Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 13:41

Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te beseffen dat er verschil is tussen maagzweer en darm problemen. Mijne hebt nooit dunne mest gehad. En mestaal heb paarden met maagzweer niet echt dunne mest maar andere ongemakken.

Het lijkt erop dat maagzweer een hype is geworden. Aan één kant goed omdat er komt meer research naar, maar het is ook belangrijk om te beseffen dat maagzweer mestaal komt van iets anders : slecht management, pijn in de lichaam, stress en zo voort.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:05

Onze maagzweer patiënt heeft ook altijd goede mest.

jusdepomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 14:55

Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnenvallen voor ervaringen en meningen :)

Mijn merrie is nu ongeveer een maand aan het staken. Ik dacht eerst dat dit puur gedragsmatig was omdat het heel erg in verband staat met bepaalde hoeken niet in willen en het begon op een dag dat er ook echt iets spannends in die hoeken was, het is nogal een drama queen dus ik vond dat niet abnormaal voor haar. Het probleem is echter dat het steeds erger wordt, ondanks dat ik goede begeleiding heb en er zelf ook niet bang of onrustig van word. Wat ze doet is de hoeken niet in willen door of heel hard te gaan en de hoek af te snijden of te stoppen en omhoog te komen. Vandaag was ik al een halfuur aan het rijden, had ik het staken eruit en stapte ik even een rondje, met stappen aan de lange teugel ging ze ook rustig de hoeken in. Toen ik haar weer oppakte en aandraafde kwam ze al ter hoogte van de E-B lijn omhoog, drie keer achter elkaar en echt heel hoog. Zo'n heftige reactie had ik niet eerder gehad na een halfuur rijden dus ben afgestapt.

Bij het afzadelen ging ik verbanden leggen, ze gaapt veel na het rijden en is ook gevoelig op haar buik. Ik denk dus toch dat ze maagzweren heeft en heb dit met mijn instructeur overlegd, hij denkt van niet omdat het gedrag zo duidelijk aan de hoeken gekoppeld is. Ik kan bijv. 'moeilijke' dingen als eenvoudige wissels gewoon in het midden doen zonder protest, maar een hoek in rijden gaat niet. Ze zit verder juist ook heel goed in haar vel, heeft een mooie glanzende vacht etc. Mijn instructeur vindt echter wel dat ik een endoscopie moet laten doen om het uit te sluiten, want als je eenmaal twijfelt ga je toch niet met een gerust gevoel rijden.

Ik heb nu een afspraak gemaakt voor volgende week, maar twijfel hierover. Vindt het best heftig om haar 16 uur te laten vasten en vind nog een week wachten niet ideaal. Heb nu dus ook een afspraak gemaakt met de lokale arts die morgen op stal komt om even te overleggen en misschien alvast aan medicijnen te beginnen. Nadeel daarvan is dat je dus geen diagnose hebt, dus als ze het gedrag blijft doen weet je dan niet of ze (nog) pijn heeft of dat het echt gedragsmatig is. Aan de andere kant kan het gedrag nu ook een gewoonte geworden zijn dus kan ze het ook blijven doen als ze geen pijn meer heeft...

Ik ga dus in elk geval morgen met de dierenarts overleggen en voorlopig niet rijden, maar ben benieuwd wat jullie zouden doen!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 15:57

Ja vasten is minder leuk voor je paard. Ik zelf vind de maagscopie niet eens zo heftig. Maar dan heb je wel duidelijkheid

Kunnen jullie mij uitleggen wat verschil is tudddn kribbenbijten en luchtzuigen? Ik heb gegoogeld

Maar daarvan begrijp ik dat luchtzuigen niet te maken heeft met wat vast pakken en dan zuigen. Juist het vast pakken en zuigen is kribbenbijten?

Dat is wat Max niet doet. Hij bijt wel in ijzer echt gewoon vastpakken (net of hij een touw vast pakt) maar zuigen doet hij niet.. hij bijt alleen in ijzer op stal als hij aandacht wilt, Max is geen stal gewend dus voordat hij beetje rustig op stal staat zijn we half uur verder, uiteindelijk gaat hij op rust staan en soms even liggen.

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 16:03

jusdepomme schreef:
Hoi allemaal, ik kom even dit topic binnenvallen voor ervaringen en meningen :)

Mijn merrie is nu ongeveer een maand aan het staken. Ik dacht eerst dat dit puur gedragsmatig was omdat het heel erg in verband staat met bepaalde hoeken niet in willen en het begon op een dag dat er ook echt iets spannends in die hoeken was, het is nogal een drama queen dus ik vond dat niet abnormaal voor haar. Het probleem is echter dat het steeds erger wordt, ondanks dat ik goede begeleiding heb en er zelf ook niet bang of onrustig van word. Wat ze doet is de hoeken niet in willen door of heel hard te gaan en de hoek af te snijden of te stoppen en omhoog te komen. Vandaag was ik al een halfuur aan het rijden, had ik het staken eruit en stapte ik even een rondje, met stappen aan de lange teugel ging ze ook rustig de hoeken in. Toen ik haar weer oppakte en aandraafde kwam ze al ter hoogte van de E-B lijn omhoog, drie keer achter elkaar en echt heel hoog. Zo'n heftige reactie had ik niet eerder gehad na een halfuur rijden dus ben afgestapt.

Bij het afzadelen ging ik verbanden leggen, ze gaapt veel na het rijden en is ook gevoelig op haar buik. Ik denk dus toch dat ze maagzweren heeft en heb dit met mijn instructeur overlegd, hij denkt van niet omdat het gedrag zo duidelijk aan de hoeken gekoppeld is. Ik kan bijv. 'moeilijke' dingen als eenvoudige wissels gewoon in het midden doen zonder protest, maar een hoek in rijden gaat niet. Ze zit verder juist ook heel goed in haar vel, heeft een mooie glanzende vacht etc. Mijn instructeur vindt echter wel dat ik een endoscopie moet laten doen om het uit te sluiten, want als je eenmaal twijfelt ga je toch niet met een gerust gevoel rijden.

Ik heb nu een afspraak gemaakt voor volgende week, maar twijfel hierover. Vindt het best heftig om haar 16 uur te laten vasten en vind nog een week wachten niet ideaal. Heb nu dus ook een afspraak gemaakt met de lokale arts die morgen op stal komt om even te overleggen en misschien alvast aan medicijnen te beginnen. Nadeel daarvan is dat je dus geen diagnose hebt, dus als ze het gedrag blijft doen weet je dan niet of ze (nog) pijn heeft of dat het echt gedragsmatig is. Aan de andere kant kan het gedrag nu ook een gewoonte geworden zijn dus kan ze het ook blijven doen als ze geen pijn meer heeft...

Ik ga dus in elk geval morgen met de dierenarts overleggen en voorlopig niet rijden, maar ben benieuwd wat jullie zouden doen!

Die van mij deed precies hetzelfde als ze de hoek in moest. Combi van maagzweren en scheefheid.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:06

Phonix schreef:
Ik denk dat het ook heel belangrijk is om te beseffen dat er verschil is tussen maagzweer en darm problemen. Mijne hebt nooit dunne mest gehad. En mestaal heb paarden met maagzweer niet echt dunne mest maar andere ongemakken.

Het lijkt erop dat maagzweer een hype is geworden. Aan één kant goed omdat er komt meer research naar, maar het is ook belangrijk om te beseffen dat maagzweer mestaal komt van iets anders : slecht management, pijn in de lichaam, stress en zo voort.

Snap ik inderdaad! Maar als ik de symptomen van een maagzweer opzoek staat daar toch ook diaree en mestwater bij. Nu heeft mijn paard meer last van water dan echt diaree.

Salmonella heb ik ook al overlegd met de DA maar dat vond mijn DA toch wat onwaarschijnlijk. Al lees ik nu dat ze ook drager kunnen zijn, misschien dat het dan toch ook langdurig kan zijn.

Het is echt puzzelen, jammer dat ze ook niet kunnen praten :Y)

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 17:30

Heb je probeer met probiotica of zoiets? Kan zijn dat dat al helpt. Bijvoorbeeld darmbalans van Vitalstyle

jusdepomme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 18:35

@plutolover en @MRIIIS bedankt voor jullie reacties!

Volgens mij zit het verschil hem inderdaad in het zuigen zelf.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:05

Mooblie schreef:
Phonix schreef:

Snap ik inderdaad! Maar als ik de symptomen van een maagzweer opzoek staat daar toch ook diaree en mestwater bij. Nu heeft mijn paard meer last van water dan echt diaree.

Salmonella heb ik ook al overlegd met de DA maar dat vond mijn DA toch wat onwaarschijnlijk. Al lees ik nu dat ze ook drager kunnen zijn, misschien dat het dan toch ook langdurig kan zijn.

Het is echt puzzelen, jammer dat ze ook niet kunnen praten :Y)

Zeg dat! Het is heel lastig allemaal. Een aantal symptomen van een maagzweer heeft mijn paard wel maar een aantal ook niet. Doffe vacht en mager/slechter eten heeft hij bijv. niet. Knarsetanden en gapen deed hij al een tijdje soms wat meer en dan weer niet. Toen hij ook ging staken onder het zadel, en de zadelmaker / chiropractor erbij had gehaald en zaken ben gaan uitsluiten (tanden, vastzitten in het lijf, slecht passend zadel) ben ik me wat meer gaan verdiepen in maagzweren. En het wijst steeds meer in die richting. Ik heb ervoor gekozen om het te proberen met Nexium maar sluit een scopie niet uit. Het was overigens een suggestie van de DA om hem op de medicijnen te zetten om te kijken of het dan zou verbeteren. Om het te proberen met Nexium is mijn eigen idee vooral omdat het een stuk goedkoper is.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 19:11

Mijn paard met maagzweren, was linksom “stout” op één zijde omhoog komen en omdraaien

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:10

Phonix schreef:

Was het maar een hype. Gelukkig is er nu veel meer kennis over en krijgen veel paarden eindelijk de zorg die ze nodig hebben.
Bovendien hebben veel paarden met maagzweren daarnaast ook last van hun darmen en vice versa.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:28

SharonIndezz schreef:
Mijn paard met maagzweren, was linksom “stout” op één zijde omhoog komen en omdraaien

Is eens fabel. Die van mij deed het juist rechtsom :)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:49

Zeg toch ook niet dat, dat een feit is, ik gaf alleen aan dat ie linksom stout was, had net zo goed rechtsom kunnen zijn dus :p

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:47

Hier afgelopen donderdag een zand foto gemaakt van de buik om dit vast te checken. Zat wat zand in maar niet teveel eigelijk voor klachten. Er is ook bloed afgenomen gelijk om te kijken of daar iets uit komt.

As donderdag scopie ben heel benieuwd

Moest er gister even opzitten voor een rijfilmpje voor de dierenarts omdat ze benieuwd was hoe die nu onder het zadel was aangezien de laatste keer echt staken was en niet willen aandraven ik was ook benieuwd ook omdat ik dan goed vergelijking had aangezien ik er nu 3 weken niet had opgezeten al.

Conclusie geen staken. Maar gewoon geen go ze leek compleet afgesloten in deze lijf alsof ik been moest geven tegen blok beton.. ze draafde opzich der rondje kreeg er alleen niet in galop.aanleuning nog netjes geen verzet ook maar er zat totaal geen gang in. Dit merk ik ook erg aan de hand zoo taai zo loom. Na drie weken hoort een jong paard druk te zijn hier was het opstappen en niks.
Vind het zo lastig.. aansingelen en poetsen merkte ik eigelijk niet veel nu kwa gevoeligheid zit maar te puzzelen wat ze kan hebben. Maar ik wil idd geval de maagzweren uitsluiten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 10:57

Maagzweren....het meest jammere en eigenlijk schandalige is dat de medicijnen (omeprazole) er tegen zo gruwelijk duur zijn!
Er word op dat leed financieel flink mee gelift

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:13

Ferera schreef:
Het is gelukt om de medicijnen in België te kopen met mijn Nederlandse recept via die kennis. De totale kosten zijn € 300,40 voor 8 doosjes a 112 stuks! Ik ga er in januari mee starten. Hoop dat hiermee de zweren in het onderste deel van de maag volledig zullen verdwijnen.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring! Wil je je ervaring delen als je meer informatie hebt? :D

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 14:06

IVAANAA__ schreef:
Hier afgelopen donderdag een zand foto gemaakt van de buik om dit vast te checken. Zat wat zand in maar niet teveel eigelijk voor klachten. Er is ook bloed afgenomen gelijk om te kijken of daar iets uit komt.

Moest er gister even opzitten voor een rijfilmpje voor de dierenarts omdat ze benieuwd was hoe die nu onder het zadel was aangezien de laatste keer echt staken was en niet willen aandraven ik was ook benieuwd ook omdat ik dan goed vergelijking had aangezien ik er nu 3 weken niet had opgezeten al.

Conclusie geen staken. Maar gewoon geen go ze leek compleet afgesloten in deze lijf alsof ik been moest geven tegen blok beton.. ze draafde opzich der rondje kreeg er alleen niet in galop.aanleuning nog netjes geen verzet ook maar er zat totaal geen gang in. Dit merk ik ook erg aan de hand zoo taai zo loom. Na drie weken hoort een jong paard druk te zijn hier was het opstappen en niks.
Vind het zo lastig.. aansingelen en poetsen merkte ik eigelijk niet veel nu kwa gevoeligheid zit maar te puzzelen wat ze kan hebben. Maar ik wil idd geval de maagzweren uitsluiten.

Mijne is zoals dit. Aan de longe wil ze wel werken maar onder het zadel is ze tegen de hand en je merkt dat ze niet helemaal door de lichaam loopt.

Gisteren hebben wij probeert met buscopan inspuiten en darnaa weer te rijden en dan liep ze beter. Dit was om andere dinges uit te sluiten. Ik moet ook een zand foto doen om zand uit te sluiten.

Het is wel allemaal beter dan wat het was maar het gaat zo paasei langzaam allemaal en ik zie mijn geld uit de raam vliegen. Niet dat ik het niet voor haar over hebt, maar het begint nu gruwelijk veel geld te worden.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 21:39

Phonix schreef:
IVAANAA__ schreef:

Mijne is zoals dit. Aan de longe wil ze wel werken maar onder het zadel is ze tegen de hand en je merkt dat ze niet helemaal door de lichaam loopt.

Gisteren hebben wij probeert met buscopan inspuiten en darnaa weer te rijden en dan liep ze beter. Dit was om andere dinges uit te sluiten. Ik moet ook een zand foto doen om zand uit te sluiten.

Het is wel allemaal beter dan wat het was maar het gaat zo paasei langzaam allemaal en ik zie mijn geld uit de raam vliegen. Niet dat ik het niet voor haar over hebt, maar het begint nu gruwelijk veel geld te worden.

Ja het is allemaal zo duuur.. ik ben idd zo benieuwd wat er allemaal uitkomt vooral uit het bloed of daar iets uit komt.
Word vervolgd

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:00

DenieesB schreef:
Ferera schreef:
Het is gelukt om de medicijnen in België te kopen met mijn Nederlandse recept via die kennis. De totale kosten zijn € 300,40 voor 8 doosjes a 112 stuks! Ik ga er in januari mee starten. Hoop dat hiermee de zweren in het onderste deel van de maag volledig zullen verdwijnen.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaring! Wil je je ervaring delen als je meer informatie hebt? :D

Doe ik! Ik ben morgen twee weken onderweg. Mijn merrie is een stuk vrolijker en wat aangekomen lijkt het. Wel mega slappe mest van de medicijnen helaas. Ik hou jullie op de hoogte.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 16:57

Ik ben nu 1 week onderweg met 3 x 20 mg Nexium (gehaald bij het Kruidvat). Of het ligt aan het weer of aan het feit dat na 8 weken aan de hand stappen we weer mogen opbouwen aan de longe maar mijn paard is niet te houden zo blij. Ik hoop echt zo dat het de pillen zijn (en een klein beetje van de rest). Ik blijf iig nog 3 weken op deze dosering en dan ga ik voorzichtig afbouwen. Hopelijk gaan we tegen die tijd dat we zijn afgebouwd ook weer de wei op. Knarsentanden heb ik niet meer gezien, hij is was niet gevoelig bij het poetsen op de singelplek en borst. Wel gapen maar toen stond hij met een laserpad om zijn knie dus ik vermoed dat het daarvan was.
Paard blij, ik blij!

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:54

Vandaag uitslag gekregen van bloed
beta-globulines waren verhoogd dus toch van evt een wormbesmetting.. andere waardes waren oke.ze heeft vorig jaar een goeie wormbesmetting gehad van bloedwoemen en Aantal keer ontwormt ervoor.. we hadden eind vorig jaar controle onderzoek en uit mestonderzoek was ze toen vrij behalve zand waarvoor ze nu alweer zandkuur krijgt..

Pff ze kon het ook niet plaatsen waarom dit verhoogd was omdat ze eigelijk na alle ontworming en controle nu vrij zou moeten zijn. Haar weerstand kan het mischien niet zelf aan om te herstellen dacht ze..

Nou woensdag avond brengen en donderdag scopie en of mischien darm echo..

Als hierin niks uitkomt ga ik mischien naar homeopaat Charlotte Riethof toe of zei iets kan betekenen..

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:05

Hoi allemaal, ik meld me hier ook. Ik heb niet alles gelezen in dit topic maar wel al veel.

Fudge heeft al een jaar last van maagzweren. Op en af en de symptomen inconsequent in heftigheid. Ben dit afgelopen jaar al zo'n 6000 euro kwijt aan de behandelingen.

Ik ben eind november bij den hoek (Eric laarakker) geweest. Zij vermoeden een gluten allergie dus hij staat op glutenvrij voer. Het wordt op dit moment getest met bloed of het daadwerkelijk zo is.

Omdat hij niet meer op stro mocht staan en onverpakt hooi moest krijgen is hij van stal gewisseld, op zich eigenlijk voor hem een betere plek.
Hij mag ook geen medicatie meer want daar zit ook gluten in. Moest dit zo 4-6 weken aankijken met de spulletjes van Den Hoek.

Nu leek het heel even goed te gaan 1,5 week op de nieuwe stal waarin hij geen symptomen toonde maar sinds zaterdag begin het feest weer.

Ik mag zijn buik/boeg niet aanraken anders word ik gebeten en/of getrapt als ik niet oplet.
En dit is dus al een jaar lang zo, soms nog erger dat ik ook zijn rug niet mag aanraken.

Hij is qua gedrag helemaal niet mijn Fudge geweest het afgelopen jaar en ik voel me zo machteloos dat ik hem niet kan helpen.

De dierenarts zegt dat het vanwege zijn leeftijd (7,5) geen ppid kan zijn. Ook ziekte van Lyme is volgens de da niet waarschijnlijk.
Mijn gevoel is dat er iets heel veel pijn doet bij hem en dat dat de maagzweren veroorzaakt. Ik kan er alleen niet achterkomen wat precies en of en hoe ik het weg kan nemen.

Fudge is hypermobiel en heeft functionele patella fixatie. Dat was onder controle met ijzers om zijn beenstand te corrigeren en goed te trainen. Maar bij de nieuwe stal mogen de ijzers niet en er valt zo weinig te trainen. Hij kakt helemaal in en zijn bespiering is steeds minder. Toch ziet hij er voor buitenstaanders nog 'goed' uit.

Ik weet niet meer wat ik moet doen als het nog steeds niet over wil gaan. Ik gaf hem zelfs baking soda voor zijn maag omdat ik las dat het kon helpen, helaas deed dat niets. Gastrogard deed ook niets en volgens mij mag hij dat nu ook niet meer omdat er gluten in zit.

Oh ja hij heeft vorig jaar eind februari een scopie gehad (maagzweer bovenste gedeelte, niets bij dunne darm in de buurt) en tot september leek hij beter te worden met omeprazol elke keer als hij last had. Maar het kwam elke keer weer terug en steeds sneller. Nu sinds hij het in oktober weer kreeg, hielp de medicatie niets meer.

Ondertussen heb ik ook geen geld meer voor grote onderzoeken en alles wat ik nu nog voor hem moet doen moet ik met betalingsregelingen afstemmen.

Ik ben moedeloos.
Iemand nog een idee wat het kan veroorzaken?

Hij gaat frequent naar de hoefsmid. Wordt frequent ontwormt en krijgt om de 6 weken een osteo behandeling (als gevolg van zijn beenstand zit hij vaker vast in zijn onderrug).

In ieder geval alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Rietje92 op 09-01-23 22:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:07

Slanke maagzweer in het bovenste gedeelte heb komt het vaak van niet genoeg hooi. Hebt ie toegang tot 24/7 hooi?

Rietje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:11

Ja vergeten te vermelden, hij heeft 24/7 hooi onbeperkt (had hij ook op de oude stal). Hij staat nu ook 24/7 buiten met grote schuilstal waar hij vrij in en uit kan lopen.

Hij wordt ook elke maand ontzand met psylliumzaad en op de rontgen was ook geen zand te zien.
Laatst bijgewerkt door Rietje92 op 09-01-23 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 22:13

Vreselijk Rietje... :(:)
Mijn paard had ook eindeloos klachten en nadat ik compleet blut was heb ik hem getest op pssm 1 en 2 waaruit hij positief bleek. Na aanpassingen heb ik eindelijk mijn paard terug, al een jaar lang, zonder verdere medicijnen die ik toch niet meer kon betalen.

Maagzweren komen ergens vandaan. Blijvend behandelen zonder de oorzaak te weten ontdoet je vooral van je geld zonder dat het zoden aan de dijk zet. Ik hoop dat je snel vindt wat jouw paard mankeert, heel veel sterkte!