Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nadita schreef:@ opisopshop: je kan mss beter met zachte zeep wassen, denk dat dat iets minder agressief is dan Biotex. En van zachte zeep worden ze ook mooi wit. Of gewoon met een PH neutrale shampoo, waar Wisse het minst last van zou kunnen krijgen.
chipieke schreef:Ik moet vrijdag mijn paard ontwormen met Equest.
Weet iemand of dat extra jeuk kan gaan opleveren? Het gaat nu eindelijk rustig...
Of zou ik toch maar beter eventjes wachten tot het seizoen voorbij is?
Ninx schreef:nadita schreef:@ opisopshop: je kan mss beter met zachte zeep wassen, denk dat dat iets minder agressief is dan Biotex. En van zachte zeep worden ze ook mooi wit. Of gewoon met een PH neutrale shampoo, waar Wisse het minst last van zou kunnen krijgen.
De PH waarde van de huid van het paard is volstrekt anders dan die van de mens....
Ik mijd dus altijd humane middelen, en Biotex lijkt me sowieso eigenlijk niet echt geschikt....
Als ik shampoo gebruik, gebruik ik deze: http://www.nmlhealth.com/p,29,422/Tea-T ... paard.aspx
nadita schreef:@ Chipieke: ik ontworm regelmatig met Equest, maar merk er niets van bij mijn Fries.
Maar nu je het zo aanhaalt: ik heb mijn Fries in januari ontwormd met Pramox. Weet de exacte datum niet meer. Maar weet nog wel dat de hoefsmid er 19 januari was en dat ik toen merkte dat hij een heel stuk van zijn manenkam kaal had geschuurd.
Waarschijnlijk is het toeval, want in december 2009 heeft hij ook een Pramox gehad, en toen heeft hij niet geschuurd.
ellepel schreef:peachy:
komt zeker van de zomereczeem,maar de buiknaad is ook een plek waar paarden veel jeuk krijgen als ze behoorlijk vol zitten met afvalstoffen.
kijk dus goed of je dier op teveel gras staat?
smeer het in elk geval in met een goede vette zalf/olie(zonderparfum!!) dat helpt wel tegen de jeuk.
Mindim schreef:Maar een eczeempaard met regelmaat wassen is toch harstikke slecht? De hele vetlaag gaat weg uiteindelijk, zeker met middelen zoals biotex op de toch al gevoelige huid van een eczemer. Dan toch maar wat minder wit?
Ik heb de voorpluk van mijn paard gevet met levertraanzalf en nu schuurt hij dat stukje niet meer. Vet is op dat moment weldadig voor de huid. Een schilferende of gevoelige huid die regelmatig gewassen wordt, wordt droog en een droge huid gaat trekken en jeuken.
line18 schreef:hoe houden jullie de manen goed met een deken?
bij mij lijken sommige haren dunner te worden of zelfs af te breken juis door de deken.