Mindim schreef:@Superroos, dank voor de uitleg over de olie, dat ga ik volgend jaar ook eens proberen.
Ik hoor dat sommige paarden naar verloop van tijd geen ZE meer krijgen. Maar is het paard dan niet meer allergisch voor de mug? Hoe werkt dat? Mijn DA zegt dat wanneer paarden ZE hebben, ze dat houden en vaak dat het juist met de jaren wat erger wordt. Geen genezing mogelijk.
Weet iemand hoe dat zit? Heeft DA ongelijk of hadden de paarden die ZE af zijn, geen ZE? Ik vind het wel wat verwarrend allemaal.
De mate van allergie wordt veroorzaakt door de hoeveelheid afvalstoffen die het lichaam van het paard vervuilen.
Een 'schoon' lichaam dus minder belast met afvalstoffen, reageert minder heftig op allergische prikkels.
Sommige paarden zullen altijd een deken of misschien alleen een halsstuk op moeten, maar er zijn ook paarden die uiteindelijk niet meer reageren op die mugjes.
Mijn eigen eczeempaard heb ik zelf 2 jaar behandeld (ik ben bijna afgestudeerd natuurgeneeskundig therapeut op HBO nivo) en waar ze 2 jaar terug met een hele eczeemdeken met hals en buikflap nog jeuk had in manenkam, staart en rond het uiergebied (dan was ze 1 x geprikt vlak voor het rijden bijvoorbeeld en dan had ze de deken even af, nou dan reageerde ze daar gigantisch heftig op) heb ik haar nu dit seizoen al alleen een halsstuk op kunnen hebben en ze heeft misschien af en toe een beetje voorzichtig gejeukt, maar geen schade aan manen en staart. Behalve dan haar hals en deel borst tot aan de schoft heeft ze lekker bloot kunnen lopen in de zomer.
Toen had ze een stuk van 20 cm gewoon helemaal kaal in haar manenkam. Nu zijn haar manen tot bijna over de hals gegroeid... En toen had ik ze echt nog geen handbreedte eraf geknipt.
Ik zal vanmiddag eens een foto sturen van toen en nu.