[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 22:49

Aankomende vrijdag komt de dierenarts de rechterzijde verdoven. Ben benieuwd! Iemand gaf me als tip Sjaak eens een aantal weken binnen te houden om te kijken of het misschien bijvoorbeeld een zonnesteek is. Iemand daar ervaring mee?

Merken jullie ook dat mensen het niet zo of helemaal niet geloven? Ik krijg heel vaak van die rare reacties op mijn verhaal. Herkennen jullie dat of ben ik overgevoelig (haha)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 08:43

Een zonnesteek???

Appie heeft een zonnesteek gehad.
tweede jaar dat ik hem had,hij liep te zwalken door de wei.en hij was heel sloom.
het was toen erg warm, 30 graden!

veearts gebeld en die is komen kijken, ik moest met hem in een rechte lijn naar een schuurtje lopen, ik mocht hem niet corrigeren en appie liep er bijna tegen aan....heel maf....net alsof hij niks kon zien
is al 14 jaar geleden dus ik weet niet meer precies wat de veearts allemaal heeft gedaan.
maar het was een zonnesteek als gevolg van te weinig drinken.
hij heeft een spuit gehad en moest in een donkere stal staan voor een dag of 3 meende ik.
.
verder moest ik er op letten hoeveel hij dronk,en kreeg hij electrolyten
.dat was toen maar 8 liter per dag! dus met biks bezig geweest in emmers water om hem meer te laten drinken.
Ik heb hem daarna goed in de gaten gehouden dat hij bij warm weer genoeg drinkt.

Hij heeft daar verder niks aan over gehouden, want appie schudde daarvoor namelijk al :P :D
alhoewel zijn zomereczeem daarna pas is gekomen

Maar ik snap niet warom je een paard wekenlang binnen moet houden om te kijken of er een zonnesteek is.
Een zonnesteek is een momentopname, en een paard kan daar wel blijvende schade aan organen aan overhouden.
maar om het dan weken binnen te houden?
Ik snap die logica niet.

Net als dat ik ooit op een open dag was bij een westernranch, die eigenaar(aardige man) was er van overtuigd dat een paard die een zonnesteek had gehad niet te vetrtrouwen was en een "steekje los" had die konden heel gevaarlijk zijn.

Uhm .pardon? Mijn appie gevaarlijk? |o

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 19:57

Ellepel: dat beeld herken ik van mijn oude merrie! Die had een 'boerka' (zomereczeemdeken) aan op de wei en op stal ivm zeer erg eczeem. Ze schuurde echt tot bloedens toe. Naarmate ze ouder werd dronk ze echter slechter, en op een gegeven moment 'smorgens op stal aangetroffen. Heel suf, niet goed willen eten, zwalken, heel raar. Niet extreem aan het zweten of zo, maar voelde wel warm aan. Ruim 30min af staan spuiten, en toen kwam ze weer bij gelukkig. Daarna nooit meer haar boerka om gehad.

Voor mij trouwens de komende 2 wkn niet rijden helaas |(
Guus is vandaag geopereerd aan de bult in zijn lies onder algehele narcose, wat een narigheid blijft dat zeg! Hij weigerde te gaan liggen, viel achterover, natuurlijk op de verkeerde kant... Zegt DA doorleuk: ja, als we hem niet om kunnen draaien, gaat het niet door... |o Dus met z'n allen Guus met veel moeite tot half-zit gekregen en op zn andere zijde gerold, en toen was de OK zo voorbij.
We hoopte dat Guus lekker wilde blijven liggen, maar DA was nog niet van de wei af, of meneer stond al. Van DA al te horen gekregen hoe we hem konden ondersteunen, dus nog 2uur met een wankele Guus in mn armen gestaan. Arm dier!
Gelukkig was de bult alleen een uit de kluiten gegroeide 'wrat', dus geen vervolgonderzoeken hiervoor nodig. Omdat de wond op zo'n nare plek zit, precies in zijn liesplooi, mag hij minimaal 10 dagen niet werken en alleen rustig op de wei staan.

Wat zouden jullie trouwens doen qua voer? Hij krijgt nu 1/2 schep biks per dag, over 2 voerbeurten, 3uur weidegang en op stal onbeperkt voordroog. Normaal denk ik, als een paard niets doet geef ik minder voer, maar hij heeft ook de calorieen nodig voor zijn wondgenezing. Lastig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 20:21

1/2 schepje biks?
dat is niet veel toch, zou het lekker zo laten, dat is 2x een kwart schepje.zou me daar niet zo druk om maken.
hij komt gewoon buiten en beweegt gewoon, dan zou ik eerder die weide gang ietsje korter maken,daar zit meer in dan in dat beetje biks...maar dat is mijn mening hoor.

Wat een gedoe zeg, gelukkig viel het dan mee met die wrat, maar inderdaad sneu als ze niet goed gaan liggen.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:31

Afhankelijk van het ras paard, vind ik een halve schep biks niet weinig hoor. Sjaak krijgt nu voor de vorm een handje vol, 2 keer per dag.

Het was een vraag hoor, over die zonnesteek. Als ik het zo lees, is het dat dus niet. Behalve dat ie met die kap wel eens ergens tegenaan loopt haha. Ik houd Sjaak bij voorkeur liever niet binnen, maar ja, als het hem helpt, dan wel. Probleem alleen is dat ik m niet alleen 's nachts buiten durf te zetten (mag ook niet van de stalhouder, maar dat terzijde). Sjaak staat op een van de weinige weien met schaduw en daar wil ik m ook heel graag houden.

Vanmiddag komt de dierenarts dus.. Spannend!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:51

Appie krijgt nog geen gras,maar wel een volle schep pavo 18+
en nog een schepje vitamine poeder. En die loopt momenteel 3x per week.

Succes vanmiddag, en vraag es naar die zonnesteek hoe dat zit?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 13:55

Succes vanmiddag! Ik duim voor je! +:)+

Ik kijk het voer nog ff aan, mocht ik het idee hebben dat Guus druk gaat worden minder ik het gewoon. Weidegang inperken vind ik zo zielig nu. Paddocks zijn te stoffig en daar gaat-ie rollen, dus dat mag niet. Wei is dus eigenlijk het enige dat hij heeft.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:56

Rechts uitverdoofd en het schudden bleef nog net zo erg als ervoor. En wat zegt dat nou? Volgens DA dat het in ieder geval niet die zenuw is, maar ik las ook al dat het niet altijd dat hoeft te zeggen... >;) Ik ga de gegevens en filmpjes naar mijn eigen DA in België sturen en kijken wat hij ervan zegt. Ik ben ook rond aan het kijken voor andere stalling. Eentje met een binnenbak en waar de mogelijkheid bestaat m overdags binnen te laten staan of dat ie maar heel kort buitenstaat oid. Heb al een stal op het oog, ga morgen kijken.

Hoe gaat het nu met Guus Graffi86, heelt het een beetje goed?

TinGu

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:10

Euhm... Guus is vooral erg boos... -:(- Hij was vanmorgen wat knorrig, maar nadat ik hem de AB-spuit had gegeven kon ik niks meer met hem, geen halster om doen, aaien, niks. Heb hem dus maar door iemand anders buiten laten zetten ;-)

Schudden was wel weer enorm op weg naar de wei, echt zielig ;( Hij is gisteren ook geënt, dus alles bij elkaar een beetje te veel denk ik. Na een paar uur op de wei was-ie trouwens gewoon weer zichzelf, alleen wel een beetje voorzichtig, alsof hij dacht dat ik alsnog enge dingen zou gaan doen...

Wond ziet er mooi droog uit, hij heeft stiekem een drafje gedaan en leek er ook geen last van te hebben. Wel veel kriebels, en moet goed opletten met de vliegen... Maar de eerste nacht hebben Guus en de wond goed doorstaan, dus het begin is er! *\o/*

Balen zeg, dat er niets uit is gekomen. Hoop echt dat je snel een plan hebt waar je mee aan de slag kunt! Dit gemodder lijkt me echt vreselijk, op een gegeven moment weet je dan ook niet meer wat je kunt doen lijkt me.

Moet zeggen dat Guus ook altijd wel goed opknapt als hij binnen staan, al heeft hij er op de wei zelf ook geen last van (daar staan ook geen bomen, die staan alleen langs het pad naar de wei toe)

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:03

Aaha, arme Guusje! Inmiddels al wat minder knorrig? Fijn dat het allemaal goed geneest.

Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ga Sjaak verhuizen naar een andere stal. Was gaan kijken en zij hebben daar zelfs een overdekte roundpen waar ie overdag in kan. Zo hoeft ie niet alleen maar op stal te staan de eerste tijd. Daarna kijken of het beter gaat.

Maar eerst komt nog de dierenarts uit België kijken waar ik heel veel vertrouwen in heb. Zie met enige tegenzin de rekeningen tegemoet... :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 21:02

Ben wel benieuwd wat die er van zegt!

Ik hoorde vanmiddag van een relatie tussen hoofdschudden en de ziekte van lyme bij paarden.
hier is een artikel(wel engels)

http://equusmagazine.com/article/shaken-26093

Appie heeft wel eens teken gehad, kwam daarna ook altijd een hele dikke bult op bij hem.
heb afgelopen vrijdag nog een onder zin buik weggehaald,vandaag gekeken en weer zo een dikke bult.
maar ik ga er vanuit dat dat wel weg trekt en er verder niks aan de hand is

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 22:36

Interessant artikel hoor. Ik moet zeggen dat ik daar wel al aan heb gedacht, omdat het met Lyme altijd zo apart verloopt. Sjaak heeft voor zover ik weet nooit een teek gehad, maar toch! Ik wacht voor nu in ieder geval mijn DA af. Hopen maar dat ie snel kan komen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 23:37

Coen schudt weer flink zeg, in de binnenbak met rijden af en toe, in de paddock (half overdekt) erg veel.. Die ALLEGRO kruiden? doen bij hem geloof ik niets..

Het is wel erger sinds een paar weken, ik merk zelf ook dat ik iets meer hooikoorts heb..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:51

Merk je helemaal geen verschil met die kruiden?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:59

Nope!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:35

Jammer,maar het viel te proberen toch?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:09

interessant artikel over lyme.

Ik ben momenteel de magnesium heel langzaam aan het opbouwen qua hoeveelheid. Zal uiteindelijk 20-30 gram moeten worden en zit nu pas op 7,5. Mocht dit niet helpen dan voeg ik daar de spirulina en de anti biotica aan toe.
Ik denk bij hem echt aan pollenallergie; omdat hij precies gelijk opgaat met mijn hooikoorts klachten := :=

Bij hem is het niet echt hoofdschudden meer, meer geirriteerd briezen en neus wrijven. Alhoewel dat laatste de laatste tijd sterk verminderd is :)
Het briesen is afhankelijk van de omgeving. In de bak doet hij het bijna niet

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:11

Erg jammer alleen dat ik in het zuiden woon. Bekijk je het pollennieuws dan is het overal in Nederland redelijk te doen, behalve hier in het zuiden. bah _-:( _-:(

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 14:08

hallo allemaal,
Na lang wikken en wegen denk ik dat ik mezelf i.v.m. privé omstandigheden en mijn paard er goed aan doe om een nieuwe plek voor haar te zoeken. Ik heb ze al 11 jaar en deze stap is voor mij niet makkelijk.
Mijn paard is een "regen" shaker. Ze wordt dit jaar 14. Na 8 jaar van alles te hebben geprobeerd om de oorzaak hiervan te vinden is dit helaas niet gelukt (is ook terug te lezen in dit forum). Wel heb ik een masker gemaakt voor haar, zodat ze als het gaat spetteren/regenen er vrijwel geen last meer van heeft. Daarnaast is ze ook nog gevoelig voor insuline resistentie. Met de juiste (sobere) voeding is dit al jaren onder controle en heeft ze hier geen last van.
Jullie weten als geen ander hoe het is om een shaker te hebben. Ze ziet er goed uit en door de juiste aanpak heeft ze geen tot nauwelijks klachten. Ik ben erg bang dat de evt. nieuwe eigenaar deze problemen onderschat en dat mijn paard hier de dupe van wordt. Een goede nieuwe plek is voor mij veel belangrijker dan de prijs. Hierdoor ben ik ook bang dat de "verkeerde mensen" reageren op een advertentie.

Wie heeft er tips hoe ik dit moet aanpakken??

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:27

Nou, Guus is weer de oude hoor! Vandaag dacht-ie dat-ie nog hengst is, wat een uitslover naar de buurmerrie! Brullen, staart in de lucht, steigeren... En ik alleen maar: hooo Guusje, pas op voor je hechtingen Guus... _O- _O-
Gelukkig lijkt de wond goed te genezen, en meneer is weer zijn oude knuffel-zelf. Wel nog wat argwanend naar iedereen die bij hem in de buurt komt, maar als je even op het juiste plekje kriebelt, is het weer goed :))

My_Little_P schreef:
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en ga Sjaak verhuizen naar een andere stal. Was gaan kijken en zij hebben daar zelfs een overdekte roundpen waar ie overdag in kan. Zo hoeft ie niet alleen maar op stal te staan de eerste tijd. Daarna kijken of het beter gaat.

Ohh, ik hoop echt dat dit voor jou de oplossing is! Wel een grote stap om te nemen lijkt me, maar kan me voorstellen dat je het doet! Ik duim zeker voor je dat dit helpt! +:)+ Wanneer ga je verhuizen?

ellepel schreef:
Ik hoorde vanmiddag van een relatie tussen hoofdschudden en de ziekte van lyme bij paarden. hier is een artikel(wel engels)

Zeker interessant! Guus heb ik pas net, dus geen idee of hij ooit een teek heeft gehad. We hebben ze hier niet veel, in de 21 jaar dat ik nu rijd, heb ik ooit 1x een teek uit het oor van mn oude merrie moeten halen. Ik ken het dan ook niet dat paarden hier ziek van worden, maar het is wel de moeite waar om dat in de gaten te houden! Zeker als Appie zulke bulten krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 19:18

Jdk.
denk dat je misschien na verkoop van je paard iets kunt regelen zodat als het niet lukt net je paad het naar jou terug kan en het niet in de handel beland met alle gevolgen van dien.
dat zou ik het belangrijkste vinden.

En onderschatten, ja dat doen nog veel mensen helaas.
heb zelfs wel stalgenoten gehad die tegen me zeiden dat ik appie maar gewoon aan moest pakken want dat geschud was aanstellerij..
-O-
het word vaak niet geloofd,dus een proefperiode voor je paard en iemand die echt snapt wat er aan de hand is is wel fijn.
Zeker weten dat je paard weg moet en je het niet evenuteel kunt verhuren of iets in die richting?(ik weet je prive natuurlijk niet dus vandaar dat ik het zeg)

Appie schud nog steeds niet.
*\o/*

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 23:47

ellepel schreef:
Jammer,maar het viel te proberen toch?

Zeker weten, daar heb je gelijk in, zakkie is nog niet op, dus we gaan gewoon nog even door!

Ik hoop dat het de oplossing voor jou en je paard is, My_Little_P!!

Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet bekend was met teken en paarden.. Bij mensen wist ik het wel, maar dacht dat dieren daar minder gevoelig voor waren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 00:27

Het stomme van Lyme is dat heel veel paarden (dacht de helft maar misschien zelfs wel meer) waarschijnlijk antistoffen in het bloed heeft wegens ooit in aanraking gekomen met een teek. Maar niet al die paarden vertonen ook symptomen van de ziekte. Heb het hier ook willen laten testen en kreeg dit antwoord van een paar onafhankelijke DA's. Omdat hij verder ook geen koorts had en/of gebrek aan eetlust hebben we het even aangekeken. Achteraf bleken de 'symptomen' dan ook verklaard door andere dingen...

Mijn pony's zijn gisteren verhuisd (verplicht, heel de stal moest verhuizen inclusief eigenaars, het is dus gewoon locatieverandering eigenlijk) en ben echt benieuwd.. want: geen gras in de buurt! Staan tussen 2 gebouwen op een zandstukje en vandaag met uit de stal halen en poetsen enzo was hij heel rustig. Dus ik hoop...

Las iets over een verkoop.. lijkt me ook niet simpel om te doen :(:) , hoop dat je de juiste mensen treft!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:09

Geen gras?
Helemaal niet meer of tijdelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 14:56

Weet ik eigenlijk niet .. Misschien dat er op termijn wat verdwaalde sprieten gaan groeien maar die zullen niet lang stand houden :+ Plekje zag beetje uit als de Grand Canyon :') dus ze hebben alles gelijk gemaakt :)