Indira moet ik om de 2,3 weken wassen. Ligt eraan hoeveel ze gerold heeft. Die heeft er baat bij als al het zand weg is. Ook die staat altijd bedekt, Verlies geen manen alleen bij de winterhals 1 strookje van 1 cm, maar dat is nou niet de grootste ramp.
De ander gooi ik straks weer eens naar buiten, kijken wat ze er van bakt vandaag.
intel_1x
Geplaatst: 25-08-11 10:15
De nachttemperatuur ging weer wat omlaag vannacht , waardoor mijn ZE paard nu staat te grazen zonder deken en zonder jeuk Die van mij heeft ook dun haar, behalve de staart die is mooi vol. Voorheen had hij hele weelderige manen! Ik denk dat de dekens toch de groei belemmeren en haar verstikken. Veel luchten en aantal uren aflaten liefst dagelijks is een hele verbetering (evt even goed insprayen met antivliegenspul voor die uren, vliegensrpay met eucalyptus erin houdt ZE mugjes op afstand). Bij paardenhaarextensions zijn nu erg leuke voorplukken te koop met krammetje eraan (29 euro). Gemakkelijk in te doen en helpt ook nog tegen vliegen rondom de ogen. Ik heb ook een toupetje voor mijn paard Ik ben nu helemaal over op Marstall exceem muesli en supplement exzem plus. Marstall vertegenwoordiger kan mij beloven dat paardje dan volgend jaar najaar zonder deken kan! Ik heb het eerder gegeven en toen zag hij er zeer mooi uit iig. Na 2 jaar zou de exceem drastisch afgenomen moeten zijn. We zullen zien ...
nadita
Geplaatst: 25-08-11 10:41
@ intel_1x: daar zit wat in, als je zegt dat dekens kunnen verstikken en de groei van het haar belemmeren. Die van mij staat wel regelmatig een uurtje zonder (hals) deken als ik hem na het rijden heb afgespoten. Dus dan kan het wat 'ademen'. Buiten de deken aflaten durf ik niet. Ben bang dat hij dan mijn met heel veel moeite gekweekte bosje haar er alsnog weer afschuurt
intel_1x
Geplaatst: 25-08-11 11:00
Gelukkig heb ik een lichte ZE'er die kan ik regelmatig even de deken aflaten. Het is stuk lastiger als je paard direct op zoek gaat naar jeukplaats.
intel: heb je een foto van dat toupetje, lijkt me wel geinig staan??
Dekens verstikken inderdaad het haar. Goed luchten scheelt een hoop. En deken met regelmaat wassen (sowieso 1x in de maand)ademt de deken weer goed en droogt ie weer beter, en wekelijks goed uitkloppen, zodat zand e.d. eruit zijn. Evt. de manen beschermen door iets klitspray erop te spuiten, haren worden dan iets gladder, waardoor deken er soepeler overheen glijd.
ellepel
Geplaatst: 25-08-11 12:27
ehmmmm......
ik was de dekens 1x per jaar, erg he uitkloppen doe ik wel en zet de tuinslang er wel op,maar echt wassen doe ik dus maar 1x per jaar.
intel,fijn dat de jouwe zonder deken kan. wel uitkijken want door de lage nachttemperaturen gaat de suikerwaarde in het gras juist weer omhoog en voor eczemers is dat niet goed
nadita
Geplaatst: 25-08-11 12:56
Pfffff, nou ik kan echt niet met 1x wassen per jaar... Mijn bolle krijgt elke 2 weken een schone eczeemdeken op, na het wassen.
Ook in de winter krijgt hij regelmatig een schone staldeken op. Hij piest altijd in het midden en gaat er dan in liggen. Dan gaan de dekens zo enorm stinken. Scheelt dat ik zelf een paardendekenwasserij heb, dus ik kan de dekens makkelijk zelf wassen. Maar toen ik zelf nog niet zo'n machine had, gebruikte ik zeker ook 4 of 5 dekens per winter.
Ik heb een foto hoor, die zal ik even uploaden ! Ik was mijn exceemdeken ook om de week uit (gewoon in wasmachine). Vuile dekens schuren veel meer en ik zou mij kunnen voorstellen dat het ook jeukt.
Ik houdt me ook niet altijd aan de 1x in de maand wassen hoor, het is maar net wat me uitkomt
e-horse: ik doe de dekens in een oude dekbedovertrek, dike elastiek eromheen knopen, en heb amper haren in m'n machien, probleem grotendeels opgelost. Als er wel wat haren inzitten laat ik de machine alleen even spoelen.
MirandaMalik
Geplaatst: 25-08-11 20:14
Haren heb je alleen erg als ze aan het verharen zijn, na de wasbeurt even de wasmachine spoelen en het is weer klaar! Ik was mijn dekens ook nooit hoor, (1x per jaar) ik vind dat ze dan sneller slijten en het is allemaal al duur zat zo. Ze liggen zowat elke dag in de modder te rollen dus ik vind het niks uitmaken, het is een paard, die houdt van vunzig, vooral deze. Luchten kan trouwens ook niet, ze wordt niet echt blij als de deken af is, die gaat alleen af voor borstelen en werk, zo weinig mogelijk. S'winters heeft ze geen deken op, dat vind ik helemaal zo sneu, lekker bloot zo kan ze tenminste gewoon in haar paardenblootje lopen zoals het hoort! Euh, die extensions, ram je dat krammetje in het voorhoofd?
Ja ik bedoel dus wat nog komen gaat We zijn er nog niet met einde vliegenseizoen!
Nivada
Geplaatst: 25-08-11 21:56
Ik heb dit topic al eventjes doorgespit maar toch eventjes vragen om advies.
Situatie uitleg... Op dit moment ben ik opzoek naar een eigen paard. Nu eentje op het oog. Heerlijk dier.. alles wat ik zo ongeveer zoek. Nu het minpuntje! Waarschijnlijk zomereczeem.
Ze is nu 4 jaar en sinds dit jaar begonnen met schuren. Daarvoor nooit ergens last van gehad en veel op het land gestaan. Nu weet ik van zomereczeem dat dit juist rond deze leeftijd naar boven kan komen. Ze heeft op dit moment al een vliegendeken op en het gaat al stukken beter. De haren groeien weer aan.
Hoe kom je er nu precies achter dat het zomereczeem is? En als dit zo is.. moet er gelet worden op suikers in de voeding en zal ze dus altijd een deken op moeten in de zomer, als ik het zo allemaal goed begrijp?
Ze schuurde dus door de deken heen, dan had je toch echt even verder moeten kijken. Een paard wat na 2 weken deken dragen nog gek wordt van de jeuk, mankeert toch van binnenuit ook wel iets.
deze deken had ze 6 weken om. zaterdgs een paar kleine gaatjes, zondags heeft de staleigenaresse hem eraf moeten halen omdat het te gevaarlijk werd.
intel_1x
Geplaatst: 25-08-11 22:15
Dan was je deken niet van goede kwaliteit. Missch is Rambo meer geschikt, die zijn redelijk sloopproof. Een echte excemer met zoveel jeuk zonder deken laten staan is ware dierenkwellerij.... Dan mag geldgebrek geen excuus zijn, dat hoort allemaal bij de zorg als je aan paarden begint.
lemanthia
Geplaatst: 25-08-11 22:18
ik ga niet elke 6 weken een nieuwe deken van 80 euro halen. met en zonder deken schuurt ze. ben nu bezig met zalfjes en shampoo's tegen de jeuk. ze krijgt geen brok en hooi. dus daar kan het niet aan liggen. snoepjes e.d maar heel af en toe.
opisop_shop
Geplaatst: 25-08-11 22:21
mooie staart nadita!
Ben ook erg benieuwd naar een foto van het toupetje
lemanthia, probeer een naaimachine te scoren op MP en zet die op stal, ieder klein dingetje even naaien en dan houden ze het echt langer vol. En anders je paard apart zetten als andere paarden de boosdoener zijn, of antibijt smeren?
ga idd kijken of de 2e deken, nog te maken is, anders moet ze toch echt wachten op de regen deken. we hebben er nog nooit een ander paard in zien bijten of in die richting.
maar ik snap niet waarom de jeuk met deken niet heel veel minder is als zonder deken.
en als de hals heel is kun je er een halsdeken van maken. Sowieso nooit dekens weggooien en altijd de elastieken en clipjes bewaren, ter reparatie van een andere deken!