Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:24

Phonix schreef:
Mijne laat dezelvde symptomen zien en die hebt wel darmproblemen dus zou heel goed kunnen.

Mijne kan niet tegen psyllium dus ze staat nu op een paraffine kuur wat lijkt heel goed te helpen voor haar. Is er iemand die dat eerder heb gehad bij darm problemen? Ik heb de hele tijd gedacht dat ze darmzweren hebt, en de paraffine lijkt daarop te helpen.

En dan ook door zand? Hoe ben je daar achtergekomen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:37

Het is vaak ook een combinatie, dat ze zand gaan eten door pijn in hun maag.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:50

Max staat nu ongv 1,5 op de medicatie en ik zie zeker vooruitgang z’n mest is beter en buiksingel van deken om doen geeft geen reactie meer.

Kribbenbijten wat hij wel eens doet is ook minder. Wel 2x zien flemen na het eten (begin van de kuur en vandaag ook) nu was het flemen maar kort.. en 1x maar dit heb ik hem niet eerder zien doen..

Ik geef de omazeparol half uur voor z’n krachtvoer en dat bestaat uit esparcette brokjes en een vitamine brokje,

Ondanks dat ik echt vooruitgang zie vind ik dat wel raar..

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:13

Nouvel schreef:
Het is vaak ook een combinatie, dat ze zand gaan eten door pijn in hun maag.

Jaa ze staat 24,7 buiten op de wei met schuilhoek en altijd ruwvoer.
Toevallig zei de dap wel pas van doet die kribbebijten zag die aan ze tanden dat die waren afgesleten.nog nooit zien doen maar ik sta er natuurlijk niet hele dag naast. Maar dat kan dus ook een teken zijn van pijn.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 22:48

IVAANAA__ schreef:
het is ook echt lastig .. de een zegt dit de ander zegt dat..

Nu vertelde iemand dat de klachten ook zou kunnen komen door zand in de darmen, hij heeft wel al een zandkuur gehad maar daar kunnen ze ook door in verzet komen.

Aan de Longe niks aan de hand heeft 24/7 ruwvoer eten en staat buiten. Maar met rijden nijdig op been niet voorruit te krijgen zelfs niet in draf. Puur op de handrem. En dat op een op andere dag dat ze niet meer te rijden is..

Heb zowat alle bladzijdes hier gelezen maar wacht denk ik eerst maar de scopie af.

Hebben jullie ook bloedonderzoek gedaan erbij? Of mischien handig voorraf te doen kunnen ze daar ook nog dingen uithalen? Mocht het geen maagzweer zijn.

* Iets van handen in het haar zitten*

Lastig is het zeker en ieder paard is ook weer anders. Ik zou het nog even met de DA overleggen of bloedonderzoek nog bepaalde inzichten zou kunnen brengen en oetstoe zou voegen.

Mijn paard heeft ook al langere tijd darmproblemen in de zin dat hij op het voor hem verkeerde voer af en aan helemaal opgeblazen werd en niet te rijden was. Door ander voer is dat nu min of meer opgelost. Wat is gebleven is dat hij in de winter heel erg veel mestwater bij de mest heeft en dus een hele vieze benen en staart. Zodra hij 2 weken op de wei staat in het voorjaar is dat over. Psyllium heb ik ook in vele kuren gegeven daar wordt het altijd wel even iets beter van.

Qua maag reageert hij met grondwerk/aan de longe nauwelijks terwijl hij onder het zadel alleen maar staakt. Met poetsen soms narrig en soms niet. Wel veel gapen (heb ik lang aangezien voor “ontspanning” of verwerken van informatie :j) en tandenknarsen soms wel en soms niet. Hij eet goed, en ziet er goed uit. Het tandenknarsen is weg sinds hij maagcompositum van de groene Os krijgt.

Na heel veel lezen in dit topic ben ik vandaag gestart met 3x20 mg Nexium per dag. Ik wil dit een maand proberen en dan verder kijken.

Iccc

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 23:07

Ben erg wat de nexium doet. Had dat idd ook gelezen alleen kwa hoeveelheid zat ik maar te bedenken.. en of dat voldoende is om de klachten ze verdwijnen is tuurlijk altijd gissen.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:30

IVAANAA__ schreef:
Phonix schreef:
Mijne laat dezelvde symptomen zien en die hebt wel darmproblemen dus zou heel goed kunnen.

Mijne kan niet tegen psyllium dus ze staat nu op een paraffine kuur wat lijkt heel goed te helpen voor haar. Is er iemand die dat eerder heb gehad bij darm problemen? Ik heb de hele tijd gedacht dat ze darmzweren hebt, en de paraffine lijkt daarop te helpen.

En dan ook door zand? Hoe ben je daar achtergekomen?

Mijne hebt een speciale darmziekte maar denk wel dat de zand het allemaal erger hebt gemaakt en ook darmzweren heb gegeven. Het is een combinatie bij ons gewest.

Ze staat ook buiten met een grasmasker nu in hoop op het te verminderen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 10:20

IVAANAA__ schreef:
Ben erg wat de nexium doet. Had dat idd ook gelezen alleen kwa hoeveelheid zat ik maar te bedenken.. en of dat voldoende is om de klachten ze verdwijnen is tuurlijk altijd gissen.

Ik ook maar ik “moest” iets doen. Toen mijn paard ging staken heb ik eerst een zadelmaker en de chiropractor/da erbij gehaald. Omdat hij op de buigproef ra kreupel was heb ik eerst daar naar laten kijken en mocht ik alleen rechtuit stappen voor 6 weken. Vorige week ben ik erop gaan zitten omdat hij met stappen aan de hand heel vervelend werd. Nou het staken was er dus nog steeds. Ik had al het vermoeden dat het staken niet veroorzaakt werd door de blessure. Ik ben maar aan het wikken en wegen wat te doen. Hij wordt 22 dus ik wil hem eigenlijk zo min mogelijk belasten met allerlei onderzoeken. Medicijnen geven zonder dat je precies weet wat er aan de hand is, is natuurlijk ook wel een dingetje. Maar goed de dierenarts had dit zelf voorgesteld als een van de opties dus de gang naar het Kruidvat was snel gemaakt. Ik begreep dat je over het algemeen pas na een dag of 10 iets merkt dus ik moet nog wel even geduld hebben.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:54

Bestaat nexium dan niet in een goedkopere variant? Doosje is volgens mij ook 16 euro. ik heb volgende week donderdag een afspraak voor scopie. Moet haar een dag van te voren brengen ivm vasten. Kan mischien ook vragen om een foto te maken om zand te checken.
Kan je ook met scopie achterhalen of er darmzweren zijn?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:06

Nee helaas niet. Ze kunnen alleen zien of de darmwanden verdikt zijn of niet dacht ik.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:53

Is het dan mocht je de zweren behandelen voor de maag ook alsnog eventueel de darmen meegepakt worden? En die verdikking zien ze dan op foto of ook scopie?

Welke spuiten vinden jullie trouwens goed? Je hebt ulcergold en gastrogard dat bleek hetzelfde te zijn maar lees ook pepticur dat wat goedkoper is is dat ook minder goed?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:42

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:17

salamaleque schreef:
Na heel veel lezen in dit topic ben ik vandaag gestart met 3x20 mg Nexium per dag. Ik wil dit een maand proberen en dan verder kijken.

Benieuwd naar de bevindingen!

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:21

IVAANAA__ schreef:
Welke spuiten vinden jullie trouwens goed? Je hebt ulcergold en gastrogard dat bleek hetzelfde te zijn maar lees ook pepticur dat wat goedkoper is is dat ook minder goed?

Nee, Pepticure is niet minder goed dan Ulcergold.
In beide zit 370mg/g Omeprazole.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:39

Ik heb een bijna 3 jarige die binnenkort geopereerd wordt aan OCD. Daarna moet ze 6 weken op boxrust terwijl de rest naar buiten gaat overdag. Iemand tips om maagzweren te voorkomen?

Ze is een verschrikkelijk kieskeurige eter. Alles wat ik aanbood aan ander soort brok, snoepjes, appels/wortels heeft ze tot nog toe nooit aangenomen. Eet alleen haar eigen brok, hooi en gras

Fokker321

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:42

xLeticia schreef:
Ik heb een bijna 3 jarige die binnenkort geopereerd wordt aan OCD. Daarna moet ze 6 weken op boxrust terwijl de rest naar buiten gaat overdag. Iemand tips om maagzweren te voorkomen?

Ze is een verschrikkelijk kieskeurige eter. Alles wat ik aanbood aan ander soort brok, snoepjes, appels/wortels heeft ze tot nog toe nooit aangenomen. Eet alleen haar eigen brok, hooi en gras

Heeft ze al ooit maagzweren gehad of is dit echt puur ter preventie?

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:43

Fokker321 schreef:
xLeticia schreef:

Heeft ze al ooit maagzweren gehad of is dit echt puur ter preventie?

Als veulen heeft ze maagzweren gehad na het afspenen

Ferera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:09

Phonix schreef:
Kwam dit product tegen wat ik heel interessant vond. https://www.broadlandcountrysports.co.u ... /id/004693

Is een gel met aloe vera en hylaronic acid

Ik lees op de uk Facebookpagina ook veel goede resultaten van paarden eigenaren die een onderhoudsproduct geven met hylaronic acid. Ik ben er ook meer in het verdiepen.

Mijn merrie staan nu een week op de cytotec en ik merk vooral veel verschil in haar gedrag. Ze is stuk relaxter, ze was eerst super snel overprikkeld en gespannen. Ik denk dat ze zich beter gaat voelen. Hopen dat dit zo doorzet komende weken.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:18

Ferera schreef:
Phonix schreef:
Kwam dit product tegen wat ik heel interessant vond. https://www.broadlandcountrysports.co.u ... /id/004693

Is een gel met aloe vera en hylaronic acid

Ik lees op de uk Facebookpagina ook veel goede resultaten van paarden eigenaren die een onderhoudsproduct geven met hylaronic acid. Ik ben er ook meer in het verdiepen.

Mijn merrie staan nu een week op de cytotec en ik merk vooral veel verschil in haar gedrag. Ze is stuk relaxter, ze was eerst super snel overprikkeld en gespannen. Ik denk dat ze zich beter gaat voelen. Hopen dat dit zo doorzet komende weken.

Ik heb gevraagd of ik het kon bestellen door hun site maar ze adviseerde om het te bestellen op twee verschillende Poolse sites omdat het dan waarschijnlijk goedkoper was. Dus ik ga een liter kopen en kijken of het wat is.

Kan je update blijven geven wat betreft cytotec? Mijn dierenarts wil het niet proberen en wil me eerder naar Utrecht sturen. Mijne gaat nu gelukkig een beetje beter naadat wij zijn begonnen met paraffine. Ik ben bijna 99% zeker dat mijne darmzweren hebt, maar hier in Nederland is er zo weinig informatie over. Gelukkig is die Engelse Facebook heel informative.

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:26

Welke Facebook pagina lezen jullie dit?

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 19:48

Horses with ulcers heet die :)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 20:18

Super bedankt! Ga het is opzoeken. Al is mijn Engels niet heel best.

Vandaag nog even weer mest check gedaan voor zand twee weken terug een zandkuur gegeven omdat er toen ook uit mestonderzoek zand kwam. Helaas toch nog steeds zand.
Dus laat volgende week ook gelijk een foto maken om te kijken hoeveel zand erin zit om uit te sluiten daar daar evt icm darmen de staking kan komen.

Heb erook niet meer opgezeten laat haar tot die tijd staan. Wil haar niet erdoorheen rijden terwijl ze mischien pijn heeft. Vind het heel spannend ben zo benieuwd.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:23

Fokker321 schreef:
salamaleque schreef:

Benieuwd naar de bevindingen!

Vandaag was dag 4 van de Nexium. Mijn paard was goed wakker, niet zo chagrijnig en ik heb hem ook helemaal niet zien gapen. Zijn mest ziet er ook beter uit (normaal komt er behoorlijk wat mestwater mee en heeft hij hele vieze billen). Ik weet het niet, ik wil natuurlijk ook heel graag dat het helpt maar ik denk ik deel toch even dit kleine lichtpuntje met jullie :j

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:21

Ik zie de laatste tijd meerdere keren de term 'maagzweer' op bokt voorbij komen en dat zet me eerlijk gezegd wel wat aan het denken.

Mijn paard heeft nu ruim een jaar slechte mest, dun en met veel mestwater. Hij heeft ook goede weken ertussen zitten maar reageert gevoelig op bijvoorbeeld schommelingen in weer. Zijn algehele weerstand is ook niet helemaal wat het moet zijn. Mest en bloedonderzoek komt weinig uit.

Ik ga starten Nexium om te kijken of dit wat voor ons kan betekenen.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met de scopie zelf. Ik vind het best heftig klinken..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 10:29

Mooblie schreef:
Ik zie de laatste tijd meerdere keren de term 'maagzweer' op bokt voorbij komen en dat zet me eerlijk gezegd wel wat aan het denken.

Mijn paard heeft nu ruim een jaar slechte mest, dun en met veel mestwater. Hij heeft ook goede weken ertussen zitten maar reageert gevoelig op bijvoorbeeld schommelingen in weer. Zijn algehele weerstand is ook niet helemaal wat het moet zijn. Mest en bloedonderzoek komt weinig uit.

Ik ga starten Nexium om te kijken of dit wat voor ons kan betekenen.

Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met de scopie zelf. Ik vind het best heftig klinken..

Mijn paard had nooit mestwater. Het enige wat opviel aan haar mest was dat het zuur stonk als ze last van de maag had.

Ondertussen heb ik enkele topics langs zien komen met paard die mestwater hebben en een salmonellabesmetting hadden. Zou je hier niet naar willen kijken?