fructaan brengt de darmflora uit balans waardoor paarden dus hoefbevangen worden.
ik denk dat als die darmflora niet goed werkt er ook niet voldoende uit het voer kan worden opgenomen.
alkalische fofatase zijn enzymen en hebben te maken met de vorming van bot en ook met de lever.
als die waarde verlaagd is betekend dat wel dat er iets niet goed kan zijn met de voeding.
vitamine B6,C,foliumzuur,zink,fosfor,of te lage proteine/eiwit inname kan er ook voor zorgen dat de alkalische fofatase dus te laag word.
of juist teveel vitamine D in de voeding kan er weer voor zorgen dat deze waarde omnlaag gaat.
zou du best kunnen dat er iets in de darmen zit wat niet goed werkt,een bepaald deel van de darmen wat dan moet zorgen voor de opnamen van bepaalde mineralen/vitamines.
heb je al iets in die richting geprobeerd?
voorbeeldje:
mijn pony neemt niet voldoende selenium op uit zijn voer,waarschijnlijk een beschadiging in de darmen ( kan door wormen zijn,maag zweer of anders)wat daar voor zorgt.
met extra selenium door zijn voer gaat het goed,stop ik daar mee dan merk ik dat meteen aan hem.
verlaging van de CPK weet ik niet,zou kunnen dat de pony minder beweegt en dat daardoor die waarde dus ook laag is?
verlaagd gGt komt voor bij verminderde werking van de lever,en op een engele ite vind ik nog dit:
Citaat:a GGT reading below 20 will indicate an underactive liver. There seems to be a condition I call Flat Liver Syndrome where the liver activity is below the level required to allow maximum improvement in fitness. This is commonly seen in horses after long spells or after grazing for periods on poor-quality, high-weed pastures. It appears the liver does not "tone up" to the workload of training in the way the muscles, bones and respiratory system do. Horses with this problem respond well to high levels of B-Group Vitamins.
zij verwijzen dus dan ook weer naar voeding met te weinig mineralen etc..er in.
zou anders toch nog es gaan uitpluizen of je met je voeding goed zit en eventueel iest ondersteunends voor de darmen geven?