Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 10:45

fargo schreef:
Nee hij heeft nooit meer insulten gehad na de tijd. Na verloop van tijd - lees jaren - ging zijn vacht dan weer duidelijk veranderen - meer slag, structuur veranderde weer, verder was hij er dan prima aan toe maar dat was dan toch een signaal dat het een tandje hoger mocht.

Oke , dat geeft weer hoop...
Jammer dat de medicatie in de loop der jaren toch gewenning geeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:34

IMJ schreef:
Nee/ of ook, er werden variabelen gezien, bij 1 paard zelfs tot 24 uur.

Snap niet helemaal wat je bedoelt?
Variabelen meet je met korte tussenpozen, afhankelijk van het onderzoek met tussenpozen van een half or een uur, soms langer. Dat kan inderdaad over een dagdeel of 24 uur.

Nammie

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:44

Ik denk dat IMJ bedoelt te zeggen dat elk paard een andere halfwaarde tijd had , zelf een paard met een halfwaarde tijd van meer dan 24 uur.
In ''het grote boek'' staat ook geen duidelijke halfwaarde tijd beschreven voor mensen , mogelijk dat die dus ook variabel is.
Wat dat betreft zou het dus veel beter zijn om de gift te verdelen over de dag...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:57

Oh, op zo'n manier..
Halfwaardetijd van pergolide bij mensen gemeten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15180132
Een lange halfwaardetijd dus ( gem. 21 uur) met een eliminatiewaarde van 4-5 dagen.
Halfwaarde- en eliminatietijd zijn overigens ook afhankelijk van andere factoren, zoals bv. intensief bewegen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:11

en de activiteit van de lever...Ik zou me voor kunnen stellen dat een jong paard , actief , met goede lever , de medicatie sneller kan metaboliseren dan een paard van , zeg 25 jaar.
Dit zet me wel aan het denken...
Ik denk dat ik dan uiteindelijk , gezien de schommelende acth waarden over de dag, besluit om ochtends een halve tablet te gaan geven , en avonds een hele...en mogelijk moet ik sowieso 2 keer daags een hele tablet gaan geven , maar dat zien we dan wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:19

Ik zou het eerst echt rustig aan gaan doen Nammie, jouw paard heeft verder nog helemaal geen verschijnselen, dus eerst eens kijken wat hij met 1 mg doet. Echt waar! Te veel aan dosis (meer dan hij nodig heeft) zorgt zowiezo voor een erg duf paard en het is zonde als je met minder het goede resultaat al kunt bereiken (ook ivm de bijwerkingen en invloed op zijn hart). Je kunt altijd omhoog! Zuinig aan beginnen, voor hetzelfde geld doet hij het met 1 al prima net als de mijne.
Dus als je het wilt delen, gewoon toewerken naar een halve 'smorgens en een halve 'savonds.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:15

Oke , maar de hoeveelheid tabletjes die ik moet geven is toch afhankelijk van de acth waarde?
Ik bedoel , ik denk dat ik alleen nog maar op hem durf te rijden als ik weet dat de acth genormaliseerd is.
En dan nog vind ik het een risico...

Of is jouw verwachting dat Fik zijn acth rond de 10 uit gaat komen met 1 tabl per 24 uur?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:18

Het verschilt ook weer per paard hoe gevoelig ze zijn...

Mijn Epony zou volgens de rekensom op 0,8 tot 1 mg moeten. Echter is haar ACTH een keurige 12 pg/ml op 0,5 mg.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:28

Nammie schreef:
fargo schreef:
Voor Fik: Appel is vochtig, daardoor wordt de geur van de pil vrijgegeven. Je kunt het beter met iets droogs geven, dan komt de geur en smaak niet zo los. Een boterham of een krentebol is ideaal.

Dat is een goede tip!
Ik denk dat ik maar wat ga afwisselen met verschillende smaakjes.
En dat dan verspreid over de dag zodat er niks in zit ,
hij de link moeilijker kan leggen met zijn ochtend cadeautje ,
en ik beter weet wat hij lekker vind.
?

Na heel veel puzzelen, smeken, in de maling nemen etc; nu sinds 3 weken de oplossing: een stukje ontbijtkoek. Heel vreemd, want dat vond ze nooit lekker, maar met Prascend is het blijkbaar een supercombinatie :Y)
Ze eet met plezier s morgens haar Prascend met ontbijtkoek. Ik denk dat de sterke smaak van gebrande suiker met de specerijen de truuk is. Het maakt mij niet uit, ik ben allang blij dat het niet meer zo'n gevecht is om de Prascend binnen te krijgen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:44

Focussed schreef:
Het verschilt ook weer per paard hoe gevoelig ze zijn...

Mijn Epony zou volgens de rekensom op 0,8 tot 1 mg moeten. Echter is haar ACTH een keurige 12 pg/ml op 0,5 mg.

Owwww , kijk dit is gewoon zulke fijne info om te krijgen!
Super zoon topic waar iedereen met je meedenkt !!!

Oke Fargo , ik ga het met 1 per 24 uur proberen , en dan acth laten bepalen...ben nu al benieuwd....en mijn ''pony'' scheelt maar 100 kilo met Willy....

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:47

janouk schreef:
Nammie schreef:

Dat is een goede tip!
Ik denk dat ik maar wat ga afwisselen met verschillende smaakjes.
En dat dan verspreid over de dag zodat er niks in zit ,
hij de link moeilijker kan leggen met zijn ochtend cadeautje ,
en ik beter weet wat hij lekker vind.
?

Na heel veel puzzelen, smeken, in de maling nemen etc; nu sinds 3 weken de oplossing: een stukje ontbijtkoek. Heel vreemd, want dat vond ze nooit lekker, maar met Prascend is het blijkbaar een supercombinatie :Y)
Ze eet met plezier s morgens haar Prascend met ontbijtkoek. Ik denk dat de sterke smaak van gebrande suiker met de specerijen de truuk is. Het maakt mij niet uit, ik ben allang blij dat het niet meer zo'n gevecht is om de Prascend binnen te krijgen.

Haha , hoe kom je erop!
Komt ook in mijn rijtje...
Hou je nog rekening met de suiker die erin zit? of ben ik nu erg miereneukerig?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:51

Suiker. Tsja, ik moet toch iets. Ik kreeg de Prascend er echt niet meer in met bananen, appels, brood, etc. etc.
Het is zo'n klein stukje ontbijtkoek, iets groter dan een suikerklontje. En sinds ze Prascend krijgt is ze veel minder gevoelig voor suiker. Vooralsnog werkt het hier *\o/*

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:54

janouk schreef:
Suiker. Tsja, ik moet toch iets. Ik kreeg de Prascend er echt niet meer in met bananen, appels, brood, etc. etc.
Het is zo'n klein stukje ontbijtkoek, iets groter dan een suikerklontje. En sinds ze Prascend krijgt is ze veel minder gevoelig voor suiker. Vooralsnog werkt het hier *\o/*

krijgt immetje prascend?Verstandig :j
Zou het inderdaad zo zijn wat ik al jaren denk,dat na een fikse HB vaak IR tot gevolg heeft.
Van IR kun je HB krijgen maar andersom vermoed ik dus ook.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:55

Of wellicht niet zo'n 1 op 1 verband, maar wel dat HB vaak veroorzaakt wordt door (een combinatie van) overgewicht en te suikerrijk rantsoen. Twee factoren die ook belangrijk zijn voor het ontwikkelen van IR.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:00

Focussed schreef:
Of wellicht niet zo'n 1 op 1 verband, maar wel dat HB vaak veroorzaakt wordt door (een combinatie van) overgewicht en te suikerrijk rantsoen. Twee factoren die ook belangrijk zijn voor het ontwikkelen van IR.

tja...dan ken ik nu dus twee gevallen die daar niet aan voldoen.
Image is nooit te dik geweest en was in sportconditie en mijn Pablo is ook nooit te dik geweest,kreeg geen biks of granen en stond nooit op een vet land :D
Er zullen vast meer uitzonderingen zijn toch? ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:01

Bij Image is het een gekanteld hoefbeen geweest en daarna hoefbevangen geraakt door overbelasting van het andere been. Toch wel iets anders dan overgewicht/suikerrijk rantsoen.
Maar Geerke, het blijft een feit, dat ze daarna gevoelig is geworden voor de IR.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:02

Ja er zal waarschijnlijk ook in sommige gevallen een genetische predispositie meespelen vermoed ik zo... Bij mensen heb je ook Diabetes II patienten waarbij je nooit zou verwachten dat ze een dergelijke aandoening zouden ontwikkelen...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:52

Jannepauli schreef:
Oh, op zo'n manier..
Halfwaardetijd van pergolide bij mensen gemeten: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15180132
Een lange halfwaardetijd dus ( gem. 21 uur) met een eliminatiewaarde van 4-5 dagen.
Halfwaarde- en eliminatietijd zijn overigens ook afhankelijk van andere factoren, zoals bv. intensief bewegen.

Maar bij paarden was dat overduidelijk niet hetzelfde als bij mensen stond in de tekst (beduidend korter), totaal andere metabolisering hè?! :)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:26

Nado schreef:
Urselin, helemaal zeker weet ik het niet, maar ik denk dat de stimulatietest is met het inspuiten van dexa(iets, Fargo weet het) om te zien hoe het niveau wisselt. Het probleem met deze testen is dat het hoefbevangenheid kan veroorzaken, zeker bij paarden die daar gevoelig voor zijn. Zelf zou ik het niet durven doen.

IMJ schreef:
Klopt Urselin! Oppassen met hoefbevangenheid.
Je kan er zat over vinden op internet. Mijn voorkeur heeft het zeker niet!

fargo schreef:
Dexamethason is het wat ze inspuiten en je hebt daar allerlei gradaties in, maar ik zou het zelf niet durven omdat het risico geeft op bevangenheid. En als je paard wel cushings onder de leden heeft, wat ik toch een beetje vermoed, dan loop je daarmee dus extra risico. En Utrecht moet inderdaad wel weten van de "valse" negatieve uitslagen van cushings, misschien hebben zij nog tips over aanpak oid?

Hmm zo te horen is het geen aanrader, die stimulatietest! :=
Met IR zijn ze natuurlijk ook vatbaarder voor hoefbevangenheid toch?

Mijn dierenarts (Brabant) had geen ervaring met die 'valse' negatieve uitslag, maar heeft het bij Utrecht nagevraagd, omdat ze ook informatie wilde inwinnen voor IR.
Utrecht heeft toen gezegd dat een stimulatietest mogelijk is om het aan te tonen.
Maar ik weet niet of ze dat echt als 'tip' gegeven hebben ;)

Een optie is om naar Utrecht te gaan met de pony voor het spreekuur.
Maar aan de andere kant wil ik haar die lange stressvolle reis besparen :\
En qua IR weet ik nu wat de internist adviseert :j

Heel erg bedankt voor jullie informatie (alweer :) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

Urselin, je kunt die test ook in Brabant laten uitvoeren bij Dierenhospitaal Visdonk in Roosendaal. Minder ver weg, net zo goed.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:40

Bedankt voor de tip :j
Mijn dierenarts zou uitzoeken over de test, omdat ze die zelf nooit heeft uitgevoerd (en of het mogelijk is om die bij haar te doen).
Utrecht zou alleen zijn voor het advies over het Cushingbeeld en negatief testen (en IR).
Roosendaal zou wel een stuk dichterbij zijn als ze die test aanraden om uit te voeren :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:49

Voor diegenen die (nog) op zoek zijn naar een goede manier om paardje de prascend te laten opeten, of voor zij die van afwisseling houden heb ik misschien een tip die hier heel goed werkt bij mijn wel zeeeeer kieskeurige merrie...ik los het pilletje op in een spuit met wat water en dan over een handvol lekker geurende korrels ( luzernekorrels ofzo..)...tot nu toe nog nooit problemen gehad ! De korrels slorpen het vocht onmiddellijk op en schijnbaar proeft beessie er niks van :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:40

Nammie schreef:
Sjemig , net het topic doorgelezen over de onbetaalbaarheid van de medicatie.
Woendag zal Fik moeten gaan starten met de prascent , maar...850 kilo is 2 tabletjes per dag volgens de dierenarts , is 120 euro per maand , is 1460 euro per jaar....
Dan nog de extra supplementen , ik kan dit niet verantwoorden naar mijn partner toe , en zelf kan ik het niet betalen. Dit wordt een moeilijk verhaal. Als ik het paard nu al 5 jaar zou hebben , dan was het een ander verhaal geweest , maar heb hem net 3 maand geleden ''gekregen''
en....ik bemest mijn land al jaren met compost.
Als de paarden ontwormd zijn dan gooi ik die mest altijd weg in groene container om geen ''zooi'' in de wei te krijgen. Heb nog geen bijsluiter gelezen , maar het wordt vast via de poep en pies weer uitgescheiden , in de wei , dus dan eet mijn gezonde merrie medicatieresten op?
is dat niet schadelijk?
En voor een veulen?

Ik vind 120 euro voor medicatie per maand echt not done, al had ik het paard 100 jaar.
Als het voor tijdelijk zou zijn en als het er dan ook van over zou gaan, oke.
Soms moet je ook realistisch blijven.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:05

Jij vindt dat misschien not done, maar een ander kan het er misschien wel voor over hebben. Ligt er maar net aan wat je als eigenaar financieel kunt dragen en waar je vervolgens de grens trekt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:24

Door mijn post heb ik zelf om de mening van anderen gevraagd.
Ik ben dan ook ''blij'' meningen te krijgen.

Het blijft een groot dilemma ,omdat Fik een ernstig verwaarloosde wond heeft aan zijn voorbeen.
Hij loopt nu nog mooi regelmatig , alhoewel je aan de hoef kan zien dat hij die hoef toch anders neerzet.
Er zit een enorme botwoekering , en het verwaarloosde karakter van de wond kan natuurlijk ook komen door de cushing.
Mogelijk dat dit de zwakste schakel is , en niet de Cushing , maar dat weten we niet omdat we nog niet aan het rijden zijn.
Helaas voor Fik is dat onze grens , hij moet rijbaar zijn.[gewoon recreatief buiten te rijden]
Is hij rijbaar tot zijn pensioen , zeg nog zoon 10 jaar , dan mag hij hier gewoon oud worden.
Dan hebben we inmiddels ook een echte band en verleden met dit paard opgebouwd , dat is nu nog niet zo.
Tot die tijd gaan we alles uit de kast trekken , maar ik kan/wil niet weer een weideornament , en mijn man al helemaal niet.
Hij krijgt dus gewoon zijn medicatie ,er worden gewoon acth waarden bepaald , er wordt gewoon een zadel aangeschaft , maar wordt hij kreupel , of houdt hij zijn insulten met goede acth waarden , dan is het echt einde verhaal.
Helaas voor Fik komt hij na Maike....