[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:25

Misschien heeft je paard baat bij Derfen? of opstallen rond zonsop- en ondergang.
Doet eigenaresse de deken wel af in stal? want daar zijn de exzeemdekens niet sterk genoeg voor als ze gaan schuren. Waarschijnlijk schuurt je paard ook uit gewoonte met deken, welk merk heb je geprobeerd dan?

lemanthia

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:28

had een eerst (vorig jaar) premiere toen een sectolin. dit jaar weer verder met de sectolin en nu een nieuwe premier. en nu niks, sinds zondag,.

mijn pony komt niet op stal zomer i.v.m. overgevoeligheid voor stof

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:31

Lemanthia, dat is het probleem; dit zijn officeel geen exceemdekens maar vliegendekens. Daar gaan die kleine knutjes doorheen. Ik weet zeker dat je van de Rambo Sweet itch hoody meer plezier gaat hebben. Die zijn erg sterk.
Ze staan regelmatig op MP en via Josi hier op Bokt zijn ze nieuw veel goedkoper dan uit de winkel.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:33

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:41

Foto van hairextensions komt nog hoor, ik moet even de moeite nemen om alle foto's van mijn mobiel te halen. (staan ook nog veel vakantiefoto's op).

Lemanthia, heeft je paard altijd al exceem gehad? Alleen in de zomer of ook jeuk in de winter?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:05

Nivada schreef:
Ik heb dit topic al eventjes doorgespit maar toch eventjes vragen om advies.

Situatie uitleg...
Op dit moment ben ik opzoek naar een eigen paard. Nu eentje op het oog. Heerlijk dier.. alles wat ik zo ongeveer zoek.
Nu het minpuntje! Waarschijnlijk zomereczeem.

Ze is nu 4 jaar en sinds dit jaar begonnen met schuren. Daarvoor nooit ergens last van gehad en veel op het land gestaan.
Nu weet ik van zomereczeem dat dit juist rond deze leeftijd naar boven kan komen.
Ze heeft op dit moment al een vliegendeken op en het gaat al stukken beter. De haren groeien weer aan.

Hoe kom je er nu precies achter dat het zomereczeem is? En als dit zo is.. moet er gelet worden op suikers in de voeding en zal ze dus altijd een deken op moeten in de zomer, als ik het zo allemaal goed begrijp?

Oorzaak achterhalen is niet zo makkelijk en dat gaan uitspitten voor een paard wat nog niet van jouw is kost meer tijd en geld dan je eraan moet willen spenderen. Term seme is gezien de variatie aan oorzaken en werkende behandelingen een parapludiagnose aan het worden voor van alles waarbij paard schuurt tijdens weideseizoen. Mogelijke oorzaken : huidparasieten, wormen, te vet gras, IR, gewoon te dik, jeuk door opgedroogd zweet, mineralen/vitamine tekort, pollenallergie, allergische reactie op stof van dekje/deken/shampoo/wasmiddel, zonneallergie, tot werkelijk gewoon allergisch voor knuttenbeten.

Hoe jammer ook, ik zou verder zoeken.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:07

Alhoewel ik dol op mijn ZE paard ben, zou ik er niet snel aan beginnen als ik het van te voren wist.
Het kost je handenvol geld en hele intensieve verzorging.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:08

ik weet niet of ze altijd al exczeem heeft gehad, is niet zo heel vel bekend over dr verleden.. swinters op stal doet ze het alleen als ze net op stal staat verder niet en dan alleen puur de stal. zomers, schuurt ze manen, staart,hoofd en oren.

ze is wel iets te dik. maar ze moet zo min mogenlijk op stal

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:10

een paard met eczeem die goed reageert op deken, zou ik best kopen mits de prijs er naar is.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:13

Als je wilt rijden moet de deken er ook eens af, en dat vind ik nu juist het meest nare. Een paard wat onder zadel zo druk is en rillerig vanwege de jeuk.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:17

tamary schreef:
Nivada schreef:
Ik heb dit topic al eventjes doorgespit maar toch eventjes vragen om advies.

Situatie uitleg...
Op dit moment ben ik opzoek naar een eigen paard. Nu eentje op het oog. Heerlijk dier.. alles wat ik zo ongeveer zoek.
Nu het minpuntje! Waarschijnlijk zomereczeem.

Ze is nu 4 jaar en sinds dit jaar begonnen met schuren. Daarvoor nooit ergens last van gehad en veel op het land gestaan.
Nu weet ik van zomereczeem dat dit juist rond deze leeftijd naar boven kan komen.
Ze heeft op dit moment al een vliegendeken op en het gaat al stukken beter. De haren groeien weer aan.

Hoe kom je er nu precies achter dat het zomereczeem is? En als dit zo is.. moet er gelet worden op suikers in de voeding en zal ze dus altijd een deken op moeten in de zomer, als ik het zo allemaal goed begrijp?

Oorzaak achterhalen is niet zo makkelijk en dat gaan uitspitten voor een paard wat nog niet van jouw is kost meer tijd en geld dan je eraan moet willen spenderen. Term seme is gezien de variatie aan oorzaken en werkende behandelingen een parapludiagnose aan het worden voor van alles waarbij paard schuurt tijdens weideseizoen. Mogelijke oorzaken : huidparasieten, wormen, te vet gras, IR, gewoon te dik, jeuk door opgedroogd zweet, mineralen/vitamine tekort, pollenallergie, allergische reactie op stof van dekje/deken/shampoo/wasmiddel, zonneallergie, tot werkelijk gewoon allergisch voor knuttenbeten.

Hoe jammer ook, ik zou verder zoeken.

Ja iedereen zegt telkens verder zoeken maar ik vind dat er meer in een paard zit dan het probleem ZE.
Maar goed ik begrijp ook heel goed dat het een heel gedoe is!

Tot nu toe is het dus te doen met een gewone vliegendeken met hals. Haar hoofd en manen op dr hoofd zijn nog niet beschermd. Ze schuurt dus nog wel bij haar voorpluk.
Ik vind haar wat aan de zware kant, heeft dat er ook mee te maken?
Ik vind haar nog best prijzig. De rest van haar eigenschappen vind ik echt top, valt niks op aan te merken. Behalve die ZE.

Het kan ook zo zijn dat het dus elk jaar erger wordt? Dit kan je helaas niet in de toekomst zien...

Er is ook geen bloedonderzoek te doen? Dan kunnen er al veel dingen toch worden uitgesloten zoals parasieten enzo?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:28

Zeker kan overgewicht het wel verergeren, maar vergeet niet dat het ieder jaar kan verergeren en dit paard is nog maar 4. Aan ander kant, als je de energie erin wilt steken en je hebt echt een klik met dit dier is het altijd je eigen afweging natuurlijk wat geldt. Ik vind dat bij een echte excemer de prijs drastisch omlaag moet. Bloedonderzoek kun je laten doen, maar zo te horen is het wel een ZE paard. Met voeding kun je ook een hoop bereiken. Vele paarden kunnen slecht tegen veel gras, daarin kun je zeker een slag slaan als je optie hebt om weidegang te beperken naar enkele uren per dag. (overige uren paddock)
Opstallen tussen 16.00 uur en 9.00 uur is vaak ook een goede oplossing maar vind ik wel minder voor welzijn van je paard.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:32

intel_1x schreef:
Zeker kan overgewicht het wel verergeren, maar vergeet niet dat het ieder jaar kan verergeren en dit paard is nog maar 4. Aan ander kant, als je de energie erin wilt steken en je hebt echt een klik met dit dier is het altijd je eigen afweging natuurlijk wat geldt. Ik vind dat bij een echte excemer de prijs drastisch omlaag moet. Bloedonderzoek kun je laten doen, maar zo te horen is het wel een ZE paard. Met voeding kun je ook een hoop bereiken. Vele paarden kunnen slecht tegen veel gras, daarin kun je zeker een slag slaan als je optie hebt om weidegang te beperken naar enkele uren per dag. (overige uren paddock)
Opstallen tussen 16.00 uur en 9.00 uur is vaak ook een goede oplossing maar vind ik wel minder voor welzijn van je paard.

Ja moeilijk hoor, zal toch eens wat meer met de mensen overleggen. Ze zien de ernst er niet zo van in en het zijn echt hele aardige mensen.
Paard zal toch gewoon in de wei moeten kunnen staan, met deken uiteraard en als het dan gewoon altijd te doen zou zijn. Vind ik dat niet zon probleem. Alleen toch bang voor dat erger worden..
Ik ga dr maar weer eens een nacht over slapen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:44

Je kan met een onderzoek door een goede DA veel uitsluiten, maar wil je die gok nemen? Je hebt nl 0 garantie dat je de oorzaak tegen komt EN die kan behandelen. Plus dat seme een probleem is waar veel DA's weinig oplossingen voor hebben. Vaak kom je niet veel verder dan cortico's spuiten (niet aan beginnen) en net zo'n chemische zalf die je ook max. 2 weken gebruiken mag. Alle andere suggesties als bloedonderzoeken en parasieten bestrijding zullen van jouw moeten komen. En dan heb ik het nog niet over voeding en weidebeheer wat weer geheel/gedeeltelijk afhankelijk is van je stalling.

Seme is 9 maanden per jaar jeuk. Paard heeft er dus 3/4 van het jaar last van, want het is er vrijwel altijd. Het is niet iets waar paard zonder werk geen last van heeft en dus mee kan leven als grasmaaier.
Mijn pony krijgt het van te veel/te vet gras. Die kroop die 2 zomers elke keer het liefst bij mij op schoot van ellende, want die wist niet waar hij het zoeken moest van de jeuk. Heeft ook aantal keren bijna rechtop gestaan omdat er wondjes achter de oren bleken te zitten en hij dus geen hoofdstel om wilde.

Koop anders een busje jeukpoeder als je echt wil weten hoe veel last constant jeuk geeft. Uurtje verder heb je een heel ander beeld van seme dan bijzaakje, want verder is het zo'n leuk paard (wat het heel goed kan zijn, daar niet van).

haleyjames

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:00

totaal geen idee hoe het valt maar zag deze set voorbij komen
misschien wel interessant voor sommige geplaagde paarden
http://www.equimatch.nl/

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 00:10

Ja begrijp dat ik moet verder kijken dan alleen dat leuke paard en daarom wil ik me er ook eerst in verdiepen voordat er een beslissing wordt genomen.
Hoe zijn de stappen in de verergering dan wat betreft seme? Zie je dit meteen of is dit ook iets wat ontstaat, geleidelijk?
Dat ZE duidelijk niet zomaar iets!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 07:26

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:42

e_horse schreef:
Zitten er daarna niet heel veel haren in je wasmachine? Is dan 1x naspoelen genoeg om dat eruit te krijgen?

Ik was mijn eczeemdekens ook in een gewone wasmachine. Die is echter verder niet voor huishoudelijk gebruik.
De dekens worden bij mij sowieso goed uitgeborsteld, voordat ze de machine in gaan, en dan was ik mijn Rambo op 50 en soms wel 60 graden.
Gewoon op vol programma, met meerdere spoelbeurten.

Ook mijn industriele machine spoelt meerdere keren na. Gemiddeld 4x per wasbeurt. De zeepresten moet goed uit de dekens zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:46

lemanthia schreef:
ik ga niet elke 6 weken een nieuwe deken van 80 euro halen. met en zonder deken schuurt ze. ben nu bezig met zalfjes en shampoo's tegen de jeuk. ze krijgt geen brok en hooi. dus daar kan het niet aan liggen. snoepjes e.d maar heel af en toe.

Dan zou ik toch verder laten onderzoeken of er niet meer aan de hand is.
En tot je dat weet de pony binnen houden, zodat ze niet zoveel last van de vliegjes heeft.

Pffff lijkt me toch wel vreselijk om een pony met zoveel jeuk te hebben. Zowel voor eigenaar als voor het dier zelf.

Mijn oma zei altijd: jeuk is erger dan pijn....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:47

opisop_shop schreef:
en als de hals heel is kun je er een halsdeken van maken. Sowieso nooit dekens weggooien en altijd de elastieken en clipjes bewaren, ter reparatie van een andere deken!

En de goede stukken stof.
Kan me niet voorstellen dat je van 2 kapotte dekens niet nog een goede kan maken....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:52

intel_1x schreef:
Alhoewel ik dol op mijn ZE paard ben, zou ik er niet snel aan beginnen als ik het van te voren wist.
Het kost je handenvol geld en hele intensieve verzorging.

Same here :j

Hoewel mijn Fries absoluut geen eczeem had toen ik hem kocht. Toen had hij lange manen.
Het kwam pas in eerste zomer dat ik hem had opzetten, toen was hij 4 jaar.
Gelukkig heeft hij alleen een hele lichte vorm van maneneczeem. Maar toch kost het geld (dekens, shampoo) en meer zorg dan een niet-eczemer.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 08:54

ellepel schreef:
dit lijkt me een goede deken!

Afbeelding
ProHorse FlyBuster voor 53 euro.

deken schijnt een maat kleiner te vallen.
agradi heeft opruiming trouwens :j

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... tegorie/56

Maar dat is ook weer een vliegendeken en geen eczeemdeken.
Dus ws zijn de maasjes in de stof te groot en laten de knutten gewoon door.
Een eczeemdeken moet echt van dicht geweven stof zijn.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:12

die deken heb ik. Hij is op zich wel oke, pasvorm is meer voor de niet-forse paarden want bij Wisse zit hij niet helemaal super. Hij valt op de boeg vrij slank namelijk, daardoor heb ik een maat groter genomen maar is hij weer vrij lang. De buikfla heeft geen nut, zit heel ver naar achteren. In zijn eigen maat zou het natuurlijk iets beter zitten aangezien deze nu iets te lang is en de buikflap daardoor weer iets te ver naar achteren.

Afbeelding

Afbeelding

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:12

Nadita, daar heb je helemaal gelijk in! daar gaan mensen nogal eens de mist mee in.

Wbt koop van het exceempaard, als je je wilt oppofferen voor zo'n paard en je krijgt het stabiel is het natuurlijk een dankbaar iets wat je doet. De mensen verkopen dit paard en als iedereen zou zeggen ik koop zo'n paard niet dan krijgt hij nooit een goed plekje.
Je moet doen wat je gevoel je ingeeft en voor lichte tot middelmatige excemers kun je vaak met deken hele goede resultaten bereiken. De kwaal zou erger kunnen worden ieder jaar, maar bijmijn 3 jarige is het dit jaar door extra zorg juist enorm verbeterd tov vorig jaar. Terwijl er dit jaar veel meer mugjes zijn!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:20

opisop_shop schreef:
maar hoe lang al? En wat heb je allemaal al geprobeerd? Ze wordt gek van de vliegen zeg je, dan zou ik haar helemaal inpakken dus ook de benen. Deze plaatste ik hier ook van de week, zou je ook kunnen proberen en ze dan afdoen op stal;

Afbeelding
http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/be ... moose?N=30

Deze dingen zijn mss wel wat voor mijn Fries. Die heeft erg veel last van vliegen, met name op stal maar momenteel ook buiten. Gewone vliegen.
Hij staat constant te stampen. En nee, hij heeft geen mijt :n
Vraag me alleen af of die dingen niet erg warm zijn.