken. Waarom nu niet een deken die je volgend jaar ook kan gebruiken :?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 22:29

Anne77 schreef:
Heb vandaag biergisttabletten gekocht bij de Etos. Wie weet hoeveel een haflinger er per dag moet hebben? Een mens moet er al 9 op een dag dus neem aan dat een pony er een stuk meer moet?
En geven jullie dit vooral als een kuur en zo ja hoe lang geef je het dan?
Alvast bedankt!

Als je van gewicht uit gaat, moet je er zo'n 50 voeren per dag :')
Het is echt gewoon gissen, ik kies daarom altijd voor producten die voor paarden zijn ontwikkeld (n mensen pillen zitten vaak ook nog vulmiddelen ed in) en waarvan je weet hoeveel je moet geven. Meestal is het dan nog niet eens zo duur ook als je het allemaal omrekent.
Begin anders gewoon met 9 en zie wat het uithaalt. Maar heel eerlijk? Ik denk dat het niet veel zal uithalen :o

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 08:58

ellepel schreef:
dit lijkt me een goede deken!

http://www.agradi.nl/productimages/4037960.jpg
ProHorse FlyBuster voor 53 euro.

deken schijnt een maat kleiner te vallen.
agradi heeft opruiming trouwens :j

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... tegorie/56

die denken is wel goed.
ik heb alleen de ervaring dat de buik flap wel heel erg lang is.
en mijn paard is toen met rollen in de buikflap gaan staan en heeft hem toen kapot gemaakt.

@opisop_shop
die bruine dekens hoef ik niet te gebruiken.
mijn merrie word er supper link op (schoppen, slaan en bijten)

en bij die kleine past hij niet over zijn hooft (past wel maar zit heel strak)
dus moet ik even kijken of daar iets aan te passen is(als iemand tips heeft hoor ik het graag)

ik heb nu voor die kliene en gewone vliegen deken even tijdelijke op hem gelecht zodat zijn staart (waar hij de meeste last van heeft) minder jeukt.
en mijn merrie heeft een rambo sweet itsch