Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:20

quintusgl schreef:
hoog, 20 m bven NAP

dat zal betekenen dat ook deze theorie niet opgaat...

het is toch eigenlijk bizar, dat het verschijnsel AM al zo lang bestaat, en de oorzaak maar niet te vinden lijkt te zijn!

Wildgirl

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:21

ff vergeten, er kwam een waarschuwing vanuit DA:

Ivm met de hoge temperaturen die volgende week verwacht worden en de grote hoeveelheid regen; nog beter op je hoede zijn aangezien de schimmel in dit klimaat optimaal kan leven.

Thioro

Citaat:
nu weer het advies om compleet samengesteld voer te geven (wat moet ik me daarbij voorstellen?)

Hier bedoelen ze gewoon een krachtvoermengeling mee.

Dat hooi tijdelijk weglaten zou idd kunnen, zoals je zelf al zegt, nodig zijn als het van hetzelfde perceel komt.

Citaat:
overigens, het grondwater, wat iemand hier noemde als mogelijke bron.. dat vind ik wel een interessante invalshoek!
lijkt het nou zo dat het vooral voor komt op lager gelegen gebieden (onder zeeniveau), of ís dat zo.
in overijsel/gelderland/etc (is hoger gelegen gebied) komt het (dit jaar) volgens 'onze' statistieken niet voor, in het noorden (onder zeeniveau) en zuiden (ligt dat ook laag?) wel.

Ik denk dat het in Nederland zo lijkt. AM komt ook in andere landen voor, hier in Belgïe voornamelijk in de regio onder Samber en Maas (Ardennen zeg maar en die liggen echt niet onder zeespiegel). In Frankrijk komt het ook veel voor en niet alleen in (lagergelegen) kustgebieden.

Citaat:
clostridium botulisme is wel iets in het water, maar dan met warmte.
ik weet niet hoe het met andere toxine afscheidende bacterieën zit.(?)

Clostridium tetani (tetanus) zit overal in de bodem en er bestaan ook (goedaardige) clostridiumbacterïen die gewoon gezellig in de darm leven.

DubbelFun

Grondwater kun je alleen last van hebben als je het oppompt ivm droogte of als je zo laag zit dat het grondwater meteen oo oppervlaktewater is geworden.

VitE/Seleen moet je idd niet 'zo maar' gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:24

En dat is ook gelijk de reden dat t nog altijd ATYPISCH genoemd wordt. :D Men weet de oorzaak nog niet en kan het niet benoemen. Ik heb gisteren een DA gesproken: als de oorzaak idd die botulisme bacterie zou zijn, was dat al láng bekend gemaakt aan het grote publiek oa door dierenartsen en Utrecht en Gent. Het zou dan niet beperkt blijven tot een artikeltje in 'een blad'. Een aangezien dit nog altijd niet het geval is... :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:26

Wildgirl: zijn die in Vries wel allemaal overleden?
Ik begreep dat die 3 in hetzelfde land stonden in Eelde...., dit zijn er dus 2?
Zouden de Da-en ook elkaar op de hoogte houden?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:26

Citaat:

Je kan het idd overdoseren maar het zijn wel goede anti-oxidanten. Als ik me niet vergis wordt het hier ook gegeven aan de paarden met AM.

Citaat:
was dat al láng bekend gemaakt aan het grote publiek

Als eender welke oorzaak al bekend zou zijn, zou men het al lang bekend gemaakt hebben.
Je kan het schimmel noemen, je kan het bacterie noemen, niemand die echt weet welke het is en daarom idd dat het nog steeds atypische myopathie heet.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:27

Wildgirl schreef:
ff vergeten, er kwam een waarschuwing vanuit DA:

Ivm met de hoge temperaturen die volgende week verwacht worden en de grote hoeveelheid regen; nog beter op je hoede zijn aangezien de schimmel in dit klimaat optimaal kan leven.

"de schimmel".. hij gaat er dus van uit dat het om een schimmel gaat?

bedankt voor het plaatsen van de waarschuwing.

@Skippy, ik bedoelde ook niet dat ik denk aan de botulisme bacterie, alleen dat deze variant van clostridium in het water zit, maw dat het dan misschien kan dat andere gifafstotende bacterieën ook in het water kunnen zitten.
ik verdiep me er in, maar veel van dit alles is voor mij ook gewoon helemaal nieuw, dus kan best dat ik domme dingen zeg perongeluk ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:28

Citaat:
Thioro schreef:
Je kan het idd overdoseren maar het zijn wel goede anti-oxidanten. Als ik me niet vergis wordt het hier ook gegeven aan de paarden met AM.
Maar dan heb je een réden om het te geven.
Zomaar (uit voorzorg) geven zou ik niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:29

Marigold schreef:
het is toch eigenlijk bizar, dat het verschijnsel AM al zo lang bestaat, en de oorzaak maar niet te vinden lijkt te zijn!

Ah in de tussentijd veel meer posts... :D Ik reageerder op bovenstaande zin! :D

DA gaf aan dat men dus nog altijd niet weet wat de precieze oorzaak is, maar dat men blijft zoeken. Men denkt nog altijd het meest in de richting van een schimmel.
Laatst bijgewerkt door Jessica op 10-11-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:29

Ik word niet zo vrolijk van al deze nare berichten....... Onze paarden staan er goed bij verder buiten, meer kunnen we gewoon niet doen. Afwachten dus......... en hopen dat deze ellende je bespaard blijft........

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:30

Ben eigenlijk benieuwd naar het volgende; worden de weilanden waar de zieke paarden vandaan komen eigenlijk wel onderzocht? Dat lijkt me namelijk wel erg nuttig want voor mijn idee vindt er momenteel slechts symptoombestrijding plaats. Als dit al gebeurt dan heb ik er overheen gelezen hoor, maar een speciaal voor deze crisissituatie (op hippisch gebied) aangesteld wetenschappersteam zou wel een goed idee zijn m.i.!

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:31

Zo ben net terug en het gaat goed met hem! Urine is normaal van kleur en hij stapt wat rond, nu even niet omdat hij aan een infuus staat. De eigenaren laten hem heus niet onnodig lijden, ze zouden niet eens durven!

Dit is overigens het enige geval in eelde/paterswolde dat bekend is bij ons en volgens mij ook de dierenarts. En dat is de dierenarts uit Vries, dus waar al die andere gevallen vandaan komen is mij een raadsel. Ze had er tot nu toe de afgelopen tijd 4 gehad.
Laatst bijgewerkt door jonur op 10-11-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:31

Welke 'hoge' temperaturen??
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
Volgens mij zijn die normaal voor de tijd van het jaar.

@peer2005: goede opmerking.
Maar ook in één weiland kunnen meerdere plekken, maar ook misschien maar één plek voorkomen waar het zit. Zéér moeilijk om dus te achterhalen.
Ik weet dat in België vorig jaar veel grondmonsters genomen zijn, maar ook die hebben geen uitsluitsel gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:32

En er ís een heel onderzoeksteam...

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:33

Citaat:
Maar dan heb je een réden om het te geven.
Zomaar (uit voorzorg) geven zou ik niet doen.

Zomaar zomaar geven zou ik ook niet doen. Maar vitamine E is een tijdje een wondermiddel geweest en werd bij praktisch elke aandoening gegeven onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet'. Ondertussen is gebleken dat het wel kan schaden en is men er een beetje van teruggekomen.

Nugoed, het is nog steeds een goed middel bij alle processen waar toxinen bij betrokken zijn.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:39

jonur schreef:
Zo ben net terug en het gaat goed met hem! Urine is normaal van kleur en hij stapt wat rond, nu even niet omdat hij aan een infuus staat. De eigenaren laten hem heus niet onnodig lijden, ze zouden niet eens durven!

Dit is overigens het enige geval in eelde/paterswolde dat bekend is bij ons en volgens mij ook de dierenarts. En dat is de dierenarts uit Vries, dus waar al die andere gevallen vandaan komen is mij een raadsel. Ze had er tot nu toe de afgelopen tijd 4 gehad.

Wat fijn dat het beter gaat met hem, ik blijf voor je duimen.
eentje in Eelde staat naast wildgirl, de anderen stonden in een land van natuurmonumenten, dit is door de boswachter gezegd en wildgirl heeft net de DAP Vries aan de lijn gehad, zie haar een na laatste bericht. Ik ben dan ook benieuwd of de Da-en onderling het wel aan elkaar doorgeven.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:41

Tenzei er meer land van natuurmonumenten in gebruik is dan dat van ons, hebben ze het over 'onze' paarden en dat is godszijdank er maar 1!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:42

quintusgl schreef:
Wildgirl: zijn die in Vries wel allemaal overleden?
Ik begreep dat die 3 in hetzelfde land stonden in Eelde...., dit zijn er dus 2?
Zouden de Da-en ook elkaar op de hoogte houden?

Van de paarden in Vries konden/mochten ze nog niks over zeggen.
Volgens hen zijn er 2 paarden die bij elkaar stonden in Eelde overleden; dus dat zullen wel die van NM zijn.
Hierop is ook sectie verricht evenals op het paard in Anderen.
Ik heb geen idee of ze elkaar op de hoogte houden; kan jij morgen anders even met Kees bellen>?

@ Jonur er is binnen de landgoederen van de braak en vennerbroek ook land van NM, en daar staan paarden van de boswachter in,

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:43

Dit werd vorige week dinsdag al verteld, weet niet hoelang je paardje het al heeft?

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:45

Welk land zou dat zijn dan? Er is daar nogal wat land en een grootdeel is volgens mij in bezit van de 'ijslander' mensen', wat voor paardje ging het om?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:51

Ik heb geen idee. Hoorde het van iemand die met haar paard bij de Vennen staat. Die had de boswachter van NM geproken en die zei dat er 4 paarden dood waren, 1 particulier en 3 van NM.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:53

boswachter heeft zelf fjorden en een fries volgens mij

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:53

Hmm de Vennen ken ik en daar kwam ik vandaag iemand van tegen en die wimpelde het gelijk af, toen ik d'r heel vriendelijk waarschuwde voor het gevaar. Ja omdat haar paarden een paar uur per nacht op stal stonden liepen die geen risco, volgens haar. Zal de boswachten als ik hem donderdag zie, meestal wel, eens vragen welke landen dat dan zijn.

Hmm fjorden en Friezen, dan is dat denk ik het land in de polder vlak bij de tunnel naar het 4kantje. Daar stonden namelijk een Fjord en een Fries.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:56

dat is dom......
Laat je het weten als je de boswachter gesproken hebt? Ik zit zelf nl meteen aan de andere kant vd snelweg..............ben ook bneieuwd welke percelen het zijn.
Maar eerst maar jon-ur weer op de rit hebben!