[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:48

nee hij schuurt niet, ook niet met rollen ofzo. Lijkt haast alsof het daar gewoon uitvalt :')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:52

nadita schreef:
@ opisopshop: je kan mss beter met zachte zeep wassen, denk dat dat iets minder agressief is dan Biotex. En van zachte zeep worden ze ook mooi wit. Of gewoon met een PH neutrale shampoo, waar Wisse het minst last van zou kunnen krijgen.

De PH waarde van de huid van het paard is volstrekt anders dan die van de mens....
Ik mijd dus altijd humane middelen, en Biotex lijkt me sowieso eigenlijk niet echt geschikt....

Als ik shampoo gebruik, gebruik ik deze: http://www.nmlhealth.com/p,29,422/Tea-T ... paard.aspx

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:55

maar biotex maakt de manen zo mooi wit :P
Ik spoel het altijd goed uit en was daarna nog weer met paardenshampoo na zodat echt alles eruit is.
Heb nog niet eerder een paard gehad die er op reageerde.
Doe zijn sokken er ook mee en daar merk ik niets?

Wat ik wel vreemd vind, is dat die bulten pas een paar dagen na het wassen verschenen.

ik heb nog teatree shampoo staan, die ga ik volgende keer even proberen samen met de Derfen-shampoo.
Hij staat nu onder deken en gebruik geen Derfen dus de manen worden nu niet vies, hoef dus niet met gekke dingen te wassen om het vuil eruit te krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 14:12

chipieke schreef:
Ik moet vrijdag mijn paard ontwormen met Equest.

Weet iemand of dat extra jeuk kan gaan opleveren? Het gaat nu eindelijk rustig...

Of zou ik toch maar beter eventjes wachten tot het seizoen voorbij is?

gewoon ontwormen hoor! bloedworm geeft namelijk ook jeuk.
wel genoeg geven he, niet te weinig.
ik ontworm gewoon 3x per jaar en nog nooit meegemaakt dat er jeuk van kwam.

opisop:
die bultjes lijken op netelroos, kan zijn dat wisse allergisch is voor iets waar je mee wast of hij staat te warm onder zijn deken als hij dan nat is.
dus heel goed laten opdrogen en dan pas deken op of de volgende keer gaan wassen met een paardenshampo of eventueel iets als neutral?

peachy:
komt zeker van de zomereczeem,maar de buiknaad is ook een plek waar paarden veel jeuk krijgen als ze behoorlijk vol zitten met afvalstoffen.
kijk dus goed of je dier op teveel gras staat?

smeer het in elk geval in met een goede vette zalf/olie(zonderparfum!!) dat helpt wel tegen de jeuk.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:09

Ninx schreef:
nadita schreef:
@ opisopshop: je kan mss beter met zachte zeep wassen, denk dat dat iets minder agressief is dan Biotex. En van zachte zeep worden ze ook mooi wit. Of gewoon met een PH neutrale shampoo, waar Wisse het minst last van zou kunnen krijgen.

De PH waarde van de huid van het paard is volstrekt anders dan die van de mens....
Ik mijd dus altijd humane middelen, en Biotex lijkt me sowieso eigenlijk niet echt geschikt....

Als ik shampoo gebruik, gebruik ik deze: http://www.nmlhealth.com/p,29,422/Tea-T ... paard.aspx

Ik bedoelde ook PH neutrale shampoo voor paarden...
Ik was mijn paard ook nooit met 'mensen' shampooo. :n

Voor mijn Fries met licht maneneczeem gebruik ik Befix. Was hem om de twee weken (alleen de manen) en de staart eens per maand.
Daarna doe ik er Befix lotion in.

Voor de Haf, die we regelmatig wassen om haar wit te houden, gebruik ik gewoon zwavelteershampoo.
En voor de staart zachte zeep van Driehoek.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:15

@ Chipieke: ik ontworm regelmatig met Equest, maar merk er niets van bij mijn Fries.

Maar nu je het zo aanhaalt: ik heb mijn Fries in januari ontwormd met Pramox. Weet de exacte datum niet meer. Maar weet nog wel dat de hoefsmid er 19 januari was en dat ik toen merkte dat hij een heel stuk van zijn manenkam kaal had geschuurd.
Waarschijnlijk is het toeval, want in december 2009 heeft hij ook een Pramox gehad, en toen heeft hij niet geschuurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:03

Maar een eczeempaard met regelmaat wassen is toch harstikke slecht? De hele vetlaag gaat weg uiteindelijk, zeker met middelen zoals biotex op de toch al gevoelige huid van een eczemer. Dan toch maar wat minder wit?

Ik heb de voorpluk van mijn paard gevet met levertraanzalf en nu schuurt hij dat stukje niet meer. Vet is op dat moment weldadig voor de huid. Een schilferende of gevoelige huid die regelmatig gewassen wordt, wordt droog en een droge huid gaat trekken en jeuken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:05

de fries van een vriendin heeft ook eczeem, hij is juist altijd erg vet, heeft ook altijd wel een vettig laagje over zich heen. Zolang zij dit juist weghoudt en hem dus regelmatig wast, gaat het bij hem beter. Heb zelf ook altijd het idee dat je moet wassen als de manen echt vettig worden, volgens mij breken ze anders namelijk ook sneller?

Ellepel; de 3 bulten die hij maandag had, daar had hij ook gezweet. Op zijn hals niet op die plek, alleen meer richting de oren. Die 3 bulten waren vandaag bijna weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:08

opisop beter dat het nu bijna weg is.
je hebt bij mensen miliaria,geen idee of dat bij paarden ook kan?
via google vind je wel info.

appie heeft altijd droge manen,heb eigenlijk nooit vette manen gezien bij een paard??

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:14

nadita schreef:
@ Chipieke: ik ontworm regelmatig met Equest, maar merk er niets van bij mijn Fries.

Maar nu je het zo aanhaalt: ik heb mijn Fries in januari ontwormd met Pramox. Weet de exacte datum niet meer. Maar weet nog wel dat de hoefsmid er 19 januari was en dat ik toen merkte dat hij een heel stuk van zijn manenkam kaal had geschuurd.
Waarschijnlijk is het toeval, want in december 2009 heeft hij ook een Pramox gehad, en toen heeft hij niet geschuurd.

Bij Harlie begon het pas toen hij na de wormenkuur (weekje later) ook nog een influenzaprik kreeg. Dat was waarschijnlijk teveel troep ineens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:15

Je hebt natuurlijk vet en vet, ik borstel de schilfers wel weg met een zachte borstel en het vuil ook, maar verder niet. De manen breken er hier niet van af. Als ik ze al eens wat schoner wil hebben, gebuik ik alleen water. De staart kom ik ook bijna niet aan. Zijn hoofd schuurt hij als een gek, maar als ik levertraanzalf smeer op de wondjes en licht onder de voorpluk, schuurt hij daar niet. De vliegen gaan daar dan ook niet zo snel op zitten. Ik smeer ook altijd wat zalf onder de ogen met warm weer (niet boven) en rond de ooghoeken, daar gaan dan ook geen vliegen zitten.
De manen worden hier vettig onder de deken (ik bedoel de aanzet van de manen op de huid), hoef je niet voor te smeren hier :D

@nadita, die van mij begon ook te schuren in januari/ februari met strenge vorst. Hij haalde dan telkens met zijn achterbeen langs zijn manenkam :(
Ik ga hem ook een halsdeken ophouden in de winter. DA zei dat dat een gewoonte kan zijn geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:19

Zo zag hij er in april uit
Afbeelding
Staart heeft hij nog niet weer geschuurd.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:31

wat een staart zeg!
mooi zo he?
wat dat betreft zijn tinkers toch wel heel gaaf :j

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:31

ellepel schreef:
peachy:
komt zeker van de zomereczeem,maar de buiknaad is ook een plek waar paarden veel jeuk krijgen als ze behoorlijk vol zitten met afvalstoffen.
kijk dus goed of je dier op teveel gras staat?

smeer het in elk geval in met een goede vette zalf/olie(zonderparfum!!) dat helpt wel tegen de jeuk.

Ik had niet het idee dat hij teveel gras krijgt.
Maar ik zal hier zeker eens naar kijken.
Is er nog een andere manier om de afvalstoffen af te voeren? Hij heeft begin dit jaar een Dettox kuur gehad, maar lijkt me niet dat hij deze weer kan/moet krijgen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:53

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:31

Senna heeft ook altijd een hele vette vacht, manen en staart. Wassen is bij haar niet de oplossing, want dan wordt de vacht alleen maar vetter. Ik vind wassen trouwens ook helemaal niets als een paard 24/7 buiten staat. Ook al zijn de haren heel erg vet, de huid is vaak juist weer heel erg droog. Zeker op de staartwortel.

@Mindim: Die staart is echt gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:38

Ik baalde ook enorm toen het twee jaar geleden ineens model pleeborstel was. Maar hij schuurt hem nu gelukkig niet meer.

Hij had zijn billen wel kapot afgelopen winter. Ik bedoel wanneer je de staart omhoog tilt en de plekken naast de anus waar de staartwortel tegen aan zit. Hebben die van jullie dat ook wel eens gehad?

Hoe is de algemene vachtconditie verder van jullie eczemers? Die van mij glimt nog als een appel. Zie je alleen zijn hoofd dan ziet ie er wat sneu uit, maar haal je de deken eraf dan glanst ie je tegemoet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:54

Wisse zit wel mooi in zijn vacht, ook nog mooi dun.

Plekken op de billen naast de staatwortel voelen ook vettig aan trouwens, geen idee hoe dat komt (misschien schuurt ie zn staart tegen de container?).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:10

Wassen, met of zonder goede shampoo is gewoon slecht.
Het brengt de hele huid uit balans en verergert meer dan wij mensen denken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 06:13

ee n paard wast zichzelf door een flink zandbad te nemen en wij wassen het met shampo om dat allemaal er juist uit te krijgen.
dan daar dat veel wassen niet goed is.
maar toch heb ik eens van iemand gehoord die haar eczemer elke week waste en die had daardoor veel minder klachten.

mindim,appie heeft het soms in het voorjaar,die plekken naast de staart:
https://lh5.googleusercontent.com/-I_KQ ... 10-6-2.JPG

ik heb hem toen goed ontwormd daarna omdat ik twijfelde aan wormen en toen knapte het weer op

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:50

hoe houden jullie de manen goed met een deken?
bij mij lijken sommige haren dunner te worden of zelfs af te breken juis door de deken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:52

klopt, dat is ook vaak het geval, helaas...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:16

Mindim schreef:
Maar een eczeempaard met regelmaat wassen is toch harstikke slecht? De hele vetlaag gaat weg uiteindelijk, zeker met middelen zoals biotex op de toch al gevoelige huid van een eczemer. Dan toch maar wat minder wit?

Ik heb de voorpluk van mijn paard gevet met levertraanzalf en nu schuurt hij dat stukje niet meer. Vet is op dat moment weldadig voor de huid. Een schilferende of gevoelige huid die regelmatig gewassen wordt, wordt droog en een droge huid gaat trekken en jeuken.

Ik was mijn Fries alleen de manen en 1x per maand de staart. Om de schilfers weg te wassen.
Helemaal wassen doe ik nooit. Wel lekker helemaal afspuiten na het rijden met koud water.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:20

line18 schreef:
hoe houden jullie de manen goed met een deken?
bij mij lijken sommige haren dunner te worden of zelfs af te breken juis door de deken.

Zorgen dat je een deken hebt die volledig met nylon is gevoerd en geen naden heeft.
Mijn Fries staat het hele jaar door met halsdekens op, 's zomers eczeemdeken en in de winter staldeken met hele hals.
Hij verlies nooit manen door de dekens.
Ondanks dat hij ook maar een heel zielig bosje heeft ;(

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:23

Afbeelding
Afbeelding

De staart van mijn Fries. Gelukkig schuurt hij daar nooit aan.
Hij heeft een enorme staart, wat een crime is om te wassen, heel dik en heel zwaar.
Maar heeft heeft maar een zielig maantopje en een heel zielig bosje manen. En heel weinig behang aan de benen.
Vreemd verdeeld soms :?

Wel zit hij altijd superdun en glad in zijn haar. Hoef 's winters dan gelukkig ook niet te scheren.