[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:57

Ja dat is ook mijn ervaring (alleen op het moment schuurt mijne nog amper) en wat ik bij anderen heb gezien met eczeempaarden.
Vooral het geval van buiten komen en niet schuren of jeuken met andere paarden maar vervolgens als ze weer binnekomen als een idioot overal langsschuren totdat de voerbak er bij wijze van spreke afligt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:31

Die deken ligt netjes. Zou niks aan die flappen bij de benen doen. Gaat best zo :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:38

ik vind dat altijd zo grappig dat mensen zeggen dat een paard in de wei niet kan schuren :D
is onzin!

kijk ,een paard doet dat namelijk zo:
Afbeelding
Afbeelding

mist alleen de foto nog dat hij na het rollen op zijn kont bleef zitten en rondjes ging draaien,met als gevolg dat zijn hele staart aan puin lag ;(
foto's zijn van 3 jaar geleden,verkeerd voerbeleid,een wei met rondom bomen en geen deken op

maar nu met deken is dat klaar en over *\o/*

paarden die nu pas beginnen te jeuken als ze op stalk komen kunnen ook simpel last hebben van het verharen.
bij ons gaan de meeste stalpaarden ook eerst even lekker staan schuren als ze binnen komen.
kijk het dier na op schimmel,mijt,luis of misschien krijgt het simpelk verkeerd voer waar het op reageerd?

vanmiddag even bij appie gekeken,hals ziet er netjes uit,maar ik miste toch wel wat manen.
hij geeft geen teken van jeuk dus ik denk dat dat gesneuveld is met kroelen met zijn vriendinnetjes :P

BleikjA:
wat heb jij een snoezig dier zo met die deken om :+: :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:39

Die deken lijkt me inderdaad niet verkeerd liggen, ik neem aan dat het met mesten geen probleem geeft, die beenflappen?
Want er is niets viezer dan een ondergesch#ten deken!?!
hahaha...

Storm gaat als hij af en toe een uurtje in de stal of paddock staat na het rijden ook wel even zijn kont schuren of manen, maar wel kortstondig. Hij kan wel heel lang met Wisse staan te kriebelen, maar dat zal in zijn eigen wei ook wel gebrek aan vriendjes zijn (oude taarten hahaha, gelukkig nu een jonge fjord erbij waar hij meteen mee bevriend is :) ).
Neem aan dat het paard nu op stal biks en hooi krijgt en dat in de zomer in de koppel niet kreeg? Misschien dat hij daar dan zo op reageerd?

Iemand trouwens een idee waarom het icoontje voor dit topic zo loopt te knipperen als je het bekijkt in je eigen berichten lijst? :o :o?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:46

ik zit net te kijken,maar in mijn berichten,lijst knipperen er wel meer.
is me nooit zo opgevallen.
vraag het es op forumzaken?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:00

Dat is wel een goeie! ze heeft hem nu niet om (staat al zonder deken, aanbieding, dus handig voor volgende zomer) Ik zal morgen eens kijken of ze daar last van zal hebben.
Denk indd dat die flappen voor haar niet in de weg zitten hoor, maar vind het niet zo mooi :o

Zijn die icoontjes niet voor de grote topics waar je actief in bent ofzo?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:02

Ik zie het nu ook, het knipperende gevalletje. Heeft dat soms te maken met het aantal blz. dat er dan een nieuw topic geopend moet worden of zo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:03

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:03

ohw!

tijd voor een heel nieuw topic denk ik zo?
we zitten al over de 400 pagina's

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:16

BleikjA schreef:
Ik krijg alleen het laatste gespje van de hals (bij de kaak) niet dicht...

Elastiek een stukje verlengen?

Ik zou aan de beenflapen niets doen hoor.

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:19

Ik heb een vraagje!
Als een paard echt geen deken om kan om een bepaalde reden kan het gewoon niet en ook niet speciaal voeren! en het heeft huideczeem wat werkt dan goed tegen de jeuk? Ik heb niet veel verstand van eczeem..:( Kan het ook over gaan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 23:57

wil ik toch graag weten waarom er geen deken op kan?

speciaal voeren hoeft helemaal niet,doe ik ook niet.
die van mij krijgt gewoon een volle voerschep muesli(equiral,structuurmix) zo 4x per week met lijnzaadolie en een schep zeewier,gaat prima.
een dier met zomereczeem is allergisch voor vliegjes en niet voor voer is mijn idee.
reageren ze op voer dan is er wat anders aan de hand

eczeem gaat meestal niet zomaar over,maar je moet uit gaan zoeken waarom het dier eczeem heeft.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:34

We hebben iets meer achtergrondinfo nodig over huidige voer en huisvesting denk ik om tips te kunnen geven.
En idd, waarom kan hij echt geen deken op?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:47

Ik ben ook benieuwd waarom hij geen deken op kan, eigenlijk zou namelijk ieder paard een deken op moeten kunnen hebben als het geen eczeem deken is wel een ander soort deken(mocht dat ooit nodig zijn)

en speciaal voeren doet bijna niemand hier volgens mij..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:56

Met mijn paard gaat het zo geweldig *\o/* De jeuk blijft weg en ook de schilfertjes zijn helemaal foetsie.
Ik heb een foto gemaakt waar je heel goed kunt zien hoe lang en dik zijn manen nu zijn:
Afbeelding
Ik vind hem zo ontzettend knap met die lange blonde haren van hem! Nu moet alleen het eerste stukje nog even aangroeien en dan is het helemaal geweldig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:48

Annetje, echt super! +:)+

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 08:56

Loechest schreef:
Ik heb een vraagje!
Als een paard echt geen deken om kan om een bepaalde reden kan het gewoon niet en ook niet speciaal voeren! en het heeft huideczeem wat werkt dan goed tegen de jeuk? Ik heb niet veel verstand van eczeem..:( Kan het ook over gaan?

mag ik vragen waarom er geen deken op kan er er niet anders gevoerd kan gaan worden? geen eigen paard? dan zou ik namelijk toch met de eigenaar proberen te overleggen. als er niks aan gedaan wordt valt dit onder dierenmishandeling vind ik. je hebt een dier en moet er voor zorgen en dus ook op alle mogelijke manieren zorgen dat het paard het goed heeft. in mijn profiel staat een stukje over welzijn. dat is wettelijk bepaald. kijk daar maar eens...

MSophie schreef:
Ik ben ook benieuwd waarom hij geen deken op kan, eigenlijk zou namelijk ieder paard een deken op moeten kunnen hebben als het geen eczeem deken is wel een ander soort deken(mocht dat ooit nodig zijn)

en speciaal voeren doet bijna niemand hier volgens mij..

dan ben jij niet goed op de hoogte denk ik, want bijna iedereen let hier op het voer ;)

Annetje schreef:
Met mijn paard gaat het zo geweldig *\o/* De jeuk blijft weg en ook de schilfertjes zijn helemaal foetsie.
Ik heb een foto gemaakt waar je heel goed kunt zien hoe lang en dik zijn manen nu zijn:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-AZB7RPSI.jpg
Ik vind hem zo ontzettend knap met die lange blonde haren van hem! Nu moet alleen het eerste stukje nog even aangroeien en dan is het helemaal geweldig.

idd een heel knap paard zo!

Ik heb trouwens in mijn profiel even een kijk en vergelijk-deel gemaakt over zomereczeem bij mijn paard... had 2 extreme foto`s onder elkaar gezet... je schrikt echt!

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:23

Zij, ik heb even gekeken, wat een verschil zeg, super gewoon.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:48

Citaat:
in mijn profiel staat een stukje over welzijn. dat is wettelijk bepaald. kijk daar maar eens...

waar staat dat dan?
heb namelijk net zitten te snuffelen en ik kan het niet vinden.

enne wat dat voeren betreft.
ik zei ook dat we niet speciaal voeren, dan bedoel ik dat wer niemand een speciaal voer geeft.
,bijvoorbeeld de semit van subli of andere eczeemvoeders.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:22

mag ik vragen wat jullie anders doen in het voer?
ik heb sinds een tijdje ook een licht eczeem geval op stal en ben nu aan het kijken wat ik kan doen om hetr voro haar prettiger te maken
ze staat onder deken en krijgt volgende week een drainage kuur

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:48

Ellepel ze bedoelt denk ik dit stukje:

wat ik iedereen wil meegeven
--------------------------------------------------------------------------------

Welzijn wordt vaak verkeerd opgevat. Wettelijk is bepaald wat welzijn is. Een dier moet:
vrij van dorst, honger en onjuiste voeding;
vrij van fysiek en thermaal ongerief;
vrij van pijn, verwonding en ziektes;
vrij van angst en chronische stress;
vrij om hun natuurlijke gedrag te vertonen

Ga eens na: is jouw paard vrij van/in dit alles ?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:08

@ zij, ik bedoelde meer er is geen speciaal voer voor eczeem paarden,..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:38

astridelise schreef:
SuperRoos, ik hou je op de hoogte. Ik heb al zoveel geprobeerd en nog staat Lidar te schuren, dit is het laatste wat ik nog kon bedenken en ik hoop zo dat het helpt.

Heb je al andere drainagekuren gegeven of is dit met de witte leem het eerste in die richting?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:40

zij schreef:
dan in wasmachine ZONDER ZEEP. ik geloof dat met azijn ook goed was...

Azijn is een van de oudste middelen om dingen goed schoon mee te krijgen... En een van de oudste middelen om reacties op steken en gevolgen daarvan tegen te gaan.. Wij gebruiken hier dus azijnwater op de dichte plekken tegen de jeuk..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:43

Sieppus schreef:
Wormen is het niet, hij doet het op ieder willekurig moment, ook als hij recentelijk ontwormd is.
Op het moment dat hij na een dag buitenstaan binnenkomt is één van de eerste dingen die hij doet zich tegen de muur aan gooien en schuren |(

Schimmeltje of mijtje?
Mijn oudste paard begon ineens erg te schuren, nooit ZE verschijnselen gehad.. Therapeut erbij bleek hij een lichte schimmel bij zich te dragen, behandeld met imaverol en was over..