Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:36

Opzich vind ik dat een reeele keuze Nammie..
Waar trek je de grens. Ik vind het voor een paard dat chronisch kreupel is of geregeld insulten heeft ook niet heel paardwaardig meer geloof ik..
Maar ja,als je er zelf voor staat is de knoop doorhakken toch heel erg lastig..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:49

Ik heb nu 15 jaar eigen paarden , en daarvan heb ik ze 9 jaar bij huis staan.
De tijd begint te dringen als ik nog wat zou willen....
En ja , ik ben egoïstisch , ik wil rijden , en liefst op mijn eigen paard , gewoon een heerlijke buitenrit!
Ik hoop dat ik dat nog mee kan maken...
Gelukkig hebben we ook Tekla nog :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:52

IMJ schreef:
Waar trek je de grens. Ik vind het voor een paard dat chronisch kreupel is of geregeld insulten heeft ook niet heel paardwaardig meer geloof ik..

Weet je wat het nu erg lastig maakt...ik voel een bepaalde gereserveerdheid naar Fik toe....
En dat vind ik niet eerlijk van mezelf naar hem toe , maar ik begrijp ook wel dat ik probeer mezelf te beschermen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:02

Nammie schreef:
IMJ schreef:

Weet je wat het nu erg lastig maakt...ik voel een bepaalde gereserveerdheid naar Fik toe....
En dat vind ik niet eerlijk van mezelf naar hem toe , maar ik begrijp ook wel dat ik probeer mezelf te beschermen...

Dat is niet meer dan logisch, dat komt ook door je verleden en het verlies van Maike. Maar na verloop van tijd slijt dat en ga je je weer hechten. Ik hoop dat de wond goed gaat herstellen, er is wel een zeer goede kans dat deze zo slecht hersteld is door de bijwerkingen van cushings. Hoop dat er schot in komt en dat je binnenkort op buitenrit gaat kunnen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:08

Meid, laat dat gereserveerde nou maar gaan want het is niet verboden om iets te voelen ofzo hoor. Het is emotioneel wel heel vermoeiend maar het tegenhouden van het voelen van emoties, is uiteindelijk nog vermoeiender en je krijgt het allemaal weer op je bordje terug hoor. Dat je beseft dat je het tegenhoudt zegt natuurlijk al genoeg.
Dus ik denk dat het daar eigenlijk al te laat voor is, of zit ik fout?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:44

Ja...nee....ja....owww wat erg!
Momenteel is hij onuitstaanbaar qua gedrag...maar dat komt ook door het stilzetten heb ik het idee.[of door cushing of door de medicatie , wie zal het zeggen]
Tekla mag absoluut niet in de inloopstal , en hij jaagt haar voortdurend op , met van die geknepen amandelvormige oogjes.En dan verliest een fries het qua snelheid echt van een kwpn'er. en dat is sieluggg........
Maar je hebt helemaal gelijk Imago ,leven is voelen , ook al doet het zeer....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:49

fargo schreef:
Dat is niet meer dan logisch, dat komt ook door je verleden en het verlies van Maike. Maar na verloop van tijd slijt dat en ga je je weer hechten. Ik hoop dat de wond goed gaat herstellen, er is wel een zeer goede kans dat deze zo slecht hersteld is door de bijwerkingen van cushings. Hoop dat er schot in komt en dat je binnenkort op buitenrit gaat kunnen!

Heb geen idee hoe oud de wond is. Er moeten foto's gemaakt worden , maar dat is momenteel financieel niet haalbaar om mobiele röntgen te laten aanrukken.
En ik durf hem nu niet te vervoeren in een trailer....daarnaast heeft hij een enorme trailerfobie waar nog aan gewerkt moet worden. Maar ik wil dan eerst een normale acth waarde in handen hebben.
Ik kan wel foto's maken van hoe het er nu uitziet , misschien dat jullie er iets zinnigs over kunnen zeggen?
Ik vermoed dat het al te laat is en het proces niet meer te stoppen is. Jammer , want volgens mij had het met adequate wondbehandeling niet zo ver hoeven te komen...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:54

Logisch, hij voelt zich helemaal niet lekker en ze reageren er allemaal weer anders op. Geef het een aantal weken op de Prascend en kijk aan of hij weer enigszins zichzelf wordt. Imago heeft er zéker wel 12 weken over gedaan voordat hij weer íets zichzelf werd maar is ook heel ziek geweest in december door ontstoken wonden. Daardoor ontdekte ik: Cushing….

Je voelt het vanzelf aan als het niet eerlijk meer voor het beestje is, maakt het afscheid niet makkelijker, want je voelt al voor hem (logisch; ik heb het zelfs al met dieren die niet eens van mij zijn, waar ik geen band mee heb, maar die me al kunnen ontroeren), maar het maakt wel je beslissing makkelijker en logischer. Niet opknappen van de PS en niet meer geschikt voor jouw doel? Dan heb je je best gedaan! Toch?
Tot die tijd is het voor jullie allemaal even een behoorlijke survivaltocht en kan het alleen maar beter worden….

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:55

Liljebo had een pony die tijdens zijn cushing ook heel erg veranderde qua gedrag (totaal onberekenbaar en onvriendlijk meen ik me te herinneren).. misschien kan je haar is PB'en?
Hoewel elk dier anders is natuurlijk.. en misschien moet je eea ook gewoon even op zijn beloop laten.. zien wat er gebeurt..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 11:35

Ik kan hem vanaf as dinsdag weer aan het werk zetten , ik denk dat dat hem ook wel een beetje zal helpen.
Dinsdag is er een osteopaat bij hem geweest en sjemig wat zat hij vast! si gewricht , th 4,5,6,[plek waar de ruiter zit ] schoft, achter zijn oren aan beide kanten , schouders en enkele ribben.
Wat dat betreft is het maar goed dat we niet verder met hem zijn gegaan door de insulten.
Dat speelt ook nog mee...
We gaan ervoor , mijn man staat daar gelukkig ook achter , en we zien wel waar het schip strand.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:11

@ Nammie Ehmmm ik ben terug aan het lezen in allerlei mails over de tijd dat willy aanvallen had en ik heb toen als tip meegekregen om zijn oren te masseren om hem te ontspannen. En dat hielp echt heel erg goed (als ik nu terug denk..). Het is eigenlijk op basis van T-touch (ik weet niet of je dat kent?) Maar willy konden wij daar kalm(er) mee krijgen bijvoorbeeld als Da er was en hij van de stress bijna ging zitten, dan masseerden we zijn oren en dat hielp. (Het wordt ook wel geadviseerd bij koliek overigens). Hij is buiten ook wel meerdere keren gaan liggen rollen daarna als ik het in de longeerbak deed, heel erg grappig. Ik schrok toen eerst want ik dacht jemig wat doe ik dan nu weer, maar hij ontspande er dus echt van. Het is eigenlijk het langzaam afstrijken van de oren van onder bij de basis met de hele hand erop heen naar punt van het oor iets van 10 keer langzaam achter elkaar en de punt van het oor zelf kun je daarna tussen je duim en vingers masseren.
Misschien heb je er wat aan. Verder deden we wat lavendelolie op zijn halster en op zijn boeg. Daar kalmeerde hij ook van.
Zou helpen tegen paniekaanvallen. En hij was inderdaad meer op zijn gemak. Raar maar echt waar..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:51

Zo raar is dat niet Fargo .
Zo zijn er wel meer handelingen die helpen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:55

ik heb besloten Pablo's sarcoid weg te laten halen...ik ben te bang dat hij er een keer afscheurt :7
Volgende week woendag gaat het gebeuren.Om 10 uur daar zijn en hij is om 2 uur klaar.
Ik zal even een foto plaatsen,dan snappen jullie mij misschien ;)

Afbeelding

Afbeelding

misschien maak ik een foute beslissing...misschien niet ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 17:57

Wow Geerke, die zou ik ook weg laten halen. Liever dan dat het afscheurt. duim duim duim

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 18:39

Nonde kanonnen. Dat is idd een joekel . Denk weg laten halen een goede keuze is ...
Succes

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 19:20

Ow ow ow...da's idd een fiks uit de kluiten gewassen sarcoïd! Toen ik reageerde op je post over de Virex creme die ik gebruikt heb, dacht ik dat het echt nog maar een klein ding was...
Tja...zal in dit geval nix anders opzitten dan weghalen zeker ?

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:14

fargo schreef:
@ Nammie Ehmmm ik ben terug aan het lezen in allerlei mails over de tijd dat willy aanvallen had en ik heb toen als tip meegekregen om zijn oren te masseren om hem te ontspannen. En dat hielp echt heel erg goed (als ik nu terug denk..). Het is eigenlijk op basis van T-touch (ik weet niet of je dat kent?) Maar willy konden wij daar kalm(er) mee krijgen bijvoorbeeld als Da er was en hij van de stress bijna ging zitten, dan masseerden we zijn oren en dat hielp. (Het wordt ook wel geadviseerd bij koliek overigens). Hij is buiten ook wel meerdere keren gaan liggen rollen daarna als ik het in de longeerbak deed, heel erg grappig. Ik schrok toen eerst want ik dacht jemig wat doe ik dan nu weer, maar hij ontspande er dus echt van. Het is eigenlijk het langzaam afstrijken van de oren van onder bij de basis met de hele hand erop heen naar punt van het oor iets van 10 keer langzaam achter elkaar en de punt van het oor zelf kun je daarna tussen je duim en vingers masseren.
Misschien heb je er wat aan. Verder deden we wat lavendelolie op zijn halster en op zijn boeg. Daar kalmeerde hij ook van.
Zou helpen tegen paniekaanvallen. En hij was inderdaad meer op zijn gemak. Raar maar echt waar..

Ik heb dit jaren gedaan bij Maike vanwege zijn hoofdpijn.
Ik ken het principe , en als Fik het toelaat [hij zat niet voor niks achter zijn oren ook flink vast...] staat hij doodstil en lijkt gewoon af en toe zijn adem in te houden als ik het doe , helemaal bewust van mijn aanraking. Heel bijzonder....

Dat van die lavendel is een goeie tip!
Had al kaneel olie op he lopen smeren , de dag dat hij hier kwam. Dat schijnt te helpen met zich sneller thuis voelen hihihi
Of het werkt??? geen idee maar het ruikt wel lekker!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:18

geerke schreef:
ik heb besloten Pablo's sarcoid weg te laten halen...ik ben te bang dat hij er een keer afscheurt :7
Volgende week woendag gaat het gebeuren.Om 10 uur daar zijn en hij is om 2 uur klaar.
Ik zal even een foto plaatsen,dan snappen jullie mij misschien ;)

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

misschien maak ik een foute beslissing...misschien niet ;)

Sjemig , inderdaad , hij zal hem der maar afstoten zeg....
Ta , je kunt niet veel anders lijkt me.
Fingers crossed!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:20

Ik gebruik regelmatig rescue van Bach .
Kan het niet missen hoor .
Voor de paarden dan . Paar druppels op de schoft of beetje inwendig geven

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:26

Ik weet niet of ik daar resultaat van gezien heb , laatst het flesje maar weggegooid want het was al 5 jaar over datum.
Ik vergat elke keer dat ik het in huis had...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 21:38

Jeetje, Geerke; wat een giga....ik snap jou helemaal.
Ik zou ook bang zijn dat het op de één of andere manier zou afscheuren.

Heel veel sterkte en ik ga duimen dat alles goed gaat.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:36

Wow, Geerke, heftig zeg, wat een groot ding! Logisch dat je het laat weghalen. Ik ga duimen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 22:47

Nou Geerke... Wat een joekel!
Heel heel begrijpelijk!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:45

Owjee wat een ding, ja die zou ik ook weg laten halen.

Dierenarts heeft gisteren bloed genomen van mijn paard.
En nu praatte hij heel anders als vorige keer.
Erg raar. Wel over behandelen als er cushing uit de test komt.
Omdat hij het nu misschien weinig heeft en het dan goed te onderdrukken is.
Echt vreemd. heeft hij hier meegelezen :P :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 08:48

Of zich ook info ingewonnen