[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:06

Ok,mooiste is eigenlijk wel als ze wel gras kunnen eten toch?
appie staat er nog niet in,mag van mij nu wel eens,maar we moeten nog even wachten op stal.
ben dan ook wel benieuwd of hij dan alsnog begint met schudden

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:09

Weet niet .. moet dat? Lijkt me voor een paard met grasallergie juist goed zo min mogelijk gras te hebben... Geen gras betekent niet geen eten natuurlijk hé ;)

Waar ze eerst stonden was ook gewoon een zandpaddock (met wat korte sprieten op een bepaald stuk), doen ze het prima op in mijn ogen. Maar daar stond vooral rond veel gras .. en dat is nu niet. Als dat verschil zou maken voor zijn headshaking & last hoeft dat gras voor mij niet hoor, zal pony ook niet erg vinden ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:17

In vers gras zit wel veel zwavel (msm) wat paarden nodig hebben voor hun immuunsysteem. Als paarden geen vers gras krijgen wordt vaak wel geadviseerd dit bij te gaan voeren.

Ik heb verder spirulina besteld en ga dit naast de msm en magnesium voeren....na 1 maand eens kijken naar het effect...

Verder heb ik ook gelezen dat zwarte komijn olie ook goed moet werken tegen pollenallergieen. Iemand daarmee ervaringen? Wil ik daarna gaan proberen mocht dit onvoldoende effect hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:21

Wist ik niet, maar hij staat al een aantal jaren zonder echt vers gras (buiten hier & daar wat happen), ook op de vorige stal (waren de weiden doorgaans ook heel kort) en heb niet het idee dat hem dat kwaad doet, in tegendeel ;)

Kan je een zwak(ker) immuunsysteem testen? Dat in het bloed bepaalde waarden gestegen of gedaald zijn ofzo als ze wat zwakker zijn?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:23

Supplement wat ik geef bevat gelukkig wel zwavel :j
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 86#tab-mat
ik weet alleen niet hoeveel.
heb het vroeger ook wel apart gegeven, de msm , had toen wel het idee dat hij daar wel baat bij had.
maar sowieso moet je al bijgeven als ze geen gras krijgen.
in ruwvoer zit niet alles en zeker als het al ouder ruwvoer is verdwijnen er wel wat vitamines :j

Geen idee of je dat kunt testen, vraag anders je veearts?

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:34

Geen gras is wel saai, maar ja, als ie er allergisch voor is snap ik je helemaal.. :(:) Ik stop mijn pony straks overdag in een overdekte roundpen, zonder echt zicht op andere paarden. Hij krijgt er trouwens wel een hooinet, dus hij heeft wel iets te doen. Ik vond het niet zo'n hele moeilijke beslissing eigenlijk. Ik sta nu op een 'normale' stal en ik miste altijd wel de westernmensen om me heen. Niet dat de mensen die er stonden niet aardig zijn ofzo hoor! Maar je rijdt echt wel anders dan dressuur- en springruiters. Niet dat ik nu kan rijden ^)

Wat goed Ellepel dat Appie het zo goed doet. Ik duim voor je dat het zo blijft.

Lyme is echt een smerige ziekte. Ik ken wel meer paarden die het hebben. Kom je ook niet meer vanaf geloof ik, hè!

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:43

Wat ik weet is dat sms alleen in verse producten zit; zoals gras of groentes. Volgens mij kun je ook broccoli ter vervanging gaan bijvoeren.
Ik merk wel degelijk effect met de msm erbij. Paard is soepeler, heeft keiharde hoeven en glimt mooi

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:44

ahum...msm dus en geen sms :D :D :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 16:51

:D Zal straks eens wat opzoeken en navragen ;) Pony hier is ook soepel, super hoeven en glimt. Heb ook niet het idee dat hij echt tekorten heeft want buiten het shaken gaat hij echt als een trein en ziet er super uit. Maar ik ga het zeker bekijken en in de gaten houden ;)

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:17

[***] schreef:
:D Zal straks eens wat opzoeken en navragen ;) Pony hier is ook soepel, super hoeven en glimt. Heb ook niet het idee dat hij echt tekorten heeft want buiten het shaken gaat hij echt als een trein en ziet er super uit. Maar ik ga het zeker bekijken en in de gaten houden ;)

Ben benieuwd! Ik voer nl ook geen msm/zwavel erbij, maar mijn beide paarden hebben supervoeten, glimmen je tegemoet en lopen heerlijk soepel. Ze staan alleen zomers 3-4uur op de wei, verder krijgen ze (bijna) onbeperkt voordroog. Dus ook niet het idee dat ze wat missen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:54

Sjaak staat wel op gras, op zijn nieuwe stek is ook voldoende gras, als ie eenmaal echt naar buiten mag. Ik ben zelf niet zo dol op voordroog, zitten stofjes in waar paarden eigenlijk niet zo goed tegen kunnen, maar ja, dat moet ieder verder voor zich weten natuurlijk. Sjaak raakt ervan aan de diarree, dus die krijgt het sowieso niet.

Dinsdag komt de andere dierenarts, ben benieuwd wat ie gaat zeggen. Heb vandaag de eerste rekening binnen gehad |(
Lusten paarden broccoli? :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 21:55

Vanmiddag een buitenrit gemaakt van 1 uur en 3 kwartier
we hebben alleen maar gestapt, op het moment dat we tussen de bomen liepen schudde appie wel erg veel!
maar had het idee dat dat meer vanwege alle vliegjes was...die ik niet kon zien,maar er blijkbaar wel waren :+
ook wat briesen,maar dat was maar een paar keer :D
zodra we eruit waten was het over

Nou ja, ik ben dus echt zo blij.
en wat het is dat hij niet schud?
echt geen idee...hij krijgt meer magnesium dan vorig jaar en ik geef hem ook wat van dd naf thrive die ik de tinker geef voor haar darmproblemen(die nu ook weg zijn,fijn supplement!)
nou ja en hij heeft wat van die antihistamine gehad,maar of fat het nou heeft gedaan betwijfel ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:28

Stom hé.. dat je altijd maar kan gokken.
Is met alles zo bij paarden, wat bij de ene problemen geeft of juist werkt hoeft dit daarom bij een ander paard nog niet te doen..

Zodra ik wat meer weet over eventuele tekorten door een (vers) grasloos dieet zal ik dat delen ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 23:42

Selenium tekort,die is wel belangrijk :j
heeft appie gehad, en die krijgt daarom nu 3x per week extra selenium in een hoge dosering :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 00:15

Vitamine E ook, dat had [***] tekort en krijgt hij nu bij. Zijn Selenium was echter normaal (en dan een supplement vinden.. want normaal komt een tekort samen voor, praktisch nooit enkel vitamine E :+ ). Maar ook dat is ook weer zoiets. Alle paarden bij ons komen bij wijze van spreken nooit op het gras (toch niet in de mate van een weidepaard) maar ik kan me niet voorstellen dat die allemaal vitamine E/Selenium tekort hebben, want daarvoor zijn ze in mijn ogen te fit en soepel.. Daarom dat ik zeg dat niet alles voor ieder paard zo op gaat ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:49

Haha, vitamine E was bij appie prima,net andersom dus.
bij hem komt het waarschijnlijk doorfat een deel van zin darmen niet goed werkt.
appie heeft een bloedwormbesmetting gehad en die kunnen schade aanrrichten, en waarschijnlijk kwam het daar van :j

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 13:02

Even een update van mijn kant.
Eergisteren bij de dierenarts schudde ie nagenoeg niet... Echt hooguit 2 keer *\o/* Wel had ie zijn neus een beetje stuk gekrabt door het wrijven over de grond. Op zijn vragen heb ik het filmpje laten zien en gebaseerd op dat, de uitslagen en mijn verhaal denkt hij toch niet dat hij een lichtallergie heeft, maar wel dat ie heftig allergisch reageert op allergenen. Het licht is dan een extra trigger, maar hij vond de uitslagen van het bloed echt heel hoog. Wel zou het zo moeten zijn dat de lucht letterlijk bijna geklaard zou moeten zijn van al die stofjes, dus zou het ook in dat opzicht beter moeten gaan. Hij adviseerde me wel de prednisontabletjes te geven, verdeeld over 20 dagen. Ben er nog niet helemaal over uit of ik het daar mee eens ben, maar doe het wel. Ben ook wel benieuwd of het iets doet.

Volgende week ga ik verhuizen naar mijn nieuwe stal en dan kan ik hopelijk ook weer rijden. Mis het zo! Ik ben nou eenmaal niet zo van het tutten zonder rijden. |(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:19

Ik vind rijden minder belangrijk,appie heeft al zo vaak met blessures gestaan dat hij weer een half jaar op rust moest ofzo :+
hooikoorts loop nu inderdaad wat minder,dus zou er minder last moeten zijn als het daar van komt .
prednison moet je gewoon doen, enige waar je even om denken moet is ze niet teveel voeren, en appie heeft het ook gehad en die werd er toen wat sloom van :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:49

Ik had de tip gekregen om de kalium -natrium verhouding te verbeteren Een verstoring kan leiden tot overgevoeligheid van de zenuwen.
Hoeveelheid kalium is in het hooi moeilijk te beinvloeden, dus werd me aangeraden de hoevedlheid zout te verhogen als experiment.
sinds janouk extra zout krijgt door haar voer krijgt, is de overgevoeligheid sterk verminderd.

Verder is ze behandeld door Mirjam Pappot met emmet techniek en dat geeft veel verlichting.
heel blij mee, want janouk staat inmiddels weer volop in training en overdag buiten zonder last te hebben.

wordt vervolgd

duim duim duim

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 09:43

He wat toevallig,appie krijgt ook meer zout.
was mij ook aangeraden door een forum uit australie waar ze veel doen op gebied van headshaking.
daar zeiden ze ook al dat paarden te weinig zout binnen kregen
zou ook goed zijn tegen zomereczeem.
Ik had toen eerst zout door zijn voer en nu ligt er standaard een zoutblok, en sindsdoen gaat het wel beter. :j

Paarden4321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:38

ik haal veel tips uit dit forum, wil ook graag wat plaatsen..
@ellepel en janouk: hoeveel zout doen jullie door zijn voer? is dat gewoon keukenzout?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 11:46

Ik haalde zeezout,schijnt beter te zijn en appie kreeg een eetlepel door zijn voer.
ik weet niet precies hoeveel hij hebben moet.
later ben ik overgestapt naar een liksteen waar hij gebruik van maakt

Hoe is je engels, hier staat wel handige info
http://www.calmhealthyhorses.com/solution/salt.html

En is best veel op google te vinden over zout voor paarden

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:36

@paarden4311 ik stuur je pb. Janouk heeft een zoutblok tot beschikking, maar gwbruikt het niet. Dus ze krijgt extra

Paarden4321

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:30

Bedankt voor de info.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:19

janouk schreef:
Ik had de tip gekregen om de kalium -natrium verhouding te verbeteren Een verstoring kan leiden tot overgevoeligheid van de zenuwen.
Hoeveelheid kalium is in het hooi moeilijk te beinvloeden, dus werd me aangeraden de hoevedlheid zout te verhogen als experiment.
sinds janouk extra zout krijgt door haar voer krijgt, is de overgevoeligheid sterk verminderd.

Interessant! Had Janouk nu ook seizoensgebonden shaking of gewoon altijd? (weet het niet meer :o )

Even hardop denken .. Een verstoring kan leiden tot overgevoeligheid van de zenuwen, zou dat ook gelden voor een kriebelneus? Dat de zenuwen daar gevoeliger worden? Waarom dan enkel in het hooikoorts-seizoen .. misschien dat ze, zodra het warmer weer wordt, ongemerkt meer zouten kwijtspelen/niet voldoende opnemen? Ik weet dat ze dit verliezen met zweten, maar zweten wordt hier zelden gedaan :+ Maar misschien dat het toch op een andere manier .. ze drinken veel meer bij warmer weer, dus wordt alles verdund .. Of zoiets?

Een (mineralen)blok doet [***] niks mee, maar ik ga wel eens verder op zoek, wie weet loont het toch wel de moeite om eens te proberen zout bij te geven :) Moet nu wel zeggen dat het momenteel best ok gaat, hij heeft met rijden meer last van de dazen dan van het shaken. Heeft wel nog beetje kriebel en schudt op sommige plekken wel echt (en op anderen waar je het zou verwachten dan weer totaal niet) maar het valt eigenlijk wel mee .. Of misschien is dat omdat ik het zo gewoon ben :o En het kan altijd nog beter ;)