[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:18

Nou wij hebben vanmorgen na het rijden nog even waterballet gehouden en dat maffe monster van mij moet zijn hoofd helemaal zeiknat hebben anders is hij het er niet mee eens. :j _O-

Maar vandaag gecontroleerd, maar was helemaal goed bij die van mij. Nu moet ik wel zeggen dat dit jaar Himalaya zoutstenen op diverse plekken langs de track gehangen zijn. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 00:25

Bij deze de huidplooi-test van Sedje:

Zoals te zien blijft de plooi gewoon staan, zelfs als hij beweegt..

Ik heb nu een lichte flexibele was-emmer met water en appelsap neergezet, en extra waterige slobber gegeven die hij niet om kon gooien (vastgemaakt aan het hek) wat hij uiteindelijk wel leeg heeft gemaakt. Toch wel fijn dat hij die vocht al binnen heeft gekregen!

Meganyr

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:22

Jeetje, dat lijkt inderdaad niet goed maar wat fijn dat hij nu goed vocht binnenheeft. Volhouden dus :).

Ik heb gisteren weer heel wat geleerd:
Wegen... Rome... iets anders dan die uitspraak kan niet beter aansluiten op hoe ik tegen de hele hoefsmid-situatie aankijk.

Megan vond het leuk om mee te gaan, toen ze op de trailer stond begon ze te briesen en zowaar te eten, dat heeft ze nog NOOIT gedaan! Een goed teken dus!

We kwamen aanlopen en de eerste opmerking was al raak: 'dat beest heeft veel pijn, dat zie ik zo!' (Terwijl ik vond dat ze wel ok liep in vergelijking met hoe het was). Hij waarschuwde me, 'ik ben zwart-wit en ik ga je vertellen hoe het zit'.

Bottomline: natuurlijk bekappen moet je de natuur laten doen, niet een mens. Als een paard in de natuur loopt heeft hij hele andere voeten nodig dan wanneer wij erop gaan rijden. De 'natuurlijke' voeten die wij maken zijn veel te zwak voor het werk wat van ze gevraagd wordt. Blote voeten op het grind. Auw.

Er moet een 'schoen' groeien. Dikke wand, dikke zool, dragen op de draagrand en nergens anders op. Dan kan het paard het werk aan. De afgelopen jaren heb ik, volgens hem, de voeten klein, kort en zwak gevijld. Ik heb ze zelf de vernieling in geholpen vindt hij.

Wat hij heeft gedaan is er een break-over ijzer onder gezet. Het ijzer is gevormd naar de hoef en nu is er nog veel rolling mogelijk. Als de hoef over een week of tien een klein beetje gegroeid is wordt de rolling minder gemaakt en ruimte gemaakt voor de hoefwand om te groeien. Een of twee setjes ijzers verder moeten ze er onder vandaan kunnen en daarna bekappen. De hoef moet minstens twee cm breder worden, geen Japans bindvoetje meer.

Wat hij zei maakte wel sense. Hij kon ook precies vertellen wat en wanneer er bij Megan fout ging, het voetje linksvoor is er 'erger aan toe' dan de andere.

Eerlijk waar, Megan knapte op naarmate hij bezig was. Haar ogen lichtten meer op en ze kreeg naar Megan-hoofd weer terug. Ik zag ineens mijn paard weer!

Terug naar de trailer liep Megan voorop, zoals ze altijd deed. Thuis draafde ze naar de paddock en deed daar een ere rondje met zelfs een klein bokje.

Advies: voeren dat paard. Ze is uitgehongerd en moet op krachten komen. Insulineresistentie, onzin. Gewoom voeren met je ogen, want hoefbevangen wordt deze niet. Dat is ze misschien wel geweest, maar nu niet en dat gaat ook niet meer gebeuren.
Alles met mate, uiteindelijk een paar uren gras per dag en een goeie schep brok moet makkelijk kunnen.

Hoefsmid, PN, ik denk dat deze twee heel goed naast elkaar kunnen en moeten bestaan. Werkt het één niet, dan het ander wel. Ik vertrouw hem wel, hij zegt natuurlijk ook wat ik wil horen en daar luister ik dan maar wat graag naar. Beter dit dan het alternatief!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:46

Citaat:
Advies: voeren dat paard. Ze is uitgehongerd en moet op krachten komen. Insulineresistentie, onzin. Gewoom voeren met je ogen, want hoefbevangen wordt deze niet. Dat is ze misschien wel geweest, maar nu niet en dat gaat ook niet meer gebeuren.
Alles met mate, uiteindelijk een paar uren gras per dag en een goeie schep brok moet makkelijk kunnen.

Hoe verzint hij het..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 08:53

Ik ken die kerel dus (nog) niet, maar jij wel toch JP? Is hij ook DA, dat hij dit soort uitspraken over I.R. doet? Want als Megan I.R. is, niet luisteren naar dat laatste hoor!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:06

Goede smid, geen DA en zeker geen voedingsdeskundige!

Dat hij zich in bepaalde mate tegen 'hypes' verzet.. okay. Maar als je paard getest is en bewezen aan IR/PPID lijdt, dan is dit wel het meest fatale 'advies' wat je kunt geven.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 09:23

Goed dat je gegaan bent Meganyr! Gaat helemaal goed komen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:15

Zooooo, het ego van die vent spat er zelfs zo nog vanaf. Ja, hij is zwart/wit in zijn uitlatingen: wat je tot nu toe hebt gedaan is prutswerk en hij zal het wel eens even goed doen. Alsof hij nooit iets fout doet en een andere werkwijze nooit goed kan doen.
Ik geloof best dat hij een goede smid is en ook dat Megan met een ijzer geholpen kan zijn (dat blijkt ook wel uit haar gedrag met die ijzers), maar zomaar IR wegvegen is echt buiten zijn boekje. Als bij Megan IR is aangetoond, dan zul je voorzichtig moeten zijn met voer. Kies je voer zorgvuldig en blijf goed kijken naar de reactie van Megan, dat is je enige echte referentie.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:26

Natuurlijk zit er nuance in zijn voer-verhaal en ik ga haar ZEKER niet gelijk op het land gooien!
Mijn man verwoordt het zo:

Het advies was zeker niet om haar nu op het land te gooien of ineens veel te voeren maar om het met verstand heel voorzichtig op te voeren. In zijn visie kun je door gewoon goed te kijken (optisch) zien wanneer de grens bereikt is: vacht, gesteldheid en bottom line: wordt ze te dik. Hij heeft alleen wel 10x gezegd dat alles altijd "met mate" moet, maar dat veel mensen dat vergeten. Dus rustig opbouwen en nooit meer dan nodig om gezond te leven. Net zoals bij honden/katten die bij de meeste mensen veel te dik zijn. Omdat Megan in zijn ogen nu niet (zwaar) bevangen is kan ze nu best (met mate) wat meer gaan eten, want hij vond haar er zo slecht en ongelukkig uit zien. Hij zei op het eind nog wel "ik ben wel erg blij dat je hebt besloten deze stap te zetten want ik denk dat ze het niet lang meer zo had uitgehouden."

Al met al was het een nogal botte en recht voor zijn raap vent, maar in mijn ogen wel met de juiste intenties. Je zag duidelijk dat hij zich het lot van paarden aantrekt alhoewel hij ook zei dat hij zich door af en toe wat bot te zijn wat afschermt (je kan je niet al het dierenleed aantrekken want dan slaap je niet meer). Hij vind het behandelen van bijna opgegeven paarden het leukst om nu nog te blijven doen en daarom komen eigenlijk alle probleemgevallen, met name écht zwaar bevangen paarden (veel verder dan Megan), bij hem terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 10:57

Klinkt toch wel als mijn type vent eigenlijk, ik mag dat wel in mensen: geen gelul en tot op het bot...

En super voor je dat je weer weet waarvoor je het doet, is toch hoop!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 12:10

Natuurlijk heeft hij een beetje gelijk - veel ziektes worden door eigenaren zelf in de hand gewerkt. Maar noch hij, noch jouw man kunnen binnen-in kijken en de gevolgen van langzaam opvoeren etc. overzien. Dom! Je gaat iemand met diabetus 1/2 ook niet vertellen dat hij/zij langzamerhand weer onverstandige dingen mag gaan eten want dan komt het allemaal wel goed. Wordt hier totaal pissig van!
Te dik zijn heeft een enkele keer wel 'met mate'( of on-mate) te maken. Maar als jouw lever/alvleesklier door iets ontregeld zijn, dan slaat het lichaam sowieso vetten op. En zo zijn er nog wel een paar redenen waarom het fout kan lopen.Het lijf kán niet anders. Dus.. ga vooral door met je paard nog zieker te maken 'met mate' gaan ze vanzelf ook dood. Een mooi ijzertje zal dat niet voorkomen -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 13:33

Ik moet eerlijk bekennen, dat als ik het op het zicht doe, ik dus altijd te laat ben en zal zijn en zwaar achter de feiten aanloop.
En ik ben zelf veel te zwaar en krijg het er niet af, maar het feit dat MiniMe ook te dik is en ik het er maar niet afkrijg, steekt ontzettend! Nou weet ik wel, kan er ook niks meer mee qua beweging dus het lijnen is zo wie zo al 10x zo moeilijk, maar ik weet ook dat als zij bv, juist meer en meer om eten gaat lopen zeuren, het juist niet de goede kant opgaat en ik het dan juist extra goed in de gaten moet gaan houden, want als ik daar aan toe geef en bv masker af zou doen, omdat zoals gisteren madam naar mij staat te hinniken in de wei en met haar voet staat te schrapen/stampen, of ik geef haar dat plukje hooi of worteltje extra , ze binnen een maand hb staat...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 14:28

Die voeten ben ik het mee eens. Het natuurlijk bekappen verhaal klopt voor mij sowieso al nooit want we rijden hier op asfalt en lopen niet in heuvelachtig gebied etc.

Ik hoop wel dat je oppast met voeren. Ik geloof wel dat ze bevangen is geweest zoals zoveel op stal. Het land is echt veel te rijk (Engels Raay).

Fijn dat ze goed loopt op dit beslag! Hopelijk kan ze straks toch weer op blote voetjes!

Ik liet jer altijd gewoon bekappen. Het sleet dan recht af. Dat was geluk hebben. Liet de smid geregeld controleren. Gemiddeld hoefde hij er maar 2-3x per jaar echt aan te werken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:09

Goed gedaan Shanna!

Die plooi blijft wel heel lang zitten idd

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:19

Shanna zou toch even goed in de gaten houden dat dit binnen een paar dagen beter moet zijn anders, maar voor de zekerheid da laten komen misschien.

Bij die van mij bleef het maar iets staan, maar dat vond de homeopaat al schrikbarend. Nu was het bij die van mij wel dat zijn lever en nieren niet helemaal goed functioneerde. Da kon toen niks vinden, maar heb mijn gevoel gevolg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 20:53

Och, och, ik heb om 5 uur de 2 maandelijkse slobber met psylliumhusk gegeven aan de dames (1e dag !!) en nu staat ze met hartslag in achterbeentjes! Maar moet eerlijk bekennen dat ik normaliter wel elke dag voorbenen check, maar als ik daar dan niets voel doe ik achter niet en nu krabde ik voor een blijkbaar pijnlijk korstje weg, ze trok hoef weg en toen voelde ik erna precies op dat plekje miniem hartslag dus ik pak ze alle 4 en schrok me dood van de achterbenen. Ik wacht morgenochtend af , voel ik het dan nog gaat ze gelijk van het gras af en aan de buut, maar wat doe ik nou als het echt van de slobber komt? Ze eet de husk echt niet anders en krijgt toch ook redelijk zand binnen met halve dagen in de bak. Ik word er compleet gestoord van de laatste tijd, ik weet echt niet meer waar ik nog goed aan doe...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 22:12

Misschien toch weer "gewoon" lijnzaad koken en die pap geven? Lijnzaad kan toch wel? (sorry, zit niet zo in dat IR-stuk, mijn dame heeft daar geen last van)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:04

Je bedoelt lijnzaad als zand weg kuur? Ik vraag mij af of dat er san makkelijker in zal gaan als de smakeloze husk. En die kuur moet ik wel met regelmaat goed doen nu ze op zand staan ook.

Kom net weer terug van voelen en nu voel eigenlijk al weer bijna niets meer, ik ga een schrift bijhouden en meerdere keren per dag voelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:29

Ja, gekookt lijnzaad (ik noem het altijd "slimy's) neemt vrij goed zand mee naar buiten. Die phsylium werkt nog beter, maar als je het er niet in krijgt zonder nevenschade, schiet je er ook niet mee op.
Ik voer ons stel zo nu en dan een portie slimy's, oude dame wil wel graag dat het nog iets warm is, anderen lijken daar minder om te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 23:49

Thanks, kan het altijd eens proberen, maar hoeveel moet je daar dan van geven en hoelang?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 03:10

Hopelijk eet mini het. Die van mij absoluut niet.
Tis wel het proberen waard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 09:25

Je kookt ongeveer een kopje lijnzaad met 3 kopjes water voor een normale maat paard, dus ik zou voor minime voor een espressokopje gaan ;)
Ik geef het zo nu en dan, omdat er niet zoveel risico is bij ons, maar je zou dit een paar dagen achter elkaar kunnen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:01

Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat dit helpt tegen zand? Als ik met de husk al 2 kg opmaak in 6 dagen kuur voor groot paard en shet? ( ja ja Pandora, ik heb toch geluisterd naar jullie nav het andere topic) hahaha.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:14

Ik weet niet meer precies hoeveel ik maakte maar het zet wel uit, wordt vreselijk slijmerig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:51

Dat wordt de husk ook, is net behangerslijm. Vind het stiekem ook niet gek hoor dat ze het niet moet, als ik het zelf nam , nam ik het droog en klokte er een paar glazen water achteraan, maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar bij paasei...

Heb een besluit genomen: ik ga een aantal weken zeer uitgebreid, 4x per dag pulsaties voelen rn opschrijven: sochtend, als ik ze uit bak haal , uit de wei en als laatste met laatste hooi.
Ik wil weten of de pulsaties van wei komen of toch het slobber met husk en dan doe ik er ook een test week achteraan met alleen bak.
En dan zal ik triest genoeg toch mijn conclusies hier uit moeten gaan trekken of ik het nog wel paardwaardig vind voor haar. Zit al te janken terwijl ik dit typ , want ik vrees het ergste...