[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:04

Demyana schreef:
iemand ervaring met dit middel:
https://www.junai.nl/finecto-horse-600-gram.html

Goede recenties zo te lezen...

Gebruik even de zoekfunctie van bokt, er is best info te vinden en er is ook een topic ovef finecto.
Van wat ik om mij heen hoor,doet het tegen zomereczeem en mijt niet erg bijzonder veel

Kinke

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 22:25

Demyana, een vliegendeken is niet genoeg voor een eczeempaard, je zult toch over moeten naar een eczeemdeken. Bovendien duurt de eczeemperiode nog zeker wel 4 maanden. Probleem is nu wel dat ze al flink jeuk heeft en de kans dus bestaat dat ze de deken ook kapot gaat schuren. Je moet dus proberen de jeuk te verminderen. Heb je toevallig teershampoo? Dat vermindert de jeuk ook. En dan de eczeemdeken dus 24/7 op. Komt je pony ook op stal?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:19

SofieRoels schreef:
Hey allemaal,
Ik ben net nieuw in het topic zomereczeem en me hier nu helemaal in aan het verdiepen. Ik hoop dat jullie me wat raad kunnen geven:

M'n halve stal blijkt dit nu te hebben.
We hebben hem nu 3 maanden, daarvoor kwam hij van de dierenbescherming ( was 12 maanden opgesloten in een enorm klein stalletje zonder verzorging of beweging te krijgen).
In het begin had heel veel wondjes doordat hij zo'n slechte verzorging had gekregen. Nu ziet hij er al veel veel beter uit.
Heeft een tijd op de wei gestaan. Maar nu staat hij op stal ( en gaat overdag een paar uur op de wei) omdat het echt niet klikte met de kudde en hij niet mocht eten van hen en echt trappen kregen.
Nu op stal staat begint hij zich helemaal open te schuren. De staart was opengeschuurd toen hij bij ons aankwam ( door de te kleine stal) en daar blijft hij voorlopig nog goed af, maar de manen en zijn hoofd zijn helaas het doelwit. Al de huid onder z'n manen is kapot geschuurd, al z'n haar onder z'n manen is daar weg en zijn manen staan echt recht als een punker en voel enorm ruw aan. ( voorlopig zijn ze er nog wel)
Ook z'n hoofd, daar schuurt mij mee tot hij wondjes heeft bv net boven z'n ogen, onder z'n voorlok....
Nu blijft hij voorlopig z'n manen nog wel te behouden.
Ik heb direkt dit allemaal doorgegeven aan de eigenaar met de vraag of dit eczeem of iets anders zou zijn....
zij zegt dat dit wel eczeem zal zijn en dat als ik een middeltje zoek ze het wel zal betalen.
De ene dag schuurt hij veel, de andere dag veel minder,
Wat denken jullie?
Hebben jullie iets van zalf of spray aan te raden dat alvast de jeuk zal verminderen nu?
Of denken jullie dat dit geen eczeem is doordat z'n manen nog heel zijn maar de huid eronder her doel wit is?
Ik heb ook een paar foto's erbij gevoegd.

Grtjs

Hoi :wave: !

ik heb nu sinds dat ze beginnen schuren is begonnen voor het eerst met Derfen (originele). Ik moet effe zeggen _/-\o_ . . . Wauw, wat een supermiddel ! ! ! Heel haar staart was kapot geschuurd op een paar dagen gewoon omdat de staartflap kapot was gedaan van haar exzeemdeken |( . Mijn arme merrie had extreem veel jeuk gewoon. Dus vlug product gaan halen en ze raadde mij in de winkel Derfen aan. Dus ik naar stal direct, smeer het erop en ze kalmeerde er bijna instant van _/-\o_ . En nu, al een twee maand dat ik het smeer, zo een twee keer per week (moet niet meer dan dat) heeft ze NIKS meer geschuurd. Ze staat ook in de avond en nacht op stal, maar neen hoor, helemaal niks meer. De jeuk is als sneeuw voor de zon verdwenen en het haar groeit op een versneltempo terug :D . Nu als ze mij al ziet aankomen met mijn flesje, gaat ze echt al haar staart naar mij draaien zodat ik het er zo snel mogelijk kan opsmeren :D .

Dus, mijn advies en ervaring, een goed eczeemdeken en twee a drie keer in de week zorgvuldig Derfen smeren, heeft wonderen gedaan voor mijn merrie *\o/*

Ohja, die eeuwige stank op je handen en iedereen op stal die aan je vraagt wat er toch zo stinkt hier, dat moet je er wel bijnemen :')

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 23:25

tiwi1969 schreef:
Liever te lang dan te kort, korter maken gaat makkelijk, een stuk eraan zetten niet en een rondgeribt paard moet er ook in passen.

Voor een rond geribte passen ze maar net
Ze mogen wel een XL uitvoering maken met een bredere nek ook en dito wat grotere en verder uit een staande oorgaten

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 07:56

Ik wil volgend jaar de RSIH petite proberen, heeft iemand hier enig idee hoe die valt? M'n shetlander is redelijk smal

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:37

Omany, om die reden smeer ik alleen Derfen net voordat ze weer de deken op krijgt en terug gaat de weide op of op stal. En met handschoentjes aan (van die nitril handschoentjes, gelijk weggooien daarna). Dan blijft de stank nog enigsinds beperkt.

Fijn dat het zo goed werkt.

Hier gaat de combi Z-itch met deken erg goed. Voor kriebelplekjes heb ik Derfen Clear.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 11:11

Kun je Puur Culico en Phytonics detox comp tegelijk geven?
Beide zijn druppels die ik op een stukje brood geef. Tot nu toe heb ik een periode de culico gegeven, daar mee gestopt en toen de detox comp. Maar ik wil dus eigenlijk allebei geven.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 17:39

ellepel schreef:
Demyana schreef:
iemand ervaring met dit middel:
https://www.junai.nl/finecto-horse-600-gram.html

Goede recenties zo te lezen...

Gebruik even de zoekfunctie van bokt, er is best info te vinden en er is ook een topic ovef finecto.
Van wat ik om mij heen hoor,doet het tegen zomereczeem en mijt niet erg bijzonder veel

Idd hier deed t niks...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:03

Hier lijkt de anti-itch van Fibra goed aan te slaan. Schuurt veel minder/niet meer aan zijn staart. Staat nog wel met deken, zonder durfde ik nog niet aan.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 20:37

Hier gaat het nu ook heel goed *\o/*
Kan echt wel verschil merken dat ze nu een eczeemdeken opheeft, tov van een vliegendeken vorig jaar. Wel blijft ze een beetje kriebelen aan haar staart. Opzich wel raar, want ze had eigenlijk altijd jeuk aan haar manenkam, en (bijna) nooit bij haar staart. Maar goed, met de grand national itch free gel valt het goed onder controle te houden. Hopen dat het zo blijft.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:32

Met onze nieuwe deken lijkt hier de jeuk best goed onder controle maar er valt me toch wat op aan de manen.

Vorige jaren schuurde ze in het midden van de manenkam ongeveer een 10cm manen volledig eraf.
Nu doet ze dat niet meer en groeien deze manen zelfs in lengte.
MAAR
Vanaf 5cm achter de schoft tot en met de plek die ze afschuurde vorige jaren, is nu het onderste manendeel afgeschuurd.
Je kan het niet echt zien als dr manen gewoon hangen maar haar manenkam is dus kaal op dat bovenste laagje na. (Snappen jullie haha, ik zal morgen voor beeldmateriaal zorgen).
Hebben jullie dat ook aan de hand? Iemand tips daarvoor?

En de manen vanaf haar hoofd tot halfweg de manenkam zijn nog mooi lang, geen kale plekken maar ze zijn onderaan zo dun :(
Ze zitten al in vlechten zo lang mogelijk gevlochten om dat dunne niet nog uit te dunnen maar dat helpt niet echt denk ik. De bovenkant daar is echter wel nog gewoon dik vol haar

Hebben jullie dat ook? Of tips om het te voorkomen?
Sportcoupe gaat het niet worden haha

jenneke1029

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 10:22

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:29

Gebruik even de zoekfunctie. Er is zelfs een finecto topic :j

Demyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:53

ellepel schreef:
Gebruik even de zoekfunctie. Er is zelfs een finecto topic :j

Dank je! gedaan. Heel wisselende ervaringen dus...
Hopelijk helpt het tegen de jeuk.. Haar manen zijn er bijna allemaal afgeschuurd helaas...
We wisten niet dat het een eczeempony was helaas. Anders hadden we gelijk eczeemdeken erop gedaan. Ik las dat als we nu een eczeemdeken erop doen, dat ze die kapot gaat schuren.
Wat moet ik nu dan doen? Toch alleen de vliegendeken? Ik heb wel een vliegenmasker besteld voor haar. Want vooral op haar voorhoofd zitten eczeemplekjes. Op haar staart, rug en buik nog niet. Wel paar plekjes op de hals, maar niet bij haar manen. Toch zijn haar prachtige manen (op een paar plukken na) helemaal weg.
Ze staat niet op stal. Ze heeft een inloopstal en paddock. Ze staat nu ongeveer 6 uur per dag op de wei. Dan schuurt of stampt ze niet.
Ben bang dat dit een lange zomer wordt voor haar. Is er echt niet iets wat we nu nog kunnen doen om het te verlichten? Die poeder ga ik proberen in ieder geval.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:58

Een vliegendeken helpt niet bij zomereczeem,dan moet er echt een eczeemdeken op anders prikken de mugjes alsnog.
En kwa smeersels kun je derfen proberne, sweet itch, gewoon wat vette uierzalf of zinkzalf.
Er is zoveel,maar bij het ene paard werkt dit goed en bij het andere weer wat anders.

Ik moet zeggen dat ik dat derfen best goed spul vind, stinkt een uur in de wind, :+
maar mede doordat appie nu weer uit het gras is heb ik het bij hem nu aardig goed onder controle :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:59

Demyana, komt jouw pony ook op stal? Zoals ik ook al heb gezegd, een vliegendeken gaat haar niet helpen, je zult echt een eczeemdeken moeten aanschaffen.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 21:25

Love_Mirra schreef:
Met onze nieuwe deken lijkt hier de jeuk best goed onder controle maar er valt me toch wat op aan de manen.

Vorige jaren schuurde ze in het midden van de manenkam ongeveer een 10cm manen volledig eraf.
MAAR
Vanaf 5cm achter de schoft tot en met de plek die ze afschuurde vorige jaren, is nu het onderste manendeel afgeschuurd.
Je kan het niet echt zien als dr manen gewoon hangen maar haar manenkam is dus kaal op dat bovenste laagje na. (Snappen jullie haha, ik zal morgen voor beeldmateriaal zorgen).

En de manen vanaf haar hoofd tot halfweg de manenkam zijn nog mooi lang, geen kale plekken maar ze zijn onderaan zo dun :(
Ze zitten al in vlechten zo lang mogelijk gevlochten om dat dunne niet nog uit te dunnen maar dat helpt niet echt denk ik. De bovenkant daar is echter wel nog gewoon dik vol haar

Hierbij de foto's
Plek waar het zich voordoet: aan de bovenkant weinig geks te zien :
Afbeelding

En dan Til je de manen op: dit is wat ik bedoel:
Afbeelding

En het is over best een groot stuk:
Afbeelding
Het gekke is ookdat deze vlecht het langste mooi blijft

En dan de rest van de manenkam is wel normaal 'behaard'
Afbeelding

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 11:14

Nu ik dit zo zie, herken ik dit ook bij mijn eigen Haf!
Twee jaar terug schuurde hij er echt aan, veel schilvers en af en toe een wondje. Had onder de manen geen haar meer zitten.
Vorig jaar en dit jaar (nog) geen last van gehad. Even afkloppen O:)
Dacht eigenlijk altijd dat het kwam, omdat het toentertijd echt helemaal kaalgeschuurd was en het gewoon veel tijd nodig had om terug te groeien...Maar misschien verstikt het toch een beetje onder de deken oid...

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:45

Mijn paard krijgt nu al een poosje Excellent Equi Total Balance door het voer. Hij lijkt jeuk vrij te zijn! Wanneer de fles leeg is, gaan we hem even weer zonder dat spul zetten. We willen zeker weten of het door het supplement komt of gewoon ergens anders van. Ik ben benieuwd.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 15:48

PrizTwir schreef:
Mijn paard krijgt nu al een poosje Excellent Equi Total Balance door het voer. Hij lijkt jeuk vrij te zijn! Wanneer de fles leeg is, gaan we hem even weer zonder dat spul zetten. We willen zeker weten of het door het supplement komt of gewoon ergens anders van. Ik ben benieuwd.

Oh ik ben ook heeel erg benieuwd! Is er verder helemaal niks veranderd qua voer/weide etc?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 15:59

Hoi, ik heb misschien een tip ???
Ik heb het vanochtend uit geprobeerd bij 1 van de paarden op de staartwortel. Hij vond het heerlijk :)

Ik kwam het op meerdere buitenlandse paardenfora tegen.
Er zijn meerdere gebruiks 'recepten' dus een ieder die het wil uitproberen er zijn meerdere mogelijkheden.

- Listerine half om half gemengd met water.
- Of Listerine gemengd half om half met ongeparfumenteerde baby olie.
- Of 1/3 Listerine + 1/3 Appelazijn + 1/3 water. Eventueel met een klein beetje baby olie erbij in.
Listerine zou niet gaan irriteren in zonlicht en ook bij rainrot zou het heel goede resultaten geven.

Sommige paardenmensen gebruiken al sinds de jaren '80 de listerine tegen staart en manenschuren.
De één gebruikt de originele, goudkleurige.
Een ander gebruikt juist de blauw/groene met menthollucht.
Sommige gebruiken het 1x daags.
Sommige gebruiken het 1 á 2x per week.
Mugjes schijnen een hekel aan de lucht te hebben.
Het schijnt ook goed te werken tegen huidschilfers en 1 iemand had er zelfs schurft op de paardenbenen mee weg gekregen.
Ik heb het zelf gisteravond gebruikt in een voetenbad en mijn huid voelde daarna superzacht aan.

Hier 1 van de vele fora die ik vanochtend gelezen heb.
https://www.chronofhorse.com/forum/foru ... ail-rubber

De Z-T teershampoo bevalt trouwens ook nog steeds prima. De huid van manenkam en staartwortel blijft heerlijk zacht aanvoelen ook na meerdere keren om de dag wassen.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:10

Kayleigh327 schreef:
PrizTwir schreef:

Oh ik ben ook heeel erg benieuwd! Is er verder helemaal niks veranderd qua voer/weide etc?

Nee hij staat altijd in dezelfde wei en altijd maar een beetje krachtvoer. Ik hoop er binnenkort ook nog een training over te krijgen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:25

Love_Mirra schreef:

MAAR

Bij mijn dame gebeurt dit ook
Is de wrijving van de deken .
Omdat de deken relatief nauw sluit
Zijn de manen daar super dun .
Mijn paard staat enkele uren op stal en dan gaat de deken af of wordt terug geslagen .

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 08:27

Lysterine
Benieuwd of dit wat doet
Ik smeer nu aloe Vera gel nagenoeg puur spul
En wat vetramil honisngzalf
Werkt eigenlijk best oké

Brenkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 11:12

Ik heb ook al van alles uitgeprobeerd zonder te veel resultaat.
Nu gebruik ik Helmosan en mijn paard is eindelijk jeukvrij!
Zeker een aanrader. Ruikt lekker, smeert makkelijk ....