Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Nivada schreef:Ik heb dit topic al eventjes doorgespit maar toch eventjes vragen om advies.
Situatie uitleg...
Op dit moment ben ik opzoek naar een eigen paard. Nu eentje op het oog. Heerlijk dier.. alles wat ik zo ongeveer zoek.
Nu het minpuntje! Waarschijnlijk zomereczeem.
Ze is nu 4 jaar en sinds dit jaar begonnen met schuren. Daarvoor nooit ergens last van gehad en veel op het land gestaan.
Nu weet ik van zomereczeem dat dit juist rond deze leeftijd naar boven kan komen.
Ze heeft op dit moment al een vliegendeken op en het gaat al stukken beter. De haren groeien weer aan.
Hoe kom je er nu precies achter dat het zomereczeem is? En als dit zo is.. moet er gelet worden op suikers in de voeding en zal ze dus altijd een deken op moeten in de zomer, als ik het zo allemaal goed begrijp?
tamary schreef:Nivada schreef:Ik heb dit topic al eventjes doorgespit maar toch eventjes vragen om advies.
Situatie uitleg...
Op dit moment ben ik opzoek naar een eigen paard. Nu eentje op het oog. Heerlijk dier.. alles wat ik zo ongeveer zoek.
Nu het minpuntje! Waarschijnlijk zomereczeem.
Ze is nu 4 jaar en sinds dit jaar begonnen met schuren. Daarvoor nooit ergens last van gehad en veel op het land gestaan.
Nu weet ik van zomereczeem dat dit juist rond deze leeftijd naar boven kan komen.
Ze heeft op dit moment al een vliegendeken op en het gaat al stukken beter. De haren groeien weer aan.
Hoe kom je er nu precies achter dat het zomereczeem is? En als dit zo is.. moet er gelet worden op suikers in de voeding en zal ze dus altijd een deken op moeten in de zomer, als ik het zo allemaal goed begrijp?
Oorzaak achterhalen is niet zo makkelijk en dat gaan uitspitten voor een paard wat nog niet van jouw is kost meer tijd en geld dan je eraan moet willen spenderen. Term seme is gezien de variatie aan oorzaken en werkende behandelingen een parapludiagnose aan het worden voor van alles waarbij paard schuurt tijdens weideseizoen. Mogelijke oorzaken : huidparasieten, wormen, te vet gras, IR, gewoon te dik, jeuk door opgedroogd zweet, mineralen/vitamine tekort, pollenallergie, allergische reactie op stof van dekje/deken/shampoo/wasmiddel, zonneallergie, tot werkelijk gewoon allergisch voor knuttenbeten.
Hoe jammer ook, ik zou verder zoeken.
intel_1x schreef:Zeker kan overgewicht het wel verergeren, maar vergeet niet dat het ieder jaar kan verergeren en dit paard is nog maar 4. Aan ander kant, als je de energie erin wilt steken en je hebt echt een klik met dit dier is het altijd je eigen afweging natuurlijk wat geldt. Ik vind dat bij een echte excemer de prijs drastisch omlaag moet. Bloedonderzoek kun je laten doen, maar zo te horen is het wel een ZE paard. Met voeding kun je ook een hoop bereiken. Vele paarden kunnen slecht tegen veel gras, daarin kun je zeker een slag slaan als je optie hebt om weidegang te beperken naar enkele uren per dag. (overige uren paddock)
Opstallen tussen 16.00 uur en 9.00 uur is vaak ook een goede oplossing maar vind ik wel minder voor welzijn van je paard.
e_horse schreef:Zitten er daarna niet heel veel haren in je wasmachine? Is dan 1x naspoelen genoeg om dat eruit te krijgen?
lemanthia schreef:ik ga niet elke 6 weken een nieuwe deken van 80 euro halen. met en zonder deken schuurt ze. ben nu bezig met zalfjes en shampoo's tegen de jeuk. ze krijgt geen brok en hooi. dus daar kan het niet aan liggen. snoepjes e.d maar heel af en toe.
intel_1x schreef:Alhoewel ik dol op mijn ZE paard ben, zou ik er niet snel aan beginnen als ik het van te voren wist.
Het kost je handenvol geld en hele intensieve verzorging.
ellepel schreef:dit lijkt me een goede deken!
ProHorse FlyBuster voor 53 euro.
deken schijnt een maat kleiner te vallen.
agradi heeft opruiming trouwens
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... tegorie/56
opisop_shop schreef:maar hoe lang al? En wat heb je allemaal al geprobeerd? Ze wordt gek van de vliegen zeg je, dan zou ik haar helemaal inpakken dus ook de benen. Deze plaatste ik hier ook van de week, zou je ook kunnen proberen en ze dan afdoen op stal;
http://ooteman.nl/op-en-om-het-paard/be ... moose?N=30