[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:23

.
Laatst bijgewerkt door Meert op 17-10-22 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

zij

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:33

degene zonder geur/kleur/smaakstoffen.

die rode knz-stenen zijn imo de beste. himalaya-steen niet, dat is geen mineralen maar alleen zout-steen... en die met smaakjes zijn dus sowieso niet goed. een paard moet aan een steen likken omdat ie behoefte heeft aan de mineralen. niet omdat het lekker is... dan eten ze hem gewoon als snoepje en krijgen ze juist weer veel te veel binnen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:36

wij halen die van de welkoop(boerenbond).die rode?
kosten 8 euro geloof ik,dan heb je die van 10 kilo
er zijn er wel meer zag ik,zag ook een bruine liggen,met wat meer mineralen er in dacht ik.
ze liggen bij ons gewoon op de wei en blijven best lang goed.

mooiste is als je een liksteen hebt waar zoveel mogelijk aan mineralen en vitamines in zitten.
maar het ene paard zit er wel veel bij en het andere zie je er nooit bij.
appie zit er echt sporadisch bij.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:49

Die van mij deed nooit wat met die krengen.
Sinds ik een himalaya in d'r stal heb gehangen maakt ze er met regelmaat gebruik van. En die andere wil ze dan ook echt niet.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:23

wij hebben ook de rode en ze maken er veel gebruik van. de anderen lusten ze niet. maar de rode des te meer. :+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:38

ellepel schreef:
bojangles:
ik weet idd dat jij hier vroeger ook veel kwam en wel es met je handen in het haar zat vanwege de eczeem.
gaaf zeg dat het nu zo goed gaat :D

Ja ben ik ook erg blij mee!
Weet idd hoe frustrerend is als je paard zomereczeem heeft.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:55

Mijn paardjes zijn beide dol op de liksteen. Mijn shet gebruikt hem alleen als bijtsteen O:)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:17

:)) Hier ook eentje die de liksteen gebruikt als knaagsteen :roll:

Met likstenen gaat het om degene met de beste verhoudingen, de opname van het ene mineraal is namelijk gekoppeld aan het andere. Als het één te weinig binnenkomt, heeft het lichaam niets aan dat andere, zeg maar. Ik dacht dat rocky's rood of de KNZ één van de beste zijn, maar ook die zijn niet ideaal. Ik weet het niet meer precies, heb me er lang geleden eens in verdiept... Ze hebben nu in ieder geval een rode en eentje met extra selenium.

Wat ik me wel soms afvraag is wat een liksteen op de lange termijn doet met de nieren...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 21:21

Ja als een paard hebt zoals die van mij, Himalaya steen in een week weg, lijkt me dat op de lange termijn niet goed voor je paard. Ze krijgt ze ook maar een paar keer per jaar. De jeuk is nu helemaal verdwenen gelukkig.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:57

Ik heb sinds gisteren de deken ein-de-lijk afgedaan en jawel hoor, het gaat geweldig!! *\o/*

Ik ben er echt helemaal blij van. Ik denkd at het schuurseizoen nu eindelijk echt voorbij is. Iedereen lijkt nu rustig te zijn bij ons al ben ik de eerste die het lef heeft gehad om het dek af te doen. Ze ziet er echt super uit. Wat een bos manen zeg...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:59

nou weet ik niet meer wie het was,maar er is mij eens verteld dat als je paarden hebt die echt overmatig bij een liksteen zitten dat die dan een tekort hebben aan natrium in de voeding.
natrium=zout kan het lichaam helpen te ontgiften.(nieren)

ik heb wat artikelen gevonden met wel interresante info:
http://www.agerland.nl/index.php?id=320

http://www.nutrinorm.nl/nl-nl/Kennisban ... sland.aspx

gaat wel over koeien,maar artiekelen over boedmgesteldheid gaat natuurlijk ook voor paarden op.

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:27

Ik vind het altijd moeilijk om te zeggen of een paard tekorten heeft als ze overmatig aan een liksteen zitten. Die van mij krijgt behoorlijk compleet te eten dacht ik zo en volgens mij vindt ze die liksteen gewoon extreem lekker. Op de dag is ze nu buiten en snachts binnen. Die steen hangt op stal en elke ochtend is ie een behoorlijk stuk kleiner. Volgens mij doet ze het ook uit verveling ofzo. Geen idee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:30

ik vind dat inderdaad ook moeilijk hoor.
denk dat het een combinatie is van meerdere dingen bij elkaar.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:58

Aline4 schreef:
Ik heb sinds gisteren de deken ein-de-lijk afgedaan en jawel hoor, het gaat geweldig!! *\o/*

Ik ben er echt helemaal blij van. Ik denkd at het schuurseizoen nu eindelijk echt voorbij is. Iedereen lijkt nu rustig te zijn bij ons al ben ik de eerste die het lef heeft gehad om het dek af te doen. Ze ziet er echt super uit. Wat een bos manen zeg...

hmz, ik zou niet te vroeg juichen... zeker niet pas na 1 nachtje dat ie af is geweest...

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:04

Bij mij in de buurt staat ook een pony die allergies is voor een bepaalde mug.
Hij staat zonder deken in een wei waar hij nergens aan kan schuren.
Hij heeft mediceinen tegen de jeuk, en met zijn vacht en manen gaat het inmiddels veel beter als eerst.
TOen schuurde hij zich kaal, en die dekens maakte hij altijd stuk. :+

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:10

Okee, mijn 'geval'maar eens vermelden. Ik heb een 2,5 jarige fries. Hij komt net van de weide heeft 8 maand in de koppel gestaan. Vorig jaar had hij al zijn manen eraf geschuurd.
Dit jaar hing alles er weer netjes bij. Nu hij op stal komt begint hij in eens te schuren, ik heb hem zijn deken op gelegd en dat gaat goed.
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Het zo ineens gaan schuren?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:36

kan van alles zijn.... wormen, verveling, jeuk door wisselende vacht... zomer-eczeem lijkt me niet als hij de hele tijd nergens last van heeft gehad.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:41

zij schreef:
kan van alles zijn.... wormen, verveling, jeuk door wisselende vacht... zomer-eczeem lijkt me niet als hij de hele tijd nergens last van heeft gehad.

Wormen is het niet, hij doet het op ieder willekurig moment, ook als hij recentelijk ontwormd is.
Op het moment dat hij na een dag buitenstaan binnenkomt is één van de eerste dingen die hij doet zich tegen de muur aan gooien en schuren |(

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:05

gevoeligheid voor suikers? (fructaan?)

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:13

ik ben er mee eens met Zij. als je erachter wilt komen kan dat alleen bij uitsluiten van alle factoren die jeuk zullen kunnen veroorzaken zij mijn DA ooit eens tegen mij. lastig.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:39

Sieppus schreef:
Okee, mijn 'geval'maar eens vermelden. Ik heb een 2,5 jarige fries. Hij komt net van de weide heeft 8 maand in de koppel gestaan. Vorig jaar had hij al zijn manen eraf geschuurd.
Dit jaar hing alles er weer netjes bij. Nu hij op stal komt begint hij in eens te schuren, ik heb hem zijn deken op gelegd en dat gaat goed.
Waar zou dit vandaan kunnen komen? Het zo ineens gaan schuren?

Hmmm vreemd.
Waar stond hij die 8 maanden, op het weiland?
Hoe wordt hij nu gehuisvest, 's nachts op stal en overdag buiten? Op het zelfde weiland of een andere of misschien bak?

Sieppus schreef:
Wormen is het niet, hij doet het op ieder willekurig moment, ook als hij recentelijk ontwormd is.
Op het moment dat hij na een dag buitenstaan binnenkomt is één van de eerste dingen die hij doet zich tegen de muur aan gooien en schuren |(

Deed hij deed vorig jaar ook?
En nu staat hij elke dag buiten, dus elke keer als hij dan naar binnengaat dan gaat hij schuren?

Een logische verklaring zou kunnen zijn:
-Hij heeft 8 maanden in een koppel gestaan, dus dag en nacht buiten neem ik aan, heeft wel jeuk gehad maar geen mogelijkheid om te schuren daar.
-Heeft nu nog steeds wat jeuk, maar ziet nu binnen mogelijkheid om lekker te schuren en dat kan uiteindelijk een gewoonte worden.

Ik zie anders het verband met het wel of niet opdoen van de eczeemdeken niet :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:04

als hij in een kudde juek had gehad zou hij wel zorgen dat hij enorm vaak gekroeld wordt... mij paard gaat een ander paard kroelen in de hoop dat hij haar terug kroelt. ze gaat steeds harder zodat hij ook harder gaat... en geloof me... dat kun je zien aan de manen ;)

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:06

Ik dacht al ik heb toch niet meer in dit topic gezet.. Maar Sieppus heeft de zelfde avatar ;)
@ Sieppus: misschien verveling? andere voeding? sommige paarden doen het echt niet goed op stal.

Vandaag mijn nieuwe RSH gepast. Moet nog wel wennen aan die lichte kleur :P Maar als het deken net zo goed is als de meeste zeggen is het zeker de moeite waard :) Ik krijg alleen het laatste gespje van de hals (bij de kaak) niet dicht... maatje groter verzuipt ze in (heeeel kort paard) en eentje kleiner dan denk ik dan de hals te strak zit :P
Hier een paar fototjes (zijn wel met mobiel gemaakt)
Afbeelding
http://pic80.picturetrail.com/VOL2111/1 ... 472309.jpg
http://pic80.picturetrail.com/VOL2111/1 ... 472299.jpg
http://pic80.picturetrail.com/VOL2111/1 ... 472277.jpg
die flappen aan de benen zijn ook nog wel aan te passen :o

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:08

dat met die hals heb ik bij mijn namaak-rsi-hoody idd ook.

IloveAlfriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:48

ik denk net zoals een paar anderen al zeiden, dat hij in de wei niet zo lekker kan schuren.
en als hij dan in zijn stal staat kan hij heerlijk overal tegen aan schuren :D