[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:19

De test wees uit dat de ACTH waarde meer dan het dubbele is dan wat normaal mag zijn...

Ik ben ook niet de eigenaar, heb enkel de resultaten van het eerste bloedonderzoek (toen de vit e bv nog niet gekend was, aangezien die resultaten langer op zich laten wachten)

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:27

Zit jij in Belgiƫ? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hele verslag van die kliniek nog van de vage vind eigenlijk, nergens geen daadwerkelijke waardes bij vermeld, dus hoe moet je als leek dan kunnen bepalen of het minimale verhogingen zijn of juist ernstige afwijkingen?
Ik kan hier dus heel weinig mee, maar wellicht zitten hier mensen die hier wel wat uit kunnen afleiden?

Ik kan alleen maar zeggen dat bij MiniMe uiteindelijk ook op 7 jarige leeftijd (op de valreep) cushing is geconstateerd en toen was ik al 3 jaar aan het tobben met haar, dus je weet het niet gewoon...

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:32

MCH is te laag 32.9
MCHC idem 5.10

Creatinine te hoog
1.96
173.3

Alfa-1 globulinen te hoog
6.3

LDH te hoog
633

CK te hoog
397

En sorry, paard is slechts 4 jaar (1/03/2011)...

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 14:41

Verhoogde spierwaardes, tekort vit E (en selenium??)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:05

Selenium is ok

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 15:46

en de eosinofielen?

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 10:06

Hey ik meld mij hier ook weer,even aan. Nadat ZE eerst hadden,bepaald dat mijn paard geen cushing had en ik mijn gevoel volgde en een tweede mening heb gevraagd is het dus toch cushing. Eergisteren de medicatie gestart met een,vierde per dag. Dit gaat goed. We gaan dit nog eventjes geven en dan verhogen naar een half per dag. Eind volgende maand komen ZE terug bloed trekken om te kijken of de waarde is gezakt. Zoniet moeten we terug verhogen. Hopelijk voel ze zich snel beter en verliest ze snel het resterende winterpelsje en komt ze terug wat bij. En,hopelijk komt ze dan ook minder zwetend van de wei en voelt ze niet meer zo warm aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:02

Ik heb even jullie mening en deskundigheid weer nodig haha!
Sed is inmiddels een klein beetje gestart met verharen waardoor de lange haren gehalveerd zijn, maar hij heeft toch nog een gigantische jas aan.
Nu viel het mij op dat hij vrijwel niet uit zijn emmer drinkt, maar omdat hij ook een "plas" tot zijn beschikking heeft heb ik er niet teveel aandacht aan besteed. Echter viel het mij gisteren op dat hij dus best wel uitgedroogd is, als ik aan zijn (geschoren) huid trekt blijft hij gewoon staan!

Wat zou ik kunnen doen om hem meer te laten drinken, zonder dat hij er ook dikker van wordt?

Zelf dacht ik aan slobber en limonade/ appelsap. Maar 1 handje slobber geeft niet zoveel water natuurlijk, en appelsap en limonade is puur suiker..

Ook dacht ik dat wat verder scheren (de strook afmaken) misschien ook zorgt dat hij minder vocht verliest?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:21

Hooi nat maken, is niet heel veel maar wel iets vocht. Of appelsap in het water?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:21

Of een andere emmer? Ik ken een paard dat niet drinkt uit een zwarte emmer, maar alleen uit een "licht gekleurde" emmer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 11:31

Hij heeft altijd een zwarte emmer inderdaad haha! Ook op stal omdat hij weigert uit de automatische drinkbak te drinken, en die hebben we nog wel speciaal voor hem extra laag gehangen :+
Maar ik kan inderdaad wel een andere kleur emmer proberen in de wei, wellicht helpt het! Dank je voor de tip, zo had ik er zelf nog niet aan gedacht.

Hooi krijgt hij momenteel niet meer. Hij staat op de kale crosswei, maar ook daar groeien nu wel eens wat sprietjes omhoog en daar doet hij het goed op moet ik zeggen!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 12:37

Andere kleur emmer met water uit de plas proberen

Je hebt nu ook limonade zonder suiker, zag het laatst bij de Plus

Moeilijk probleem, als hij echt is uitgedroogd is moet hij dan geen extra vocht bij krijgen van de da?
Ook ivm de toenemende warmte?
Zweet hij trouwens veel of drinkt hij gewoon te weinig?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:53

Ik zou de dierenarts bellen voor advies en erbij vertellen dat zijn huid rechtop blijft staan. Misschien moet hij wel een infuus.
Verder zou ik er ook meer afscheren, een jachtmodelletje.want morgen wordt het erg warm.
En inderdaad water uit die plas geven. Of een emmer met kraanwater en een emmer met plaswater, dan kan hij kiezen.
De mijne heeft dit voorjaar ook een periode gehad dat hij ineens niet meer uit zijn automatische waterbak dronk. Ook maar een emmer bijgezet en extra water in zijn slobber. Na 2 weken ging hij ineens weer normaal drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:55

Houd dat goed in de gaten Shanna, want als hij nu al uitdrogingsverschijnselen heeft en het word erg warm de komende dagen, ligt hij straks ineens om. Zou echt even alles uit de kast halen om hem goed te laten drinken en anders echt even de DA laten komen.
Mijn grote (geen cushing) heeft het jaren geleden gehad, dat ze het water niet meer dronk uit bleek achteraf precies bij haar stal roestleiding en dus water, maar die liep te zwalken als een dronken zeeman toen het ook nog eens 30 graden was en mooi dat ze er leverproblemen bij had...

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:13

Misschien helpt het bij u ook shanna. Mijn shetlander in der tijd had ook een bepaald moment uitdrogings verschijnselen en wilde niet drinken. Wij hadden toen het advies gekregen om een redelijk grote spuit zonder naald te vullen met water en,dit in zijn mond te spuiten. Daarvan slikte hij telkens toch redelijk wat water van in. Dus wij deden toen een paar keer per,dag een aantal spuiten achter elkaar in zijn mond. Zo had hij toch iets van water binnen. Het is maar een tipje

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:26

Eetlepel donkerbruine basterd suiker en een theelepel zout door een beetje voer doen. Zorg dat hij eventueel beperkt of onbeperkt beschikking heeft over een zoutsteen.

Maar nu je het zegt ga het morgen ochtend gelijk controleren bij die van mij.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:43

Shanna schreef:
Ik heb even jullie mening en deskundigheid weer nodig haha!
Sed is inmiddels een klein beetje gestart met verharen waardoor de lange haren gehalveerd zijn, maar hij heeft toch nog een gigantische jas aan.
Nu viel het mij op dat hij vrijwel niet uit zijn emmer drinkt, maar omdat hij ook een "plas" tot zijn beschikking heeft heb ik er niet teveel aandacht aan besteed. Echter viel het mij gisteren op dat hij dus best wel uitgedroogd is, als ik aan zijn (geschoren) huid trekt blijft hij gewoon staan!

Wat zou ik kunnen doen om hem meer te laten drinken, zonder dat hij er ook dikker van wordt?

Zelf dacht ik aan slobber en limonade/ appelsap. Maar 1 handje slobber geeft niet zoveel water natuurlijk, en appelsap en limonade is puur suiker..

Ook dacht ik dat wat verder scheren (de strook afmaken) misschien ook zorgt dat hij minder vocht verliest?

Een handje zemelen in een halve emmer water zet ook vaak aan tot leegslobberen van de emmer :9

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:20

Inderdaad, ik zou ook heeeeeeele natte slobber maken. Dan kun je er zo 10 liter in krijgen.

Komt het water uit de emmer uit de plas? Heb je dat water wel een getest? Misschien is het niet zo lekker of gewoon verontreinigd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:26

Ik zou inderdaad eerst even de schoonheid van de emmer en het water controleren.
Wellicht 'zit er een smaakje aan' een dan drogen ze liever uit als dat ze het drinken.
Maar is alles in orde, dan wellicht een tip die een kennis van mij op wedstrijd gebruikte als zijn pony weigerde te drinken (buiten zijn vertrouwde omgeving).
Stukjes appel in een ruime bak water gooien. Het happen naar de appelstukjes zal zo ook ervoor zorgen dat ze tevens water binnen krijgen.

Edit: Af en toe even wat verwennerij in het lange gras .. al is het maar voor de foto :)

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 20:39

Leuke tips allemaal alleen bij die fjord van mij werkt dat dus echt niet. :')

En die heeft dus ook snel last van uitdrogen. :j Daarbij werkte de tip van de homeopaat van de bruine basterd suiker en zout het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:20

Ruim 2 uur scheren, maar Sed is klaar voor de hitte en de kou!

Hele waterige slobber heb ik geprobeerd, inclusief een halve liter appelsap, maar meneer gooit het gewoon om en eet dan de slobber van de grond..

Ga morgen een 2e poging doen waarbij ik de emmer vast houdt.

Het water wat hij krijgt komt gewoon uit de kraan overigens, de rest drinkt het maar wat graag!
Helaas hebben wij op stal enkel zwarte emmers, zal morgen even een lichte emmer kopen.

Afbeelding

Afbeelding

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 23:22

geerke schreef:
en de eosinofielen?

1.3 dus normaal...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 06:33

Marcella schreef:
Leuke tips allemaal alleen bij die fjord van mij werkt dat dus echt niet. :')

En die heeft dus ook snel last van uitdrogen. :j Daarbij werkte de tip van de homeopaat van de bruine basterd suiker en zout het beste.

Je maakt een soort ORS op die manier. Maar heeft je paard dan ook weer suiker... Nu maakt dat voor sommigen niet uit maat voor anderen weer wel :)

Je hebt ook van die flexibele bakken. Die zijn breder shanna. Mijne vond een emmer ook niet prettig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:29

Misschien vind hij het water te koud? Lastig hoor! Helemaal met dit weer :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 13:28

Emmer idd vasthouden Shanna... mijn oudje moest er ook eerst in roeren en blazen vooraleer hij tot actie overging.... maar trek niet je beste kleding aan :D