[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:39

Mindim schreef:
@Superroos, dank voor de uitleg over de olie, dat ga ik volgend jaar ook eens proberen.

Ik hoor dat sommige paarden naar verloop van tijd geen ZE meer krijgen. Maar is het paard dan niet meer allergisch voor de mug? Hoe werkt dat? Mijn DA zegt dat wanneer paarden ZE hebben, ze dat houden en vaak dat het juist met de jaren wat erger wordt. Geen genezing mogelijk.
Weet iemand hoe dat zit? Heeft DA ongelijk of hadden de paarden die ZE af zijn, geen ZE? Ik vind het wel wat verwarrend allemaal.

De mate van allergie wordt veroorzaakt door de hoeveelheid afvalstoffen die het lichaam van het paard vervuilen.
Een 'schoon' lichaam dus minder belast met afvalstoffen, reageert minder heftig op allergische prikkels.

Sommige paarden zullen altijd een deken of misschien alleen een halsstuk op moeten, maar er zijn ook paarden die uiteindelijk niet meer reageren op die mugjes.

Mijn eigen eczeempaard heb ik zelf 2 jaar behandeld (ik ben bijna afgestudeerd natuurgeneeskundig therapeut op HBO nivo) en waar ze 2 jaar terug met een hele eczeemdeken met hals en buikflap nog jeuk had in manenkam, staart en rond het uiergebied (dan was ze 1 x geprikt vlak voor het rijden bijvoorbeeld en dan had ze de deken even af, nou dan reageerde ze daar gigantisch heftig op) heb ik haar nu dit seizoen al alleen een halsstuk op kunnen hebben en ze heeft misschien af en toe een beetje voorzichtig gejeukt, maar geen schade aan manen en staart. Behalve dan haar hals en deel borst tot aan de schoft heeft ze lekker bloot kunnen lopen in de zomer.
Toen had ze een stuk van 20 cm gewoon helemaal kaal in haar manenkam. Nu zijn haar manen tot bijna over de hals gegroeid... En toen had ik ze echt nog geen handbreedte eraf geknipt.

Ik zal vanmiddag eens een foto sturen van toen en nu.

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:33

Jeetje, en hoe bepaal je hoe je voerregime moet zijn?

Ik vrees dat de mijne dan de e van mugjes heeft, want hij staat zomers schraal en in de winter op hooi en krijgt geen krachtvoer.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:46

Afvalstoffen worden niet alleen veroorzaakt door bepaalde inhoudsstoffen van voer, maar ook door gebruik van bepaalde medicijnen denk aan antibiotica of pijnstillers, inenten, ontwormen, rijk gras in weiland, te rijk hooi of kuil enzovoort.
Daarbij moet je ook er voor uitkijken dat je paard niet te schraal staat, want dan zit je weer met het fructaan.

Als je geïnteresseerd bent wat mijn plan van aanpak is bij paarden met jeuk of eczeem mag je me altijd PB-en.
Ik moet nog ergens een overzichtje hebben, maar kan ook zijn dat ik even opnieuw moet typen maar dat wil ik best doen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:03

Indy 2 jaar geleden, september 2007, jeuk door gehele manenkam en staart, droeg een boettdeken
http://94.100.113.201/110700001-1107500 ... _JYne.jpeg

Indy vorig seizoen, september 2008, jeuk nog op bepaalde plekken (midden manenkam en einde manenkam zoals te zien op foto) en iets wat staart, droeg een boettdeken.
De manen hadden we weer ingekort. Dat natte is door vliegenspray ivm dazen etc in bos.
http://94.100.114.34/346100001-34615000 ... _tKBA.jpeg

Indy dit seizoen, september 2009, minimaal jeuk, maar geen schade aan manen, droeg dit seizoen alleen nog maar een ivanhoe halsstuk:
http://94.100.113.113/733700001-7337500 ... _pXhR.jpeg

En zo zien de manen er nu uit op dit moment:
http://94.100.116.100/780550001-7806000 ... _GYe2.jpeg

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:43

Mooi om te zien Bojangles!

Mindim,
Citaat:
Ik vrees dat de mijne dan de e van mugjes heeft, want hij staat zomers schraal en in de winter op hooi en krijgt geen krachtvoer.

Is je paard ooit gereinigd dan en flink behandeld, anders kun je de link niet zo leggen denk ik..

Risico met arm voeren (letten op eiwitten en suikers) vind ik weer dat vaak ook op andere stoffen gekort wordt.. Ik voer dus een normale brok voor jonge paarden die alles in de juiste verhouding heeft en geef daarnaast nog een goed supplement waar alles in zit.. Mijn andere paard heeft veel tekorten op gelopen juist omdat ik hem zo schraal en arm hield.. Denk dat het hierin ook zoeken is van de juiste middenweg...

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:55

Gister vergeten te schrijven dat we bij Diaz gister een doorbraak hadden met de leem op haar staartwortel, dit is zo de troep aan het onttrekken geweest dat er gister bij het schoonmaken een kleine opening ontstond waar allemaal pus en rotzooi uit kwam..
Ze liet het super behandelen gelukkig en toen de plek helemaal leeg gelopen was werd het gelijk minder heet.. Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet... Wonderlijk spul die leem..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:57

SuperRoos schreef:
Mooi om te zien Bojangles!

.. Denk dat het hierin ook zoeken is van de juiste middenweg...

Dank je wel!

Ja dat is het hem juist je moet een goed balans vinden...

Leem is inderdaad wonderbaarlijk spul, goed teken dat het nu open is :j

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:05

In haar manen heb ik ook al kleine gaatjes zien zitten (in de kloven) dus daar is de leem ook al bezig geweest, heb daar ook 1 keer pus uit kunnen halen maar verder is daar rotzooi uit gekomen toen ik er niet bij was..
Haar staart was echt beschadigd met bindweefsel, veel daarvan is al weg.. Ik smeer er leem op en masseer het ook veel, helpt goed, alles wordt zachter en haren groeien zelfs terug op de meest kale plekken..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 13:34

Ik heb mijn behandelswijze in een word-document, dus mensen die geïnteresseerd zijn mogen mij een PB sturen met email erin, dan stuur ik die per email toe :)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:32

die leem waar jullie t over hebben is dat die groene leem? hoe vaak/hoe veel gebruik je dat? en wat kost dat? waar haal je het? en geen last met chip?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 14:33

De paardendrogist verkoopt groene Leem voor inwendig en uitwendig gebruik.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:30

Te weinig voeren moet je ook mee oppassen.
Ik heb hier het perfecte voorbeeldje lopen van te weinig voeren.
Weidegang met alleen kuilvoer ernaast, was helemaal mis.
Sinds dat ik haar wat extra bijgeef in brokvorm, is ze al behoorlijk bijgekomen met d'r eczeem. Bepaalde stoffen zijn toch nodig.

Ik denk dat als je een paar jaar steekvrij hebt doorgebracht een paard dan wel minder gaat reageren, dan wanneer ze elk jaar opnieuw worden blootgesteld aan bepaalde stoffen (muggenspeeksel etc.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 16:33

nou ja,ik had appie vorig jaar dus echt ziek omdat die selenium tekort had omdat hij toch niet goed gevoerd werd
het is gewoon zo dat in hooi of gras niet alles zit wat een paard nodig heeft.
dus zul je dat hoe dan ook moeten aanvullen.

liksteen is al een goede,als ze dan zin hebben dan kunnen ze er aan zitten.
wij hebben gisteren ook weer een partij in de weilanden gelegd en de paarden maken er dankbaar gebruik van.

bij ons worden de weidepaarden heel sober gevoerd.
ze krijgen wel flink ruwvoer,maar alleen krachtvoer als ze in handen komen.
sommige dieren krijgen maar 1-2x per week wat.
we merkten afgelopen week wel dat 2 enterhengsten ietsje schraal worden,dus liksteen in de wei erbij en die pakken we dan apart om wat extra krachtvoer erbij te geven.
die krijgen dan een halve schep brok.(onderhoudsbrok,geen flauw idee welk merk)

bojangles:
ik weet idd dat jij hier vroeger ook veel kwam en wel es met je handen in het haar zat vanwege de eczeem.
gaaf zeg dat het nu zo goed gaat :D

mindim:
wij hebben een paard op stal dat het hele jaar nog geen krachtvoer gezien heeft.
die staat sinds deze week op stal snachts en krijgt nu pas wat bij.
maar die heeft ook echt erg eczeem....voor mij toch het bewijs dat krachtvoer geven niet nadelig is voor zomereczemers.

tenzij je een paard hebt wat niet tegen een bestanddeel kan wat in krachtvoer zit...maar dan heb je geen zomereczeem paard maar een paard met een voedingsallergie.
en die zijn er wel, mais komt heel veel voor,melasse hoor je ook nog wel es.

superroos:
maak er es een foto van?
heeft diaz last van "hotspot" misschien? (warme natte rode etterige eczeemplekken met veeeeeel jeuk?

wat een verhaal 8-)

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:45

voor wie interesse heeft, ik heb een pagony eczeemdeken in stukken liggen (borst, buik en rug/bil gedeelte), ik heb de hals eraf gehaald voor aan mijn regendeken. Dus wie eventueel nog wat reparatiemateriaal kan gebruiken :D.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 17:48

'dat had ik ook gedaan met de pagony.hals er af voor aan de regendeken en de rest voor reserve.
:D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:03

zij schreef:
die leem waar jullie t over hebben is dat die groene leem? hoe vaak/hoe veel gebruik je dat? en wat kost dat? waar haal je het? en geen last met chip?

groene leem van agriletz halen wij via de groothandel, uitwendig smeer ik het bijna elke dag, weet zo even niet wat het kost..
inwendig geef je het poeder ervan, chips van voor 1990 kunnen problemen opleveren, daarna is de techniek verbeterd tenzij ze niet goed zijn ingekapseld maar dan was het risico op zwerven sowieso al aanwezig.. al onze paarden hebben hun chips nog na meerdere leemkuren..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:04

ellepel schreef:
superroos:
maak er es een foto van?
heeft diaz last van "hotspot" misschien? (warme natte rode etterige eczeemplekken met veeeeeel jeuk?

Foto zal ik proberen als het er weer is, vandaag zat er niks..
Het komt puur door haar inwendige reiniging..
Het is slechts een klein gaatje in de huid geweest wat niet jeukte maar waaronder naar mijn idee wat ontsteking van het vet zat wat voor kan komen bij ZE en dat is er nu allemaal mooi uit..

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:08

Ik ben vandaag met Lidar met Equi-Derma begonnen. Dat wordt verkregen uit witte leem en absorbeert de giftige stoffen in het lichaam, werkt dus van binnenuit.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:25

Hier is het gelukkig weer een stuk rustiger, hals begint weer te slinken :D

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:34

witte leem is meen ik wel vele malen milder dan de groene, rode of gele leem..

Ben benieuwd hoe het gaat werken bij je :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:36

SuperRoos, ik hou je op de hoogte. Ik heb al zoveel geprobeerd en nog staat Lidar te schuren, dit is het laatste wat ik nog kon bedenken en ik hoop zo dat het helpt.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 18:40

hier ook nog steeds getrap naar de buik e.d. zodra de deken af is. ia het dan zooooooooooooooooooo moeilijk het even een paar graden kouder te laten zijn overdag? koud is het toch wel :P
ik geloof dat het morgen wel koud is, maar maandag al weer boven de 10 graden... pfffffff
voorlopig maar gewoon deken om... ik heb hem gister weer helemaal genaaid... ding lag weer aan diggelen...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:11

Binnenkort, als het even gevroren heeft, gaat de Rambo SIH er weer af.
Nu wil ik hem gaan wassen zodat hij volgend seizoen weer schoon op kan.
Hoe wassen jullie deze deken, ik zou hem graag in de wasmachine doen, maar met welk wasmiddel precies en wat moet er juist wel of niet in.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:14

in een ton met water en dan goed heen en weer rollen...
of even over een hek hangen en een harde straal er op. dit om t ergste er af te halen...

dan in wasmachine ZONDER ZEEP. ik geloof dat met azijn ook goed was...

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 19:20

Geen wasmiddel gebruiken dus? Mag je wel nog iets anders erin doen om schoon te maken, vanish bijv.? Mag azijn wel in de wasmachine?