Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:09

Ik heb het 'voordeel' dat ie (tot nu toe) niet echt bevangengevoelig is ... daarom kan die mooi buiten in het gras, waar die ten minste iets van 'ruwvoer' binnen krijgt.

Ik had nooit gedacht dat Peter niet meer zou willen eten, überhaupt zonder het eerst te proberen. Hij was vaak aan de dikke kant en vrat alles wat maar los of vast zat. Plastic zakken met voer erin (of niet, maar dat dacht ie dan) waren niet veilig in het voorbij lopen ... daar hing ie zomaar in, was ie je te snel af en de zak kapot Lachen

Hij stond altijd samen met onze oude Fjord, maar die is vorige winter helaas overleden. Nu heeft ie geen vriendje meer waar die bij in kan staan buiten, terwijl die soms duidelijk aangeeft graag bij de andere paarden te willen zijn. Dat kon sowieso al niet vanwege z'n (vroeger) gebroken kootbeen en afgescheurde pees ... hij kan niet snel genoeg wegkomen en is toch altijd de underdog in de groep. Nu is die al helemaal niet mobiel ... probeer hem nu zo nu en dan wat in kleine stukjes voor het land v/d anderen te zetten .. of hij loopt los op het erf Tong uitsteken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 13:41

Lappie: Is absoluut geen probleem dat je veel post hier. In een slechte periode eten ze inderdaad slecht en is het uitproberen wat op dat moment wel aanspreekt. Crea bea is dan precies de goede aanpak. Zo deden wij de ene keer de mueslie droog en de andere keer maar weer eens nat om in vredensnaam dat eten er in te krijgen. Gelukkig wordt dat op een gegeven moment weer beter als ze qua hormonen weer wat meer in balans zijn.
Ik ben er over het algemeen ook voor om snel te beginnen met pergolide oid want het is veel moeilijker om een paard dat er slecht aan toe is weer op te peppen dan om een paard dat er redelijk aan toe is goed te houden. Maar goed, vaak zie je ook pas wat er is mis is als het ineens verslechterd..
Fijn dat ie in ieder geval wel wat wilde drinken en dat de pilletjes binnen zijn gekomen. Cool
Je moet maar zo denken, in principe gaat ie over paar weekjes weer vooruit en zal hij minder misselijk zijn van zijn rare hormoonhuishouding en de pergolide bijwerkingen en weer meer trek krijgen en fitter worden.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:13

Dana is nu 2 weken aan de Pergolide en morgen 1 week aan de antibiotica (ivm VERSCHRIKKELIJKE, aanhoudende diarree, waarschijnlijk darmontsteking). Nu is ze sinds een dag of twee eindelijk weer wat fitter. Ze is alerter en vrolijker. Ze scharrelt weer wat meer door de paddock Ipv alleen maar somber voor zich uit te staren) en toen ik haar gister op de wei wilde laten maar niet snel genoeg was naar haar zin dook ze onder het lijntje door en ging ze in galop naar de wei... DAT was ECHT heel lang geleden...

Eten gaat nog lang niet optimaal, maar hopelijk verbeterd dat verder de komende weken. Ik hoop dat dat bij jullie ook snel beter gaat Lappie!Succes!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:46

Kijk dat is positief nieuws Sylvia. Fijn dat Dana weerwat vrolijker lijkt Lachen Eet/drinkt die van jou wel redelijk?

Ik heb gister Peter z'n pergolide erin gedwongen, hij wilde niets hebben. Dus hop in een stukje appel, in z'n mond gewurmd en met m'n handen z'n mond dichtegehouden ... en maar wachten totdat ie gaat kauwen/slikken. Heeft ie hem toch nog binnen gekregen Lachen

Als we eerst maar dat lichaam/lopen weer wat 'ontspannender' krijgen en dat ie weer wat meer gaat eten, dan ben ik blij.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:55

Ze dronk voor de pergolide veel te veel (door suiker). Binnen twee dagen werd dat beter en is nu normaal.
Eten ging voor pergolide moeilijk ivm tandproblemen / ontstekingen in mond. Maar toen wilde ze wel eten, ze probeerde iig. Nu lust ze bepaalde dingen niet meer, smaak zal dus door pergolide wel beinvloed zijn, of idd door misselijkheid.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:03

In principe komt die misselijkheid e.d. meestal rond de 3 a 4 weken weer goed en dan gaan ze ook weer wat lekkerder eten. Maar smaakwisselingen (dat vind ik nu wel lekker en morgen weer niet) dat schijnt ook wel bij cushing te horen.
Fijn dat Dana weer wat rondscharrelt en weer grapjes krijgt, dat is inderdaad ook iets wat bij de behandeling hoort; dat ze hun oude karakter en streken weer terugkrijgen Haha!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:46

Ik ben heel benieuwd *fingers crossed*

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:55

Dit is Dana nu, hopelijk kan ik over 2 maanden ook foto's posten met zo'n groot verschil als paardje van Kekavo...
Afbeelding

Typisch cushing he?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:27

Ach, arme Sylvia. Ja, een duidelijk Cushingpaardje. Fijn dat ze zich iig wat beter voelt nu. Dat eten komt vanzelf wel weer.

Major heeft gelukkig nooit moeite met eten. Hoewel hij hooi nooit echt lekker gevonden heeft en dat dan ook niet zo goed eet. Maar krachtvoer en slobber enzo, dat gaat er heel snel in. Hoe ziek hij zich ook voelt. Hij stond een keer met longontsteking, 41,5 koorts. En hij at gewoon zijn bak leeg. De dierenarts was heel verbaast. Heerlijk, zo'n paard Haha!

Ik ben vandaag heerlijk aan het genieten geweest van mijn ventje. Het is zo fijn om na 6 jaar eindelijk weer eens de haren van je paard glad te zien liggen na het poetsen Cool
Daarna wilde ik een stukje gaan wandelen. Ik wilde een blokje van ongeveer een half uurtje maken, maar meneer dacht er anders over. Hij wilde de andere kant op en ik heb hem maar zijn zin gegeven. Het werd dus een blokje van anderhalf uur, in een waanzinnig hoog staptempo. Ik heb maar heel korte pootjes en moest me de benen uit mijn lijf lopen om hem bij te houden Haha! Maar ik vond het niet erg, heb hem ook niet zo heel erg ingehouden. Ik was allang blij dat hij zich zo lekker voelde en dat hij geheel vrijwillig zo'n lang stuk wilde lopen. Zeker nu hij de paarden niet meer in de wei mogen tot het voorjaar is wat extra beweging niet verkeert.

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:24

Heerlijk is dat he Kevako... ik voel me zelf ook al zo veel lichter nu het ietsje beter gaat! Lekker genieten maar van je paardje!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 08:27

Sylvia idd echt een Cushingpaardje moet zeggen dat het er behoorlijk heftig uitziet.

Kevako geweldig dat hij weer wil wandelen zeg echt super kan me voorstellen dat je zoiets had van jahoe Haha!

Rava was gister erg vervelend ook naar Jansen toe, dus ik was het zat en heb eerst Jansen gelongeerd en daarna met Rava weer eens Parelli gedaan en ze had er zin in, me weer uitproberen en naar me dreigen, van ik ben de baas en niet jij, alleen aan het eind dacht ze daar toch echt anders over Haha!
Moet zeggen is toch ook heerlijk weer dat scheelt voor mij al een hoop.
O ja Rava haar dikke benen zijn al een stuk minder.

Dus LL kom op he het kan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 09:49

Lappie_Lap schreef:
Ik heb het 'voordeel' dat ie (tot nu toe) niet echt bevangengevoelig is ... daarom kan die mooi buiten in het gras, waar die ten minste iets van 'ruwvoer' binnen krijgt.

Ik had nooit gedacht dat Peter niet meer zou willen eten, überhaupt zonder het eerst te proberen. Hij was vaak aan de dikke kant en vrat alles wat maar los of vast zat. Plastic zakken met voer erin (of niet, maar dat dacht ie dan) waren niet veilig in het voorbij lopen ... daar hing ie zomaar in, was ie je te snel af en de zak kapot Lachen

Hij stond altijd samen met onze oude Fjord, maar die is vorige winter helaas overleden. Nu heeft ie geen vriendje meer waar die bij in kan staan buiten, terwijl die soms duidelijk aangeeft graag bij de andere paarden te willen zijn. Dat kon sowieso al niet vanwege z'n (vroeger) gebroken kootbeen en afgescheurde pees ... hij kan niet snel genoeg wegkomen en is toch altijd de underdog in de groep. Nu is die al helemaal niet mobiel ... probeer hem nu zo nu en dan wat in kleine stukjes voor het land v/d anderen te zetten .. of hij loopt los op het erf Tong uitsteken

En een geitje erbij of zo of een kleine pony voor gezelschap? Kan ook heel erg opbeurend werken.
En dat niet willen eten is echt een gevolg van die verschrikkelijke overdosis cortisol die ze zelf (nog) produceren, de hele hormoonhuishouding is echt fout bezig waardoor ze zich ziek, zwak en misselijk voelen. De pergolide heeft dan ook wel een bijwerking (de misselijkheid) maar uiteindelijk zorgt ie ervoor dat de basis weer veel meer op orde komt en dan gaat alles langzamerhand weer normaal worden, praatjes krijgen, meer energie, meer willen bewegen en weer lekker willen eten en meer lusten.

Sylvia: ja dat ziet er uit als een nat cushing paard of eentje die er net lekker heeft liggen rollen! Ze ziet er wel actief uit!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:06

We hebben ook een geitje, maar die ligt momenteel liever met z'n luie reet in de hondenmand in de keuken Clown .... en als die buiten is staat ie het liefst midden tussen de andere paarden. Gaan de paarden vliegen, doet hij al huppelend mee Tong uitsteken

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:18

Dan zit er niets anders op: het geitje moet op herscholing/opvoedingscursus Knipoog Haha! Clown

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 18:43

Haha, jah zoiets Clown
Maar echt serieus, je verwacht toch geen geit in de hondenmand ... in je keuken. Soms is ie zelfs nog met 't piepbeesje in de weer Huilen van het lachen

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:03

Lappie_Lap schreef:
Haha, jah zoiets Clown
Maar echt serieus, je verwacht toch geen geit in de hondenmand ... in je keuken. Soms is ie zelfs nog met 't piepbeesje in de weer Huilen van het lachen

Hahaha ik zie het al helemaal voor me Knipoog Sloopt ze niks dan? Geiten zijn echt van die slopers!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:26

Haha, maffe geit. Heb je daar een foto van? Haha!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 11:34

Het scheelt dat ze hoofdzakelijk lui in de mand ligt. In de woonkamer mag ze niet komen, want dan hangt ze overal aan Clown
Heb wel een foto, maar die staat thuis op de compu. Moeten jullie tot vanavond afwachten Tong uitsteken

Peter ging gister wel aardig, qua mobiliteit ... maar nu staat ie ook weer op een halve buut. Hij trok het bijna niet meer zonder pijnstilling en had nog minstens 1 à 1,5 week te gaan voordat er door de pergolide verbetering zou kunnen optreden.

M'n moeder heeft duivelsklauw besteld, ook pijnstillend. Wanneer dat gearriveerd is stoppen we weer met de buut en krijgt ie dat. Ook heeft ze urogenikur (oid) besteld ... voor z'n nieren.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 12:19

@ Sylvia ... jou paard had van die onstekingen in z'n mond? Heb je daar ook nog iets speciaals tegen gedaan, of gewoon de werking v/d pergolide afgewacht?

Hier een piccie v/d geit in de hondenmand met piepbeesje Haha!
Afbeelding

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:22

Geweldig zo'n geit!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:27

Haha! Wat een geweldige foto Clown
Heeft hij zo veel pijn, joh? Arme Peter. Sterkte met hem. Ik hoop dat de pergolide snel zijn werk gaat doen.

Major moest vanmiddag anar de tandarts. hij had hele erge haken. Het viel me vorige week op, dat hij balletjes draait van zijn hooi en ze dan weer uitspuugt. Nou ja, de tandarts heeft het dus flink bijgevijlt en daarna bloedde hij. Hij had heel erge pijn in zijn mond, stond maar te smakken en wilde niks eten of drinken. Stond daar maar, te gooien met zijn hoofd en gefrustreerd te krabben in zijn stro. Zielig. Hij liet zich niet troosten, hij wilde gewoon met rust gelaten worden Ach gut
Nou ja, morgen zal hij me wel dankbaar zijn want dan merkt hij wel dat het kauwen geen pijn meer doet.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:36

Ja de dag van de tandarts is nooit leuk, maar idd daarna gaat het weer een stuk beter. Moet binnenkort de shet laten enten zal dan ook weer naar Rava haar gebit laten kijken.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

Haha, geweldig die geit!!

Ik heb goede ervaringen met duivelsklauw Lappie_lap; Evita heeft vorig jaar na het breukje in haar pijpbeen heel veel pijn gehad en een lange tijd op Bute gestaan. Ze leek toen last te krijgen van haar nieren en toen ben ik gestopt met de bute en ben ik haar duivelsklauw gaan geven. Het werkt wel minder sterk dan bute, maar toch was er duidelijk verschil tussen wel of geen duivelsklauw in pijn!
Ik geef het Evita ook in de periodes waar in ze last heeft van haar spat, helpt erg goed.

Inderdaad echt een cushingpaardje Sylvia Ach gut Confronterend zulke foto's (en verhalen ook natuurlijk). Bij Evita zijn we er vroeg bij geweest, dus haar symptomen zijn vrij mild vergeleken met de meeste paarden in dit topic.. maar voor hoe lang nog vraag ik me dan steeds af.. hoe veel erger gaat het worden..

Evita heeft momenteel weer last van haar huidprobleempje. Al 4 jaar lang krijgt ze daar last van in september/oktober; pussige korsten die steeds groter worden, met daar onder een roze plekje. De veearts heeft geen idee wat het is, in elk geval geen schurft/schimmel/ringworm. Als ik er vetaderm (antibioticazalf) op doe is het binnen een weekje weer verdwenen, maar het blijft een vreemd iets.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:06

Ireen, wat vreemd. ik heb er ook nog nooit van gehoort. Nou ja, als het idd met wat zalf zo weer over is, gelukkitg maar.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:43

Hey Ireen, dat had Peter afgelopen weekend ook ineens. Op z'n linkerschouder ineens kleine korsteplekjes met beetje pus/wondvocht en daaronder rood/roze vlekje. Ik heb er toen 1x hydrocortiderm op gedaan (had ik toevallig voor m'n andere staan) en toen was het de volgende dag direct rustiger. Heb het de volgende dag nog een keertje op gedaan en nu na 4 dagen is het praktisch weg.

Probleempje is nu dat meneer de duivelsklauw niet wil vreten *zucht* ... moet ie weer langer aan de buut totdat ie meer honger krijg *zucht*.
Hijs iig wel wat mobieler de laatste tijd ... hij stond in de springbak .. heb gezellig bij hem gesprongen met m'n andere paard, soms ff neuzen. Hij wilde zelfs een beetje happen met 't paard waar ik op zat. Het eten is alleen nog niet echt je van het, momenteel eet ie weer vrij weinig. Terwijl het de afgelopen dagen zo goed ging. Hij krijgt nu precies een week 1mg/dag pergolide.

Wbt de geit ... beest is echt zo maf. Mss hebben jullie het geiten wel eens met soortgenoten zien doen of op 'de leukste thuis' met kinderen. Ze gaan dan op hun achterbenen staan en al vooruithuppeld stoten ze dan met hun hoorntjes naar voren. Dat doet die van ons dus naar de hond ... en ook de paarden als die met hun hoofd op zijn hoogte komen. Onze katten moeten er ook aan geloven, die vinden het alleen niet zo'n geslaagde actie Clown