[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:46

Lees dat het bij sommigen erg goed gaat, fijn :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:10

Speciaal voer klinkt zo stom.
Je moet gewoon je voer goed afstemmen op je paard.
Die van mij werkt niet veel en hele dag weidegang, dan krijgt ze dus minder.
Die van mij gaat nu langzaam op meer voer, omdat het kouder wordt en in de winter kan ze altijd wel wat extra´s gebruiken.
Maar hoogzomer moet ze echt niet teveel krijgen,anders wordt ze weer te dik.

Hier gaat het gelukkig weer beter :D

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:18

Jawel, nu 4 dagen later gaat het nog steeds heel goed zonder deken. Eén van de stalgenootjes heeft mijn voorbeeld gevolgd en ook de deken afgelaten. Hopelijk blijft ook dat goed gaan.

Als ik zo naar de weersvoorspelling kijk, dan kan het haast niet meer mis gaan (klopt natuurlijk wel ff af ;-))

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:37

Bij Senna gaat het volgens mij ook wel goed. De afgelopen dagen heb ik haar alleen even snel gezien (ik was ziek), maar de jeuk is aardig weg. Het is er nog wel een beetje, maar dat komt meer door de schilfers denk ik. Vandaag heeft ze 2 uur zonder pak aangestaan, maar ze was toch nog af en toe met haar staart aan het zwiepen. Ik heb wat foto's gemaakt vandaag, alleen van de manen zijn ze mislukt. Haar staart is weer een stuk voller en aan het groeien. Van de zomer haalde ik haar uit het land en haar staart was de helft van wat die nu is en hing boven de sprong. Ook heb ik begin juli haar staartwortel aan de bovenkant kaalgeschoren en dit was mooi bijgegroeid, maar heeft ze weer een in het midden weggeschuurd:
Afbeelding
Afbeelding

En weer helemaal ingepakt:
Afbeelding

Even ter vergelijk, zo zag haar voorpluk aan het begin van het seizoen er uit:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WRQFEV7F.jpg
Ze heeft meer dan de helft van haar voorpluk er in één nacht afgeschuurd. Volgend jaar ga ik een goede eczeemkap kopen om dit tegen te gaan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:40

wie heeft er de deken nog op?

Ik heb de mijne vandaag 3uur zonder deken gezet, maar aangezien echt élk paard stond te zwiepen met de staart (gigantisch veel gewone vliegen vandaag!!!) heb ik het er deze namiddag terug opgelegd.

Wat was ze prachtig vandaag :D In een mooi fris zonnetje met haar lange wapperende manen :D Eindelijk de haflinger van mijn dromen :+:

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 23:37

Mijne heeft nog de halsdeken op

Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:50

Ik heb momenteel een Fjord te leen die ook behoorlijk last van zomereczeem heeft.
Toen ik hem eergisteren op stal wilde zetten bleek dat dit niet te doen was, hij gooide zich letterlijk tegen de wanden op om te schuren en had verder nergens aandacht voor. Ik heb hem dus maar weer buiten gezet. Buiten kan hij zich aan 1 kant in de wei schuren tegen een muur, dit doet hij regelmatig, al leek het gisteren al wat beter te gaan. Voordat hij bij mij kwam stond hij 24/7 buiten en heeft hij ook niet echt de mogelijkheid gehad om zich ergens tegenaan te schuren, misschien dat hij daarom ook wat extremer reageerde in de stal. Ik hoop wel dat ik hem binnenkort op stal kan zetten voordat hij de hele boel verbouwt, ook om 's nachts het gras te sparen. Iemand nog tips?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 11:59

Blomke heeft gelukkig geen jeuk meer!!!
Heb haar exceem hals vervangen voor een waterdichte halsdeken. Staart en manen zien er mooi en rustig uit!! Ik smeer nu zelfs niks meer *D

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 12:09

paard schuurt nog steeds een beetje aan de staart, maar meer dan haren overeind zetten is het niet... moet het een keer uitwassen met betadine denk ik en dan even verder kijken.
Manen komen nu weer meer haren bij en verrek... hij heeft golfjes :')

staart heb ik gister een beetje gekortwiekt, volgens mij op de tip van de andere Shadow-eigenaar... " dan lijkt hij voller "
maar wat ik dacht een klein stukje te zijn was toch wel tot op zn knie := oeps O:)
maar dat miezerige puntje is er nu in ieder geval af :))

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:15

Kijk uit met het wassen van grote oppervlakten met betadine... Erg slecht voor de schildklier..

Diaz was gister wat ziekjes van haar ontgiftingskuur, was hangerig en niet in haar hum.. Zowel manen en staart liep de rotzooi weer uit kleine gaatjes in de huid... Zo maar eens zien hoe ze erbij staat..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:34

dowski: hahah niet zo kort hahaha.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:44

ik heb de deken nog op. overdag als ik bij stal ben is hij af. dat is wel een paar uur, maar zie tegen schemertijd nog iets te veel piepbeestjes. zelfs mij jeuken ze dan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:49

SuperRoos schreef:
Kijk uit met het wassen van grote oppervlakten met betadine... Erg slecht voor de schildklier..

Diaz was gister wat ziekjes van haar ontgiftingskuur, was hangerig en niet in haar hum.. Zowel manen en staart liep de rotzooi weer uit kleine gaatjes in de huid... Zo maar eens zien hoe ze erbij staat..

maak es een foto als je wil?
ben namelijk toch wel erg benieuwd hoe dat er uit ziet.
zoals jij het omschrijft krijg ik namelijk echt de meeste vreeemde taferelen voor ogen :P

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:24

Ik zal kijken maar denk dat het lastig is :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:48

het schuren hier is nu definitief afgelopen :D
Nu mag het weer aangroeien :D

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:20

Sinds gisteren heeft mijn pony weer aan de staart geshuurd!!! Als ze maar van haar manen afblijft, dan mag ze ;)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:22

haha, ik denk juist net andersom hahaha
Liever manen dan staart.

Waar één ieder wel niet gek op is hé :D haha

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:26

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar Lidar heeft al een paar dagen niet staan schuren ( ik hou nu mijn vingers gekruist). Zullen wij er doorheen zijn voor dit jaar?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:48

ellepel schreef:
maak es een foto als je wil?
ben namelijk toch wel erg benieuwd hoe dat er uit ziet.
zoals jij het omschrijft krijg ik namelijk echt de meeste vreeemde taferelen voor ogen :P

Gaatjes waren er nog vandaag maar wel helemaal schoon, staart zat te veel haar om goede foto van te kunnen maken, bij haar manen ook al lastig omdat de kloven dicht gaan maar toch 3 redelijke foto's kunnen maken..

De kleine puntjes die je er op ziet zijn iets groter geweest en daar kwam troep uit, lagen dus kleine balletjes onder de huid gevuld met wat pusachtige vloeistof, die zijn nu mooi schoon dus ben benieuwd of het nog terug komt een keer... Ze zit nu halverwege haar kuur dus het is flink bezig..

http://www.mijnalbum.nl/Album=ABICETS6 (het is echt nauwelijks te zien, maar niet eng dus zoals iedereen denkt :-))

Verder schuurt ze nog steeds niet als ze op stal staat :-)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:12

goh, dat ziet er apart uit zeg!

Ik weet wel dat shadow begin van drainage ook zo'n rare huid had.
Ik bleef doorgaan en heb daarna nog nooit zo'n mooie huid gezien.
Zo goed is hij nog nooit geweest.
Hele zomer is hij ook stabiel gebleven.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:13

Ik ontgift Diaz nu wel op een andere en heftigere manier dan de standaard drainage..

Ze laat deze plekjes allemaal goed behandelen en omdat ze niet schuurt laten we het allemaal maar gebeuren.. Heb er nu uitwendig weer dikke klodders groene leem op zitten dus als er nog meer troep in zat wordt dat er nu lekker uit getrokken..
Komen al weer manen terug in de kloven en haar staart wordt ook erg mooi weer :-)
Op haar oren is ook bijna alle haar terug, uit haar oren komen nog erg veel schilfers..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:17

Ik geef alleen aan dat bij die van mij een beetje dezelfde patroon ontstond, ook al was dat een ander soort drainage.

Wat ik hiermee ook wil aangeven is dat haar huid dus niet meer eczeemachtig is, maar gewoon normaal, zoals die hoort te zijn.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:19

Mooi dat je die resultaten hebt gehad (zie dat mijn berichtje er een beetje raar staat :o) Hopelijk bij Diaz over een tijd ook zo :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:22

Hele zomer geen schilfers gezien.
Mooi zacht huidje, goed van kleur, manenkam enzo heel soepel.

Volgend jaar ga ik denk ik opnieuw volop drainage geven, gaf toch wel bijzonder goede resultaten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:32

dit is interresant leesvoer!
http://www.paardenschoenen.nl/htm/eczeem.htm

staat ook in beschreven wat appie dus heeft:
Citaat:
Ontvangt het lichaam te weinig vitamines via de voeding of neemt het lichaam te weinig vitamines op uit de darm, omdat bijvoorbeeld de opneming is geblokkeerd, dan krijgen de cellen te weinig vitamines aangevoerd. Bepaalde enzymen in die cellen kunnen dan niet werken. Het gevolg is dat de celfunctie achteruit gaat. Dat proces wordt ontsporing van de stofwisseling genoemd.

kwam het net tegen toen ik op zoek was naar info over spelt.
naar aanleiding van een ander topic zit ik er toch wel weer aan te denken om dat te gaan geven.
staat ook in dat spelt veel selenium bevat,iets wat ap dus tekort had.
ben er al eerder mee bezig geweest,maar heb het toen niet gedaan omdat het wel een heel eenzijdig voer is.
maar samen met een supplement is het wel een heel schoon voer zonder extra onnodige troepjes

komen me trouwens steeds meer en meer berichten tegemoet dat heel veel paarden met zomereczeem tekort hebben aan selenium..
reden waarom supplementen bij deze paarden dus zo goed werken omdat die toch wel tekorten aanvullen

superroos:
je ziet het niet echt goed op de foto's he.
lijkt net alsof er veel witte huidschilfers zitten?
klopt dat?

klein tipje nog hoor,die groene leem he...smeer je die elke dag?
zou ook af en toe even een dag of meer overslaan om het lichaam de kans te geven zelf het een en ander te regelen.

ap heeft trouwens wel weer schilfers zag ik!
ben er zaterdag even geweest om voer te brengen en zag dat hij in zijn voorpluk veel heeft zitten.
maar ik kam ze er gewoon uit of smeer er wat klitwortel in dan is het ook zo weg.
moet maar esw weer wat foto's maken,is wel handig als er iemand op bokt naar vraagt,ik heb altijd wel voorbeeldfoto's :D