[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:00

En weer een met seleniumtekort he.
wat komt dst toch vaak voor bij paarden,ik hoor het erg vaak
Stond je dier laag in vitamines toevallig?

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:25

ellepel schreef:

In het voer bedoel je?

Ik heb de afgelopen 4 jaar Metazoa gevoerd dus dat zou goed moeten zijn. Ze wilde dat opeens niet meer eten (echt niks voor haar) dus ben toen overgestapt op Pavo Natures best. Dat heeft ze ongeveer een half jaartje gehad en nu dus de Fibra anti itch.

Eerlijk gezegd heb ik er me nooit zo in verdiept, maar dit is natuurlijk niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen en waarschijnlijk een meer jaren ding is.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:39

Ik vrees dat ik me ook kan melden hier, mijn merrie, 2,5 jaar oud begint sinds 2 weken met dit hele warme weer, ineens heel erg te schuren aan manen en staart. Het is echt heel sneu om te zien :( heb vanmiddag haar staart en met name de staartwortel heel goed gewassen met Betadine shampoo en dat lijkt iets te helpen....ik hoop dat als ik morgen op stal kom, (heb ze voor de grote hitte naar paddock gehaald omdat er op het land geen schaduw is) haar mooie lange manen er nog aanzitten. Ze heeft de laatste weken dag en nacht op het land gestaan (geen rijk land) en krijgt daar dagelijks ook hooi bijgevoerd en een half schepje Pavo Care for life met een scheut lijnzaadolie en een schepje magnesium.(ik ben geen fan van Pavo, daar krijg je jeukers van riep ik altijd maar dit voer ziet er erg mooi uit, lekker grof met veel structuur erin).Laag in suikers en geen graan. Maarja, nu twijfel ik, heb ik een eczemer of is het toch het voer :( .ik ben best een poetser en hou manen/staart en hele paard altijd schoon en luchtig.

edit. Heb vandaag zo'n Itchin post besteld bij Main hof in Vlagtwedde zodat ze kan schuren zonder zichzelf te verwonden. Zodra ze van het land naar stal met paddock gaat begint ze zich helemaal suf te schuren aan alles wat ze kan vinden. Ik vrees met grote vrees dat ze zomereczeem heeft.
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 18-06-17 18:50, in het totaal 3 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:45

Jemawi.
Ja ik bedoelde laag in vitamines in voer,kon zijn dat je heel schraal voerde met bijvoorbeeld alleen ruwvoer en verder niks.
Maar je zou toch denken dat met een vitaminekorrel dat wel goed zou zitten.
Metazoa heeft meer producten toch? Welke gaf jij er van?

Ben nieuwsgierig er naar omdat appie goevallig ook metazoa krijgt.
En hij momenteel geen extra selenium ( hij is wel gevoelig voor tekort door darmproblemen)
omdat ik er nu vanuit ging dat hij via de metazoa genoeg binnen zou krijgen.

Farahdiba, je zou natuurlijk kunnen stoppen met de pavo om te kijken of het verschil maakt?
Maar denk dat je ook moet kijken naar het gras, en het hele plaatje, ontwormen ook goed doen :j

Zinzi_jewel

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:00

Die van mij heeft een week behoorlijk geschuurd
Maar nu weer niet
De huid is weer helemaal kalm geworden

Blij mee
Ben haar wel een D-Tox poeder van NAF gaan geven
Gewoon ook omdat de ingrediënten me an stonden
Naast cavalor fibre force voer
Droog hooi , Himalaya steen en paar uur gras per dag

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:21

Ik zou listerine ( bedankt henny en ellen) eens willen proberen tegen de schilfers in manen en staart, als ik het zo lees zou het daar voor helpen?
Niet dat ze nu veel schuurt maar wel erg veel schilfers en dan gaat ze meestal wel schuren.
Ik gebruik verder niet veel, vliegenspray, azijn en soms zweet itch van de welkoop, en soms cetamacrogolcreme van 't kruitvat.
Verder gewone vliegendeken, dus ik denk dat ze ook niet echt ZE heeft...gelukkig...
vandaag extreem veel vliegen, en dazen ook volop, rotkrengen!

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 21:34

Ik zie steeds voorbij komen dat Pavo troep is voor eczemers, maar waarom precies?
Ben in de winter overgestapt naar Pavo Natures Best ipv brok omdstat de eczeem supererg was vorig jaar en hij doet het er super op!

Deken durf ik niet af te doen, ook niet op de regenachtige dagen, beetje bang dat ik dan alles verpest..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:09

Volgens mij kwam dat door het hoge zetmeel en suiker gehalte,maar er zijn wel meer voeders die daar hoog in zitten.
Aanrader voor eczemers is eigenlijk om zo min mogelijk graan te voeren en zo min mogelijk suikers.
En dus ook zo min mogelijk suikers uit gras

dimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 22:37

evelienn28 schreef:
dimma schreef:
Ik heb een IJslander met eczeem. Voorheen 24/7 op het land met strookbegrazing en helemaal ingepakt. Sinds een maand is ze van het gras af en krijgt ze onbeperkt hooi en staat ze zonder hoofdkap :D Geen jeuk, gaat goed dus. Nu ben ik nieuwsgierig of er hier mensen zijn die Equi Protecta gebruiken en hoe de ervaring daarmee is.

Ik heb altijd wel de equi protecta lotion gebruikt altijd zeer tevreden over.
De zalf is trouwens ook een hele fijne.
Op het moment gebruik ik niks omdat hij vrijwel geen jeuk heeft, en smeren niet nodig is.

Staat jouw paard met of zonder deken?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:16

ellepel schreef:
No no, mijn tinker doet dat ook dat schuren met het hoofd,maar heeft absoluit geen eczeem!
Bij haar komt het denk ik van irritatie van die zwarte huisvliegen die altijd rondom de ogen hangen.
En misschien wat warm in de voorpluk.
Bij baar smeer ik er simpel wat uiercreme op..

Deze begon in het vroege voorjaar al behoorlijk met schuren aan het hoofd en manenkam. Toen is de plek aan het hoofd ook ontstaan.
Waar de gewone vliegen komen schuurt ze niet. Behalve dan dat ze laatst haar hele lijf begon te schuren.
Ik twijfel of het eczeem is, we zullen haar binnenkort proberen te wassen.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:28

Wat een gedoe he soms ..Ik zou zo weer voor mijn paardje kiezen met eczeem erbij ,maar soms :(:) Bij ons staan ze niet om de hoek elke dag fiets ik 30 min inclusief de pont maakt niet uit .Maar nu met dat warme weer denk ik wel eens woonde ik maar iets dichterbij .Afijn dunnere deken maar besteld voor de extra heette dagen gaat goed komen

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:31

Ik meld me hier even al is het niet echt zomer-eczeem maar het roer moet om denk ik.

Type paard: Boulonnais (frans trekpaard)
Nu 4 jaar in ons bezit, 3 jaar niks aan de hand
leeftijd 9 jaar

Nu opeens aan het schuren niet tot bloedens toe maar wel een stukjes van haar meter lange manen tot sportcoupe eraf.

wat is er veranderd. Van ergens op de wei en 1x per week aandacht naar thuis aan huis. 3x per week onder het zadel en het voer is veranderd (gok dat daar het probleem zit)

Kreeg eerst gras (en voordroog in een baal in de wei in de winter) (daar kon ze ook schuren bijv aan de ruif)

Nu 2x daags slowfeeder vol zeer droog voordroog (echt hooi achtig).
1x daags flinke hand luzerne en 0,5 kg basisbrok

Zou ik die brok moeten vervangen door iets anders? Of opzoek naar een eczeem deken maat olifant?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 10:09

Omgeving is dus ook verandert, kan ook mee spelen he, misschien meer/andere insecten?
Ook ander hooi dus, zal ook anders van samenstelling zijn, kun je eventueel laten testen.
Misschien ook meer stres door meer aandacht?

Ik zou een deken opdoen, zoeken naar een andere brok/vit. brok, en een smeersel gaan zoeken, zoektocht dus, er is zoveel op de markt, wat bij de een werkt doet bij de ander niks succes!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:07

Inge_Zorro schreef:
Ik zie steeds voorbij komen dat Pavo troep is voor eczemers, maar waarom precies?
Ben in de winter overgestapt naar Pavo Natures Best ipv brok omdstat de eczeem supererg was vorig jaar en hij doet het er super op!

Deken durf ik niet af te doen, ook niet op de regenachtige dagen, beetje bang dat ik dan alles verpest..

Pavo maar ook andere bekende merken gebruiken nog steeds GMO soja produkten in hun voer.
Echter vermelden ze niet altijd dat het soja is maar dan wordt het als plantaardige olie vermeld.
GMO soja is echt heel slecht voor mens en dier.

In het vroegere China werd soja gebruikt en was het ook heel gezond. Deze soja werd gefermenteerd en daardoor erg gezond voor o.a. de darmen. Deze soja was ook nog puur zonder GMO troep (lees zonder Roundup residu zoals tegenwoordig)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:09

ellepel schreef:

Dat Seleniumtekort komt steeds meer voor in Nederland. Dat tekort zou inderdaad zomaar bij menig paard een rol mee kunnen spelen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:17

Marit1995 schreef:
Wat geinig dat er zulke goede resultaten worden geboekt met Listerine..
Neem aan dat je het niet op open wondjes smeert, maar puur tegen de jeuk?
Wellicht wat voor de mijne dan.. Geen wondjes, maar wel kriebels.

"Marit1995" volgens deze link kan Listerine ook op wondjes.

https://hubpages.com/living/The-Many-Su ... -Listerine
... "Wounds- Because Listerine is an antiseptic it is good for wounds and can be used like many other wound care options."

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:45

Omany schreef:
Froukje schreef:
Ik ben echt helemaal blij met de derfen lotion, op een paar plekjes na is haar buik weer dicht inclusief al weer wat nieuwe haar groei. En ik heb ook niet het idee dat ze er nu nog jeuk aan heeft.

Had ik eerder moeten proberen.

Yup, helemaal mijn ervaring ook ! ! Voor mij echt een wondermiddel _/-\o_ .Het haar groeit in sneltempo terug en niks van jeuk meer gehad, echt bijna niet te geloven *\o/*

Ik gebruik het ook. En ondanks dat manen en hoofd er vies van worden.. jammer dan. Het werkt als een tierelier.
Smeer het ook altijd op haar buik, enige wat zorgt dat ze haar buik niet tot bloedens toe open trapt[/quote]

Smeren jullie Derfen ook op open plekken/wondjes? Ik dacht namelijk dat dat niet mocht.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 11:54

Jets: ik wel op de buik als het geschaafd is door het schuren/slaan.
Staart en manen gaan nu super goed. Hoofd smeer ik ook derfen, ook als ze een open plekje heeft

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 12:49

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:49

Friesam, laat die lucerne weg, kan best zijn dat het dat,is hoor
En kijk ook goed naar verschil in ruwvoer.
Je kunt die basisbrok ook vervangen door een vitaminekorreltje?

99 euro voor een zak daar van? :+ -ik vind de ingredienten niet eens zo bijzonder eigenlijk.
Je kunt ook kijken naar alles losse ingrediënten, info over opzoeken en kijken wat bij jouw dier past

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 13:56

Yep "line18" ik heb ervaring met de Oerbalans. Eén van onze paarden staat er sinds maart jl. op omdat hij testpaard is. Het is in poedervorm dus natgemaakt is het makkelijker eetbaar voor de paarden

Zijn huidproblemen zijn tot nu toe voor zo'n 50% afgenomen. Vorig jaar stond hij dag en nacht onder een eczeemdeken. Nu kan hij overdag gewoon zonder en gaat de deken er tegen de avond op zodat hij beschermd is 's avonds en 's nachts tegen de mugjes.
Hij staat alleen momenteel helaas overdag onder een vliegendeken. Dat is puur tegen de dazen en niet tegen de jeukproblemen.

Hij heeft wel bij tijden dat hij het even minder lekker vind maar gemengd door iets bietenpulp gaat het er prima in.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:01

ellepel schreef:
99 euro voor een zak daar van? :+ -ik vind de ingredienten niet eens zo bijzonder eigenlijk.
Je kunt ook kijken naar alles losse ingrediënten, info over opzoeken en kijken wat bij jouw dier past

Ik heb uitgerekend dat ik met zo'n grote emmer van 99 euro ruim 260 dagen doe. Van Ecostyle geven ze aan dat je minstens 6 maanden de Oerbalans moet voeren. Ik geef het nu zo'n 3 maanden.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:47

Ik heb een proefpakketje Oerbalans aangevraagd!
Ik denk nog steeds dat het bij die van mij grotendeels komt door stofwisselingsproblemen dus misschien dat ik dit ga proberen als ze het goed eet.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 17:48

dimma schreef:
Staat jouw paard met of zonder deken?

Hij staat wel met deken!
Verder geef ik het supplement van cavalesse half februari mee begonnen en dit ondersteunt hem erg goed.
Vorige jaar was de jeuk veel erger elke keer als je wat met hem had gedaan en terug zette gelijk schuren, nu gelukkig niet meer!
Heerlijk onder controle en geen gedoe behalve de deken dan.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:16

ellepel schreef:
Jemawi.
Ja ik bedoelde laag in vitamines in voer,kon zijn dat je heel schraal voerde met bijvoorbeeld alleen ruwvoer en verder niks.
Maar je zou toch denken dat met een vitaminekorrel dat wel goed zou zitten.
Metazoa heeft meer producten toch? Welke gaf jij er van?

Ben nieuwsgierig er naar omdat appie goevallig ook metazoa krijgt.
En hij momenteel geen extra selenium ( hij is wel gevoelig voor tekort door darmproblemen)
omdat ik er nu vanuit ging dat hij via de metazoa genoeg binnen zou krijgen

Farahdiba, je zou natuurlijk kunnen stoppen met de pavo om te kijken of het verschil maakt?
Maar denk dat je ook moet kijken naar het gras, en het hele plaatje, ontwormen ook goed doen :j

ontwormen ben ik heel precies in, dus dat zit wel goed :j Moet trouwens zeggen dat ze na 2 dagen paddock vanwege geen schaduw op het land, nu al veel relaxter is qua jeuken, zou het ook van het gras kunnen zijn, dat zou wel heel sneu zijn, ze vind het heerlijk op het land...mijn land is overigens vrij schraal dit jaar . Ze hebben er wel te eten van maar het is een dichte, vrij korte grasmat. Ander krachtvoer ben ik al naarstig naar aan het kijken.
bedankt voor je reactie trouwens :j

bedenk me net dat ze op het land met vliegendek met staartflap en hals staat en geen gelegenheid tot schuren heeft, het kan ook nog zijn dat ze onder dat dek toch irritatie opbouwt (warmte?) En dan op de paddock waar ze wel kan jeuken, zich overal op stort. Op paddock staat ze zonder dek, daar kan ze zich voor vliegen terugtrekken in de stal.